Klumme

Usædvanlig kamp i toppen af DR

I DR udspiller der sig en usædvanlig kamp mellem direktion og bestyrelse – en politisk kamp om programindholdet, der ville være utænkelig hos TV 2, hvor bestyrelsen holder sig for god til offentlig kritik af sendefladen
Debat
6. februar 2013

I denne uge skrev DR’s kulturdirektør Morten Hesseldahl historie. Omskrevet til jævnt dansk bad han et af sine bestyrelsesmedlemmer om at knytte sylten og holde op med at drive politisk propagandavirksomhed i offentligheden, fordi det skaber kasketforvirring og usikkerhed blandt medarbejderne om, hvem der bestemmer.

Det drejer sig om DF-bestyrelsesmedlemmet Katrine Winkel Holm – der også er klummeskriver i Berlingske – som har anklaget Borgens hovedforfatter, Adam Price, for at skildre kulturradikale politikere som sympatiske og borgerlige som usympatiske. Morten Hesseldahl henviser i et interview med Mediawatch også til DF-medlemmet Ole Hyltoft, der som næstformand for DR’s bestyrelse ofte er ude med offentlig kritik af DR’s programmer.

Det er yderst sjældent, at en DR-direktør så åbent og ret bramfrit går i rette med et medlem af sin bestyrelse. I normale virksomheder ville det være selvmorderisk adfærd for en direktør, men DR er ikke en normal virksomhed. Selvom nogle mere blåøjede teoretikere ynder at tale om behovet for en ’professionel bestyrelse’ for landets store public service-fabrik, så er og bliver DR’s øverste ledelse en politisk ledelse.

Med alle de styrker og svagheder en sådan har – herunder at Folketingets partier udpeger medlemmer, der ikke har gået i flinkeskolen, ikke nødvendigvis tænker på DR’s ve og vel og ikke vil eller kan indordne sig. Politiske personer tænker og handler politisk. Også selvom det strider mod gængse regler og normer. Så længe DR’s bestyrelse er så direkte politisk udnævnt, vil den være skueplads for en politisk kamp. Ikke bare internt, men også eksternt. Irriterende og indimellem direkte skadeligt for medarbejdere og direktion, der til gengæld aldrig kommer i tvivl om, hvem der ejer firmaet. Her er armslængden betydeligt kortere end hos konkurrenten.

Statsejede TV 2 har også en politisk udnævnt bestyrelse, men igennem stationens snart 25-årige historie har det været svært (for ikke at sige umuligt) at finde eksempler på ustyrlige eller åbenmundede bestyrelsesmedlemmer, der gik i medierne og kritiserede programvirksomheden. Her tager bestyrelsen sin vigtigste opgave alvorligt: At styrke og værne om virksomheden og holde kritikken indendørs. Armslængden måles i kilometer, mens den på DR indimellem måles i centimeter. Årsagen er selvfølgelig, at det (næsten) er lykkedes for TV 2 at få os til at glemme, at stationen ligesom DR ejes af alle danskere og i store træk har samme public service-forpligtelser som DR. TV 2 tjener sine egne penge, og selvom Dicte – som al fiktion – giver et falsk billede af den såkaldte virkelighed, ville ingen drømme om at starte en offentlig debat om denne series virkelighedsfjerne beskrivelse af kriminalpolitiets og journalisters arbejde. Her gælder andre regler. Eller rettere: Der gælder helt særlige regler for DR. De fleste er uskrevne eller meget vagt formulerede. Heldigvis. Hvis DR’s programvirksomhed skulle detailreguleres af politikere, ville institutionen blive så kedelig og ubetydelig, at den burde nedlægges.

Det interessante ved Morten Hesseldahls direkte kritik af Katrine Winkel Holm og indirekte kritik af Ole Hyltoft er, at den kommer i en periode, hvor man mere end aner den magtfulde bestyrelsesformand Michael Christiansens stigende og indimellem bekymrende aktivitet. Senest i forbindelse med DR’s fejltrin ved retten i Hjørring, hvor formanden lynhurtigt var ude med kritik og oven i købet gik i TV 2’s Presselogen, som om han var generaldirektør. Man kunne mistænke DR’s bestyrelsesformand for dels at ville lukke munden på den ualmindeligt besværlige næstformand Hyltoft, dels at ville befæste og bestyrke sin ikke ringe indflydelse på driften af DR.

