Kommentar

Fire forfærdelige år med metrobyggeri

Borgerrepræsentationen har givet Metroselskabet, som hidtil nærmest systematisk har overtrådt støjgrænserne, ret til at støjforurene 24 timer i døgnet i fire år. Hvor er hensynet til os naboer, som umuligt kan leve med larmen fra en byggeplads døgnet rundt?
20. juni 2013

Forestil dig at du ligger og sover med en brandalarm, der hyler hele natten. Sådan kommer det til at blive at være nabo til metrobyggeriet, nu hvor Metroselskabet har fået sin seneste ansøgning igennem. For Metroselskabet har bedt om tilladelse til at blive ved hele natten. Godt for Metroselskabet, der endnu en gang har vist, at det ikke kan planlægge et byggeri realistisk, og derfor håber på, at udvidede arbejdstider kommer til at hjælpe på forsinkelsen. Forfærdeligt for naboerne, der kommer til at ligge vågne om natten de næste fire år på grund af nattestøj på mellem 57 og 77 dB – 20 gange kraftigere, end der normalt tillades om natten.

Som nabo til metrobyggeriet ved Marmorkirken er man vant til det meste. Det føles som at bo på selve byggepladsen med kraner og maskiner lige ude foran vinduet. Der er larm, mudder, dieselos og ting, der flyver ind af vinduerne, og alt det har vi brokket os ganske lidt over i forhold til den belastning for hverdagslivet, byggeriet virkelig er. Sådan er det at bo i byen, hører man ofte, og så langt er vi med. Men den voldsomme udvidelse af arbejdstiden for byggeriet, som Metroselskabet nu har fået stemt gennem Borgerrepræsentationen, vil slet og ret begrænse muligheden for at leve et normalt liv. Vores hjem kommer ikke længere til at kunne danne en tryg ramme for vores familie. Det ved jeg, for jeg ved, hvordan byggeriet lyder om dagen. Og hvordan det kommer til at lyde om natten.

Proformadialog

I den offentlige debat giver Metroselskabet udtryk for forståelse for og hensyntagen til naboerne, og udenforstående kan få indtryk af, der foretages en fornuftig balancegang mellem konstruktionen af et nødvendigt stykke infrastruktur og hensynet til naboernes trivsel. Især Henrik Plougmann Olsen, adm. direktør i Metroselskabet, har forsøgt at give indtryk af, at naboerne generelt er meget tilfredse med selskabets kommunikation. Realiteten er en anden.

Metroselskabet møder på ingen måde de omkringboende i øjenhøjde. Ved et såkaldt dialogmøde sagde selskabets repræsentant direkte, at man »ikke har budget til at være imødekommende«. Beboerne oplever en stærk arrogance, hvor dialog er en ren proformasag for Metroselskabet. Standardsvaret på spørgsmål om støjbelastningen er næsten altid, at det ligger inden for det, man skal kunne tåle, når man bor i en by som København. Ligeledes henviser man til niveauet for trafikstøj, selv om det må være selskabet bekendt, at maskinstøj og trafikstøj ikke er sammenlignelige størrelser.

Derfor er det særligt bekymrende, at Metroselskabet, som har en nærmest systematisk række af overtrædelser af regler og påbud bag sig, har fået udvidet deres tilladelse til at genere naboerne. Ved Marmorkirken bliver der eksempelvis ofte målt støj på over 90 dB. Det forestiller man sig så, at beboerne skal holde til døgnet rundt, alle ugens dage i 4 år.

Udemokratisk dobbeltrolle

Familierne i området blive udsat for en vedvarende og systematisk støjbelastning på et dokumenteret sundhedsskadeligt niveau. Et bredt flertal i Borgerrepræsentationens Teknik- og Miljøudvalg har besluttet at se stort på borgernes nattesøvn i en sag, hvor Borgerrepræsentationen selv er part. Det er slet og ret udemokratisk magtfordrejning. I stedet burde man som medejer se på Metroselskabets manglende evne til at organisere arbejdet og kræve, at man maksimalt udnytter kapaciteten inden for normal arbejdstid. Det er urimeligt, at naboerne skal belastes så voldsomt på grund af en inkompetent byggestyring, som de ingen skyld har i.

