Læsetid 4 min.

Bedst som man går rundt på Nørrebro

... og gør sig umage for at være både tolerant og ung af sind, kommer en flok hættetrøjeklædte venstreekstremister og smadrer hele gaden
16. maj 2013

Det var fredag aften, og jeg havde lige været i IKEA. Jo, den er god nok, IKEA. Så kedeligt er mit liv, og den følgende tekst skal så afgjort læses i det lys: Jeg er typen, der tager Suzukien og kører i IKEA efter Sultan-madrasser på en fredag aften. Jeg kan naturligvis forklare det – vi manglede akut de madrasser, og da vi havde planer resten af weekenden, var fredag aften min bedste mulighed. I øvrigt havde de åbent til kl. 22.00 i IKEA ude i Gentofte, imponerende, ikke sandt? Nå, men der sad jeg i min lejlighed i Elmegade på Nørrebro med en velfortjent dåseøl og tørrede IKEA-sveden af panden.

Og så startede musikken oppe på Sankt Hans Torv.

Når man bor i Elmegade, er man vant til ret meget, så min kone og jeg kiggede helt trætte på hinanden, hvorefter min kone sagde: »Det er vist ikke så slemt,« for ligesom at bevare en vis optimisme for natten. Men hun tog fejl. Det var nemlig starten på demonstrationen »Reclaim the streets,« vi kunne høre.

»Det er den nye generation,« har en af mine venner med kendskab til det yderligtgående venstreorienterede miljø efterfølgende forklaret mig. Jeg havde nok håbet, at lige præcis den fraktion af venstrefløjen var en uddøende race, men det var altså en ’ny generation’ af antiautoritære hættetrøjer, der ved halv tolvtiden begyndte at vade ned ad Elmegade efter en lastbil med et – og det må man give dem – imponerende lydanlæg. Vi har aldrig oplevet noget lignende rent volumenmæssigt, selv ikke når der er Distortion-festival. Vi så dem ovenfra – og ovenfra set, kunne man måske nok le af dem, men på et tidspunkt bliver det for irriterende til, at man kan bevare sin humoristiske sans.

Det skulle som sagt blive en frygtelig nat, så jeg har svært ved at huske præcis, hvornår vi vågnede og hvilke af mine børn, der græd på hvilke tidspunkter. Men jeg kan huske, at min kone og jeg omkring klokken 01.30 måtte lægge os på de nyindkøbte Sultan-madrasser ude i køkkenet – det mindst støjramte lokale i lejligheden. Og at vores yngste på et senere tidspunkt gjorde os selskab derude.

Reclaim the kitchen!

Herude kunne børnefamilien så ligge og høre tunge basrytmer, brag og politisirener. Der var senere på natten en decideret aggressiv stemning – ledt an af noget techno-musik så enerverende, at man følte fysisk ubehag ved at lytte til den. Havde de dog bare hørt noget ordentlig musik, ikke sandt? Prince. Stevie Wonder. Noget glad funk. Men nej, ikke en gang det, kan de finde ud af, tænkte den aldrende familiefar, som havde opgivet at sove og kiggede ned på gadens kaos. Det var nu en blanding af hærværks- udøvende hættetrøjer og trancedansende tosser på stoffer, som stadig troede, at det var en fest, de var med til. De fortsatte det meste af natten, og så stod den ældste selvfølgelig op kl. 05.30, hvilket jeg – trods alt – nok ikke kan give de venstreorienterede rebeller skylden for, selvom jeg ikke tøvede med at gøre det i situationen.

Vi gør os umage for at være tolerante. Vi er helt med på, at der er larm, når man bor i en by, og vi bryder os ikke om de børnefamilier, der brokker sig over støjgener fra barer, der har ligget i kvarteret længe før, de selv flyttede hertil. Men barer giver mening. Private fester giver mening. Selv Distortion giver stadig en form for mening, hvis man trækker vejret dybt.

Reclaim the Streets giver ingen mening.

De mener sikkert, at jeg er en voksenfascist, eller hvad de nu måtte kalde det. Og at jeg burde tage mine Sultan-madrasser på nakken og flytte langt ud på landet. Men eftersom de end ikke selv magter at forklare, hvorfor de vælter rundt i gaderne og smadrer alt omkring sig, så vil jeg hævde, at det må være dem, der bør tage ud på landet, hvis de vil gå bersærk.

Reclaim the streets ... hvad betyder det overhovedet? Reclaim fra hvad? Destroy the streets, burde arrangementet passende hedde. Det stod klart lidt senere på morgenen, da jeg gik ned på gaden og så, at der var brændt et stort hul i asfalten. Og som et minde om aftenen var vores facade og gadedør overmalet med graffiti. ’Luder’ stod der blandt andet. Vi var dog heldige i forhold til kaffebaren oppe på torvet, som var fuldstændig overmalet. Jeg ved ikke, hvad de unge har imod kaffe og andelsboligforeninger, mumlede jeg gnavent, mens jeg skubbede min ældste søn foran mig i klapvognen. Lidt fik jeg dog at grine af, for skrive kan de heller ikke: »Hvems væg – vores væg,« stod der med ubehjælpsom skrift på muren til Assistens Kirkegård. Der er lang vej op for den yderste venstrefløj, tænkte jeg.

Kristian Villesen er journalist på Informations kultur- og weekendredaktion

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Christian Pedersen
    Christian Pedersen
  • Brugerbillede for Mandatar Torben  Wilken
    Mandatar Torben Wilken
  • Brugerbillede for Tino Rozzo
    Tino Rozzo
  • Brugerbillede for Henrik Wagner
    Henrik Wagner
  • Brugerbillede for Viggo Okholm
    Viggo Okholm
  • Brugerbillede for Kasper Hansen
    Kasper Hansen
  • Brugerbillede for Morten Østergaard
    Morten Østergaard
  • Brugerbillede for Per Torbensen
    Per Torbensen
  • Brugerbillede for randi christiansen
    randi christiansen
  • Brugerbillede for Emil A.
    Emil A.
  • Brugerbillede for Erik Karlsen
    Erik Karlsen
Christian Pedersen, Mandatar Torben Wilken, Tino Rozzo, Henrik Wagner, Viggo Okholm, Kasper Hansen, Morten Østergaard, Per Torbensen, randi christiansen, Emil A. og Erik Karlsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Steffen Nielsen
Steffen Nielsen

"Reclaim the Streets giver ingen mening."
Bor ikke i København og ved intet om det konkrete arrangement men "Reclaim the streets" giver mening. Det er et international fænomen der startede for ca. 20 år siden og som basalt set går ud på at tage byens rum tilbage fra billismen.

I det perspektiv vil jeg våge at påstå at Kristian Villesen bilture ture til Ikea er en del mere "miljø"skadelige end at et par hundrede unge holder en gadefest.

Se evt. http://www.youtube.com/watch?v=SSJ2mJEEefQ og masser af andre videoer.

