Sejrrige kvinder og slappe mænd i ’Matador’

Tv-serien ’Matador’ har banet vejen for feministernes sejr. I serien er alle mænd nogle uduelige, umodne skvat, der fejler og svigter, mens kvinderne er stærke, kærlige, opofrende og snarrådige. I dag er manden som ubehjælpsom nikkedukke blevet normen
Alle mænd i ’Matador’ bliver sat til vægs af kvinder: Buster Larsen (th.) som grise-handler Oluf Larsen er ofte under tøflen. Hans retskafne kone, Katrine er mere beslutsom. Kurt Ravn kaldet Røde bliver i serien ansat i sin kone Agnes’ virksomhed, der bl.a. laver serveringsbakker til kapitalisten Mads Skjern, som kommunisten Røde tidligere har mødt med foragt.

Alle mænd i ’Matador’ bliver sat til vægs af kvinder: Buster Larsen (th.) som grise-handler Oluf Larsen er ofte under tøflen. Hans retskafne kone, Katrine er mere beslutsom. Kurt Ravn kaldet Røde bliver i serien ansat i sin kone Agnes’ virksomhed, der bl.a. laver serveringsbakker til kapitalisten Mads Skjern, som kommunisten Røde tidligere har mødt med foragt.

Mini Wolf
1. marts 2013

I morgen sender DR sidste afsnit af tv-serien Matador – en serie, der nu er sendt syv gange. Selv om gaderne ikke længere ligger øde, når Matador er på skærmen, er der stadig mere end én million, der følger med lørdag efter lørdag.

I Danmark har et flertal af landets borgere ligefrem udråbt Matador til at være den bedste tv-serie, der nogensinde er produceret.

Instruktøren af serien er Erik Balling, efter idé af forfatteren Lise Nørgaard – og tv-serien er så populær, at der skulle befinde sig et bokssæt med samlingen i hvert andet hjem i Danmark.

Da Matador blev genudsendt første gang på DR i 1986, havde et af afsnittene hele 3,6 millioner seere, altså ca. 70 procent af befolkningen, og det er det højeste seertal, der nogensinde er målt ved nogen tv-udsendelse i Danmark.

Seje kvinder og vattede mænd

Matador er solgt til flere lande i Europa, og en lang række af landets kendteste skuespillere medvirker i tv-serien, der med udgangspunkt i to familier beskriver livet i en fiktiv provinsby ved navn Korsbæk i Danmark 1929-47.

I denne provinsby er samtlige mænd grundlæggende hjælpeløse og svage, der svigter og fejler, når det endelig gælder, mens kvinderne bestandigt ofrer sig og sørger for, at alting virker og hænger sammen i tilværelsen. De få undtagelser er den anonyme læge doktor Louis Hansen, den lige så anonyme bankmand hr. Stein og den selvudslettende tyske digter Herbert Schmidt, der hurtigt forsvinder ud af serien, da han rejser ned til den spanske borgerkrig – endelig er der ægteparret baron Carl von Rydtger og baronesse Arendse von Rydtger, der svæver over vandene i ideel lykke og indsigt, en skjult hyldest til adelen og kongehuset.

Alle kvinder uden undtagelse har styrke til at klare ærterne, uanset hvilke udfordringer de bliver mødt med (baronesse von Rydtger rammes ganske vist af en ukendt sindslidelse, men det omtales blot perifert – seerne får hende aldrig at se i denne udsatte tilstand).

Men utroskab, uduelighed, umodenhed og en grundlæggende mangel på at tage sig sammen, når det virkelig gælder, omfatter kun mændene. Og selv tv-seriens sarteste, mest forfinede og mageligt anlagte kvinde, bankdirektørens kone, Maude Varnæs, vågner da også op til dåd og viser handlekraft, da byens eneste jøde (bankmanden hr. Stein) skal reddes fra tyskerne og bringes til Sverige, mens hendes mand, bankdirektør Hans Christian Varnæs, nølende, passivt og handlingslammet ser til og i øvrigt har været sin kone utro med den kvindelige bankassistent frøken Mortensen, som han har besvangret – og naturligvis efterfølgende ladet i stikken.

Handlingslammet Skjern

Kvinderne i tv-serien kan sagtens klare sig alene, mens mændene omvendt er hjælpeløse uden kvinderne, uanset hvilken position og stilling han beklæder. Den absolut stærkeste mand i Korsbæk, den driftige, beregnende og benhårde forretningsmand Mads Skjern, falder uhjælpeligt sammen som en karklud og sidder i sin kæmpevilla ude af stand til at foretage sig noget, da hans hustru, Ingeborg Skjern, forlader ham.

