I sidste uge afholdt uddannelsesministeren sit årlige uddannelsesmøde med interessenter fra uddannelsesverdenen. Ministeren kaldte mødet for et topmøde, og programmet handlede blandt andet om, hvordan vi får skabt et mere fleksibelt uddannelsessystem. Men der findes allerede masser af eksempler på fleksibilitet og studerende, der sammensætter deres egen uddannelse.
Alligevel postuleres det jævnligt, at universiteterne sidder fast i en fortidig kultur og ikke tilpasser sig arbejdsmarkedets krav. Og nu barsler Bertel Haarder (V) med et beslutningsforslag, der går direkte imod mere fleksibilitet. Forslaget lægger op til, at Danmarks Pædagogiske Universitet skal uddanne flere kandidater i skolefagenes didaktik og således være lærernes universitet.
Det hænger ikke særlig godt sammen med kravet om fleksible uddannelsesinstitutioner, der er i stand til at tilpasse sig den større mangfoldighed blandt de studerende.
Vi har fået foretaget en kvalitativ undersøgelse, hvor vi interviewede studerende og undervisere på uddannelsessteder, hvor man har arbejdet med fleksibilitet i uddannelserne og blandt andet arbejdet med kandidatoverbygninger til professionsuddannelserne.
Undersøgelsen viste, at det mange steder har været en succes at arbejde mere fleksibelt. De største udfordringer er manglende transparens, ugennemsigtighed og uklare adgangskrav både for de studerende og for underviserne.
Samtidig er et samarbejde på tværs af uddannelser en forudsætning for reel fleksibilitet og forståelse på tværs af professionshøjskoler og universiteter for at bevare praksisnærhed og den akademiske dybde.
Savner sammenhæng
Hvis ministerens projekt om mere fleksibilitet i uddannelsessystemet skal lykkes, så er der behov for en kortlægning af uddannelsessystemets infrastruktur, så de studerende klædes bedre på til at navigere systemet.
De interviewede studerende efterspørger en højere grad af ensretning af strukturer, blandt andet et fælles sprog om moduler/semestre/blokstrukturer samt ens ECTS standarder. Og så bør man tænke i en blokstruktur, så overbygninger tages indenfor relaterede fag. Hvis studerende kan shoppe frit rundt, risikerer vi at udvande både faglighed og dybde i uddannelserne.
Ingrid Stage, formand for Dansk Magisterforening
PS: Hørte i P1-morgen at Østergaard også vil gøre det lettere for studerende at tage et semester i udlandet samt give Universiteterne mere hvis de er bedre til at få flere studerende sendt ud i et semester.
Her pegede de danske studernes formand på, at det kan gøre fagligheden ringere, da en studerende der er taget til et udlands universitet alligevel ikke kan tage det fag som denne var rejst ud for at tage og så må tage et af de for tiden udbuddet fag - som i værste fald ikke er fagligt vedkommende for den studerenes studielinje.