Læserbrev

Selv idioter må tale i dette land

20. juli 2013

Forrige uge var undertegnede genstand for en række kommentarer i denne fine avis’ spalter. Direktør for Institut for Menneskerettigheder (IMR) Jonas Christoffersen (JC) udtalte bl.a., at jeg »har bevæget [mig] ind på områder, hvor [jeg] ikke har fagligheden. Hvis man skal være en tænketank, kan man ikke bare være ... et epicenter for sine politiske holdninger. Man skal mere end bare at skabe debat.«

Eftersom JC ikke konkretiserer sin kritik, er det svært at tage den alvorligt. Særligt eftersom CEPOS’ arbejde med det politiske liv har sat adskillige konkrete aftryk på politikudvikling og lovgivning.

IMRs forskningschef, Thomas Gammeltoft Hansen (TGH), mener ikke, at rettighedsinflation er noget problem eller eksisterende fænomen. Men tager man alene bindende menneskerettighedskonventioner fra FN og Europarådet, får man et samlet antal på 64 (inklusiv protokoller) med totalt 1377 bestemmelser, som en stat, der har ratificeret alle disse konventioner, skal overholde.

Adskillige konventioner og protokoller er blevet vedtaget inden for de seneste 10 år. Dertil skal lægges hundredvis af normsættende resolutioner, som IMR selv bruger i sit arbejde med eksempelvis udvikling. Som forskningschef kunne man måske forvente, at TGH var vidende om denne udvikling.

Løgn og latin

Endelig kunne man 6. juli læse, at Carsten Jensen (CJ) tager mig til indtægt for en holdning om, »at der ikke er grænser for, hvad der må gøres ved mennesker, når blot de er demokratiets fjender,« at jeg bakker om op tortur og kun mener, at menneskerettigheder gælder udvalgte folk. Jeg er blevet en del af »modbydeligheden«.

CJ kommer ikke med et eneste citat, der støtter hans alvorlige anklage, der da også er en gemen løgn, eftersom jeg stedse har været kritisk over for terrorlovgivning og stået for uddelingen af frihedspriser til dissidenter fra Cuba, Kina og Bahrain.

Faktisk er min opbakning til menneskerettigheder så stærk, at jeg glædes over at leve i et land, hvor hensynet til ytringsfriheden er så stærkt, at selv idioter kan komme til orde uden at blive stillet til ansvar for deres løgne.

Jacob Mchangama, chefjurist CEPOS

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• HC Grau Nielsen
HC Grau Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nick Mogensen

Jacob (jeg tillader mig i postmoderne ånd at være på fornavn) - det er jo et af den demokratiske debats afgørende problemer; denne vage og udefinérbare strå(m)ands-argumenteren - samtalens vage konsenssussøgeri; den åndelige dovenskab; som en fis man sniger ud mellem balderne for ikke at vække postyr. Det er en generelt nem måde at omgå virkeligheden - som er det evige perspektivs holdeplads for relativister - ved at afvise ideen om en person og vedkommendes holdninger i stedet for at tage stilling til et konkret udsnit eller udsagn.

De positive rettigheders stærkeste bastion er vel Danmark. Sætningen at have ret til indgår som 3. led i den ideologiske fødekæde hos opdragelsesanstalternes post-marxistiske teoridannelser, der jo mestendels sigter efter at legitimere smagsdomme - der er jo næsten tale om en form for pseudo-kunst?

Jeg anerkender præmissen for positive rettigheder i en vis udstrækning, men hverken økonomisk eller menneskeligt bør disse rettigheder blive kuvøsens og åndsdovenskabens talerør.

Findes der andet end dumme eller onde mennesker ;-)?

Torben Nielsen

Årh. Har de nu igen været slemme ved lille Mchangama? Det er nok fordi, du er kommet i dårligt selskab med de der CEPOS folk.

Henrik Darlie

"Faktisk er min opbakning til menneskerettigheder så stærk, at jeg glædes over at leve i et land, hvor hensynet til ytringsfriheden er så stærkt, at selv idioter kan komme til orde uden at blive stillet til ansvar for deres løgne."

Glædes over løgne uden ansvar, fra idioter ? Jeg tror ikke jeg helt forstår, måske er det bare nogle ord der er stablet ovenpå hinanden.