Først da hustruen forbarmer sig over sit stakkels skvat af en mand og vender tilbage, vågner Mads Skjern som en mekanisk dukke op af sin elendighed og kan nu som en rigtig mand atter tage fat, hvor han slap. For det er nemlig kun med kvinden ved sin side, at byens mægtigste mand kan være funktionsduelig. Ellers står han alene i verden, uden evner og mulighed for at udvise mod og handlekraft.

Der findes ingen grusomme, onde, modbydelige, snu, beregnende eller virkelig lede kvinder i dette Matador-univers, den afdeling står mændene for alene. Mandsmod og mandshjerte, stolthed, kærlighed, opofrelse, snarrådighed og klogskab, det er kvindernes bidrag til verden.

Mændene må straffes

Straffen for at være mand er hård i det sort/hvide univers, Matador fremviser. Den ene mand efter den anden får en brutal skæbne: Mads Skjern ved at bryde mentalt sammen, overlærer Andersen ved at fryse halvt ihjel på en altan og derpå dø af lungebetændelse, Rudolf Schwann bliver dræbt ved et fald ned ad en trappe, Ingeborg Skjerns tidligere mand, nazisten Holger Jørgensen, dør på Østfronten, og sagføreren Viggo Skjold Hansen bliver sindssyg.

Andre mænd slipper nådigere, trods deres svigagtighed, bl.a. tjeneren Severin Boldt, der slipper med en gang øretæver og et blåt øje efter sin langvarige sortbørshandel under krigen, og Arnold Vinter fra Mads Skjerns forretning, prøver at smutte fra sin forlovede, Agnete Hansen, men tvinges til at tage hende med af den snarrådige og evigt retfærdige engleblide Ingeborg Skjern.

Endelig er der kommunisten Lauritz Jensen, kaldet Røde, der bliver taget til nåde af sin kone og ansat i hendes virksomhed, der bl.a. laver serveringsbakker til kapitalisten Mads Skjerns virksomhed, noget Røde tidligere har mødt med foragt. Men nu bøjer han ydmygt hovedet og tager til takke med at arbejde for både kone og kapitalist, fordi jobbet som portør på jernbanen er væk og han ikke blev valgt til Folketinget.

Listen over uduelige og svage mænd er endeløs – fortsæt endelig på egen hånd med at finde eksempler.

Ingen kvinde i tv-serien Matador gennemgår naturligvis en lige så grum skæbne som mændene. Alle kvinderne er på forunderlig vis grundlæggende uskyldige og sindsbilleder på kvindens ægte væsen, der altid er hjertevarmt og omsorgsfuldt. Smukke glansbilleder, der står i grel modsætning til mændenes grumme og modbydelige verden, hvor hensynsløshed, uduelighed og slaphed er grundlaget.

’Gør altid, som hun siger’

Filminstruktøren Erik Balling stod også bag 13 af de første populære 14 film om Olsen Banden, der på humoristisk vis beskriver tre mænd, der fusker med millionkup der aldrig lykkedes.

I Olsen Banden ser rødt fra 1976 skal et af bandemedlemmernes søn giftes. For at husfreden mellem mand og kone skal kunne holde i al fremtid, giver bandemedlemmets Kjeld et råd til sønnen Børge: »Man skal bare gøre, som hun siger. Altid!«

Og denne ’hun’ er i Kjelds tilfælde hans kone Yvonne, som Kjeld lystrer i et og alt. Hun er imidlertid ikke hvem som helst, hun er selveste kvinden i dette verdensbillede i 1970’erne, og dén eneste markante kvindelige figur i filmene overhovedet.

Kjeld er på alle måder en rigtig, ægte blød 1970’er mand, der næsten altid gør, hvad der bliver sagt – og det gælder også de øvrige Olsenbanden-medlemmer.

Feministernes drøm om den ægte, bløde og slappe mand er fuldbragt. Man kunne kalde disse mænd for de nyttige idioter. I sidste ende er det nemlig 70’er-kvinden Yvonne, der bestemmer alt, og det accepteres stiltiende af Olsenbandens medlemmer i samtlige film, der trods enkelte og helt kortvarige oprør af mændene duknakket gør, hvad kvinden siger, basta. Bundlinjen bestemmes af kvinden – altid!

Vejen til den fuldendte, slappe og endegyldigt svage mand – og samfundets magtfulde og kontrolstyrende kvinde er gjort rede.

Filminstruktøren Erik Balling og forfatteren Lise Nørgaard har gjort et forbilledligt forarbejde, og den svage mand er i dag gjort til en realitet – ganske frivilligt og uden at nogen har protesteret.

Ingen i øvrigt har undret sig over, hvordan det kan være, at det i Danmark er kommet så vidt, at mandens 80.000-årige historie er blevet fuldstændig udvisket gennem de seneste 40 år, hvor manden er gjort til et ligegyldigt og overflødigt skvat af en nikkedukke, der nådigst kan gå kvinden til hånde – hvis han da ikke bare går i vejen og er uduelig. Stakkels mænd. Stakkels kvinder.

