Læserbrev

Ingen rød tråd i sundhedspolitik

Debat
15. juli 2013

Har danskerne en sundhedsminister eller en sygdomsminister?

Som sundhedsarbejder er jeg ærligt talt kommet i tvivl efter, at sundhedsminister Astrid Krag (SF) har fremsat et lovforslag om at fjerne det offentlige tilskud til ydelsen ’kontrol efter regelmæssig undersøgelse’. En ydelse, som de fleste danskere får hos deres tandlæge og som derfor reelt betyder øget brugerbetaling.

Hvordan forestiller regeringen sig, at det kommer til at gå med de unges tandsundhed? Unge under 26 år får ved dette lovindgreb pludselig øget deres regning med 185 procent. En gruppe, der netop er kendt for at droppe, den regelmæssige tandpleje.

Og hvordan vil øget brugerbetaling påvirke pensionisterne, som er en voksende gruppe, hvor mange har beskedne midler til rådighed.

I en artikel om danskernes afvisning af brugerbetaling i sundhedsvæsenet bragt 3. juli i Børsen udtaler ministeren, at afvisningen af brugerbetaling: »siger mig, at der er en grundlæggende forståelse af, at vi har fri og lige adgang til sundhedsvæsenet«.

Hun tilføjer: »Jeg frygter helt konkret, at vi vil komme til at stå med en meget større regning i sidste ende, fordi vi ikke får opsporet sygdomme i tide, og det dermed bliver meget dyrere at skulle behandle det.«

Dertil må jeg sige, at det er i sandhed en frygt, jeg deler med Astrid Krag. Jeg har dog svært ved at se, hvordan udsagnene harmonerer med det fremsatte lovforslag.

Det fremsatte forslag giver i hvert fald ikke fri og lige adgang til sundhedsvæsenet, hvilket er stik imod det, Astrid Krag angiveligt vil arbejde for.

Lov vil føre til sygdomme

Tandlægerne har i mange år arbejdet med individuelt tilpassede tandeftersyn. I virkeligheden burde det hedde mundeftersyn.

Tandlægen undersøger nemlig hele mundhulen. Det siger sig selv, at det er af uvurderlig betydning at opdage og behandle alvorlige sygdomme eller forstadier hertil hurtigst muligt. Mundhule-cancer er et eksempel. Det er også påvist, at der er en stor sammenhæng mellem paradentose og bl.a. hjertekarsygdomme samt sukkersyge.

Vi får ikke mere sundhed ud af dette indgreb. Vi får en befolkning med dårligere tænder, med flere huller, mere paradentose og deraf følgende hjertekarsygdomme samt sukkersyge og risiko for flere tilfælde af mundhulecancer.

Regeringens politik er langt fra sundhedspolitik. Det er og bliver sygdomspolitik.

Hanne Nørgaard, tandlæge

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her