Interview

Duellen: ’De unge skal lokkes ud af busken’

Hvis unge skal ud af deres hashmisbrug, kræver det opsøgende arbejde og dialog, mener elevcoach Ole Sund Søndergaard. Han har gode erfaringer med et nyt forsøgsprojekt, hvor unge med misbrugsproblemer diskuterer deres problemer i grupper
19. august 2013

Dialog er vejen frem, hvis man vil hjælpe unge hashrygere til at få en ungdomsuddannelse. Det mener elevcoach Ole Sund Søndergaard fra Mercantec i Viborg. I modsætning til andre uddannelsessteder har skolen, der udbyder både HHX, HTX og erhvervsuddannelser, gjort op med sin nultolerance over for rusmidler: »Vi har en politik, som helt officielt giver elever med rusmiddeludfordringer lov til at gå på skolen. Er man indstillet på at arbejde med sit hashforbrug, så får man lov til at følge sin uddannelse,« forklarer Ole Sund Søndergaard.

I et forsøg på at hjælpe de unge gennem deres uddannelse søsatte skolen sidste år et projekt, hvor de unge hashrygere mødes i grupper og deler deres udfordringer med hinanden under supervision af elevcoachen og en psykolog. Dertil kommer et mere traditionelt oplysningsarbejde.

»Vi har haft arrangementer på skolen, hvor vi har haft tidligere misbrugere ude. Der kommer altid nogle bagefter og vil have en snak med os. De unge er ofte ikke vidende om, hvilke konsekvenser hashrygning har for dem. Men når det går op for dem, er de fleste faktisk villige til at gå i dialog.«

Det er dog ikke alle, der selv henvender sig. Derfor opsøger Ole Sund Søndergaard selv aktivt elever, hvis han har mistanke om et misbrug.

»Jeg er gammel betjent, så jeg kan godt gennemskue, når de unge er påvirkede. Det konfronterer jeg dem med. Men aldrig som en anklage, altid som en bekymring. Dernæst laver vi en konkret aftale, som eleven skal overholde – for eksempel at han ikke må være påvirket i skoletiden, og at han skal deltage i vores gruppeterapi. Og det bliver gjort klart, at brydes den aftale, så er det farvel til uddannelsen,« siger Ole Sund Søndergaard.

Mercantec har i det forgangne år haft 18 elever gennem forsøgsprojektet. Der er endnu ikke lavet en evaluering, men forsøget er en succes, mener elevcoachen. Flere er kommet i behandling, en del er trappet ned, og ikke en eneste er faldet fra.

»Jeg har for eksempel en 19-årig erhvervsskoleelev, der har røget hash, siden han var 12 år. Han har været i plejefamilie og har en mor, der er misbruger. På trods af, at han har røget så længe og har været ude for så meget, har han været en del af vores forløb. Han er stadig hos os på uddannelsen og har markant nedsat sit hashforbrug,« fortæller Ole Sund Søndergaard.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu