Klumme

Vi tænder ikke på håndværksfagene

Der er noget, der giver status i hierarkiet. Og noget, der bestemt ikke gør. Det at kunne noget med sine hænder – engang en maskulin dyd – bliver i dag set ned på af de eftertragtede kvinder
1. juli 2013

Sommeren er kommet til Washington DC – og det betyder at alle de magtfulde, fokuserede arbejdsnarkomaner, som den amerikanske hovedstad har så rigeligt af, kan slappe af i et par uger eller sågar tre.

I overtegnedes dansk-britisk sammenbragte familie skulle vi også geare ned inden den årlige tur til Wimbledon i sidste uge. Mine to største børn, der har slidt sig igennem dage med lektielæsning i timevis frem mod eksamen, valgte radikalt forskellige startpositioner på sommerferien. Sønnen på 14 flygtede til kælderen medbringende diverse mobile skærme og sin mobiltelefon. Min datter på 16 mente, at det var tid til sammen med mig at opfriske det aktuelle kendskab til sit fødeland inden den årlige uge i Danmark senere på sommeren.

Og eftersom vi lige var blevet færdige med alle 32 afsnit af Rejseholdet på dr.dk, og der ikke var flere af de mange indkøbte dvd’er fra Kastrup lufthavn tilbage, måtte vi ty til YouTube. Her fandt det unge menneske adskillige episoder af et relativt nyt datingshow på TV 2. Det bærer titlen Dagens Mand – ikke et jeg havde hørt om før. Min datter syntes, det var sjovt, så jeg gjorde hende følgeskab. Det var rigtignok underholdende, som den slags konkurrencer ofte er. Hvem er ude, hvem er inde. Rækker af unge piger skulle udvælges af en mand (og af og til omvendt for at friske konceptet op).

I løbet af programmet, hvis detaljer jeg skal skåne læseren for her, var det interessant, at noget af det absolut værste, man som mand kunne være i de unge pigers øjne, var at beflitte sig med noget manuelt eller praktisk. Som en af dem sagde, efter hun havde trykket på den røde (ud)knap for den maskiningeniørstuderende Jeppe, og værten Pelle Hvenegaard spurgte, hvorfor:

»Altså, man kan jo godt komme lidt længere op i hierarkiet.«

Uanset at Jeppe var fokuseret og kvik, så godt ud, dykkede i sin fritid og således var veltrænet, og såmænd tilmed virkede både sjov og reflekteret, var han ikke interessant fordi hans fremtid lå inden for noget konkret, noget med håndværk, maskiner. At mange ingeniører i øvrigt ender som både chefer, rådgivere, konsulenter og andet højere oppe i det omtalte ’hierarki’ var i øvrigt ikke gået op for bemeldte unge dame.

At despekten for håndværksfag er dyb i Danmark, hørte jeg også om sidste år. hvor jeg sad til en konfirmationsfest i Århus og talte med en mand, der var ansat i uddannelsessektoren. Han fortalte mig, at 80 procent af alle nybyggede danske tage er behæftet med fejl. Som han sagde, var det delvist opmuntrende, at det kun var 30 procent af fejlene, som var alvorlige. Da jeg undrende spurgte hvorfor, svarede han, at det er fordi stort set alle unge, som man ville kunne rubricere som ’kvikke i pæren’ vælger de gymnasiale uddannelser. Og ud af disse kommende studenter, spurter alle dem, der er ambitiøse og får gode karakterer, ind på de teoretiske videregående uddannelser. Og, som han sagde, så er det ikke kun, fordi de alle sammen brænder efter at blive advokater, læger, økonomer eller professorer i statskundskab – eller MBA’ere med speciale i kinesiske opkommende markeder på CBS. Men fordi, de ved – uanset at de måske faktisk synes, at det ville være både professionelt og menneskeligt tilfredsstillende at være tømrer, pædagog eller maskinmester – at det ikke giver den samme prestige. Særligt ikke for de unge mænd. Og uanset at man forsøger sig med konstruktioner som at gøre pædagoguddannelsen til en såkaldt professionsbachelor – det smager jo lidt af universitetsfugl – så batter det ikke rigtig. Det er fernis.

Dagens mand i skysovs er derfor med andre ord åbenbart netop den, der har fjernet sig længst væk fra det, der engang var det mest klassisk mandlige: at bruge fysisk styrke og konstruere konkrete objekter.

Her i USA har man ikke det problem, for det vælter ind med talentfulde indvandrere inden for disse fag. Og med den kommende immigrationsreform, der er på trapperne i Kongressen, vil det blive endnu nemmere. Og legalt.

Den slags vil man ikke vide af i det danske. Mens hærgende bander fra diverse EU-lande frit kan rejse ind via unionens åbne grænser, skal vi ikke nyde noget af hverken brasilianske ingeniører, indiske blikkenslagere eller amerikanske tømrere. De har at holde sig ude. Det er ikke bare pudsigt – det er først og fremmest ikke særlig smart.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent i Washington DC og blogger på USAnu.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Inger Sundsvald
Inger Sundsvald anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

Det er en rædsom udsendelse den.
Men når et håndværk er i så lav kurs, er det fordi så mange i mange år har stået tilbage uden uddannelse, fordi der ikke var praktikpladser til at gøre dem færdige i. Så vælges gymnasiet, selvom det ikke er af interesse.

Torben K L Jensen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Inger Sundsvald

Men det er det sædvanlige, når de unge ikke gør deres uddannelse færdig, så er der alle mulige andre grunde til det, end at det er fordi arbejdsgiverne hellere vil ansætte udenlandsk billig arbejdskraft end selv at sørge for at de unge bliver udlært i de håndværk de har valgt.

De har spildt tiden med at gå på teknisk skole m.v., men hvad nytter det, hvis arbejdsgiverne heller ikke vil ansætte dem, hvis uddannelsen er gjort færdig kun ved at gå i skole. Så har de ikke praktisk erfaring nok, og så bliver de regnet for dovne eller for dumme til at gennemføre en uddannelse.

Maj-Britt Kent Hansen

Har showet der ikke kørt i flere år? Måske på en anden kanal?

Under alle omstændigheder er udsendelsen rædselsfuld - vover jeg at mene efter at have set blot to halve omgange. Ren udlevering af ignorante og umodne kvinder (og mænd). Men da ikke et billede på mennesker som sådan. Eller på Danmark som sådan. Det, der er tale om, er jo plat tv for de aldeles ukritiske.

Men bortset derfra siges det ellers, at "ældre" akademikerkvinder gerne vil danne par med (yngre) håndværkere.

Michael Kongstad Nielsen

Ja, Information går jo foran i akademiker-snobberiet ved at have en fast rubrik, der hedder "fakultet", hvorfor har man ikke en tilsvarende, der hedder mesterlære?

Henrik Brøndum

Ligesom god vin ikke behoever etiketter, har en kvinde der kan tillade sig at vaere kraesen heller ikke behov for at fortaelle at hun er det.