Set på den baggrund er kultur-direktørens helt usædvanlige (og dybt fornuftige) kritik af de to DF-medlemmer af bestyrelsen måske slet ikke så risikabel, som den umiddelbart kunne virke. Mon ikke bestyrelsesformanden i det skjulte hygger sig med den? Der er jo ikke tale om et direktionsoprør. Morten Hesseldahl understreger, at han ikke taler på vegne af direktionen, kun på vegne af sig selv. Det er en formel afskærmning. Han er medlem af direktionen og har startet en vigtig debat. Men den lukker næppe munden på aktivistiske bestyrelsesmedlemmer, der tydeligvis føler, at deres plads i bestyrelsen er en licens til offentligt at kritisere DR.

Lasse Jensen er mediejournalist og vært på P1-programmet ’Mennesker og Medier’

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Inger Sundsvald

Hvem kunne nu have gættet den overskrift, som afviger en del fra papirudgavens.

Niels Engelsted

Det er klart, at direktør Hesseldahl, Cepos-stifter og gammel højreideolog, gerne vil have sig frabedt, at højrefløjsmedlemmer af bestyrelsen anklager den gamle public service institution for at være venstrevendt, når der ikke har været røde lejesvende i DR, siden den mindeserie Hesseldahl selv promoverede ved sin tiltrædelse. Tænk hvis nogen tørrede spindelvævet ud af øjnene og opdagede, hvordan det i virkeligheden forholder sig.

Tove Lodal, Anders Krog, Martin Hansen , Mette Hansen, Lise Lotte Rahbek, Leif Mikkelsen, Carsten Madsen, Flemming Andersen, Inger Sundsvald, Michael Kongstad Nielsen, Jens Falkesgaard, Niels Mosbak og Holger Madsen anbefalede denne kommentar

Lasse Jensen
- Hvis DR's programvirksomhed skulle detailreguleres af politikere, ville institutionen blive så kedelig og ubetydelig, at den burde nedlægges.

I mine øjne ER institutionen så kedelig og ubetydelig, at den burde opfriskes.
Lad dog de sorte -, blå -, gule -, lilla - og røde lejesvende blomstre.!
DR's øverste ledelse ER en politisk ledelse, som Lasse Jensen siger. Så lad dog det pluralistiske komme til udtryk i programvirksomheden og i særdeleshed i nyhedsredaktionernes væsentlighedskriterier.

Jens Overgaard Bjerre, Tove Lodal, Martin Hansen , Leif Mikkelsen, Steffen Gliese, Inger Sundsvald, Michael Kongstad Nielsen og Jens Falkesgaard anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

I grunden ærgerligt, at det er de to Dansk Folkeparti-medlemmer, der ytrer sig (om ligegyldigheder). Hele den øvrige bestyrelse burde rykke på sig og spørge, hvad sker der med DR? Michael Christiansens "stigende og ind imellem bekymrede aktivitet" er absolut forståelig (senest vedr. Hjørring-sagen). Men Hjørring er bare en lille flig af det grandiose, underliggende problem: . DR har fået lov til at udvikle sig til noget, der ligner en kommerciel kanal til forveksling. Samme udtryk, samme lyd, samme reklame (for sig selv), ulidelige oplysninger om, at man er på P7-mix, eller på P3 "det man hører er man selv".

DR er blevet en glat omgang reklamelir, hvor studieværter og - udformning, udseende og smartness er alt, krydret med en rædselsfuld udvælgelse af nyhedsstof, der springer fra det fjerne (droner og gidselaktioner) til det absolut nære (krop, privatøkonomi) og for resten af pengene, "Aftenshowet", "Sporløs", "Kender du typen".

Hvad sker der med DR? Det burde bestyrelsen diskutere. Kan vi være det bekendt? Har vi de rigtige direktører?

Tino Rozzo, Tove Lodal, Martin Hansen , Mette Hansen, Rene Bolvig, Leif Mikkelsen, Steffen Gliese, Jesper Jakobsen, Vibeke Rasmussen, Inger Sundsvald, Carsten Madsen og Holger Madsen anbefalede denne kommentar

Nej vi har ikke den/de rigtige direktør/er.
Men den direktør der tør, er ikke længe i det DF´ske galehus som DR har udviklet sig til.
Tror på at seer/lyttertallet dd er vigtiste parrameter for kvalitet, man skal kigge på logoet i hjørnet for at se hvilken kanal man har tunet ind på, værterne flyver rundt på kanalerne, hurtigere end programmerne når at blive færdigredigeret og sendt føste gang.
Der burde være en karensperiode ved skifte mellem DR og TV2.

Steffen Gliese

Det bliver ikke anderledes, sålænge journalister kører biksen. I gamle dage var det folk med videregående uddannelser, der gik journalistvejen - eller var uden uddannelse, men autonome og kreative - og lavede fjernsyn, der betød noget, bragte folk erkendelse og ansporede til at tænke selv, hvad danskere traditionelt har været gode til og glade for.
Men konventionalisme vinder indpas alle steder, selvom det er det stik modsatte af det, vi efterstræber. Hvorfor tror politikerne, at verden er anderledes, end den er?

Vibeke Rasmussen, Anders Krog, Jesper Frimann Ljungberg og Leif Mikkelsen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Kaotisk anarki i den fjerde statsmagt ? Er man bange for de lange skygger, som man i medieverdenen kaster ind i borgernes bevidsthed ? Alsidighed - et vigtigt parameter. Det er da indlysende, at ´Borgen´med sin store succes har fået de nævnte bestyrelsesmedlemmer op af stolene. Den serie er så lækker og velsmurt, at den formår at flytte sindelag og dermed stemmer. Men det spørgsmål, som de to bør stille sig er : har den også ret i de påstande, som den lancerer? Er der grund til at frygte de tanker, som den måtte sætte i gang hos seerene? Og hvis det er tilfældet, så er det netop en anledning for de to til at komme ind i kampen og gå i dialog. Har de så krav på samme sendetid ? Jeg synes, at deres happening sætter fingeren på et ømt punkt, nemlig medierne som den fjerde stasmagt. Hvordan håndteres den situation på demokratisk vis?

Demokratiske debatflader savnes. Informations debatsider har indtil den store omlægning været velfungerende i den henseende, men er, hvis fejlene ikke rettes, blevet alvorligt amputeret og dysfunktionel.

Jens Overgaard Bjerre, Anders Krog og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jens Overgaard Bjerre

Det kommer også bag på mig, at TV2 ejes af alle danskere, som Lasse Jensen siger. Så vidt jeg kan se på Wikipedia, så er TV2 nok et statsligt ejet aktieselskab, men fra 2012 blevet en betalingskanal. Men planen har jo hele tiden været, at sælge kanalen, selvom EU har pålagt den at betale en bod på over 600 millioner. TV2 er en mærkværdig rodebutik; en hybrid mellem licenspenge og nyheder (public relation), og reklamer, som den sælger til sig selv.

Men under alle omstændigheder, er det noget frygtelig rod med DRs bestyrelse. Med den magt tv har - bare se på hvad et fiktionsprogram, som 'Borgen' betyder for befolkningens interesse-fokus - bør DRs bestyrelse være politisk. Altså bestå af politikere i forhold til partiernes størrelse i Folketinget. Og suppleret med medarbejderrepræsentanter og andre repræsentanter. Som det er nu, baserer man sig på en abstrakt tankegang, hvor journalister per definition er frie, upartiske og uafhængige i deres arbejde. Og deres ledere, redaktørerne, endnu mere. Det er komplet naivt og også dumt. De er mennesker ligesom alle os andre, og har erfaringer og holdninger i med i bagagen, som styrer deres valg.

Endvidere ved man, at deres lønninger, med et gennemsnit omkring ½ million kr., sammenlagt med uddannelsens korte varighed, gør, at den højere middelklasse sætter sig på hovedparten af stillingerne. Dermed får man viderebragt en virkelig, som arbejderklassen og underklassen ikke kan genkende sig selv i. EkstraBladet brugte engang udtrykket: 'Den en virkelige virkelighed' om en gadesituation med optøjer. Og den beskrivelse er meget rammende.Tv kommer til at operere med 'en bestemt slags virkelighed' ved siden af 'en virkelighed, som næsten aldrig vises'. Altså den virkelige virkelighed for mange mennesker fra de lavere økonomiske og uddannelsesmæssige lag.

