Læsetid: 2 min.

Duellen: ’Voldtægt er en uciviliseret og nederdrægtig handling’

At vi skulle have en voldtægtskultur virker paranoidt, men folk må stå til ansvar for det, de skriver og gør, mener bloggeren og Manfo-redaktøren Lennart Kiil
1. juli 2013

Det patriarkalske samfund er en saga blot. Og hvis der er et problem i samfundet, har det sikkert andre forklaringer, end at kvinder bliver undertrykt. Det mener videnskabsjournalist og blogger Lennart Kiil. Han startede bloggen Manfo som et modsvar til hjemmesiden Kvinfo

»Det er fint, at Kvinfo har fokus på nogle bestemte ting, men nogle gange er man også nødt til at se tingene fra den anden side,« siger han uddyber:

»Hvis de for eksempel vil forklare, hvorfor der er så få kvindelige chefer, skyldes det en høj grad af diskrimination mod kvinder. Der siger jeg, at det kan måske forklare en lille del af det. Men en større del skyldes, at kvinder faktisk har andre prioriteter og vælger på en anden måde. Jeg mener, at det er vigtigt i et pluralistisk demokratisk samfund også at få de synspunkter frem.«

En paranoid holdning

Begrebet voldtægtskultur henviser til, at der i medierne og samfundet generelt eksisterer kulturelle træk, der fører til voldtægt, eller til at voldtægt ikke fordømmes i tilstrækkelig grad. Men det er ikke umiddelbart et billede, Lennart Kiil kan genkende.

»Jeg vil ikke udelukke, at der er kønsstereotype billeder i underholdningsindustrien, der kan føre til voldtægt. I så fald må man se kritisk på det. Men jeg må indrømme, at jeg tror det ikke. Voldtægt er vitterligt en uciviliseret og ekstremt nederdrægtig handling, og heldigvis er det noget, vi er kommet langt i vores samfund med at tage afstand fra.«

– Din blog har fået kritik for at sprede skadelige kønsstereotyper. Gør den det?

»Det mener jeg ikke. Bare antydningen af, at der skulle være nogen, der skulle være med til at fastholde kvinder i en bestemt kønsrolle, virker ærlig talt paranoid. Men jeg læser ikke alt, hvad der står derinde. Det er ikke noget tidsskrift, og jeg har ikke noget redaktøransvar.«

– Du har ikke noget redaktøransvar?

»Nej, jeg er lidt gammeldags, idet, jeg mener, vi har ytringsfrihed, og hvis nogen skriver noget, som er decideret kvindeundertrykkende, så har man selv ansvaret for det, man skriver og for sine handlinger. Der skal ret meget til, hvis jeg skal gå ind og fjerne indlæg. Så skal der være tale om ulovligheder som trusler eller opfordringer til vold eller voldtægt. Så vil jeg fjerne det med det samme, men det har der gudskelov aldrig været, og det skal der aldrig komme.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

"Bare antydningen af, at der skulle være nogen, der skulle være med til at fastholde kvinder i en bestemt kønsrolle, virker ærlig talt paranoid."

Så må det her vist være et temmelig grelt tilfælde af bare-fordi-du-er-paranoid-betyder-det-ikke-at-de-ikke-er-ude-efter-dig. For der er helt åbenlyst masser, der gør hvad de kan for at holde kvinder (og mænd med) i bestemte kønsroller.