Borgerrepræsentationen sidder i en dobbeltrolle som medejer af Metroselskabet og ansvarlig for tilsynet med byggeriet. Til trods for denne åbenlyse interessekonflikt har Borgerrepræsentationen besluttet ikke at inddrage borgerindsigelser i deres endelige afgørelse. Man har gjort vores bolig til et nonstop støjhelvede i fire år uden at ville høre vores stemme, inden beslutningen træffes.

Så sent som i november afviste de københavnske politikere, anført af teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF), blankt en ansøgning fra Metroselskabet om at udvide arbejdstiden ved Marmorkirken til kl. 20 på hverdage og kl. 17 om lørdagen. Afslaget var begrundet i hensynet til borgerne. Dette hensyn har man nu besluttet at se bort fra. Metroselskabet meddelte dengang – for få måneder siden – at det ikke ville have konsekvenser for den samlede tidsplan for metrobyggeriet, at ansøgningen blev afvist. Hvad er forandret siden dengang?

Stig Jakobsen er nabo til en metrobyggeplads

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Carsten Munk
  • Peter Jensen
  • Carsten Søndergaard
  • Vibeke Rasmussen
  • Britta Hansen
  • Bente Burcharth
  • Erik Jensen
Carsten Munk, Peter Jensen, Carsten Søndergaard, Vibeke Rasmussen, Britta Hansen, Bente Burcharth og Erik Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tænker at den eneste demokratiske løsning lige nu er at medlemmerne i Borgerrepræsentationen der har stemt for, også tilbyder de støjplagede beboere at bytte bolig så længe det står på. Samtidigt kunne også bygningsarbejderne, ansvarlige mm., bytte bolig.
Der må tænkes lidt kreativt og de der mener man skal ofre sig for metrobyggeriets skyld, må gå i forreste række!

Kim Houmøller og Carsten Søndergaard anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Fuldkommen uacceptabel varig belastning af beboermiljøet! Enten må denne beslutning revideres og køres retur eller også må naboerne evakueres igennem de år, døgnarbejdspladsen skal finde sted.

alexander andersen

Man burde klart tilbyde at genhuse de arme mennesker.
Bortset fra dem der flyttede ind fra 2006 og frem. Der må det hedde knyt eller flyt.

Jens Thorning

Metro-stationen var mere naturligt placeret i Borgergade, men måtte anlægges klods op ad Marmorkirken, for, som en Metro-DJØF'er udtalte på beboermøde, "hvem kender Borgergade"?

Det er således for krydstogtturisternes skyld, at der anlægges Metro i København.

olivier goulin

De aktuelle forhold, som naboerne nærmest er tvangsindlagt til at tåle i årevis, er fuldstændigt uacceptable. Jeg tror ikke andre end de berørte gør sig nogle forestillinger om, hvor pinefuldt det er at være udsat for denne støjtortur, døgn ud og døgn ind, år ud og år ind. Det er sådan man torturerer folk i Guantanamo og andre steder, hvor det gælder om at nedbryde folk uden at efterlade sig fysiske spor.

Det er helt at ubegribeligt for det første, at borgerrepræsentationen er gået med til en så umenneskelig og hensynsløs projektering, alene for at skære hjørner og spare nogle kommunekroner. Men det er ikke bare totalt umoralsk, jeg er også sikker på, at det i sidste ende er ulovligt.

De berørte naboer burde alliere sig med en dygtig advokat og få prøvet denne sag hele vejen op gennem systemet, om nødvendig helt til Menneskerettighedsdomstolen. Her er virkelig tale om grov overtrædelse af menneskeretttigheder, da det er 'de facto' tortur, disse mennesker er udsat for.

Københavns kommune bør tvinges til at genhuse disse mennesker. Hvor svært og dyrt kan det være i forhold til Metroprojektets budget? Råder kommunen ikke over tomme bygninger i København, der kunne indrettes for dette tidsrum.?

Det er virkelig grænseoverskridende, det der foregår omkring disse arbejdstilladelser. Jeg erindrer ikke, at man nogensinde før har optrådt så kynisk og hensynsløst i anlægsarbejder og deres miljøimplikationer. Det virker som om, politikerne nu har givet helt los og besluttet sig til at konsekvent at ignorere byens borgere. Går den, så går den.

