Klumme

Lige et par ting ...

Sprogets mangfoldighed i tale og tavshed
Debat
13. april 2013

Forsøg at gætte ophavspersonen til nedenstående citat af interview set på nettet den 3. april 2013. Realoplysningerne er for spændingens skyld erstattet af prikker:

»Jeg ser utrolig meget frem til at tage hul på de opgaver, som ligger og venter, og jeg trækker med både glæde og ydmyghed i arbejdstøjet. Stillingen som [ ...] er en stor udfordring, hvor jeg kan bidrage med mine erfaringer fra både [ ...] og [ ...] og med mine ambitioner om at lave [ ...], som vil danskerne. Jeg befandt mig i sin tid rigtigt godt på [ ...] og glæder mig derfor til igen at træde ind på [ ...] og forhåbentlig være med til at gøre en forskel.«

Citatet stammer fra en ny direktør i BonBon-Land, hentet fra Foreningen til Fremme af Dansk Bjergvandring i Herning. Forkert.

Citatet kommer fra den forhenværende forretningsfører i Kallehave Kloaklaug, nu tiltrådt direktør i Landssammenslutningen af Dværgkastere. Forkert.

Citatet er fra tidligere chefspion i DSB, ny leder af Venstres krisestab i Troels-Lund Poulsen- og Birthe Rønn Hornbech-sager. Igen forkert.

For at udrede ordenes oprindelse går vi nu systematisk til værks og opløser ved semantisk analyse teksten i dens bestanddele: En række sjældent anvendte gloser og vendinger springer i øjnene:

» ... ser utroligt meget frem til … trækker i arbejdstøjet … glæde og ydmyghed … udfordring … ambitioner … vil danskerne . rigtigt godt (læg mærke til brugen af ordet rigtigt – usædvanligt i nudansk) … gøre en forskel«. De udhævede ord foruden glosen rigtigt er markante og sjældne og burde alene ved originaliteten røbe personen.

Vedkommende ser nemlig med andre (eller samme) ord frem til utroligt meget med glæde og ydmyghed og som en udfordring at tage hul på opgaver, fordi personen også befandt sig rigtigt godt i sin tid og til at trække i arbejdstøjet, samt med sine ambitioner vil danskerne og gøre en forskel.

Hvad det betyder: At ville danskerne står måske i konteksten ikke utvetydigt klart. Almindeligvis bruges vendingen: at ville nogen i forbindelse med relativt klare signaler af normalt anden art end i officielle udtalelser som foreliggende. At ville en person eller hinanden er oftest udtryk for vilje til personlig eller ligefrem kønslig kontakt – udtrykt af den ene, der vil den anden, eller begge der vil hinanden. At ville danskerne er således en tankevækkende ambition for nu at pege på et andet af for tiden sjældent brugte begreber: ambition. Her en ambition af overraskende beskaffenhed, hvilket atter understreger den sproglige originalitet og det indholdsmæssige særpræg i udsagnet. Ved at ville danskerne som sådan, og det betyder alle danskere, vil pågældende person ifølge sprognormen et intimt forhold til 5.602.628 andre registrerede indbyggere i riget minus én, altså hin udtrækkende person, der vil alle andre nulevende danskere plus minus i skrivende stund netop afdøde og nyfødte.

Den person, som de fleste sikkert har opgivet at gætte, og som det opsigtsvækkende citat stammer fra, er måske for lige så mange overraskende en medieperson (lighed), nemlig den nyudnævnte programdirektør i det ikke privatiserede TV 2, hvis opgave det bliver at skaffe seere til den skrantende kanal. Programdirektøren skal i glæde, ydmyghed og arbejdstøj som en stor udfordring og med sine ambitioner ville danskerne og gøre en forskel i fjernsynet.

Det kan man kun se utroligt rigtigt meget frem til; og tage det som en udfordring i den grad at blive villet.

De tavse koldkrigere

Og nu til noget helt andet: Koldkriger nummer ét med stjerne, professor em. Bent Jensen samt Co. antyder i deres overvejende larmende tavshed, at interessen for krænkelser af menneskerettigheder i Rusland åbenbart er forbeholdt kommunistiske systemer med tilbagevirkende kraft. Ikke som nu, når Putin knægter dissidenters demokratiske rettigheder, udsætter Amnesty og andre borgerretsorganisationer for razziaer og chikane, samt sender Pussy Riot i grum gentagelse af Gulag. Den brændende interesse for Rusland er gribende i al dens tyste diskretion. Den danske harme lod sig førhen høre, da kommunisterne huserede. Især efter Sovjet var brudt sammen. Især rettet mod fortidens danske kommunist- og venstrefløjssympatisører, virkelige som formodede.

Men den danske ytringsfrihed administreres med varsomhed over for de overgreb, der er hverdag i det store land, og som ikke længere kan forklares i, at nutidens Rusland er brolagt med fortidens uhyrligheder. Den russiske kurs er sat mod zaristisk politistat, den kommunisterne så nidkært raffinerede. Skøn bliver dagen, når danske retrospektive koldkrigere, der i bekymring for russerne siden Sovjets sammenbrud har tordnet mod kommunismen, fylkes i kamp mod parodien på demokratiske tilstande i Putin-Ruslands repressive regime.

Kan hænde, de gamle koldkrigere ikke vil distraheres i deres tapre kamp mod gespenster?