Benjamin Bach, Kasper Kjær, Dana Hansen, morten Hansen, Erik Storrud, Janus Agerbo, Erik Nissen, Rasmus Kongshøj, Mona Jensen, Anders Kristensen og Levi Jahnsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen
Erik Karlsen

"I det perspektiv vil jeg våge at påstå at Kristian Villesen bilture ture til Ikea er en del mere "miljø"skadelige end at et par hundrede unge holder en gadefest."

Steffen,
nu bor jeg så langt væk fra "åstedet", at jeg ikke kan vide noget om, hvad der evt. måtte være ødelagt under festen. Men hvis man tænker sig, at en maler skal ud og renovere "grafitterede" døre, så går der jo brændstof til malerens bil samt indre-organ-skadende maling til dørene og malerens lunger og hjerne. 20-30 år senere vil der så komme en ekstraregning fra behandlingen af malerens indre organer.
Og nu vi er i gang, så er der jo brændstof til den omtalte lastbil.

Alt i alt vil jeg - endnu engang uden at have belastet miljøet ved at tage hen og besigtige den tilbageerobrede gade - vove at påstå, at det er omtalte happening, der er mest miljøskadelig. ;-)

Troels Brøgger, Robert Ørsted-Jensen, Christian Svenstrup Harder, Christian Pedersen, Dennis Laursen, Mandatar Torben Wilken, Martin Poulsen, Morten Pedersen, Lasse Schmidt, Jesper Frimann Ljungberg, Henrik Darlie, Viggo Okholm, Morten Østergaard, Kim Houmøller, Nic Pedersen, Per Torbensen, Flemming Andersen, Morten Lange og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ryan Smith

"Vi gør os umage for at være tolerante"

Tænk lige en ekstra gang over hvad dette citat egentlg betyder.

Vi er i virkeligeden nogle intolerante egoister,der er ikke kan snuppe andre mennesker,men hvis vi vil bevare vores identitet som hippe og smarte bymennesker,så måvi lade som om vi kan rumme mennesker der ikke ligner os selv.

Martin E. Haastrup, Dennis Laursen, Benjamin Bach, Peter Jensen, Kasper Kjær, Dana Hansen, morten Hansen, Janus Agerbo, Dorte Sørensen, Morten Lind, Thor Hansen, Thomas Tanghus, Peter Plesner, Heinrich R. Jørgensen, Henrik Jensen, Mona Jensen, Anders Kristensen, Martin Madsen og Levi Jahnsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for John S. Hansen
John S. Hansen

Jeg forstår til fulde skribentens frustration. Jeg har selv boet på Nørrebro i 80'erne og lidt af 90'erne, så jeg kender udmærket til de gener det kan give, når andre folder sig ud.
Jeg forbandede bz'erne, da de var mest aktive.

Nu stod jeg med en mærkelig blandet fornemmelse, da jeg læste om "reclaim the streets". For et eller andet sted synes jeg, at de unge i dag, finder sig i alt for meget.

Og, jo mere samfundet pisser på de unge, jo mere legitimt er det at gøre oprør.
Så hvem ved, måske skal man igen til at være irriteret på nogle nye bz' ere.

Kasper Kjær, Dana Hansen, Jacob Jensen, Peter Plesner, Henrik Jensen og Martin Madsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Levi Jahnsen
Levi Jahnsen

Elmegade, heroingade, stødtandsstræde og hvad vi elllers kaldte den før i tiden. Kristian Villesen er en mavesur stodder, som burde flytte ud på landet(Jylland).

Lad byen dog leve, med al dens "fauna", skønhed, grimhed, og liv.

Her hvor jeg bor, får man ofte ej heller sin nattesøvn på grund af larm, men det er en del af Københavns dynamik, netop det der gør byen til et interresant sted et leve.

At Kristian Villesen. eksponerer sin småborgerlighed, i et angreb på den yderste venstrefløjs bypartisaner, finder jeg under lavmålet.

Med al respekt for Kristian Villesens, hellere anarki og kaos, end Kristian Villesen og Ikea.

Per Møller, Daniel Mikkelsen, Dana Hansen, morten Hansen, Aske Holm, Hans Larsen, Erik Storrud, Janus Agerbo, Holger Madsen, Rasmus Kongshøj, Heinrich R. Jørgensen, Bill Atkins, Mona Jensen og Anders Kristensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Morten Lange
Morten Lange

Levi Jahnsen, du læser jo ikke hvad Kristian Villesen rent faktisk skriver! Kristian lod byen leve, for så næste morgen at konstatere at gaden var visnet.... Kristian angriber ikke disse bypartisaner, men undrer sig over dens destruktive måde at anvende byen på....

Om Kristian er småborgerlig, så er du vel smålig?

Troels Brøgger, Robert Ørsted-Jensen, Christian Svenstrup Harder, Christian Pedersen, sascha olinsson, Kasper Kjær, Emil A., Tino Rozzo, Vibeke Rasmussen, Anders Feder, Morten Pedersen, Lasse Schmidt, Niels Kærsgaard, Morten Lind, Erik Karlsen, Morten Østergaard, Per Torbensen og Majbritt Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kasper Hviid
Kasper Hviid

Jeg har en nabo som til tider spiller techno, så jeg kan fuldt ud forstå skribentens frustration. Den intrængende lyd kan lidt føles som en invasion i ens privatsfære. Jeg syntes det er lidt interessant hvordan et forsøg på at udvide det folkelige udfoldelse i det offentlige på denne måde kan ramle sammen med en borgers ret til sit eget lille helle, hvor han selv og ingen andre bestemmer hvordan musikken spiller.

Men jeg syntes det virker decideret pinligt at tale om politisk ekstremisme, blot fordi folk spiller høj musik og skriver et eller andet på en mur. Der er konkrete eksempler på politisk ekstremisme, for eksempel den nye offentlighedslov. Men der tør journalisterne næppe bruge så skrapt et ordvalg.

jørn sonny chabert, Daniel Mikkelsen, Christian Pedersen, Anders Krog, Peter Jensen, Kasper Kjær, Dana Hansen, morten Hansen, Aske Holm, Morten Vifeld Issa, Jacob Jensen, Rasmus Kongshøj, Morten Lind, Heinrich R. Jørgensen, Steffen Gliese, Markus Lund, Jesper Wendt og Bill Atkins anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Børge Rahbech Jensen
Børge Rahbech Jensen

Business as usual. Det startede vist omkring 1970, så nuitidens hætteklædte unge er tredie el. fjerde generation. Så vidt jeg ved, har mange af deres forgængere nu gode jobs især i den offentlige sektor eller gode karrierer inden for musik el. teater.

Deres bedsteforældre har også støttet aktiv inden for de seneste år, bl.a. i "bedsteforældre for asyl" og under kampen for et ungdomshus til erstatning for Jagtvej 69. Faktisk mindes jeg, at politiet blev kritiseret for brug af tåregas under forsøg på besættelse af et hus, fordi tåregassen ramte børn i barnevogne i andet geled... Det var kort tid før, de unge fik brugsretten til et hus på Dortheavej.

Brugerbillede for Majbritt Nielsen
Majbritt Nielsen

Levi Jahnsen
16. maj, 2013 - 21:28 #
At påstå at en person en er småborgerlig fordi han og hans børn gerne vil have deres nattesøvn. Vist nok på en hverdag, hvor skole og arbejde truer. Det er da det mest patetiske jeg længe har læst. Jeg er da glad for jeg er vokset op i Ishøj. Der slap man da for den slags dekandente mennesker der skulle fortælle andre hvordan man skal leve og tænke, for at være politisk korrekt i hans øjne. ;)

Christian Pedersen, Dennis Laursen, Mandatar Torben Wilken, Morten Pedersen, Per Torbensen, Niels Kærsgaard, Morten Østergaard, Kim Houmøller, Nic Pedersen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bill Atkins
Bill Atkins

Hvor har jeg dog set det ene københavnerkvarter efter det andet blive mondænt ...

...god fornøjelse - så hellere bo på landet.

Daniel Mikkelsen, morten Hansen, Aske Holm, Janus Agerbo og Søs Dalgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mogens Højgaard Larsen
Mogens Højgaard Larsen

Ydrefløje er nu en gang sat i verden for at være - yderfløje.

Jeg er også en af de heldige, der bor langt væk fra sveden asfalt og grim graffiti, og jeg bryder mig lige så lidt som andre om, at min hverdag (og -nat) forstyrres, som alle andre "voksne". Men jeg forstår og accepterer yderfløje som nødvendige.

Disse unge mennesker, med imponerende højttaleranlæg og hang til toner uden melodi, har en mening. Ikke min mening, men en mening, og meningen med meningen er, at andre (unge) reflekterer over, hvad meningen er, og danner deres egen.

I alt for mange år har det været forkert - ja nærmest forbudt, at have en mening. Alt har skullet lugte af IKEA og karriere, og mente du noget om andre end dig selv, var du afsporet, og sikkert endda fejlbehandlet.

Og imens vi alle har rendt rundt og ment ingenting, og tænkt alt om os selv, er verden løbet af sporet. "Verdens bedste land" har ikke engang råd til, at familier kan leve sammen og blive syge eller uddannede eller bare forblive sunde. Og mister du jobbet, mister du måske også din bolig og din pension og din familie. Vi gør ingenting, for vi er blevet så vant til at mene ingenting om andre end os selv, og når endelig vi mener noget, er det fordi vi selv er blevet ramt, og så er det for sent…

Men yderfløjene mener noget! De mener, at de (vi) skal generobre gaderne – eller underforstået måske; De mener vi skal forvente noget af livet og af samfundet. Forvente mere end passiv forsørgelse og lykkepiller og ADHD medicin. At vi skal være fælles om andet end at betale skat og slide os selv ihjel. At vi skal generobre retten til at gå vores egne veje.

Reclaim the Streets !

Reaktion er re-aktion. At reagere på andres ageren - andres aktion, og reaktion er sundt.
Også selv om det koster lidt nattesøvn og en plet sveden asfalt.

Martin E. Haastrup, Alberto Vernaccini Petersen, Thomas Elle, jørn sonny chabert, Reda Ammari, Uni Machanga, Anders Krog, Claus Høeg, Kasper Kjær, morten Hansen, Jakob Silberbrandt, Morten Vifeld Issa, Jacob Jensen, Rasmus Kongshøj, Morten Lind, Thomas Tanghus, Steffen Nielsen, Martin Madsen, John S. Hansen, Christian Johansen, Heinrich R. Jørgensen, Jesper Wendt, Søs Dalgaard Jensen, Steffen Gliese, Henrik Jensen og Mona Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Lund
Anders Lund

Hvad venstreorienteret er der ved at larme og smadre ting? Eller orienteret overhovedet?

Christian Pedersen, Dennis Laursen, Niels Chr. Nielsen, Jack Jönsson, Henrik Klausen, sascha olinsson, Alexander Ildhøj, Kasper Kjær, Charlotte Vestergaard, Emil A., Tino Rozzo, Torben Pedersen, Anders Feder, Morten Pedersen, Kristen Carsten Munk, Morten Lind, Morten Lange og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for randi christiansen
randi christiansen

Hvad venstreorieret er der ved at 'støjekspropriere' andre menneskers hjem. Det sker jo op til flere gange om året, at man ikke kan være i sit eget hjem for støj. De, som synes, det er i orden at invadere andres privatliv og auditive rum på den totalt hjernedøde, selvoptagede, respektløse og grænseoverskidende måde, fortjener at få forstyrret deres egen hvile, når de behøver den allermest.

At nogen - inkl Pia Allerslev, såkaldt kulturborgmester - kan få sig selv til at mene, det hører med til et moderne byliv, at dens borgere og byrummet således hærges og tilsvines, siger meget om tidens forfald og mangel på selv den mest basale pli og dannelse. At nogen andre har behov for den adfærd siger lige så meget om tidernes alvorlige forfald.

Gør hvad du vil, sålænge du ikke undertrykker andres borgerrettigheder.

Robert Ørsted-Jensen, Dennis Laursen, Viggo Hansen, Tino Rozzo, Trond Meiring, Kristen Carsten Munk, Morten Lind og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Stephan Paul Schneeberger
Stephan Paul Schneeberger

Jeg kan forstå at folk er surt og det er ubehageligt især for børnene, og "reclaim" har udviklet sig i Denmark til noget absurd. På den en side har du "Distortion" som er et kommerciel kopi af så har du "reclaim" og på den anden side på Nørrebro har du et uklart politisk indhold som mangler at blive kommunikeret kombineret med en masse frustrationer og en lang tradition for sammenstød med politiet .

Problemet er at folk over 35 og ældre er en raritet bland venstreradikale. Det betyder den kulturelle forståelse af politik og alternativ kultur er tilsvarende påvirket af deres ungdomskultur og forbrugerisme. Der er få organisationer, næsten (eller faktisk ingen) igen forlag, trykkeriger, bogcafeer, radioer, stridsskriftet,ingen venstreradikalt faglige, kvindegrupper, forældregrupper og familiekollektiver, boliggrupper, som faktisk tematisere hverdag (borset for få kedelige kommunister) som ikke rigtig har noget med den del af venstrefløjen at gør.

I Danmark er det helt ekstrem hvor fattige den venstreradikale bevægelse er i forhold til infrastruktur, projekter og historie i mellem generationerne. Det gøre det svært at få kommunikeret til yngre når der er så ingen ældre de kan have tillid til, fordi praktisk talt alle er ud af politik eller har holding og forhold sig til en virkelighed som er så lang fra unges liv som det nu kan være.

Hvis du og andre snakkehoveder har en bedre ide om hvordan man kan være ung og vred konstruktiv og samtidig faktisk blive hørt uden at skulle være forstyrrende og irriterende måde du jo deltage i bevægelser. og skabe alternativer.

Så vid jeg kan se virker det jo på dig effektiv efter formålet.

Rasmus Kongshøj, Martin Madsen og Jesper Wendt anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Nic Pedersen
Nic Pedersen

Tja, for nogle få årtier siden havde de f.eks fået en kasse øretæver af en større flok røde værftsarbejdere, som ikke ville have forstyrret deres velfortjente nattesøvn!

Dennis Laursen, Annegrethe Rasmussen, Emil A., Vibeke Rasmussen, Alexander Ildhøj, randi christiansen, Morten Pedersen, Per Torbensen og Flemming Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Bill Atkins
Bill Atkins

Der er vel ikke noget venstreorienteret over at lave lidt larm i gaden - men noget meget ungdommeligt. De der har fars penge i ryggen optræder jævnligt med at smadre hotelværelser rundt om på Europas billige især ski-destinationer - sådan bare for at vise de har været der, og at de ikke er fattigrøve, som de andre unge på stedt.

Jeg er ikke ældre end jeg godt kan huske den umådelige energi, man kunne opleve i en flok. Det er nogle gange sundt lige at få afprøvet - vist sig selv at bare vi står sammen så....

Dennis Laursen, Dana Hansen, Filo Butcher, randi christiansen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Johannes Lennar
Johannes Lennar

Idag bor fattige i samme kvarter som andre fattige og rige bor i samme kvartere som andre rige. Deraf har de rige også oprettet konceptet ghetto (Det er fordi så ved de rige i hvert fald hvor de i ikke skal bosætte sig).
Måske i fremtiden bor folk i stedet på en anden måde. Folk der vil høre højt musik bor sammen med andre der vil høre højt musik og folk der vil begrænse højt musik bor sammen med andre der vil begrænse højt musik...

Og så er det måske sådan det skal være. Så hvis man prøver at leve som man kunne forestille sig man vil gøre i fremtiden så konflikter det jo med den situation vi lever i lige nu da denne forandring endnu ikke er sket.
Mange af dem der ønsker en forandring vil jo gerne være et eksempel på den forandring man ønsker. F.eks. hvis man gerne vil nedlægge bilismen, jamen så ejer man nok ikke selv en bil selvom man har råd til det.

Så jeg ved ik om det kunne være en forklaring, jeg gætter bare.

Brugerbillede for John S. Hansen
John S. Hansen

Man bliver sindsyg af at få forstyrret sin nattesøvn, og endda aggressiv, hvis det på en ubehagelig måde påvirker ens børns trivsel.
Men, som Mogens Højgaard Larsen skriver, så er der flere sider af den sag.
Desværre er det ikke alle der har friheden(økonomisk) til at flytte væk fra områder med stærke støjgener og ramasjang.
Men bare vent. Stay tuned' there's more to come!

I mine øjne har Danmark udviklet sig på en måde, som med sikkerhed vil øge kriminalitetsraten. Dét kommer vi alle til at mærke. Flere og flere mennesker vil stå i en situation hvor de intet mer har at tabe. De bliver sgu tunge at danse med, men igen;deres unoder bliver mere og mere legitime i takt med de manglende muligheder og den stigende sociale uretfærdighed.

Brugerbillede for Martin Madsen
Martin Madsen

@Mogens Højgaard Larsen
Tak!
Til alle jer andre småborgerlige r........ som ikke kan finde ud af at købe sig et par ørepropper - så deltag i larmen i stedet for..

Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

Ja Ja venstrefløj eller ej,hvis disse unge mener de har noget bedre end det borgerlige samfund de hader,så kunne de jo starte med at møde dette borgerlige samfund med respekt og hensyn og så måske opstille et bedre alternativ gennem en opførsel som viser glæde,men også hensyn.
Ødelæggelser og ligegyldigheder gennem selvretfærdighed giver altså ikke pote på den lange bane,heller ikke den korte.

Christian Svenstrup Harder, Christian Pedersen, Mandatar Torben Wilken, Jack Jönsson, Vibeke Rasmussen, randi christiansen, Per Torbensen og Flemming Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen
Erik Karlsen

Må jeg i den aktuelle sammenhæng lige tillade mig at vise et link til en demonstration:
http://www.streetparade.com/

Jeg har deltaget en gang og gør det gerne igen.

Venlig hilsen fra en småborgerlig person, der godt kan lide techno/house/trance - bare ikke når jeg skal op og på arbejde tidligt næste morgen,

Brugerbillede for Peter Olesen
Peter Olesen

I bund og grund er det et spørgsmål om civilisationsgrad. Hvorfor skal en mikroskopisk, politisk fraktion, igen og igen, valideres i deres opførsel som gratister i det offentlige rum? Hvor er den højt besungne solidaritet blevet af?

Er deres budskaber virkelig så relevante og uundværlige, og kunne man ikke finde en mindre menneskefjendsk kommunikationsform?

Deprimerende at denne asociale, destruktive adfærd igen og igen skal bagatelliseres, eufemiseres og bortforklares med de sædvanlige kliche-laviner om "det etablerede samfund" og "kapitalismen". Gaaab!

"Reclaim the Streets". Der kan man da tale om hjemløs kulturkonservatisme der vil noget. Hvad er det der skal generobres, og fra hvem? Begræder man virkelig "tabet" af de gamle sundhedsfarlige slum-rønner, med delt lokum i fjerde baggård?

Der er vel ingen der køber, at disse indadvendte hætte-typer repræsenterer en eller anden arbejdende ur-befolkning, som på udspekuleret vis er blevet "gentrificeret" væk fra området? Et område som altovervejende, igen og igen, ind imellem hærværksbølgerne, finder tid til at stemme på Enhedslisten.

Hvad med at "reclaime" Tingbjerg eller Høje Gladsaxe? Der vil man samtidig være ganske sikker på ikke at støde på politiet, de første par timer af "aktionen". Og så kan man socialisere lidt med de lokale racisme-ramte unge, som uden tvivl ville værdsætte en blokvogn med techno-musik og noget mere grafitti..?

Det mest påfaldende er, at personer i så ung en alder, kan bekende sig til så komplicerede og differentierede variationer over ideologier.

Vi har anarko-syndikalister, libertære socialister, kollektivister, internationalister, queer-feminister/aktivister etc. etc.

Det er jo vildere og mere prætentiøst end filosofistudiets fredagsbar.

Vibeke Rasmussen, Alexander Ildhøj og hans lemming anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Hvis konceptet handler om at tage gaderne tilbage fra trafikken.. hvorfor hulan gør de det så ikke om dagen, når der ER trafik??

Eller det er måske et af deder midaldrende jydedumme spørgsmål, som man kun kan svare på med en oprakt langemand.

Robert Ørsted-Jensen, Christian Pedersen, Jack Jönsson, Henrik Klausen, John Vedsegaard, Torben Pedersen, randi christiansen, Anders Feder og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Olesen
Peter Olesen

Konceptet handler om at være hæmningsløs, med et yderst spinkelt "politisk" alibi.

I øvrigt er der allerede adskillige trafik-restriktioner på plads, på Nørrebro.

Brugerbillede for Mikkel Bonnesen
Mikkel Bonnesen

Jeg er helt indforstået med, at larm er en fast (og nogen gange ligefrem charmerende) del af København - også om natten. Det ved de fleste, der bor ved siden af Metro-byggeri. Men at skulle sætte ild i containere, smide maling, cykler og brosten rundt i en eller anden ungdommelig rus og såkaldt fællesskabsfølelse, går langt ud over min forstand. Hvis destruktion er det samlende i fællesskabet, så er det godt nok et fattigt fællesskab.

Og så er det selvfølgelig vældig pænt, at der sidder debattører herinde, som prøver at forklare, forsvare og sætte ord på det, som deltagerne ikke selv er i stand til. Den form for overintellektualisering af noget så dumt og destruktivt giver ingen mening for mig.

Christian Pedersen, Mandatar Torben Wilken, Henrik Klausen, Vibeke Rasmussen, Alexander Ildhøj, Viggo Okholm, Morten Pedersen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Holger Madsen
Holger Madsen

- Lidt fik jeg dog at grine af, for skrive kan de heller ikke. Der er lang vej op for den yderste venstrefløj.!

Skriver og griner de af oppe fra St. Kongensgades kulturredaktion. :-)

Brugerbillede for hans lemming
hans lemming

Man mærker hos flere kommentatorer en vis sympati for den slags "aktioner" og hvad det så måtte medføre. Måske for nogle som en svag erindring fra dengang man selv var hip og revolutionær og bare vidste med sig selv at man kæmpede den gode sag og havde retten - den universelle ret til at gøre hvad som helst fordi man jo per definition gør det rigtige - og så liiiige den dér søde kløe, som Bill giver udtryk for: følelsen af fællesskab, slå hinanden på skulderen: vi står sammen og hvor er vi seje - endelig hører jeg til et sted og hvor er det dejligt for en 16-18 årig. For andre den sædvanlige: find jer i det, sådan er det byen ellers flyt, dit forstokkede gamle småborgerlige reaktionære r..hul: Ikea - need I say more??

Men er der ikke også en vis "orh, la' dem dog" over dette, netop fordi det drejer sig om venstrefløjens stormtropper (de synes de jo i hvert fald at mene selv)?

Lakmusprøven KUNNE jo være at I forestillede jer, at det var nynazister som i samarbejde med Sverigesdemokraterne og DF-ungdom med engelske skindheads som konsulenter holdt en teknofest (sjovt nok åbenbart samme musiksmag som venstrefløjens stormtropper..... hmmmmm!) til kl. l... om natten, smadrede nogle facader, lavede grafitti, tændte lidt hyggebål af (sundhedsskadelige) container med udefinerbart indhold og sloges med politiet - nede i gården til jeres andelsforeing, hvor jeres Christiniacykler er parkeret og grillpladsen lige er blevet i standsat på jeres sidste fællesdag.

Ville det være OK? Godt for fællesskabsfølelsen, nåh ja, sådan er det jo at være ung, flyt hvis du ikke gider høre på det, herregud facaderne var da ikke for kønne i forvejen og vi ta'r da ikke skade af at miste en enkelt nats søvn?

Problemet er den egoisme som tilsiger en flok til at mene, at opfyldelse af deres behov for fest/larm/optøjer/hærværk vejer tungere end andre (fleres!!) behov for noget andet - f.eks. ro. Egoistisk, fascistisk, udemokratisk og usympatisk udover enhver beskrivelse uanset hvilken parole man stiller op under, hviken "kamp" man mener at kæmpe og uanset om det er på egne vegne eller for andre som man har defineret har behov for éns støtte - eller det bare er udslag af for mange bajere og "sjovtobak".

Mogens Fosgerau, Christian Pedersen, Dennis Jørgensen, Mandatar Torben Wilken, Henrik Klausen, Emil A., Torben Pedersen, Per Torbensen, Vibeke Rasmussen, Alexander Ildhøj, randi christiansen, Egon Maltzon, Viggo Okholm og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for serge kuznetsov
serge kuznetsov

at kristian ikke bryder sig om høj tekno når han og hans børn prøver at sove, kan jeg godt forstå, og jeg synes også det er fint at han brokker sig over det, jeg ville nok have det på samme måde. hvad jeg ikke kan forstå er angrebet på hans person, og at han bliver kaldt småborgerlig, når han efter min mening påpeger en af det vigtigste problemer med events som disse; nemlig at det meget ofter ender med at der bliver begået meningsløs hærværk, som på ingen måde har noget at gøre med at tage gaderne tilbage. initiativet og ideen med protesten står jeg nu inde for, men at der altid skal befinde sig en idiot med en spraydåse eller en pakke tændstikker er mig uforståeligt, når det jo tydeligvis skaber så dårlig stemning omkring en aktion der skulle samle os om at gøre byen til vores egen.

Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

Holger Madsen:
Er man i overgangsalder med mindre børn,ja måske.
Helt i orden og godt at konfrontere det etablerede samfund, men det bør altså ske med midler som ikke skader,heller ikke materialer og bebyggelser.
Der er ikke langt fra hærværk til vold og det kan i et samfund som vores,trods uretfærdigheder, ikke forsvares.
Ikke-vold bredt og argumenter og varme happenings er vejen til borgerskabets hjerter.(måske)

Brugerbillede for Emil Eiberg-Jensen
Emil Eiberg-Jensen

Jeg vil som tidligere højskole elev,
gerne anbefale gade børnehaven Reclaim the Streets om at nynne i kor,
og kun bruge støjdæmpede akustiske musikinstrumenter (omsvøbte med vattæpper),
og eventuelt dæmpet korsang - gerne i kanon.

Folk der fylder vommen med øl og koffein og kører rundt i gaderne med mobile stereoanlæg,
har har på forhånd mistet forbindelsen til hinanden som kommunikerende individer,
- og har ingen meningsgivende kontakt til deres publikum.

Der er ikke noget sige at de unge deltagere under de omstændigheder,
- koger over i seksuelle frustrationer over en elendig fest,
- som kunne have været sjov, hyggelig og personligt vedkommende,
- og får lyst til tænde primitive protestbål,
- og udnytte deres sidste tilgængelige kommunikationsmiddel,
- graffitien,
- som et sidste forsøg på at komme i kontakt med NOGEN...

Fuck beruselses og stimulations industrien.
Fuck Enhedslistens gadecirkus.

- Og bliv en fri og kommunikerende socialdemokrat...

