Interview

’Institutioner lærer børn at omgås andre’

Vuggestuer og børnehaver udvikler børnene og lærer dem at omgås andre mennesker, mener BUPL’s formand
Debat
2. marts 2013

Formanden for BUPL, Henning Pedersen, mener, at daginstitutionen lærer børn at danne relationer og udvikler nyttige kompetencer hos børnene.»Styrkerne ved børnehaven og vuggestuen er, at børnene er sammen med andre børn under kyndig vejledning af professionelle voksne, der er uddannet til at tage sig af dem. Det er nogle kompetencer, som er helt afgørende fremover, når man skal samarbejde med andre. Og så skaber børnehaven og vuggestuen et godt fundament i forhold til det efterfølgende uddannelsessystem,« siger han.

Henning Pedersen opfattelse er, at langt de fleste forældre er meget tilfredse med, hvordan institutionerne fungerer

»Udover det faktum at forældrene selvfølgelig har brug for institutionen på grund af den måde vores samfund er indrettet på, så kan de jo også godt se, at børnene faktisk får noget ud af at være i institutionen. Der sker en udvikling med deres børn, når de har mulighed for at være sammen med andre børn.« Han understreger, at han bestemt anerkender, at forældrene er de vigtigste personer i et lille barns liv – især i det første år – og de nære relationer, og den tryghed de skaber, er afgørende for et barns udvikling.

»Derfor har BUPL altid arbejdet for barselsorlov og for barselsorlov til mænd. Det er væsentligt, at begge forældre får mulighed for at være sammen med deres barn. Jeg er helt på det rene med betydningen af de nære relationer, men det er ikke tilstrækkeligt, for man skal også ud i samfundet og lære at begå sig, og det er derigennem, altså samværet med andre og de venskaber man former, at man udvikler sig selv,« siger han.

– Så forældre bør ikke have dårlig samvittighed, når de afleverer deres børn i en institution?

»Nej, det mener jeg ikke. Pædagogerne gør alt, hvad de kan for at skabe en god hverdag. Det, man har allermest fokus på, er den grundlæggende omsorg. Det skal være et rart sted at være, det skal være trygt, og man skal kunne føle, at man er i professionelle hænder, som kan hjælpe én i løbet af dagen. Hvis man så oven i købet kan opleve, at der er nogle gode udviklingsmuligheder med andre børn, er det jo de bedst mulige rammer, man kan skabe.«

Serie

Duellen

Seneste artikler

  • ’Stress er et gummibegreb’

    8. oktober 2014
    Hvis man skal forstå væksten i stress, er den strukturelle kritik af, at arbejdsmarkedet kræver mere af os, for forenklet, siger Nanna Mik Meyer, professor i sociologi
  • ’Medbestemmelse kan stresse’

    8. oktober 2014
    Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen, der stresser, fordi de ikke oplever demokrati på arbejdspladsen, siger livstilscoach Sofia Manning
  • Kan godt diskuteres

    27. august 2014
    Ser man på årsagerne til, at så mange bliver dræbt på vej til Europa, handler det mere om den førte politik end om konventionerne, siger Martin Lemberg-Pedersen, der er adjunkt på Centre for Advanced Migration Studies, Københavns Universitet
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Institutioner lærer børn at konkurrere om opmærksomhed.