De kunne jo så i kulturkritikkens navn ofre et gram krudt på DF’s Marie Krarup, på hvem man godt kan spendere lidt ytringsfrihed.

Marie Krarup fik som bekendt et chok over, at newzealænderne danser aved om i bar mave, taler maori og gnider næse, mens civiliserede mennesker pænt ryster hænder, kysser på kinder og ved festlige lejligheder render rundt om et pyntet grantræ efter at have gnasket guds flæsk i sig. Newzealænderne blev noget forbavsede over den danske politikers forargelse ved synet af ørigets tvekulturs gamle skikke.

Man bør ifølge Marie Krarup byde folk, der besøger ens land, velkommen med de besøgendes kultur. Den kunne de bare ikke finde i gæsten. Så gnubbede de for en sikkerheds skyld hendes næse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Michael Kongstad Nielsen

Havde det så bare været forretningsføreren for Kallehaves Kloaklaug, men nej, nu skal vi altså bedækkes og befamles af denne nye, sikkert pågående, aggressive og tæt-på agtige TV2-mand, der vil danskerne, og, tro mig, sig selv og stationen, rigtig meget. Pyh ha, det bliver slemt, vi må pansre os med overbærenhed.

Jakob Silberbrandt, Benny Jensen, Henning Pedersen, Jette Abildgaard og Niels Mosbak anbefalede denne kommentar

»Jeg ser utrolig meget frem til at tage hul på de opgaver, som ligger og venter, og jeg trækker med både glæde og ydmyghed i arbejdstøjet. Stillingen som [ ...] er en stor udfordring, hvor jeg kan bidrage med mine erfaringer fra både [ ...] og [ ...] og med mine ambitioner om at lave [ ...], som vil danskerne. Jeg befandt mig i sin tid rigtigt godt på [ ...] og glæder mig derfor til igen at træde ind på [ ...] og forhåbentlig være med til at gøre en forskel

En arbejdsgiver, som ansætter en person, der fyrer den slags ordgejl af, fortjener at blive fejet af banen.

Henning Pedersen, Nic Pedersen, Niels Mosbak, Martin Rafn, Lise Lotte Rahbek, Stig Bøg og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Enhver privatansat jobansøgningskonsulent
må sidde med genkendelsens glædeståre i øjenkrogen over den fantastiske, meningsløse men positive formulering af kandidaten.

Jakob Silberbrandt, Benny Jensen, salah aldin, Mette Olesen, Henning Pedersen, Torben Nielsen, Christel Gruner-Olesen og Nic Pedersen anbefalede denne kommentar
Torben Nielsen

Ja, han er jo ikke en mand. Så må den nye tv2 chef da være en kvinde.

Yes. Foder til min ceo-bingo app.
"pot!" Som de råber, hvor jeg kommer fra, til banko.

Lars R. Hansen

Krarup fik vist ikke et chok over 'newzealænderne danser aved om i bar mave, taler maori og gnider næse' - men fandt det blot grotesk, at et selskab udelukkende af 'pakeha' søofficerer, hvis kultur sgu ikke byder dem at danse haka, tale maori eller give 'hongi', befales at opføre sådanne maori shows af det new zealandske politiske styre, når de som offentlig myndighed modtager udenlandske gæster - det fik hattedamerne (m/k) i Danmark så et chok i forargelse over.

Lars,

anzac'erne forsømmer normalt ingen lejlighed til at tage pis på the poms! (også de interne, hvis sådanne findes!)
Og de bruger gerne ALLE midler! F.eks maori-danse og grill-stegte larver fra aboriginal-køkkenet m.m. (jeg ved det!)
Her ser det ud til at være lykkedes over al forventning!

Lars R. Hansen

All right, Nic,

jeg har hidtil ikke forstået det - den newzealandske flådes officielle modtagelse af forsvarsudvalget med et maori show - havde til hensigt at tage pis på nogen.

Og sådan forstår jeg det fortsat ikke - omend det ville gøre hattedamerne, der flux krævende undskyldninger, herunder ikke mindst handelsministeren, endnu mere naragtige - næh, det officielle New Zealand anvender disse maori shows i grave alvor.

Lars,

du nærmer dig, men "officielt" og så australiere og new zealændere er bare som at blande olie og vand!
Det skal muligvis opleves for kunne forstås!?

Men ikke destomindre har disse lande leveret nogle af det britiske imperies allerbedste soldater, hvilket sommetider har overrasket englændere. Det er et lille studie i sig selv! ;-)

Lars R. Hansen

Jeg stiller mig fortsat tvivlende - for nu at sige det mildt - overfor New Zealands modtagelse af forsvarsudvalget havde til hensigt at ta' pis på nogen.

Interessant - lige nu vurderer 54 procent af bt.dks læsere, at DF er en samling landsbytosser (på baggrund af Maori Krarup og andres nyeste udtalelser).

http://www.bt.dk/

Nej, det tror jeg gerne og det er meget forståeligt.
Det er også en noget særegen mentalitet/kultur. Jeg tror ikke engang, at de selv altid er helt bevidste om det og det kræver nogen tilvænning eller et naturligt anarkistisk sind.
Men man kan komme til at elske dem, hvis de ikke driver en til vanvid!
(eller måske begge dele?) De fik ihvertfald mig ;-)