Skam over de usle politisk ansvarlige, og min største medfølelse med de stakler, der skal tåle dette helvede i årevis fremover.

/O

Carsten Munk, Carsten Søndergaard, Britta Hansen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Toke Andersen

Borgerrepræsentationen burde kunne erklæres inhabil gennem en retssag.
Dette kan være både dyrt og tidskrævende, men mon ikke der kunne bevilges fri process i en så principiel sag, hvor en myndighed har flere modstridende interesser?

Vibeke Rasmussen

Der er også skandalen omkring en overflødig nedgang til Metroen i den ellers nyligt færdigrenoverede Frederiksborggade. Et projekt der, de mange protester til trods, ser ud til at ville blive fortsat og gennemført.

Karsten Aaen, Bjarne Nielsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

@vibeke

»Man har ikke budget til at være imødekommende«!

Ja, det illustrerer fuldstændigt kynismen i denne sag.
Og jeg er sikker på, at Borgerrepræsentationen som bygherre ville sige det samme.

/O

Karol Kanarra

Den undergrundsbane skulle have været bygget for 100 år siden, da blev de berørte borgere bare overhørt. I dag er de både overhørt og overdøvet...

Nic Pedersen, Per Torbensen, olivier goulin og Britta Hansen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Som anført i artiklen har borgerrepræsentationen med teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal i spidsen oprindeligt afvist Metroselskabets ansøgning om tilladelse til udvidet arbejdstid ved Marmorkirken begrundet i hensynet til borgerne. Denne beslutning er senere blevet omstødt. Men af hvem?

Ligeledes har Ayfer Baykal været meget aktiv i kampen mod tunnelen i Frederiksborggade og beklager nu, at hun og hendes politikerkolleger ikke kan gøre mere. Men hun opfordrer borgerne til, hvis de orker det, at kæmpe videre … mod Folketingets Transportudvalg!

Vil det sige, at det er dér, og ikke i Borgerrepræsentationen beslutningerne tages? Også Banedanmark har været på 'banen', nævnt som bygherre. 'Almindelige' borgere har da ikke en kinamands chance for at gennemskue kommandovejene og komme igennem med deres klager og protester, for hvem er egentlig ansvarlig?

Ind imellem véd man snart ikke, om man skal le eller græde. Som for eksempel også over en lille 'detalje' som denne vedrørende tunnelbyggeriet:

"Beslutningen om trappen og fodgængertunnellen blev oprindeligt truffet for at lede fodgængere under den trafikerede Vester Voldgade. Men med ombygningen af Nørreport bliver Vester Voldgade bilfri."

http://www.mx.dk/nyheder/kobenhavn/story/18134959

Per Torbensen, Peter Jensen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

"Fuldkommen uacceptabel varig belastning af beboermiljøet! Enten må denne beslutning revideres og køres retur eller også må naboerne evakueres igennem de år, døgnarbejdspladsen skal finde sted."
Der kan kun blive tale om at rulle beslutningen tilbage; det er helt uacceptabelt at folk skal genhuses i årevis pga. et i princippet helt unødvendigt prestigebyggeri. I det hele taget er der tale om et helt uacceptabelt spild af offentlige midler - ligesom der er tale om et byggeprojekt, som på adskillige leder og kanter (f.eks. arbejdsmiljø og overenskomster) tager sig aldeles monstrøst ud.
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/metro/f475ce0fafe64629aa7251144095367e-...
http://www.fagbladet3f.dk/temaer/metro/c16045309ab644c0baa8f384df8933cb-...

Karsten Aaen, Simon Olmo Larsen, Vibeke Rasmussen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
morten hansen

Et hack på en tænkt boligspekulants hjerne:

'Jeg udser mig det rette tidspunkt til at købe en af de belastede lejligheder på det helt rette tidspunkt - dvs. hvor beboerne er psykisk nedbrudte og sælger/flytter på landet for at få fred, og hvor lejligheden endnu ikke kan sælges til nogen, der kan se en snarlig ende på dette helvede. Jeg får lejligheden til en god pris.

Jeg udlejer derefter lejligheden til fire studerende i hvert deres hummer i netop den tidsbegrænsede periode. Hvis Metroselskabet mod forventning overholder deres frist, smider jeg de studerende ud og flytter ind i den fede lejlighed med det nu ekstremt attraktive beliggenhed, og hvis husleje i mellemtiden har givet mig overskud til at forbedre den. Eller også sælger jeg den videre med fortjeneste.'