 

 

Jesper Böttzauw er journalist og forfatter. Kronikken bygger i vid udstrækning på et afsnit i hans bog ’2060’, der udkom i 2012 og beskriver feministernes magtovertagelse af den vestlige verden. Bogen er oversat til engelsk under titlen ’Women in Power’ og udkommer i 2013

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Erik Rolfsen Nissen

I Danmark er det kommet så vidt, at mandens 80.000 årige historie er blevet fuldstændig udvisket gennem de seneste 40 år. Nå da da, så kan kronikskriveren trøste sig med, at Danmark kun er en bittelille enklave i en stor verden, hvor tingene ikke forholder sig således. Jeg forstår ikke disse danskere, som den ene ayatollah sagde til den anden ayatollah, som begge var mænd. Det er godt, vi ikke bor i det land. Heri kan jeg kun være enig.

Brugerbillede for Anne Clausen

Uenig.

Maude Varnæs er ikke "stærk" fordi hun bringer Hr Stein til Sverige - når hun samtidig går i seng over ethvert lille nederlag... Mads Skjern er ikke "svag" fordi han bryder sammen over at Ingeborg forlader ham - når han samtidig er en stærk og beslutsom forretningsmand.

Matadors charme er at karaktererne netop ikke bliver entydige, men har deres egne stærke sider og tragiske fejl. Der er kort sagt mennesker.
Kronikken siger efter min mening mere om kronikøren - og hvad han ønsker at se - end om selve serien.

Brugerbillede for Troels Ken Pedersen

Og hvis nogen i øvrigt skulle være i tvivl om, hvordan det dér "misogyni", eller kvindehad, ser ud, er det her et smukt eksempel. Ifølge Böttzauw er alle mænd i Matador "grundlæggende hjælpeløse og svage" mens alle kvinder Alle kvinder "uden undtagelse har styrke til at klare ærterne, uanset hvilke udfordringer de bliver mødt med."

Som Anne Clausen påpeger, tager Maude sig sammen og gør noget ...i afsnit 18 ud af 24. Indtil da har hun været et studie i snævertsyn og handlingslammelse. I Böttzauws optik er hun sej. Mads Skjern er et tårn af jernvilje, som i 23 ud af 24 afsnit generelt har virkelig meget styr på tingene, og i et enkelt afsnit har det hårdt med at klare sig alene, fordi han har drevet sine nære bort. Klart "hjælpeløs og svag."

Eller for at tage en mere præcist parallel sammenligning: "Røde" og frk. Jørgensen. Begge mister deres stilling og ender med at få arbejde af Agnes, "Rødes" kone. Godt nok har "Røde" inden da været modstandsmand under jorden, samlet Agnes op og taget sig af hende, da hun var gjort gravid af sin troløse kæreste, og for det meste været en ganske sympatisk person. Men åbenbart er han en slapsvans. Frk. Jørgensen, derimod, mistede sin stilling i det fine, gamle "Damernes Magasin" da det lukkede, og var derefter ude af stand til at tøjle sin stolthed og sit snobberi længe nok til at holde på nogen stilling, før Agnes samlede hende op. Åbenbart sej?

Når vi kigger nærmere, afslører det Böttzauws dagsorden og virkelighedsopfattelse. Mænd er per definition kloge, rationelle, stærke og ansvarlige. Kvinder er pr. definition dumme, irrationelle, svage og afhængige. Enhver afvigelse fra dette mønster er en løgn og et overgreb mod virkeligheden, "mandens 80.000-årige historie." At kvinder skulle besidde "mandsmod og mandshjerte" er absurd. Som sagt, kvindehad, det ser ca. sådan her ud.

Brugerbillede for Per Vadmand

Af forholdsvis usympatiske kvindefigurer kunne også nævnes Violet Vinter og fru murermester Jessen. Og i øvrigt lader Hans Christian Varnæs IKKE Ulla "i stikken", men er rede til at påtage sig ansvaret og prøver faktisk at få hende fra aborten. Det kalder jeg ikke en svag mand, men en stærk og ædel personlighed, der er villig til at tage ansvar for et øjebliks svaghed. Men som sagt skal der MANGE stærke kvinder til for at opveje alle de tomhjernede duller, tv-serier normalt er fulde af.

Men sådan er det jo, når man tager skyklapper på og kun ser det, man VIL se.

Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek

Langt de fleste af karaktererne har flere end een personlighedsside. Det gælder uanset køn eller alder. Det er en af de ingredienser, som gør serien værd at se - igen.

Hvis man er mere til Die Hard-film eller James Bonds sterotyper, så kan man vel bare springe Matador over.

Brugerbillede for n n

Al respekt for Matador, men jeg synes det er trist at klassekampen gøres til en kønskamp.

En af de triste ting feministerne har fået ud af kønkampen er at kvinder stadig laver det samme, men blot betaler skat af det.

Børnene har tabt, familien har tabt, kvinderne har tabt og mændene har tabt. De eneste der har vundet er den økonomiske elite.

Jeg vil gerne opfordre familierne til at stå sammen i kampen om et værdigt familieliv, frigjort fra og frisat af kapitalinteresser.

Det er trods alt næste generation som er på spil.

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen

I øvrigt angående at "Rudolf Schwann bliver dræbt ved et fald ned ad en trappe, …" så står det lidt hen i det uvisse. Lise Nørgaard fortalte således for nylig i en samtale med Michael Jeppesen og 'Center for Vild Analyse' – og utroligt charmerende :-) – om 'hvad der senere skete' med personerne i Matador, og nævnede i den forbindelse bl.a., at ingen rigtig véd, hvordan Hr. Schwann døde: "Nogen havde set ham med et reb, andre havde hørt, at …"

'Bonus'-info fra Wikipedia:
"Lise Nørgaard, der er ophavsmand til serien, fortalte i 2012 til B.T., at Hr. Schwann-figuren blev skrevet ud af serien, fordi Arthur Jensen konstant krævede mere i løn, hvilket irriterede seriens instruktør Erik Balling."

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Vibeke Rasmussen

'Hvorfor kan man i øvrigt ikke mere få en e-mail, når der kommer yderligere kommentarer?'

… og er det virkelig nødvendigt at registrere samtlige anbefalinger? I forvejen er den personlige 'log' jo ikke specielt omfattende: '10 strikes and you're out!' Så mine anbefalinger, alene i denne tråd, har nu gjort min 'log' helt ubrugelig som pejlemærke.

Brugerbillede for Steffen Gliese

Præcis, Erik Lang, det er netop et ganske interessant perspektiv, at kønsperspektivet er kommet til at fylde så meget - lang tid før egentlig ligestilling er nået.
Det kunne være interessant at vide, hvad denne forfatter ville mene var et mindre skvattet billede af mændene - det handler jo blot i bund og grund om, at de er gode til deres arbejde og overlader hjemmefronten til kvinderne, historisk korrekt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Troels Ken Pedersen

Erik Lang: Man kunne hævde at der også er kommet et par andre ting ud af kønskampen. Fx. at kvinder ikke længere pr. definition skal være underlagt deres partners voldelige autoritet, bakket op af evnen til at afskære pengestrømmen fordi den oftest løb gennem manden. Den slags magt, mænd havde over kvinder, er den slags magt som korrumperer. At kvinder ikke længere forventes at være underlagt deres partnere er ikke noget at begræde. Og sentimentale "separate but equal"-argumenter giver jeg ikke meget for. De holder ikke mere for kønsrelationer, end de gør for race- eller klasserelationer.

Jeg er såmænd enig i, at klassekamp og økonomiske magthierarkier er vigtige, men det gør mig trist, når folk forlanger af andre at de absolut skal ignorere én form for undertrykkelse til fordel af at bekæmpe andre. Tingene hænger sammen, og mere end én ting kan godt være vigtig.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels-Simon Larsen

Nu vil jeg tage bladet fra munden, overdrivelser fremmer forhåbentlig forståelsen.
Jeg læser Jespers artikel som dybdetænkning omkring mandens rolle. Vi kan vel nok være enige om, at det, der sker med kvindernes fortsatte emancipation og barnefædrenes opvækkelse af de sovende omsorgsgener, får store konsekvenser på samfundsplanet. Kvinderne kan bare styrte frem og overtage mændenes forladte bastioner. Mændene skal se sig selv i totalt nye roller, samtidig med at de latterliggøres. Tænk bare på den bløde mand og den foragt, der kom ham til del. Se manden på hjemmefronten og hans forsøg på at gøre det godt nok. Se ham til samtaler af alle mulige slags, et sprogligt område som han først skal til at lære. Meget mandesprog er grynt af forskellige ja og nej-nuancer eller ord i forbindelse med vejrtrækningen - arh, altså, hva’ fa’en. Det er kvindernes sproglige univers han skal omstille sig til – hvad føler du, hvad mærker du, har du det godt eller dårligt med det? Piger kan cykle rundt i, hvad den ene har sagt og den anden ikke har sagt. Drenge vil have en hurtig afslutning og så ud at spille fodbold.
Se på verdensarenaen. Hvem spiller en positiv manderolle? Mandela og Havel, javel, og hvem ellers? Obama er ikke noget at skrive hjem om. Finansdrengene afklædes med rette i afslørende dokumentarfilm, men den positive figur, man ikke så let kan latterliggøre, er svær at finde. Heller ikke ret mange af vores egne mandlige politikere er noget.
Dvs. med god grund bliver manden heglet igennem, men hvem opstiller efterlignelsesværdige modfigurer? Kvinderne behøver ikke være positive, for de skal erobre magten. De befolker uddannelsessystemet på dets vilkår, de ældre kvinder folkeuniversiteterne og foredragsrækkerne.