Brugerbillede for Helge  Berg

jeg har ingen relationer til den såkaldte 'yderliggående venstrefløj' men synes nu alligevel at artiklen er lidt underlig, som om at skribenten har et brændende ønske til at fokusere på denne 'fløjs' negative aspekter i stedet for beskrive Reclaim the streets event ud fra andre mere relevante forudsætninger, f.eks kunne skribenten have valgt at fokusere på privatbilismens indflydelse på KBH kontra cykler/gående, i stedet for at fokusere på en eller anden lille fraktion yderliggående venstrefløjs-aktivister som åbenbart ikke har forstået hvad Reclaim the streets går ud på når de sådan møder op med en LASTBIL, musikanlægget kunne de med god vilje have slæbt rundt(eller trillet) i gaderne hvis de absolut skulle have deres lille ghettoblaster med.
---
»Det er den nye generation,« har en af mine venner med kendskab til det yderligtgående venstreorienterede miljø efterfølgende forklaret mig. Jeg havde nok håbet, at lige præcis den fraktion af venstrefløjen var en uddøende race, men det var altså en ’ny generation’ af antiautoritære hættetrøjer
---
Jeg har fuld forståelse for f.eks Mikkel Bonnesen og andres antipati over for denne fløjs handlinger når de smadrer gaden som sker en gang imellem, at så fremkommer det ikke nogen steder i artiklen at de skulle have smadret noget den vedkommende aften ud over lidt nattesøvn med noget højlydt larm/musik(JA og selvfølgelig er det KUN den yderliggående venstrefløj som kan finde på at spraye/male døre og facader med graffiti.), det kunne ligeså godt have været kåde, fulde, festende overklasse-yuppies, mon så denne artikel så overhovet var blevet skrevet?.

Handler artiklen om hvordan den "yderliggående venstrefløjs" larm(og graffiti?) er meget VÆRRE end alle andres larm(og graffiti?) eller handler den om Reclaim the streets som en event?, ja man kan godt konstatere at der er en lang vej for den yderliggående venstrefløj men efter min mening synes jeg der er en vis tunnel-vision på netop denne "fløj" fra skribentens side, at han nok alligevel ville have vågnet den nat på grund af larm og have valgt til sidst at flytte madrassen ind i køkkenet uanset om den yderliggående venstrefløj havde valgt at gå ned af "deres" gade eller ej, al anden vinkling af Reclaim the streets med udgangspunkt i at det forstyrrer hans nattesøvn ville jo virke lidt åndssvagt, så hellere fokusere på den yderliggående venstrefløj, for så er irritationen og vreden jo retfærdiggjort.

Brugerbillede for Holger Madsen
Holger Madsen

Viggo Okholm:
Mine små hips til Kristian Villesen kommer fra en gammel nørrebroer, der i 70'erne også lavede fest og provokationer i gaderne og som også fik reaktioner a la Kristian Villesen.

Brugerbillede for Henrik Darlie
Henrik Darlie

Helge Berg siger:

"så fremkommer det ikke nogen steder i artiklen at de skulle have smadret noget den vedkommende aften ud over lidt nattesøvn"

Så lad mig oplyse dig om at et byggeri i guldbergsgade fik smadret en større mængde endnu ikke isatte ruder, bl.a.

Brugerbillede for hans lemming
hans lemming

@Mogens Højgaard Larsen
Hvor ER du bare hip, mand!! Reaktion for enhver pris - og skidt med andres søvn og lidt brændt asfalt. Sejt, manner - thumbs up.

Alting betyder intet og intet betyder noget. Reaktion - dét rykker: det giver mening for andre, som kan reflektere og finde meningen med deres eget liv ud fra de - også - irrationelle ting jeg foretager mig, og hvis de giver mening for mig, så skal ingen forsøge at begrænse mig i afsøgningen af mine behov og rimeligheden i, at jeg får dem dækket. Drag dine egne konklusioner - jeg lever mit liv og du må jo så leve dit. Hvis vi mødes idenfor nogle fælles referencerammer, så fint - hvis ikke, så spiller jeg min musik og hvis den er højere end din, så må du jo enten lytte til den, gå et andet sted hen eller finde en måde at spille højere. Verden er alligevel f***'ed og det hele kan være lige meget.

Og derfor er du så åbenbart rykket ud, hvor andre ikke kan ødelægge din nattesøvn!

.... eller hvad har jeg overset?

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Det er spild af tid at proeve at "forstaa" ungdommen eller at debatere med dem. Naar det er vildest forstaar de ingengang sig selv, og det eneste positive vi "voksne" kan give dem er en solid roevfuld hvis de skejer for meget ud, og saa i oevrigt kaaerlig omsorg med kaffe og basser naar de vaagner med hoved paa naeste morgen.

Brugerbillede for Pia Madsen

@Mogens Højgaard Larsen

Nu bor jeg tæt på både sveden asfalt og grafitti, og jeg har hverken et problem med periodisk støj eller ung vrede. Tværtimod anser jeg det for at være sundhedstegn og en nødvendighed for et samfund at der er en permanent udfordring, en a-konformitet og en vilje til at ville andre ting. Men vrede, støj og konfrontation kan bruges på mange måder og jeg synes jo det er ved at være på tide at de venstreradikale grupper begynder at overveje både mål og metoder.

Hver ny generation har sine egen udtryk og bruger dymanikken - også gruppedynamikken som jeg er helt enig med andre debattører i kan være en fantastisk energigiver - forskelligt og i tråd med egen kultur, vane, krav og forventninger men der har været en kedelig og desværre ret permanent tendens til at dynamikken er blevet konfronterende overfor de forkerte. Og her tænker jeg ikke på yuppier med frøkenfornemmelser men på de (størstedelen?) der rent faktisk bebor og bruger byen på tværs af sociale og politiske skel.

For desværre har vi set en tendes til at dynamikken medfører hærværk og hærgen netop mod lokale byrum og oaser, forretninger og caféer - og ikke bare at der er tale om enkeltpersoner der maler grafitti på et vindue eller en mur eller to, men flokke der smadrer og raserer fuldstændigt formålsløst (eller endnu værre - med specifikt formål?). Jeg boede tæt på ungeren og oplevede at flere og flere lokale organiserede sig IMOD aktionerne, med alt lige fra varslingskæder, baseball-bat bevæbnede vagter og andet som på deres måde reagerede mod reaktionen, og jeg vil æde min hat på netop de stigene konfrontationr var en af årsagerne til det tab af opbakning der var med til at rive tæppet væk dengang. Hvis en ny generation "reclaim" etc begår samme fejl og ender med at udfordre og konfrontere de selvsamme mennesker så flytter de jo intet men ender med udelukkende at være en retfærdiggørelse af politi-ificeringen af samfundet og af præcis den konformitet de mener at udfordre.

Tingene hænger sammen.

Mandatar Torben Wilken, Morten Pedersen, Henrik Klausen, Viggo Okholm, Trond Meiring, Per Torbensen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Egon Maltzon
Egon Maltzon

Ungdom er ungdom, og er jo som bekendt altid værre end i gamle dage.

De vokser som sædvanligt fra det når de selv får børn og et arbejde de skal passe for at tjene til livets ophold.