Vi har samtidig verdens største licens. Og et DR, som ikke vil rykke ud med deres interne omkostninger. Det er jo ikke småbeløb, som bruges til produktioner ude i byen, honorarer og lønninger. Befolkningen vil da gerne se, hvad de får for pengene. Lasse Jensen producerer vistnok det eneste program om medierne i hele Danmark: 'Mennesker og Medier' I radioen*). Ikke i tv, altså med billed og lyd, så man kunne vise, hvor let man kunne snyde med en redigering af et program. Hvad man altså også gør i stor udstrækning. Men det er jo også problematisk, at Lasse Jensen er chef for det selskab, som producerer programmet 'Mennesker og medier'. Jeg har stor tillid til, at han langt hen ad vejen lever op til nogle gode journalistiske idealer, men selskabet skal jo også køre. På den måde kan der jo let opstå en interessekonflikt.

Det kunne man være ligeglad med, hvis! man ikke var TVUNGET til at betale licens. Og det er man jo nu, bare man har en mobiltelefon.

*) Jensen & Kompagni A/S

Vibeke Rasmussen

Jens Overgaard Bjerre, der findes faktisk et DR-produceret program på P1, der, rimelig kritisk, tager fat på 'sig selv'. Det hedder 'Indefra', kommer med måneders interval og er gemt et sted sent om aftenen/natten. Men det findes.

Dér har man bl.a. for nylig haft et indslag om, hvordan 'Ingen ved om DR er pengene værd', hvor Søren Staal Balslev fra Weekendavisen, fik lejlighed til at fremsætte sin kritik.

Det er i øvrigt også i det program, jeg har lært at DR har en … Tilgængelighedsredaktør. (He, det er her jeg, hvis jeg havde haft muligheden, ville have indsat en smiley-ikon med himmelvendte øjne.)

Jens Overgaard Bjerre og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar

Jens Bjerre: Man kan altid problematisere altid. Det ved jeg som kommentarist. Men jeg har svært ved at se, hvordan det faktum at jeg er chef for det selskab som producerer programmet kan skabe en særlig interessekonflikt. Nu ejer jeg hele selskabet og skal derfor ikke tilfredsstille griske eller urimelige aktionærer. Hvis jeg var ansat i DR, ville der være en (potentiel) risiko for en konflikt, fordi man i svage øjeblikke ville kunne moderere sin kritiske journalistik i forhold til DR af hensyn til kolleger og chefer, som man dagligt pleje omgang med og var direkte afhængig af. Det hensyn skal jeg ikke tage. Jeg har en et-årig kontrakt med DR og en slags "frihedsbrev" som betyder, at jeg kan gøre hvad jeg vil - selvfølgelig med respekt for loven og DR's etiske retningslinjer. Du kan indvende, at jeg så på lidt længere sigt er afhængig af, at DR fornyer kontrakten og derfor lægger bånd på mig selv for at sikre en fornyelse. Jeg kan forsikre dig om, at det ikke er tilfældet hvilket jeg håber at have dokumenteret gennem de sidste 12 år. Hvis det nogensinde blev et problem og DR forsøgte - direkte eller indirekte - at lægge redaktionelt pres på mig, er jeg ikke et sekond i tvivl om hvad jeg så ville gøre....jeg ville opsige kontrakten....et sådant pres har aldrig fundet sted, hvilket tjener DR til ære. Og netop denne armslængde til en selvstændig producent er årsagen til og forklaringen på, at DR besluttede at lægge programmet ud til en selvstændig producent. I øvrigt er Jensen & Kompagni ikke et aktieselskab men et anpartsselskab, hvis regnskab og organisation er offentligt tilgængelig hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen.På nettet www.skat.dk kan man jo som noget nyt nu læse, hvad selskabet betaler i skat! Vi er dog meget langt nede på listen!

der skulle selvfølgelig stå "man kan altid problematisere alting" - slåfejl!

'Ingen ved om DR er pengene værd' ?? Hold dog nu op med den slags verdslige betragtninger. Danmarks Radio er en kongelig institution helt på niveau med Det kongelig bibliotek, Det kongelige teater, og Det kongelige opfostringshus... DR er den kongelige danske folkeligheds gestalt, sådan...

randi christiansen

Bill Atkins - Jo, men er de pengene værd ?

For the establishment? Jo tak, så rigeligt ..