Hvis man var i tvivl om sociale mediers gennemslagskraft og satirens indflydelse, så fjernede Rolf Sørensens dopingtilståelse mandag aften tvivlen. Han sagde bagefter til Ekstra Bladet, at ’Rolf er ren’-joken havde påvirket hans beslutning – den var en latterliggørelse, som han hellere ville være foruden, som han udtrykte det.
Folkebevægelsen ’Rolf er ren’ startede på satireprogrammet Monte Carlo på P3 og blev til en facebookgruppe, der i skrivende stund har 28.783 medlemmer. Og trods tilståelsen fastholder mange i gruppen, at Rolf stadig er ren, mens andre mener, at gruppens navn nu bør ændres til ’Rolf er renere’.
Nu er det vel ikke meningen, at man ligefrem skal have ondt af Rolf Sørensen, fordi han er blevet latterliggjort på Facebook? Det kunne næsten lyde sådan, når man læser om de mange svære år, som ’Danmarks mest vindende cykelrytter’ har stået igennem, mens han gang på gang har benægtet at have dopet sig.
Nu er Rolfs samvittighed så endelig ren, og medierne kan i nogle dage skrive og tale om Sørensen. Han har givet interview til højre og venstre, kom på tirsdagens forsider og kan fortsætte som cykelkommentator på det dobbeltmoralske TV 2, der i sin tid fyrede Jørgen Leth, fordi den moralske forargelse over hans sexeventyr på Haiti en overgang gik over gevind. Leth er dog atter tilbage på TV 2, som gav ham tilgivelse og syndsforladelse.
I Rolf Sørensens tilfælde var en fyring ikke nødvendig. Angeren og de mange svære år var nok for Sørensen, som nu er »endnu mere værd for TV 2 Sporten som ekspert,« som sportschef Frederik Lauesen formulerede det. Jeg går ud fra, at Kurt Thorsen efter den beslutning kan indgå i TV 2’s finansredaktion som finansekspert – han er jo ligesom Rolf Sørensen ekspert på sit område og er både slagfærdig og veltalende. Begreber som inhabilitet eller anstændighed kommer ikke i spil, når det handler om seertal.
TV 2 Sporten havde – hvis man kan tro dagspressen – stillet Rolf Sørensen et ultimatum, efter at ’Rolf er ren’-kampagnen på Facebook tog fart: Tilstå eller bliv fyret.
I årevis har Sørensen fyldt os med løgne og fortielser om sit eget forhold til doping. Nu har han tilstået, og så er alt tilsyneladende (næsten) godt.
Hans udtalelser om doping har været lige så sprogligt kreative som Bjarne Riis’ legendariske udtalelse om, at »jeg er aldrig testet positiv«.
Når fascinationen af sporten kombineres med sponsor- og mediemillioner, sættes normale etiske og moralske regelsæt ud af kraft. I årevis elskede medierne kritikløst cykelsporten, selv om flere sportsjournalister privat omtalte Tour de France som et rullende apotek. Da nogle enkelte fremragende graverjournalister, som f.eks. DR’s Olav Skaaning Andersen, afslørede dopingmisbruget, kom der lidt mere fokus på det, selv om det tog år og i sidste instans en omfattende amerikansk dopingrapport, før cykelsportens største stjerne og største løgner, Lance Armstrong, tilstod. I virkeligheden er alle vi tour-seere år efter år blevet snydt og bedraget, samtidig med at vi nød den fede underholdning på skærmen. I dag kan vi konstatere, at det kun er underholdning, og som al anden underholdning i verdensklasse er det milliarder værd. Man kan undre sig over, at doping overhovedet er forbudt. Hvis det havde været rockmusik i verdensklasse, ville der have været masser af doping ind over. Jimi Hendrix og Jim Morrison døde af det.
Hvad er forskellen på rockmusik og professionel cykelsport? I denne sammenhæng er der ingen forskel. Det er verdensstjerner, der sælger sig selv til højestbydende. Den dér med en sund sjæl i et sundt legeme og den ædle kappestrid er forsvundet i mediemarkedsmekanismernes jungle. Vi accepterer uden større vrøvl, at musikere dør af dope, fordi der kom fed musik ud af det. Vi bliver forargede, når cykelstjernerne og deres læger sætter det i system.
Men Sørensen er nu ren. Og facebookgruppen, der tvang TV 2 og Sørensen selv til at handle, fejrer nye triumfer. I den tid, der gik fra det første til det sidste punktum i denne klumme, steg antallet af begejstrede tilhængere af ’Rolf er ren’ med over 1.000 – fra 28.783 til 29.805. Mig selv indbefattet.
Lasse Jensen er mediejournalist og vært på P1-programmet ’Mennesker og Medier’.
Cykelmyggen Egon indrømmer misbrug (ikke kun bloddoping), der skal have stået på siden 1967:
http://politiken.dk/bagsiden/atsbagsiden/ECE1925748/ats-her-er-dyne-lars...
Ahr Lasse Jensen, du har vist været lidt for hurtig og for fokuseret på en simpel vinkling i denne omgang :
"Hans udtalelser om doping har været lige så sprogligt kreative som Bjarne Riis’ legendariske udtalelse om, at »jeg er aldrig testet positiv«."
Nej, Rolfs udtalelser har været løgne blottede for Riis' underforståede tilståelse. f.eks sagde Rolf i 2007 til Berlinske: "Jeg var så heldig, at jeg vandt fra starten, så jeg har ikke haft brug for at sige, 'åh, jeg skal sgu tage noget for at vinde.' Fra det første til det sidste år, jeg kørte cykelløb, har jeg vundet på en ren måde."
Se flere på: http://m.sporten.dk/?redirect=www.sporten.dk/cykling/her-er-alle-rolf-so...
"Hvad er forskellen på rockmusik og professionel cykelsport? I denne sammenhæng er der ingen forskel."
Jo, det er der. I sport er det en forudsætning at alle følger samme regler. Som under holdt forbruger af sport kræver jeg at konkurrencen er lige, og der er den ikke hvis det blot handler om at have det bedste og måske dyreste dopingprogram. I rockmusikken er det fint hvis nogen har taget lsd og andre noget andet eller intet, det giver måske deres musik forskelligt udtryk (måske bedre end 20 bands på lsd :-) ).
Hvad er det for noget vrøvl om 'inhabilitet' og 'anstændighed'? Alle med kendskab til cyklesporten har vidst i mange år, at doping var almindelig, og dermed accepteret tilstandene. Man skulle blot ikke tale om det offentligt. Men selvfølgelig er det tænkeligt, at folk som Lasse Jensen (der vist aldrig har været hverken sportsjournalist eller cyklerytter) føler sig 'snydt og bedraget'. Men som han selv siger, så er han blevet underholdt.
Der også politikere der 'snyder og bedrager', og som alligevel kan fortsætte i det politiske liv. Hvorfor kræve en højere moral af sportsfolk end af politikere? Og, ærlig talt, underholdningen er ofte betydelig bedre i store cykleløb end i politik.
Nu vidste samtlige kyndige individer vel, at du ikke sidder med sammen, med et helt tog af banditter, uden selv at være en. Den var næsten for let(h).
Tja, jeg er ikke overrasket over at Rolf kan forblive ansat på TV2.
De bruger jo også flittigt Henrik Qvortrup som politisk "kommentator" - på trods, at han i 2007 var "politisk aktør" (i mangel af bedre ord), da hans blad Se & Hør bragte en tyndbenet og falsk historie om påstået sort arbejde hos Naser Khader. Midt i valgkampen førte det til, at Naser Khaders Ny Alliance gik fra at kunne rykke magtcentrum væk fra Venstre (HQs "tidligere" arbejdsgiver) til blot at være et mindre betydende Liberal Alliance - Henrik Qvortrup sikrede derved Venstre genvalg i en hidtil uhørt svinestreg, en manipulation af det danske demokrati!
Så selvfølgelig skal TV2 fortsat bruge Rene Rolf, ligesom de fx skal have nyhedsredaktører ansat, som er gift med spindoktorer og dermed kan slette videooptagelser af en vred Lars Løkke - ja, jeg kunne sgu blive ved med disse eksempler!!
Den kanal er til grin alligevel!!!
/P
Peter Andersen, jeg er ikke sikker på, at den historie rykkede voldsomt meget. Snarere var det, der rykkede, at Khader altid har haft en beundringsværdig initiativrigdom, men helt enkelt ikke har de fornødne evner til at føre initiativ til fuldbyrdet virkelighed i form af et politisk projekt, han kunne stå inde for og/eller evnede at gøre rede for.
Problemet med cykelsporten og Tour de France er ikke at cykelsporten i sig selv er dopet, men at den afspejler den verden vi lever i - fuld af bedrag, snyd og svindel - og danskerne er kommet særdeles godt godt med, gennem 90'erne og 00'erne.
Man kan trække på skuldrene og vende sporten ryggen, men det samfund du lever i kan du ikke vende ryggen - og der skal du altså konkurrere, hvis du gerne vil være selvstændig eller lignende, med folk - hvis moral minder om Touren.
Selv statsministeren har vist vejen.
@Anders Sørensen:
Jeg er enig med dig i din vurdering af politikeren Naser Khader. Han er heller ikke min kop the.
Men ellers uenig med dig - den historie klæber for altid til Khader, så urigtig som den end var, og jeg tror den rykkede...
MEN: Det finder vi jo aldrig ud af...
/P
Gad vide om Rolf Sørensen og andre nogensinde møder pinlighedsdemonen der gerne kommer frem ved sengetid og skaber urolige nætter med søvnløshed. Den som siger: må jeg lige minde om, at du sagde, og jeg citerer: - Jeg har taget beslutningen om ikke at tage doping. De andre har gjort, hvad de har gjort.-
Godnat og sov godt.
’Danmarks mest vindende cykelrytter’ bør vel omformuleres til ’Danmarks mest svindlende cykelrytter’.
Bortset fra det, er det uacceptabelt, at der stadigvæk postes store licens- og skattefinancierede beløb i cykelmafiaens aktiviteter.
Lasse er ren.
Og apropos doping, hvem husker så ikke den legendariske, rumænske sportsfisker Nicolae Ceausescu, som havde dykkere under jollen til at sætte de største fisk på krogen. Han havde i øvrigt også et yndlings fodboldhold der vandt ligaen 20 år i træk.
Af andre store sportsfolk kan nævnes den sagnomspundne, nordkoreanske golfverdensmester, Kim Jong-Il, som, første gang han betrådte en golfbane, gik en runde på 38 slag under par, og lavede 11 hole-in-ones.
@ Peter Olesen
tusinde tak for din afslørende viden om, at det helt åbenbart er de sportslige præstationer, der er afgørende i diktaturstater. Det var jeg virkelig ikke klar over :)
Lars Jørgensen:
Det var så lidt!
I øvrigt begrænser de imponerende bedrifter sig ikke kun til sportens verden. For eksempel har man, i Nordkorea, for nylig fundet noget så sjældent som en enhjørninge-hule!