Derfor udånder den revolutionære og hærværksudøvende ånd også langsomt efter det 27. år.

Derimod er det mere begrædeligt at se hvordan deres grasserende adfærd tages i forsvar her på siden, med udgangspunkt i deres selverklærede venstreorientering og påståede fattigdom.

Helt patetisk bliver Bill Atkins henvisning til at rige børn smadrer hotelværelser på skirejser, som om det havde nogen relevans i denne diskussion.
Betyder det at det er i orden at smadre hotelværelser ?

Eller betyder det at det er i orden at smadre Elmegade fordi nogle rige unge smadrer hotelværelser på ski-ture ?

Det lyder mere som om det godt nok er nogen røvhuller, men at det er Bill Atkins røvhuller, og derfor bliver de taget i forsvar.

Umådelige energi i en flok ?

Jeg er lige igang med en bog om fascisternes march mod Rom.
Der tales squ også om umådelige energi i en flok.

Christian Pedersen, Dennis Jørgensen og hans lemming anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Alexander Ildhøj
Alexander Ildhøj

Jeg må sige at jeg sympatiserer med dig og din familie og synes oprigtigt, at det er uretfærdigt at i skal stå til mode med den slags adfærd - specielt når det har effekt på jeres velvære i eget hjem.

Din kammerat har ganske ret, når han siger at det er 'den nye generation', men det er ikke hvilken som helst ny generation. Det er den del af ungdommen som idoliserer anarki og udnytter hvilken som helst fritid på, at danse sig åndsvage til trance og tramper-musik.
Denne del af gademiljøet er overhovedet ikke tilknyttet det politiske ventre-miljø, men maskerer sig i stedet som politisk aktive for, at tilskrive sig en form for taletid(i form af nyttesløse gadefester som ikke tjener nogen som helst politisk agenda). Jeg er selv vokset op i et kvarter, hvor den slags adfærd er normaliseret, og jeg kan personligt fortælle, at størstedelen på ingen måde er samfundsorienterede. Hvis man kan pådutte dem nogen som helst form for politisk ståsted, må de siges at være blå af natur, da egoisme og ligegyldighed trives i miljøet.
Jeg synes at det er synd, at betegne disse anarkister som en del af venstrefløjen fordi, at det fjerner legimitet fra de, som oprigtigt tilhører venstre-politiske organisationer.

Det er nogenlunde samme problem som det vi så i London under gadeoptøjerne i 2011, hvor få hundrede anarkistiske forbrydere stjal hele mediebilledet fra de ellers flotte demonstrationer som blev afholdt af den legitime venstrefløj, som modsvar på de kraftige forøgelser af uddannelsesomkostninger, den engelske regering havde planlagt..

Gad vide hvad disse "aktivister" havde forestillet sig, at deres gadefest skulle signalerer til omverdenen? og hvis de valgte at stifte en politisk organisation, hvad skulle den i så fald have af værdier? Kunne forestille mig at et partinavn kunne være i stil med "Dakke dak-partiet - stem på os hvis du vil have tunneltramp hele ugen".

Mandatar Torben Wilken og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Alexander Ildhøj

Jeg er 18 år gammel og det gør det måske lidt nemmere for mig, at forstå disse menneskers tankegang. Har selv en del venner som er en del af dette miljø og kom for et par år siden også selv til nogle af disse festlige arrangementer, relativt ofte.. Dog ikke af samme karakter som det der skete sidste fredag, men teknofest i fælledparken etc.

Man skal ikke tilskrive disse ungdommelige festligheder nogen som helst form for politisk agenda.

Alex Ildhøj de vrøvler.

Du vi intet med det miljø. Hvad ved du om anarki. Det er en utopi og anarkisme en en bevægelse,

Ud over det hvad vil du om de autonome miljø og reclaim. Hvis du var aktiv i nogen af risteer vil du kende vil de faktiske problemer som manglende medier, rum, penge, de interne debatter. Du vil også vide at ikke alle i det miljø bryde om det der er sket.

Problemer er sure opstød skaber intet alternativ, fordi intet konstruktiv at byde på, faktum er at der realt ikke har eksisteret en udenomsparlamentarisk venstrefløj og 15 år minimum med nogen indflydelse på politik, det betyder at nutidens unge kender ikke nogen ældre de kan diskutere eller kommunikere der har prøvet og erfaringer i at kommet ud i pressen med succes. Som ung og vred lære man den bedst måde at komme i pressen er ved at lave mest mulig larm, og ballade; fordi man lærer at dårlige nyheder er bedre end ingen nyheder.

Som jeg kan se virker den strategi også på dig! Din sure gamle mænd.

reclaim handler om "Gentrificering" og var en del af en aktionsuge 19
http://modkraft.dk/artikel/gadefest-blev-til-gadekamp-p%C3%A5-n%C3%B8rrebro

Demoens arrangørerne giver politiet skylden for gadekamp: »Både den flydende koncert og Reclaim The Streets gadefesten var en kæmpe succes. Desværre valgte politiet at genere nogle lokale unge ved en kebab-bar på Nørrebrogade netop som Reclaimen kom forbi. Det udviklede sig til lidt optøjer og kampe med politiet omkring lydvognen. For en god ordens skyld skal vi lige påpege overfor journalister og eventuelt andre nysgerrige, at hverken Aktionsuge 19's koordinationsgruppe eller de unge mennesker, der i går BZ'atte Jagtvej 155 har arrangeret aftenens gadefest. Aktionsuge 19 er en åben aktionsuge for alle arrangementer med en antikapitalistisk dagsorden. Vi glæder os til i morgen, hvor der er Queer Bar i Bumzen.«

Så vid jeg kan se er hverken artiklens forfatter eller dem der laver kommentar faktisk interesseret som sleve indholdet og hvad der faktisk er sket. men kun i sure opstød og selvbekræftende vrøvl.

Alexander Ildhøj

Kaldte du mig en sur gammel mand? Jeg er 18 år gammel Stephan.

Måske forstod du mit indlæg, fejlagtigt, som en generalisering af folk som kan lide trance og teknomusik - det er ikke tilfældet.

Jeg har dog svært ved at forstå hvordan du kan forsvare denne destruktive adfærd som går ud over ganske almindelige menneskers velvære. Måske hvis dette "optog" var integreret et eller andet konstruktivt budskab, så ville jeg måske have noget mere forståelse, men pointen med det som skete i Fredags, er, som du siger udelukkende at lave larm og ballade for egen morskab og så endda på bekostning af andre folk's nattesøvn og tilstedeværelse.

Alexander Ildhøj

Stephan: Hvis du deltog i arrangementet med et legitimt politisk budskab, så fred være med det, men måske du skulle forklare de individer som ødelægger gaderne, at destruktiv adfærd ikke skaber sympati blandt den brede befolkning, som vel egentligt er formålet med denne aktion?