Jeg er enig med Jesper så langt, at mændene i Matador og andre familiefilm er mere eller mindre latterlige. Opgaven er så at finde på nogle, der er mindre latterlige, og som kan tages seriøst. Triers film befolkes også med skrækkelige mænd og stærke kvinder. Tag Melancolia, hold da kæft mand.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for ulrik mortensen

Er der noget at sige til, at mænd er forvirrede over kønsroller osv., når de står i døråbningen med forklæde, sutsko og mel på hænderne, og ser konen/kæresten ligge på sofaen og læse "Fifty Shades of Gray" (som jo ligger på 1. pladsen og som har overgået Harry Potter i salgstal over hele verden), som jo bekendt handler om en 21 årig ung smuk kvindelig litteraturstuderende, der smaskforelsker sig i en rig, lækker og sadistisk mand, der giver hende smæk i numsen (i en stor del af bogen). Kvinder kan jo ikke lide bløde mænd - selvom vi er blevet opdraget til at være bløde mænd - af kvinder...

"A generation of men raised by women. I’m wondering if another woman is the answer we really need" - Brad Pitt i "Fight Club" ...

Brugerbillede for Steffen Gliese

ulrik mortensen, du forveksler dagdrømme med længsel i realiteten. De færreste kvinder vil have smæk i numsen af en rig, lækker og sadistisk mand, men tanken pirrer formodentlig på samme måde, som avanceret pornografi pirrer mange mænd, der aldrig i virkeligheden ville kunne forestille sig at realisere øvelserne med hverken kæreste eller fremmede damer.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek

Niels-Simon Larsen

Så vil jeg da også sige frem - med brask og bram.
Hvis mænd holdt op med at gøre ting, som de selv synes ar latterligt, eller omdefinerer de 'latterlige' ting der skal gøres til IKKE at være latterlige men nødvendige eller ligegyldige,
så er der ingen, der griner.
De fleste, der synes at mænd er latterlige, er andre mænd.

Hvis nogle mænd IKKE vil tage omsorg for deres børn, men hellere ud og spille foldbold inklusiv grynt,
og hvis de hader at bage, eller ikke vil skifte sengetøj men nøjes med at skifte olie på det hvert halve år
så lad dog for pokker være med at tage omsorg for børn, hold rent eller forsøge at omformulere neanderthalergrynt til forståelig tale.

Vorfruetilhest!
Lad dog være.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Clausen

Det er meget sigende at en af de mest anbefalede kommentarer i denne tråd, netop siger "Uha, du er en mand der beklager dig. Ynk ynk ynk. Buk dig ned og tag læsset på nakken!". Siden hvornår har mænd fået forbud mod, at brokke sig over hvordan de bliver repræsenteret på TV skærmene? Kvinder har gjort det i årevis!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Clausen

Når man møder en analyse af en TV serie der kritiserer portrættering af køn, med en tone der nedværdiger mænds værdighed, på basis af traditionelle kønsroller så kan det vel næppe være progressivt i ligestillingssammenhæng. Folk undrer sig over hvorfor mænd ikke kommer ind i ligestillingsdebatten. Måske er det fordi, at de bliver hængt ud at klynke, hver gang de (Med rette) bemærker at deres rolle bliver portrætteret forkert? Er det fordi kvinder har monopol på at brokke sig, eller hvad?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen

Nå, jeg tror nu at både kvinderne og mændene til alle tider har været stærke hver især på deres egne måder. Derfor har jeg altid råbt vagt i gevær, når danske regeringspolitikere har forsvaret Danmarks krig i Afghanistan med, at den var god for kvinderne, for efter min mening var kvinderne i Afghanistan er ligeså stærke og kraftfulde som kvinderne i Matador, og denne skelnen mellem styrke og magt mellem kønnene er lige så tåbelig, som historien den er lang.

Brugerbillede for Martin Clausen

Peter Hansen

Og så kunne man måske spørge sig selv, hvorfor vores samfund er så misandrisk at man netop ikke kan fremstille "maskuline værdier" som positive. Det som forfatteren af artiklen peger på, er en udpræget tendens vi har i Danmark til at latterliggøre og sågar umenneskeliggøre mænd. Muligvis fordi kapitalismen er således indrettet, at den støtter primære forbrugere. De primære forbrugere er kvinder. Derfor bliver deres forbehold sat i forsædet, når det handler om alt andet end alkohol, sport, restaurenter, og gambling (Områder hvor mænd, som de eneste, udgør de største forbrugere).

