Læserbrev

Akkari afslører dobbeltmoral

Debat
7. august 2013

»Hvis ytringsfriheden overhovedet betyder noget, betyder den retten til at ytre, hvad folk ikke vil høre.«

Så klart formulerede George Orwell sig, da han i sin tid beskrev ytringsfrihedens nødvendige ukrænkelighed. At Orwells princip er et nødvendigt gode for et frit og ægte demokrati, der samtidig sikrer en fortsat udvikling af vores civilisation, beviser den verserende sag om den tidligere imam Ahmed Akkari med al tydelighed.

For hvis de politisk korrekte og venstrefløjen under Muhammed-krisen havde fået deres hedeste ønske opfyldt, og Jyllands-Posten havde sagt undskyld for tegningerne, var Ahmed Akkari mon så blevet provokeret til at tage sit fanatiske religionssyn op til revision? Nej, det var han formentlig ikke.

Når det er sagt, er det slående – ja, nærmest komisk – at se, hvordan de politisk korrekte er vendt på en tallerken i den aktuelle sag om Akkaris omvendelse.

På Facebook, på debatfora og i diverse debatindlæg i aviserne udråbes han nærmest til at være en ny, værdig islamkritiker. Det på trods af, at han siger præcis det samme, som de politisk korrektes og venstrefløjens mest indædte modstandere sagde under Muhammed-krisen: At trykke tegningerne var i orden, fordi vi skal værne om den ytrings- og pressefrihed, vi har i Danmark.

Minoriteter får altid ret

Jeg har dsikuteret emnet med en kvinde på Facebook, og her gav jeg udtryk for mit synspunkt. Hendes svar var følgende: »Der er forskel på at tilhøre en gruppe og stå uden for den, og der er forskel på at tilhøre en minoritet og en majoritet. Kom tilbage, når du selv har prøvet at leve som en del af en minoritet, der konstant bliver udsat for kritik og intet andet. Så kan vi tage diskussionen derfra.«

Ahmed Akkari tilhører altså en minoritet, der ifølge kvinden konstant bliver trådt på. Det betyder, at han har lov til at mene, hvad majoriteten ikke må mene. Akkari får altså i kraft af sit tilhørsforhold lov til at sige, hvad de politisk korrekte dybest set ikke bryder sig om at høre.

Akkari-sagen har med al tydelighed vist, at de politisk korrekte er principløse, hvad angår synet på ytringsfriheden. Tiden vil vise, om de fortsætter med deres dobbeltmoral.

Lars Mikkelsen, Aalborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kvinden på facebook kan altså lokkes til at støtte hvad som helst, bare det er fra en lille trængt gruppe ? Ikke helt. Det er værre endnu. Hvis det bare var en håndfuld særlinge på tværs, nej. Så ville hun formentlig påkalde sig 'solidaritet' fra den lille gruppe.

Det er fordi hun er bange, fordi de er mange.
Hun har med en høj sandsynlighed på et tidspunkt endda projiceret det nedladende på 'alle de små, bange, gammel-danskere'.
Fordi : lille, det er ringe at være ?,
Gammel ligeså ?
Bekymret for noget ligeså ?
En køn 'venstreorientering' må jeg sige....

Jeg har hørt så meget apologet-vrøvl igennem 30 års kritik af venstrefløjens specielle form for ny-religiøsitet, at jeg burde have nøjedes med at anbefale her. Kunne fortælle anekdoter hele natten...