Christian Pedersen, Mandatar Torben Wilken, Viggo Okholm, Trond Meiring og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for frans bundgaard
frans bundgaard

Kære Kristian.
Der er ting som du og dine type ej lærer på Uni eller journalisthøjskolen, eller hvor du nu har gået. Det er hvordan at ting opstår og hvad der er progressivt.
Du kan godt lide Nørrebro og alt hvad det har at byde på. Men du har ej den mindste forståelse af hvordan det er opstået og blevet sådan. Det er fordi der før i tiden har været plads til forskellighed og progressive kræfter at der opstår sådan et fedt miljø at bo i. Folk der bidrager til deres lokaleområde, og ikke folk som dig der uden at tøve betaler 50 kr. for din cafe latte.
Du skal lige føle dig lidt modernet og bo hvor det sker, inden du drager tilbage til Jylland. Du kommer med dine penge og køber en lejlighed hvor det er allermest modernet at bo.
Du kan godt lide brødet, men ikke lugten i bageriet.
Jeg har set gamle damer på Nørrebro, som forstår hvordan det kører rundt og viser en større tolerance end du gør. Du kan da bare bo et andet sted i Kbh., der findes en masse steder hvor der ej er larm.
Du og din type, gør at områder der før var progressive, fordi at beborene bidrog til at skabe live der, at disse områder bliver forvandlet. Det er godt på vej på Nørrebro, Vesterbro er løbet kørt.
Sørgeligt at information lægger plads til sådan en gang vås. Du burde skrive for jyllandsposten, med din forståelsesevne.
Nyd din cafelatte og Stevie Wonder, og du er skrevet ind i historiebøgerne som en reaktionær uvidende sur mand.

Suk suk suk

Brugerbillede for randi christiansen
randi christiansen

Distortion = Forstyrrelse

Reclaim the Streets - enig, lorten ind i hunden, hunden ind i bilen, bilen ud af byen - eller hvordan det nu er ... men derfra og så til selv at ekspropriere hvad der også er mit og andres byrum OG privatrummet - det er f.... fascisme og en rigtig dårlig måde at gøre oprør.

De unge mennesker er de voksnes ansvar - og det er forståeligt at unge mennesker reagerer imod det samfund og de muligheder, som de bliver tilbudt i dag. Vores alle sammens næste generation skal mødes, hvor de er og hjælpes videre derfra med både krav og kærlighed - ikke talentløs og skrækslagen kopiering af Kina - Vor Frue bevare os. Men det er lige præcis der, der fejles, og derfor helt ude i hampen - eller måske snarere lykkepillelal - når en kulturborgmester støtter Forstyrrelse af borgernes private rum - når selv en borgmester - i hvad der må ses som et tåbeligt forsøg på at være med på noderne - støtter en sådan grænseoverskidende adfærd, hvorfor skulle Reclaim så holde sig tilbage - og meget nærliggende benytter de så lejligheden til at give det samfund fuckfingeren - der har svigtet ikke blot sig selv men også deres og hinandens børn så fundamentalt. Ansvar for egen læring fra 5-6 klasse - hvor h...... har Niels Egelund parkeret hjernen. Svigt på svigt fordi de voksne af forskellige årsager - for meget arbejde eller for få penge eller for lidt nærvær eller ... - ikke magter den påkrævede yngelpleje.

Reclaim og Distortion er spejlet på et samfund i forfald og buldrende forvirring. Så I udsendelsen på Dr 2 i går aftes om højfrekvent aktiehandel med robotter? Det rene og skære vanvid - jeg vil vove påstanden, at Dist. & Recl. er en af de afledte dynamiske effekter af en finansiel sektor, som styrer stadig mere og flere af samfundets institutioner. Reclaim vores liv og tag dem tilbage fra finanshajerne - gå på gaden med de unge - men med blomster og kærlighed. Det er den stærkeste kraft, fordi det er, hvad alle elsker. Og så hold de ekstreme musikfester på de dertil indrettede pladser og steder - ikke i gaderne hvor folk prøver at få et hverdagsliv til at fungere - det er lige så kontraproduktivt som al anden mobning og undertrykkelse.

Brugerbillede for Aske Holm

Jeg bor selv på Nørrebro, og synes godt nok det som Kristian skriver, er en provinsiel byanskuelse. Nørrebro har, og vil (håber jeg da i hvert fald) altid være et af de mest venstreorienterede steder i Danmark, og også det sted i Danmark hvor den venstreradikale bevægelse har mest støtte.

Når Kristian kan blive vred over demonstrationer, som er højlydte, og gadefester, som ender med at udvikle sig til gadekampe, tyder alt på, at han ikke helt har forstået hvad en storby har at byde på.

Det er jo netop det der gør byen unik, og som skiller den ud fra forstaden.
Der foregår rent faktisk noget, og det gør der konstant, og det må man sgu tage med, hvis man absolut vil leve der.

Byen er ikke, og skal heller ikke være så ren og ordentlig. Lad nu Nørrebro være det gamle Nørrebro som vi kender, før gentrificeringen begyndte, og småborgerlige kom ind og gjorde det så ensrettet og pænt at man snart ikke kan kende forskel fra Nørrebro og Østerbro længere. Det var måske også det de unge gik så meget amok over her for nyligt.
En tendens har inden for de sidste år skyllet ind over byen, som har smadret mangfodligheden som man kender den, de fattige blev tvunget ud, så de rige kunne flytte ind.

Men når det så er sagt, ser jeg dog heller ikke det smarte i at smadre ens lokalmiljø, som man normalt ellers får ret meget sympati fra, da der ikke er meget mening i det, og det egentlig minder mere om fulde mennesker der går amok, fremfor reel politisk aktivitet. Man skulle hellere ha' gået ind på strøget og gået imod de større multinationale koncerner, som ødelægger mennesker for profit, eller gå over til der hvor de rige bankdirektører bor, som har nydt godt af krisen, mens vi andre konstant er blevet skåret ned på.

Men forstår dog godt (især efter jeg har læst denne artikel) hvorfor folk gik amok her i fredags.

Ryan Smith, Levi Jahnsen og Henrik Jensen anbefalede denne kommentar
Alexander Ildhøj

Aske Holm: Må jeg forstå dit indlæg korrekt. Du mener, at en lejlighed på Nørrebro indbefatter, at man skal stå model til ulovlige, pseudo-revolutionære festligheder som har volume-niveauet skruet op langt over det tilladte? Jeg siger "pseudo-revolutionære" fordi, at et ægte revolutionært optog som kriterie, skal have nogle politiske budskaber integreret i dets fundament. Aktionen i fredags kan næppe betegnes som politisk progressiv, når det eneste man går derfra med, er ondt i ørerne og muligvis en sigtelse for hærværk - ondt i ørerne gælder vel og mærke alle som befinder sig indenfor 3 kilometers radius af begivenheden.

Christian Pedersen, Dennis Jørgensen, Dennis Laursen, Anders Feder og randi christiansen anbefalede denne kommentar

Sider