Maskuline værdier indeholder også kærlighed, at man skal være god og fair ved hinanden, ambitioner, konkurrence, viden.... Ghandi var en mand. Jesus var en mand. Buddha var en mand. De havde alle de ting tilfældes, at de brokkede sig for at skabe en bedre verden. Men mænd kan brokke sig over alt andet end sine egne roller. Det er simpelthen tabu at sige: "Som mand synes jeg at fremstillingen af mit køn i TV er forrykt!". Maskulinitet er blevet fremstillet i sit værste lys i flere årtier, så måske er det ikke så underligt at vi efterhånden ikke kan se det i andet.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Troels Ken Pedersen

Nej, Martin Clausen, det danske samfund er ikke misandrisk. Og Böttzauws fremstilling er helt skæv. Han kalder kvindefremstillinger for stærke, som han ville have udskældt som latterliggørelse, hvis der havde været tale om mænd. Helt ærligt, tror du at han ville acceptere Misse Möge som en stærk karakter, hvis hun var mand? Nej, vel. Det hænger kun sammen, fordi han forlanger af en balanceret fremstilling, at mænd skal være stærke og rationelle, mens kvinder skal være svage og irrationelle, og derfor fremstår seriens reelt blandede gods i hans øjne som uretfærdigt.

Kom ud af hjørnet og ud i et samfund, hvor mænd og kvinder kan være partnere uden at være mester og undergivne. Der er meget sjovere her ude i solen!

Brugerbillede for Jette Abildgaard

;) Herligt....jeg maa bare se den serie igen....;)

Bare alle Jeres kommentarer er jo fantastiske ;)

Godnat lille Danmark....sjovt, for naar det kommer til Matador, saa kan vi tale sammen ...uanset hvem vi er, hvor vi kommer fra.....om vi er rige, fatiige, hoeje lave, tykke eller tynde....har I taenkt over det mon??

Men nu.....maa jeg gaa og laegge mig....som Maude ville have sagt....;);)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Clausen

Troels Ken Pedersen

Jeg har læst andre af dine kommentarer, og jeg vil bare orientere dig om at jeg bor på planeten jorden, ikke på Venus. Kom herned på besøg engang, her kan man rent faktisk trække vejret uden at ens lunger bliver fyldt med CO2, og man brænder op.

Jeg har ikke set Matador, og jeg agter at holde mig langt væk fra serien. Men såvidt jeg kan se, forlanger han blot, at begge køn fremstilles som stærke i lige grad. Er det for meget at forlange, synes du? Kan du gå mig igennem, skridt for skridt, hvad der lige er galt i det?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dana Hansen

Martin:

Man kunne også vende din bøtte og spørge, om ikke det er sundt at kaste lidt projektørlys på de traditionelle kønsroller som i f.eks. Matador eller lignende.

Virker de latterlige? Så er det jo nok fordi tiden er løbet fra dem.

Kønsroller er ikke støbt i hverken cement eller jern. De ændres løbende i takt med at samfundet ændrer sig. Din manderolle er ikke magen til din fars, og hans var forskellig fra den generationen før ham hyldede. Når man så laver historisk dramatik, hvilket Matador jo må siges at være, skal man vist være mere end almindelig bagstræberisk for at ønske sig datidens kønsroller og -forhold tilbage.

Det spændende er jo mere, hvordan bagstræberne egentlig vil fylde den moderne manderolle ud?

Brugerbillede for Troels Ken Pedersen

Og Michael Kongstad Nielsen? Ikke at jeg har nogen interesse i at retfærdiggøre krigen i Afghanistan, men du er forhåbentlig godt klar over at kvinders stilling dér ikke er særlig god. Du ved, syrebad til piger der vover at gå i skole, vilkårlig vold mod kvinder som vover sig uden for hjemmet uden at være pakket ind til ukendelighed, eller have et levebrød, lovgivning som legaliserer voldtægt, og meget mere. Og det er *efter* vores krig. Før var volden helt systematisk.

Det er muligt, at der er stærke kvinder i Afghanistan (det er der!), men det burde virkelig ikke være *nødvendigt* at være så stærke for at få lov til at leve et nogenlunde værdigt liv. Jeg håber virkelig ikke at afghanske forhold mellem kønnene er noget ideal, du holder op til efterligning.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mads Nielsen

Det er rigtigt at det at være macho i dag, bliver fremstillet som noget meget negativt, og i det hele taget er maskuline værdier noget ondsindet. Vi skal ikke mange år tilbage i tiden, før det var helt anderledes.
Synes mange mænd, ved ikke hvorfor det især er DK, er blevet for meget vattet, og ingen rygrad har. Jeg har arbejdet og arbejder med kvinder, som er langt mere mænd end nogle af de mænd jeg har oplevet. Vi mangler i hvert fald idag, nogle mænd, som stadig kan slå i bordet og skære igennem, men det bliver jo opfattet som noget negativt og det er jo helt forkert. Parolen er og er blevet, at vi skal allesammen skal sidde os ned og snakke stille og roligt om tingene. Det er der selvfølgelig heller ikke noget forkert i. Problemet er bare at det hele er blevet på kvindernes præmisser, og at vi mænd ikke skulle have noget sagt.
Det kan godt være at mænd har undertrykt kvinder i mange tusinder af år, men betyder det så at kvinder skal undertrykke mænd nu?

I det hele taget er denne artikel forkert fremstillet. Mænd kan sagtens klare sig selv uden kvinder. Der bliver bare ikke født nogle børn, men det har man jo fundet en løsning på idag. Og ja, mænd kan være uduelige, men det kan kvinder sagtens også være. Vi har jo allesammen fejl, ikke sandt. :)

Noget som ikke har noget med denne artikel at gøre, men som jeg kom til at tænke over, så ser det ikke ud som om at nogle karaktererne i serien bliver særlig meget ældre, i de 18 år serien foregår. Just a thought.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Troels Ken Pedersen

Martin Clausen: Kønsrollerne ER faktisk tilnærmelsesvis lige i store dele af Matador. Dette lader desværre til at være anstødeligt for Böttzauw, som forlanger kvindelig svaghed og mandlig styrke over hele linjen for at acceptere fremstillingen. Det et det, der er galt. Fred være med, at du ikke ser serien, men der er netop IKKE lige styrke, Böttzauw reelt argumenter for -- og det ville du kunne indse, hvis du så serien.

Brugerbillede for Martin Clausen

Mads Nielsen

"Parolen er og er blevet, at vi skal allesammen skal sidde os ned og snakke stille og roligt om tingene"

Ja, det har jeg prøvet i mange år nu. Det er på tide at begynde at råbe! Det nytter ganske enkelt ikke noget, at mænd skal portrætteres som omvandrende idioter i enhver vending. At fædre ligner idioter og abekatte, og at kvinder skal være de årvågne engle, der ikke foretager sig en døjt forkert. Vores samfund er klædt i løgne og halve sandheder hvad angår ligestilling, og mænd er ofre for de fleste af dem, men ingen vil se mænd som ofre fordi det går imod vores mantra og socialisering. Det er meningen at mænd skal kunne smides ud uden omkostning. Det er åbenbart meningen, at mænd skal påtage sig alt det hårdeste og beskidteste arbejde. Og brokker man sig over det, ja, så er man ikke en rigtig mand!

De her kommentarfelter bliver ofte domineret af kvindernes fortalere, der tilsyneladende mener at de er for ligestilling. Hvorfor er det, at alle vestens universiteter har noget der hedder "Women's studies", men der ikke er studier i mænd? Den eneste internationale studier om mænd, der ikke er influeret af gynocentriske kvindelige værdier, er sider som www.newmalestudies.com - hvornår begynder mænd at vågne op overfor, hvordan de er begrænset af feministisk narrativ, og traditionelle kønsroller i lige grad?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Nu er problemet ved dramatik jo i denne sammenhæng, at den ikke handler om retfærdighed, men at konflikt, mangetydighed og kantethed er det stof, der giver interessante karakterer til at bære en historie.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Clausen

Peter Hansen

Ja, og at den skal henvende sig til en bestemt demografi, og er betalt af visse sponsorer. Dette gør sig muligvis ikke gældende med Matador, men det gør sig i høj grad gældende med så mange andre serier.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Martin Clausen, at der ikke er mandestudier skyldes, at man meget sjældent udspecificerer majoritetsstudier. Det er stadig realiteten, at virkeligheden dikteres af den hvide heteroseksuelle mand, og han har absolut hverken lyst eller behov for at blive lagt under mikroskopet - men han vil meget gerne vide, hvad der er i vejen med dem, der ikke er og mener som ham.

Brugerbillede for Martin Clausen

Peter Hansen

Nu er mænd jo ikke en majoritet. Og blot fordi den hvide heteroseksuelle mænd er mest repræsenteret i vores repræsentative demokrati, betyder det ikke at mænd har magten. Mænd er i overflod blandt hjemløse, lavtlønsarbejdere, alkohol- og stofmisbrugere, de ender oftere ud i kriminelle løbebaner, og jeg kunne blive ved. Gå ud og fortæl en ung mand, der er droppet ud af skolen, eller er offer for vold i hjemmet, hvad han mener om at han har magten.

Det narrativ du skriver her har den udprægede fejl, at den overser 99% af de mennesker der lever i dagens samfund.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen

Troels Ken Pedersen, det jeg prøver at sige med få ord er, at i alle "udviklingslande" og lande, som danske og vestlige NATO-soldater har villet påtvinge vores liv, har danskere brugt som begrundelse for deres årelange undertrykkelse af befolkningen, at det var godt for kvinderne og pigebørnene, hvilket er og bliver noget sludder, opfundet i den vestlige forestilling om det rigtige liv, som de vestlige stater i øvrigt slet ikke selv kan leve op til.

