Læserbrev

Intet nyt fra Cevea

Debat
31. august 2013

I Information kunne man 27. august læse en artikel skrevet på baggrund af en analyse fra tænketanken Cevea. Analysen fastslår, at der er stor forskel på socialt stærke og socialt svage frie skoler. Konklusionen er sand, men ingen nyhed. Den samme forskel findes i folkeskolen.

Det er tankevækkende, at en af de svageste skoler i analysen fra Cevea, Sjællands Privatskole, er den skole, som i en stor videnskabelig undersøgelse fra KREVI – Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut – er suverænt bedst til at løfte elevernes faglige niveau, når man tager deres socioøkonomiske forhold i betragtning.

Et par spørgsmål presser sig derfor på: Kan en skole som Sjællands Privatskole løfte eleverne endnu mere, hvis den får flere penge? Og ved vi med sikkerhed, at der kommer bedre skoler ud af det, hvis vi indfører sociale taxametre, som Cevea foreslår?

Inden Cevea stirrer sig blind på de sociale taxametre, kunne det være værd at tjekke, om de fungerer.

Skolerne med det bedste elevgrundlag i Cevea’s analyse ligger i Nordsjælland og i de ’pæne’ områder i København. Det viser blot, at børn går i skole der, hvor de bor. Det er der heller ikke meget nyt i. Det gælder for børn i folkeskolen ligesom i de frie skoler.

Foreløbig er det hverken lykkedes at lave social integration på folkeskoleområdet eller på de frie skoler. Christine Antorini (S) blev, før hun blev uddannelsesminister, spurgt, om hun var parat til at flytte elever fra folkeskolen i Gentofte hen over kommunegrænsen til København, så de kunne gå i skole i Nordvest og omvendt. Det var hun ikke. Og godt for det.

Nej til socialttaxameter

Der kommer sjældent noget godt ud af adfærdsregulering og endnu mindre godt ud af at begrænse de frie skolers frihed til at lave skole. Hvilket er, præcis hvad Cevea ønsker, når de kræver, at vi skal gøre som i den københavnske folkeskole.

De frie skoler bør være et værdimæssigt alternativ til folkeskolen – ikke et mønsterbrydende eksperiment.

Cevea mener, at tilskuddet til de frie skoler bør tilskynde skolerne til at tage socialt ansvar. Det mener vi ikke skal være den bærende tanke for tilskudssystemet. Tilskudssystemet bør tilskynde til at lave gode frie skoler. Man bør løbende diskutere, hvordan tilskudssystemet skrues sammen, hvilket jeg garanterer for også sker i de frie skolers verden.

Uffe Rostrup, formand for Frie Skolers Lærerforening

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her