Kommentar

Vi skal turde drømme

Min søster er blevet sofavælger, fordi hun mener, vi politikere bare vil magten, og alle gør det samme, når de har fået den. Jeg forstår hende. Men jeg kan stadig ikke lade være med at kæmpe for mine drømme om et bedre samfund
1. maj 2013

Jeg vil fortælle jer om min søster. Min søster er et af de mennesker i verden, jeg sætter størst pris på. Hun har fortalt mig, at hun ikke vil stemme til næste folketingsvalg. Hun ved ikke, hvad hun skal stemme på. Hun tror ikke på, at hendes stemme gør en forskel.

Hun sagde, at politikere måske nok taler om tingene på forskellig måde – men gør præcis det samme. Hun sagde, at politikere vil magten. Men er ligeglade med, hvad den skal bruges til.

Så nu er hun også ligeglad. Det var hårdt at høre. Min søster er ikke sofavælger.

Hun har stemt hver gang. Selv om det ofte har været på forskellige partier. Jeg tror nok, at det altid har været til venstre for midten. Hun går især op i forholdene for handicappede, for de svageste i vores samfund. Jeg kan ikke altid overtale hende til at stemme socialdemokratisk. Men hun er heller ikke at finde helt ude på venstrefløjen. Min søster sagde en gang, at hun ville et parti, der var med, når der blev lavet kompromisser. Det der med at stå uden for og sige nej, det er kun for de velstillede.

Når du ikke har ret meget, så er selv en lille forbedring bedre end at stå udenfor. Måske er det derfor, det gør så ondt, at hun ikke vil stemme nu. For der er sket forbedringer – gode ting – fordi vi nu har en rød regering. Ophævelsen af kontanthjælpsloftet og starthjælpen, der fastholdt mennesker i urimelig fattigdom. 1.500 ekstra pædagoger til vores børn. Homoseksuelle, der har fået lov at gifte sig. Børnene i asylcentrene, der nu får lov at komme ud.

Det er rigtige mennesker. Mennesker, som har det bedre, fordi en rød regering har truffet beslutning om at gøre det rigtige. Jeg er ikke enig med min søster i, at politik ikke nytter noget. Men jeg forstår hende godt. Jeg ønsker mig også politikere, der tør drømme.

Jeg er enig med mit partis ledelse i, at der skal være styr på økonomien. Du kan ikke redde verden uden en krone på lommen. Jeg misunder dem ikke opgaven med at rydde op økonomisk. For spareplaner er hverken socialdemokratiske eller noget mål i sig selv.

Spareplaner handler om at få ro på økonomien, så der er rum til at gøre vores drømme til virkelighed. Drømmene er vigtige. Drømmene er det politiske. Jeg drømmer om en by, hvor alle børn har en chance for at klare sig godt i livet. Uanset hvilke forældre de har. Det er rigtigt for de børn. Og det er rigtigt for byen, når børn vokser op og får uddannelse, jobs, gode liv.

I København giver vi nu gratis skolemad til byens fattigste børn. Vi har socialrådgivere tilknyttet alle skoler og de mest udsatte vuggestuer og børnehaver. Vi har styrket sundhedsplejersken i de udsatte boligområder. Vi har ansat flere pædagoger i de daginstitutioner, hvor der går flest socialt udsatte børn. Jeg ved godt, at middelklassen råber højest. Men det er ikke deres børn, der har allermest brug for en ekstra indsats.

Regningen må fordeles

Og rigtig, rigtig mange middelklasseforældre kan godt se, at det er en god ide at gøre noget særligt for de mest udsatte børn. Urolige, ulykkelige børn kan gøre livet svært for en hel skoleklasse. Vi kan faktisk ændre børns livssituation.

Jeg har hovedet fuldt af drømme for København. Drømme om alt det, vi stadig mangler at gøre. Men drømme kender ikke bygrænser. Vi skal også turde drømme om et bedre Danmark.

Jeg er som sagt helt enig med min partiledelse i, at der skal være styr på økonomien. Men regningen for krisen skal fordeles retfærdigt. Det kan ikke være rigtigt, at det er lærere, SOSU-assistenter og kontanthjælpsmodtagere, der må holde for. Mens spekulanterne går fri. Og når der er penge i overskud, skal de ikke gå til selskabsskattelettelser til de rigeste virksomheder. Billige øl og sodavand er ikke en del af min drøm for Danmark. Min drøm for Danmark handler om, at alle børn ses og høres og får muligheder i livet. Stærke vuggestuer, børnehaver, fritidshjem og klubber. Stærke skoler. Min drøm for Danmark handler om praktikpladser til alle unge. Min drøm for Danmark handler om et ordentligt og værdigt tilbud til vores handicappede og psykisk syge. Om at tænke ud af boksen for at skabe jobmuligheder. Min drøm for Danmark handler om fællesskab. Om at tage vare på hinanden. Om et Danmark, der bliver stærkere, fordi vi sørger for at dem, der ikke er med på vognen, kommer med. Mit bidrag til kampen er lille. Men jeg har tænkt mig at kæmpe.

Det var det, jeg – lidt ubehjælpsomt – sagde til min søster. At jeg synes, hun skal stemme.

Når du holder op med stemme. Når du holder op med at kæmpe. Så holder du også op med at drømme. Og der er brug for drømme. Rigtig god 1. maj.

Teksten er et uddrag af Anne Vangs 1. maj-tale. Anne Vang er borgmester for Børne- og Ungeforvaltningen i Københavns Kommune

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Viggo Helth
Viggo Helth anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu