Læserbrev

Brug din frihed til det relevante

Vi har brug for at den enkelte studerende frigør sig fra forestillingen om uddannelse, som sit eget personlige projekt. I stedet synes jeg, at den studerende bør se fordelen i, at gøre en indsats sammen med andre, for andre
22. august 2013

For et liberalt samfund drejer det sig ikke om at fjerne de studerendes frihed. Det handler om at forme brugen af frihed anderledes.

Min vietnamesiske kollegas far er uddannet ingeniør. Egentlig var hans ønske at læse litteratur ved Hanoi Universitet. Det tillod det kommunistiske regime i 1960 ikke, og han blev sendt til Beijing for tage en ingeniøruddannelse.

Vietnams industrielle udvikling havde nemlig brug for ingeniører og var man dygtig til litteratur, så var man også god til andre ting. Mottoet var dengang, at alt kan læres. Derfor blev min kollegas far en dygtig ingeniør med litteratur som hobby.

I sammenligning med datidens vietnamesiske uddannelsespolitik dikterer vi på ingen måde unges valg af studie i Danmark. Politikere nøjes med at være skuffede over deres valg.

Denne sommer var skuffelsen dog lidt mindre. Årsagen var, at de unges frie valg af uddannelse i højere grad var præget af, om studiet havde udsigt til et job. Alligevel har debatten kørt i den gamle rille om, hvorvidt nok studerende vælger de uddannelser, der er brug for på arbejdsmarkedet eller om universiteterne uddanner dem til arbejdsløshed.

Alt kan læres

Denne diskussion handler om frihed. Det gør den, fordi vi værner om den studerendes frihed til at vælge. Problemet er ikke friheden, men hvordan den bruges. Man kan udtrykke det på den måde, at det danske masseuniversitet er en historisk succes, der ikke bare giver studerende en forestilling om, at de har muligheder for at blive til noget, men også for at vælge frit, om de vil vælge at gøre noget andet deres forældre.

Vi har brug for at den enkelte studerende frigør sig fra forestillingen om uddannelse, som sit eget personlige projekt. I stedet synes jeg, at den studerende bør se fordelen i, at gøre en indsats sammen med andre, for andre.

I år brugte danske studerende faktisk deres frihed til at vælge uddannelser, som også andre vurderer som relevante.

Alt kan læres er mottoet for det danske vidensamfund anno 2013 – også at bruge friheden på en relevant måde.

Claus Holm, lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Frie valg..?
Er det de studerendes frie valg, at de er blevet bombarderet med omverdenens forventninger til, at de vælger en 'fornuftig' (læs: stramt erhvervsrettet) uddannelse?
Er det de studerendes frie valg som er funderet i, at regeringen har besluttet, at mennesker under 30 skal tvinges i uddannelse?

"Vi har brug for at den enkelte studerende frigør sig fra forestillingen om uddannelse, som sit eget personlige projekt. I stedet synes jeg, at den studerende bør se fordelen i, at gøre en indsats sammen med andre, for andre."
Det drejer sig om hvad det "at blive til noget" betyder for den enkelte.
Holm mener at de unge skal lægge vægt på hvad de kan gøre for andre når de vælger frem for hvad de selv kan få ud af det.
Holm må så også gå ind for at det ikke er karaktererne der er afgørende for hvilket studie du søger ind/ kommer ind på men dit motiv for at søge ind på studiet.

"I år brugte danske studerende faktisk deres frihed til at vælge uddannelser, som også andre vurderer som relevante."

Men hvorfor valgte de sådan i år?
Af frygt for at stå uden arbejde efter endt uddannelse? Altså styret af frygt. Eller fordi de dermed kan blive til noget det rækker ud over dem selv. Det er spørgsmålet?

Sören Tolsgaard

Skal brugen af frihed mon formes derhen, hvor umådeholden vækst fortsat er målet for menneskehedens anstrengelser?

"Alt kan læres"? Men kan vi mon også lære at skabe fred og tilfredshed med en velstand, som kommer alle og ikke kun en magtfuld elite til gavn? Kan vi mon lære, at der er andre og større værdier end overflødigt og skadeligt forbrug? Jeg tvivler på, at vækstprofeterne kan eller vil lære noget som helst andet, end at animere til fortsat materiel vækst, endda selv om denne vækst måtte bringe stadig større ødelæggelser over os alle. Der vækstes vækstes og vækstes, men er der mon behov for yderligere forbrug i en velhavende verden, hvor befolkningstallet begynder at falde? Måske gives der helt andre værdier, som ikke er i høj kurs hos magthaverne lige nu, men som der faktisk er behov for at fremelske.

Måske nogle af de unge studerende ser andre mål for menneskeheden end blindt at fortsætte den materielle vækst. Måske er de ikke så dumme endda.

Karsten Aaen, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Alle vælger uddannelse for at gøre noget for andre - igennem den påvirkningskraft, en videregående uddannelse i højere grad giver i et lille land end et større, hvor man drukner i mængden. At vælge fag er også at pege på, hvad man mener, der er vigtigt i samfundet.

»det danske masseuniversitet (...) giver studerende en forestilling om, at de har muligheder for at blive til noget«

Tænk hvis det faktisk gav dem mere end en forestilling om det ...

Med det jeg ser, der sker omkring mig og med klimaet, vil jeg fremadrettetnu prøve at overbevise mine børnebørn om, at de skal uddanne sig til svømmelærere og/eller bådebygger.

Det bliver fremtidens eneste behov, hvis vi vækster modsat af, hvad naturen allerede har vist og advaret os imod.