Jeg siger, at kvinderne i Afghanistan og i Afrika og i - ja, overalt i verden, har kraft og saft og indflydelse i lige så høj grad som deres mandlige medborgere. Det kræver forståelse for, hvad det private og familiære liv indebærer, og hvad der foregår i dette liv, som er ligeså vigtigt som livet på arbejdspladserne og i regeringskontorerne. Derfor skal man aldrig undervurdere kvindens plads i de såkaldte udviklingslande, og mediehistorier om enkeltstående tilfælde af overgreb mod piger kan ikke bruges til almen forståelse af situationen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Clausen

Kvinders indvandring på arbejdsmarkedet siden anden verdenskrig, har medført et økonomisk boom af dimensioner. Pludselig har vi råd til overflod af ting, som dybest set er ligegyldige for vores velfærd. Det er altsammen sat ind under den hætte, at det er et previlegie at arbejde. At det handler om at mænd "undertrykker kvinder", ved at afholde dem fra at udføre det. Det er et interessant, men dybest set lidt åndsvagt narrativ. Kvindekampen er den første 'kamp' i verdenshistorien, hvor der ikke blev udgydt blod overhovedet. Mænd trådte tilbage, og gav kvinder hvad de ville have - mere eller mindre. At have kvinder på arbejdsmarkedet er fint nok, men det forbrugersamfund det har medført er en skamplet på vores samfund. Pengene bliver brugt på unødig "medicin", kosmetik, mode, shampoo med diamanter i, helse er en milliardforretning baseret på elendig alternativ medicin. Vores "Vækst vækst! Forbrug forbrug!" mantra er medfører den ene økonomiske bobbel efter den anden, altimens værdier som familie og intime forhold bliver skudt i sænk fra højborgene. I stedet bliver produkter associeret med disse forhold, så vi kan gå ud og "købe os" velfærden, pakket ind i ferier og forsikringstilbud.

Shit, jeg skulle ikke brokke mig. Hvis det ikke var fordi resten af verden løb så hurtigt, så kunne jeg ikke sætte mig tilbage og nyde godt af dens efterladenskaber. Men det er da groteskt!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Troels Ken Pedersen

Michael Kongstad Nielsen: Igen, jeg har ingen interesse i at forsvare vores krigseventyr, men at afghanske kvinder skulle have lige indflydelse med afghanske mænd, er simpelt hen rosenrøde fantasier uden gang på jord.

Martin Clausen: Siden midten af 1800-tallet (hvor kvindernes indtog på arbejdsmarkedet for alvor tog fart) er den danske befolknings gennemsnitlige højde vokset med mere end 10 cm, fordi vi ikke længere lider af fejl- og underernæring som børn. Det kan man så kalde overflødig vækst, hvis man har lyst.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Clausen

Troels Ken Pedersen

Hvordan disse to ting hænger sammen, går jeg ud fra at du opfølger med i næste kommentar? Bevares. Kvinders indgang på arbejdsmarkedet har ført meget godt med sig, men det viser sig at man kan forholde sig kritisk til den uden at hade kvinder.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Troels Ken Pedersen

Martin Clausen: Den fysiske vækst hænger sammen med bedre ernæring, som er en konsekvens af øget velstand, som er en konsekvens af den økonomiske udvikling, som har involveret kvinder på arbejdsmarkedet. Beklager, det er noget forbistret sludder, når folk retfærdiggør deres ønsker om at jage kvinderne ud af arbejdsmarkedet med hensynet til børnene. Velnærede børn har det bedre end underernærede børn.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Clausen

Troels Ken Pedersen

Ja, nu er min historie undervisning 3 år forældet. Men mig bekendt fik kvinder først reel indgang på arbejdsmarkedet i 1950'erne. Og penicillin, næringsvidenskab, og ikke mindst hygiejne er den egentlige årsag til vores fordoblede levealder og ekstra højde. Der var ganske rigtigt et økonomisk boom i forbindelse med industrialiseringen, men husmodermodellen var stadig meget udbredt i 1800-tallet. Faktisk er der glimrende korrelation med højkonjukturen i 1950'erne, og kvinders frigørelse (Da mængden af kvinder på arbejdsmarkedet i denne periode fordobledes).

Da kvinder begyndte at indtage arbejdsmarkedet for alvor, var sanitet og hygiejne blevet normen forlængst, blandt andet af læger som Ignaz Semmelweis om hvem denne glimrende video handler løst om:

http://www.youtube.com/watch?v=NmuzrHwMkMU

anbefalede denne kommentar

Sider