Kronik

Valgte VK-regeringen DF’s støtte frem for konventionerne?

Var det en bevidst politisk beslutning, da Integrationsministeriet genoptog den ulovlige sagsbehandling af indfødsretssager for danskfødte statsløse tilbage i 2009? For mig at se viser de seneste afhøringer i Statsløsekommissionen, hvordan sagsbehandlingen af indfødsretssager var dybt infiltreret af Dansk Folkepartis holdninger og hensyntagen til DF
DF’s Søren Krarup (th.) og partifællen Jesper Langballe var op gennem nullerne med til at sikre flertallet for VK-regeringens politik på en måde, der næsten lignede en flertalsregering. Især med en skrap udlændingepolitik.

Jesper Nørgaard Larsen

29. maj 2013

KRONIK – Den 4. marts 2011 står jeg på Folketingets talestol og forklarer, hvorfor SF ikke kan støtte Dansk Folkepartis forslag, der i al sin enkelhed går ud på, at Danmark skal opsige FN’s konvention om begrænsning af statsløshed. Debatten ruller, samtidig med, at sagen om den ulovlige sagsbehandling i Integrationsministeriet kommer for dagens lys. Det er blot fire dage inden, ministeren bliver afsat som følge af skandalen.

Søren Krarup (DF) stiller fra salen et længere spørgsmål, der slutter således: »Men jeg vil så lige slutte med det billede, som ministeren begyndte med, at der er tale om en terrorist, en terrorist, der har kastet en bombe, sprængt et fly, en uhyggelig form for terror; vedkommende sidder varetægtsfængslet, men er ikke dømt endnu, og fordi han ikke er dømt, vil han kunne få overrakt et statsborgerskab gratis med den FN-konvention som baggrund. Finder fru Hanne Agersnap, at det er rimeligt?«

Holdninger – ikke sjusk

Søren Krarup refererer med ordet ’bombe’ til eksemplet, som ministeren bruger flere gange i debatten – altså hvad nu hvis en statsløs terrorist, født i Danmark, kaster en bombe på Hovedbanegården? Det er det, der fremover bliver kaldt ’hovedbanegårdseksemplet’. Eksemplet adresserer det forhold, at ansøgere, som er sigtede, i princippet kan få tilkendt indfødsret, så længe de ikke er dømte endnu. Lad mig med det samme sige, at det er et meget søgt eksempel. Ingen af de sager, der blev fejlbehandlet, ligner hovedbanegårdseksemplet. Men ministeren hev det angiveligt frem for at så tvivl om konventionen.

I onsdags i Statsløsekommissionen hører jeg eksemplet igen. Lige før afhøringen sluttede – efter tv-journalisterne var gået ud for at sende historierne til tv-stationerne – afslørede afdelingschefen fra indfødsretkontoret, Kim Lunding, at han allerede kendte til eksemplet tilbage i 2009.

Jeg blev meget overrasket. Jeg kendte jo eksemplet, som en virkelighedsfjern konstruktion egnet til at få konventionen til at fremstå stødende i 2011. At eksemplet allerede var brugt i foråret 2009, er for mig en klar indikation på, at der ligger politiske holdninger bag den ulovlige sagsbehandling og ikke kun, som nogle af de afhørte forklarer, misforståelser og uheldige sammentræf af inkompetence og dårlig organisationskultur. I 2009 bliver den lov- og konventionsstridige sagsbehandling jo genoptaget. Så når Birthe Rønn Hornbech allerede dengang brugte det (meget søgte) eksempel på, at konventionen er stødende, tyder det på, at sagen drejer sig om ulovlige politiske beslutninger uden om Folketinget og gældende lov. Ikke kun om alvorlige sagsbehandlingsfejl.

Sagens historik

Men hvorfor er det så vigtigt, hvornår hovedbanegårdseksemplet bliver præsenteret første gang?

Lad os se lidt på historikken i sagen. Kernen i sagen er kort fortalt, at personer født statsløse i Danmark har ret til dansk indfødsret, uden at de skal leve op til de almindelige regler om sprogkrav og indfødsretsprøve, der gælder for andre, der søger dansk indfødsret. Denne særlige ret, de danskfødte statsløse har, blev i en årrække glemt i det kontor, der behandlede indfødsretsansøgningerne. Det behandlede derfor fejlagtigt ansøgningerne efter de almindelige regler, der gælder for andre og ikke efter reglerne, der fremgår af konventionen. Indfødsretskontoret opdagede selv fejlen i februar 2008, og ministeren fik det at vide i august 2008. Kontoret stoppede de ulovlige afslag, og sagerne blev lagt til side, men i februar 2009 bliver det uholdbart med den lange syltning af sagerne, og det besluttes at afgøre sager igen – og igen efter de forkerte regler! Sagsbehandlingen bliver først lovliggjort i januar 2010, hvor også Folketinget bliver orienteret om sagen.

Skyggerne fra DF

Vi har gennem afhøringerne fået et indtryk af stemningen i Integrationsministeriet. Der er kastet lys over embedsværkets ’politiseren’. Kontorchef og fuldmægtige beretter om, hvordan de ser sagerne i et politisk lys. De vurderer den politiske debat, og hvilke hensyn der skal tages til holdninger udtrykt af regeringens parlamentariske grundlag, Dansk Folkeparti. Dette på trods af at både minister og departementschef påstår, at der overhovedet ikke var politiske overvejelser til grund for ulovlighederne, som de mener ene og alene er foregået på grund af misforståelser eller juridiske overvejelser. De lavere rangerende medarbejdere politiserer altså uden udstukne retningslinjer ovenfra – hvis man skal tage forklaringerne for gode varer.

Ved seneste afhøring blev der kastet yderligere lys over holdninger i ministeriet til de danskfødte statsløses rettigheder. Holdninger der i hvert fald bliver udtrykt på det tidspunkt i 2009, hvor de ulovlige afgørelser blev afsendt med fuldt åbne øjne.

Vi har tidligere hørt, hvordan der med håndskrift i marginen på sagen, der gik op til ministeren til orientering, var skrevet: »En konvention, som tiden er løbet fra«. I onsdags blev vi dertil oplyst om, at ’hovedbanegårdseksemplet’ florerede i ministeriet på det tidspunkt. Når hovedbanegårdseksemplet bliver nævnt allerede i 2009, så tyder det altså på, at man ikke brød sig om konventionens regler og fortsatte de ulovlige afgørelser af politiske årsager – ikke fordi man havde fortolkningsusikkerhed i forhold til konventionen som ellers påstået.

Afhøringerne i Statsløsekommissionen har nu stået på gennem et halvt år. De har afdækket, hvordan Dansk Folkepartis holdninger gennem de 10 år, hvor de var parlamentarisk grundlag for regeringen, ikke kun kom til at gennemsyre den offentlige debat. De gennemsyrede hele den borgerlige regering og sivede også ned i Integrationsministeriet og påvirkede embedsværkets måde at tænke og agere på. Hovedbanegårdseksemplet underbygger tesen, da det er designet til at argumentere imod konventionen om statsløshed.

Ministeriets funktion for VKO

Op gennem nullerne sikrede DF flertallet for VK-regeringens politik på en måde, der næsten lignede en flertalsregering. Alle de vigtige beslutninger blev taget med DF. Til gengæld var der nogle nicher, hvor det var DF, der mere eller mindre tegnede linjen. Denne sag – om forholdene i Integrationsministeriet – viser, hvordan embedsværket (på ministerens opfordring?) indtænker DF’s politik i sit arbejde.

Kunne man forestille sig følgende scenario: Møde i regeringen; finansloven eller en eller anden reform diskuteres. Der skal lægges en strategi for at få DF til at stemme for. Statsministeren kigger på integrationsministeren: »Har du noget, vi kan give dem?« Den dygtige departementschef har selvfølgelig noteret sig DF’s ønsker om yderligere stramninger på udlændinge- og indfødsretsspørgsmål, men det bliver sværere og sværere. Reglerne for indfødsret er allerede strammet fire gange inden for de seneste syv år. Noget skal dog foreslås, det er ligesom Integrationsministeriets rolle i regeringen. De skal levere ’betalingen’ til Dansk Folkeparti. I regeringsgrundlaget er det nedfældet, at internationale konventioner skal respekteres, men mange af konventionerne huer ikke Dansk Folkeparti. Kan ’nogen’ i ministeriet have følt sig fristet til at miskreditere en konvention, så man en gang for alle kunne finde en stor luns til DF og komme i kridthuset hos stats- og finansministrene, fordi det derved igen vil være Integrationsministeriet, der sikrer DF’s stemmer til regeringens politik? Og hvem har i givet fald udformet den strategi?

Uanset hvor ansvaret for den ulovlige og konventionsstridige behandling af hundredvis af sager om indfødsret ender med at blive placeret, og hvilke konsekvenser det får, er der allerede meget, man kan lære af sagen. Det står dog allerede klart for mig, at der har hersket uhyrlige og for retssamfundet usunde forhold i Integrationsministeriet.