Jeg vil gætte på, at noget lignende rent faktisk forekommer.

Vibeke Rasmussen

Selv om jeg ikke et øjeblik er i tvivl om, at forslagene er velmente, vil jeg give Peter Jensen helt ret: Det ville være fuldstændig urimeligt og uacceptabelt, at forlange af de støj-, møg-, røg- og meget mere-plagede beboere, at de skulle fraflytte deres hjem – for glem ikke, at det er deres hjem, vi taler om. Deres fristed, deres 'helle'. Der hvor de lever deres privat- og familieliv – de næste mange år, mens bygningsarbejdet står på.

Jeg er bange for, at man inden længe blandt de berørte beboere vil komme til at se en voldsom stigning i antallet af dødsfald, skilsmisser, sygdom, stress, børn der mistrives, manglende evne til at koncentrere sig osv, osv.

Hvor i alt dette er de instanser, myndigheder, organisationer, der burde træde til og hjælpe disse mennesker og beskytte dem mod overgrebet?

… og at læse de historier (inklusive links til endnu flere historier), som Peter Jensen linker til gør mig ærlig talt både deprimeret og på beboernes vegne totalt desillusioneret.

Niels Jørgensen

Hvis dette havde drejet sig om anlægsarbejder i et parcelhuskvarter, f.eks. ifm. den ekstra Limfjordsforbindelse (som har været mere 30 år om ikke at komme) ved Aalborg, en stikmotorvej på Vestegnen eller en godsbanecentral ved Aarhus, så gad Information da ikke skrive om det.

Denne sag er et oplagt eksempel på den måde, ,med hvilken de halv- og heloffentlige instanser og organisationer udøver tyranni over borgere og virksomheder i Danmark. Det offentliges pådutning af urimelige vilkår i denne sag er ikke noget særligt - det særlige er, at sagen påkalder sig så stor opmærksomhed.

Velkommen til Corporate Denmark - hvor de størte corporations altså er de offentlige organisation.

Karsten Aaen, Bjarne Nielsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
John Vedsegaard

Til gengæld glæder vi os til det er færdigt, så kan vi alle sammen drøne rundt i de billige metroer og anden offentlig transport, som Villy har lovet os.

Per Torbensen

Metro byggeriet i København er et meget godt tids billedet på tidsånden og den fremtidige forventelige fremtid.

22 milliarder kroner på nuværende tidspunkt,2 forkølede lære pladser til ungdommen i Danmark og import af udenlandsk arbejdskraft fra alle hjørner af Europa samt utilfredse
beboere tæt på byggeriet.

Der skal godt nok mange milliarder af kroner til for at afskaffe arbejdsløsheden og sikre arbejdspladser og lære pladser til vores egne borgere.

Det er simpelhen til at tude og græde snot over-Danmark anno 2013 ,ingen styrings mekanismer på nationalplan til at redde nationen og samtidig beklager vores finansminister sig over vores lave "produktivitet",det tror da fanden når vi ikke engang får chancen for at prøve.

Nic Pedersen, Niels Jørgensen, Karsten Aaen, Kim Houmøller, olivier goulin, Bjarne Nielsen, Carsten Munk, John Vedsegaard og Simon Olmo Larsen anbefalede denne kommentar
Martin Madsen

Jeg har den største medfølelse med de berørte beboere, men -
Så længe de vælger at kæmpe kampene med de langsomste og for metroselskabet gratis midler, er de slet ikke en forhandlingspartner!
Stå sammen, lav en "fredsvagt" foran portene til byggeriet, bloker trafik ind og ud, et par dage uden byggeri ville koste metroselskabet så meget at de ville få en anden vægt ved forhandlingsbordet.

Kim Houmøller

@Martin Madsen - Er mere og mere overbevist om at civil ulydighed efterhånden er eneste udvej. En udvist kynisme fra politikernes side, burde afføde en reaktion. Da det er forbudt at opfordre til sabotage m. m. undlader jeg dette. Man skulle jo nødig have PET rendende på dørene. Men politikerleden må efterhånden være så udbredt, at man kan håbe på en kraftig udskiftning på rådhuset.