Læserbrev

Forbudspolitikken er slået fejl

Debat
15. marts 2013

Jeg er dobbeltmoralsk, fordi jeg går ind for et kontrolleret forsøg med legalt salg af hash i København, samtidig med at kommunen forsøger at holde unge væk fra hashmisbrug.

Sådan lyder beskyldningen fra Carl Christian Ebbesen og Finn Rudaizky fra Dansk Folkeparti i debatindlæg 14. marts. Tværtimod. Formålet med et forsøg er netop at mindske hashmisbrug og undergrave økonomien bag banderne. I årtier har vi troet på, at flere betjente, bedre udstyr og udvidede beføjelser ville gøre en forskel. Men nej. Det virker ikke. Der er 10.900 personer med et misbrug af hash på landsplan.

Det er en kraftig stigning i forhold til 2007, hvor der ifølge Sundhedsstyrelsen var 7.900 hashmisbrugere. Forbudspolitikken har slået fejl. Den hårde kriminalitet fortsætter ufortrødent. Hashhandlen er i dag en milliardforretning for organiserede kriminelle. Det er penge, som indgår i og styrker bandemiljøet, der for tiden har et åbent bevæbnet opgør om forskruede æresbegreber og kriminelle markeder. Med et kontrolleret forsøg med legaliseret hash vil vi fjerne det økonomiske fundament under bagmændene. Samtidig vil vi undgå, at brugerne kommer i kontakt med det hårde kriminelle miljø, som sidder på hashhandlen.

Kontrolleret hashsalg

Det er bedre, at unge møder en butiksassistent end en rocker. De kriminelle spørger ikke efter ID for at sikre sig, at de ikke sælger hash til unge under 18 år. Og de har en interesse i, at de unge køber de stærkeste varer og kommer dybere ud i et misbrug. Vi vil ikke have hash-cafeer som i Holland, men et detailled, hvor der er mulighed for oplysning og vejledning gennem direkte kontakt med brugerne.

Hertil kommer mulighed for kontrol med den hash, der sælges, så hashpsykoser så vidt muligt kan undgås. Vi er nødt til at gå nye veje. Jeg står ikke alene med den erkendelse. I flere amerikanske stater har man netop legaliseret hash for at få bugt med den organiserede kriminalitet. Jeg glæder mig til at høre oplægget fra Seattles chefanklager på hash-konferencen på rådhuset i dag.

Det er rigtig, at jeg har skiftet holdning. Jeg er villig til at blive klogere. Det er jeg også, hvis en københavnsk forsøgsordning mod forventning skulle vise sig at fungere dårligt.

Frank Jensen, Københavns overborgmester (S)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels P Sønderskov

Nogen må have tænkt over det, men hvordan vil legale butikker i København skaffe varer på hylderne uden at involvere sig med kriminelle på et højere niveau? Eller måske kan det blive et nyt tiltag imod de rigtigt store bagmænd.

Jørn Sonny Chabert

Hash er forholdsvis let at fremstille og kan sagtens produceres her hjemme så leverancerne skulle ikke være et problem.

se bare på vores arnegement når det gælder vin produktion og whiskey ditto, på tros af at der ikke er optimale forhold for produktion af disse vare grupper herhjemme.

hamp derimod trives ganske glimrende i vores klima ;)

Niels P, hvis man legaliserer hash ..
Så er det ikke ulovligt mere, ergo er de der beskæftiger sig med det heller ikke længere 'kriminelle' . Og den der 'store bagmand', hvor er han egentlig ?

PS : Hamp trives glimrende i væksthuse .
Fra den dag legaliseringen finder sted til første høst vil der gå max 4 måneder, derefter kan der høstes 4 gange om året ..

Henning Pedersen

Frank Jensen er jo et rigtig, rigtig godt eksempel på en politiker, der når han/hun via oplysning og indsigt, har evnen til at skifte holdning og bevæge sig i en ny og mere konstruktiv retning.