Hanne Agersnap er forhenværende MF og indfødsretsordfører for SF

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Pia Qu
  • Henning Pedersen
  • Torben K L Jensen
  • Eddie Nielsen
  • Tom Paamand
  • Per Jongberg
  • Steen Sohn
  • Ingrid Uma
  • Jette Abildgaard
  • Rasmus Knus
  • Max Suhr Olesen
  • Jens Falkesgaard
  • Jes Kiil
  • Anne Albinus
  • Dorte Sørensen
Pia Qu, Henning Pedersen, Torben K L Jensen, Eddie Nielsen, Tom Paamand, Per Jongberg, Steen Sohn, Ingrid Uma, Jette Abildgaard, Rasmus Knus, Max Suhr Olesen, Jens Falkesgaard, Jes Kiil, Anne Albinus og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg havde også en lignende mistanke allerede for år tilbage, da jeg kunne se små intime møder for lukkede døre.. Desværre er 24.dk, hvor jeg havde skrevet om det, nu væk, ellers kunne jeg godt tænke mig at have fundet det igen..

lars abildgaard, Mette Hansen, Rasmus Knus og Jette Abildgaard anbefalede denne kommentar
Claus Madsen

Jeg er fuldstendig enig. Det ser unægtelig sådan ud.

Det spændende i den her sag har jo hele tiden været, om det kan dokumenteres.

Kan man forestille sig at Birthe rønn Hornbæk Eller lars løkke Rasmussen bliver så pressede at de erkender et sådant knæfald for DF? Det er imidlertid meget tvivlsomt.

Janus Agerbo, Elisabeth Andersen, Gert Romme, Rasmus Knus og Jette Abildgaard anbefalede denne kommentar
Rasmus Knus

Meget sandsynligt bud på en samlet fremstilling af forløbet.

Imens laver Lars Løkke Rasmussen en "Viggo Fischer" i undersøgelseskommisionen.

Jette Abildgaard

Claus,

Du skriver ''Kan man forestille sig at Birthe rønn Hornbæk Eller lars løkke Rasmussen bliver så pressede at de erkender et sådant knæfald for DF?''

Ja, hvorfor ikke Claus? Kunne noget ikke netop tyde kraftigt paa noget saadant? Jeg er ikke saa sikker paa, at lige netop dette er tvivlsomt.....

Det hele har - tror jeg - noget at goere med nogen der - af endnu uvisse grunde - har nogen klemmer paa nogen andre...og lige netop derfor DF men,.....lad os se hvad der videre sker....

Toke Andersen

Man skal selvfølgelig ikke slynge omkring sig med alle mulige anklager.
Men lige præcis denne behøver man vist ikke stille spørgsmålstegn ved...

Rasmus Kongshøj, Henning Pedersen og Jette Abildgaard anbefalede denne kommentar
Claus Madsen

@ Jette Jeg vil da ønske på vegne af alle nuværende og fremtidige flygtninge og indvandrere i dette land. AT en sådan indrømmelse bliver resultatet of kommisionens arbejde.
Det vil med garanti føre til en generel ændring af administrations praksis i samtlige nævn og værk der har med indvandring at gøre.

randi christiansen

Tak til Hanne Agersnap for at bringe en redegørelse fra et udsigts-og indsigtspunkt tættere på 'orkanens øje', end de fleste har haft. Ikke destomindre har det jo for alle fra dag 1 i foregående regerings huseringstid været indlysende, at disse studehandler foregik - at AFR regerede på DF's nåde og hvad prisen var : udlændingestramninger, om det så skulle være på kanten af det lovlige. De jyske brødre så tydeligvis sig selv i en frihedskamp for fædrelandet. Mon han græmmes, den tidligere så kreativt tænkende skatteminister? Hvor der handles, der spildes osv ?

John Vedsegaard

Tror VK virkelig der er nogen som tror på hvad de siger, jeg syntes ikke de virker særligt tillidsvækkende.

Politikeres sager bør aldrig kunne forældes, de er valgt til tillidsposter, svigter man dem, skal sagerne til en hver tid kunne tages op igen, ellers er man ikke "værdig" til at sidde i folketinget, undtagelsen er naturligvis når man har udstået en eventuel straf, eller er blevet frikendt i en retssal.

Janus Agerbo, Rasmus Kongshøj, Jette Abildgaard og randi christiansen anbefalede denne kommentar