Læserbrev

Læserbreve

6. august 2013

Platuglen Allerslev

Lars Aslan Rasmussen, socialordfører i borgerrepræsentationen, (S)

Radikales integrationsborgmester, Anna Mee Allerslev, skriver 2. august, at jeg kræver politisk indgriben i forhold til de institutioner. der fravælger svinekød. Tværtimod respekterer jeg deres ret til selv at vælge kostpolitik, hvilket jeg gentagne gange har sagt. Jeg har blot påpeget, at det er en tåbelig beslutning, da børn sagtens kan tåle at se hinanden spise forskellig mad. En holdning, jeg deler med flertallet af befolkningen.

Da Allerslev ikke kan dokumentere sine løgne, finder hun bare på nogle nye og beskylder mig denne gang for at køre hetz mod muslimer. Det gør hun endnu engang uden at dokumentere, hvori hetzen består. Det er udtryk for politisk platugleri af værste skuffe at dæmonisere og lyve på den måde om folk, der har en anden mening end en selv. Særligt hyklerisk bliver Allerslevs omsorg for landets muslimer, eftersom hun udelukkende er borgmester efter at have konstitueret sig med Dansk Folkeparti. En konstituering hun vil gentage endnu engang, hvis bare hun får en borgmesterposten.

Vælg studie med hjertet

Leif Søndergaard, formand for universitetslærerne i Dansk Magisterforening

Jeg ønsker de 63.000 kommende studerende held og lykke med studierne. Jeg glæder mig over, at vi igen ser stor søgning til både naturvidenskab og humaniora.

Stigningen i antallet af ansøgerne til de tekniske og de erhvervsøkonomiske uddannelser bliver af erhvervsorganisationerne forklaret med, at de unge går efter uddannelser med de bedste jobmuligheder. Men det er en sejlivet myte, at eksempelvis magistre har en større ledighed end ingeniører. De seneste ledighedstal for akademikere viser, at ledighed blandt nyuddannede ingeniører er på 24,6 procent, mens den gennemsnitlige ledighed for nyuddannede magistre er på 25,1. Samtidig er det umuligt at spå om, hvilke uddannelser der vil være behov for på fremtidens arbejdsmarked. Min erfaring som underviser er, at det største engagement og motivation findes hos de studerende, der har valgt studie af lyst.

Det er sjældent dem, der falder fra. Det er således god samfundsøkonomi, hvis de unge vælger med hjertet. Lidt populært kan man sige, at det er hjernedødt ikke at vælge sådan.

Usikkerhed om valgfusk

Peter Kenworthy, Afrika Kontakt

Godt nok sagde Zimbabwes præsident Robert Mugabes kone, Grace Mugabe, under et valgmøde, at Helligånden taler gennem Mugabe. Men det billede, der tegner sig af en jordskredssejr til Mugabes ZANU-PF, er ikke et eksempel på guddommelig indgriben. Spørgsmålet er, om det, der ligner en stor valgsejr til ZANU-PF, er skabt ved hjælp af valgsvindel, eller fordi alternativet Morgan Tsvangirais MDC-T ikke har leveret varen? Tsvangirai siger, at valget er ugyldigt på grund af svindel.

Men er det hele sandheden og kunne udtalelserne fra Tsvangirai dække over, at MDC-T også ser ud til at tabe valget fordi, befolkningen har straffet dem for ikke at være tro mod deres kerneværdier? I hvert fald er det sikkert, at de aviser, politikere, og valgobservatører, der mener, at valget i Zimbabwe var frit og fair, blot fordi det var fredeligt, ikke har forstået eller vil fortælle hele sandheden.

Landbruget skal skabe natur

Dennis Baggers Laursen, Brøndby

Dansk landbrug udgør over halvdelen af Danmarks samlede areal, og andelen er steget siden 2005. Det undrer mig, at landbrugets arealbehov stiger, når man hele tiden hører om, at landbruget bliver mere effektivt, og får større udbytte pr. hektar.

Når landbruget effektiviserer, og bliver bedre, bør der så netop ikke være mulighed for at udlægge landbrugsarealer til naturgenskabelse, uden at det går ud over eksporten eller landbrugets omsætning? I stedet for at producere endnu mere bør landbruget så ikke medvirke til naturgenskabelse, som er til gavn for os alle?

Universitetet er et rotteræs

Astrid Kretzschmar Løkke, København

Studielivet bliver ofte fremhævet af den ældre generation som den søde tid med hop fra det ene studie til det andet. Det er den selv samme gruppes store armbevægelser på universitetets gange, som min generation nu må tage konsekvenserne af. Som studerende på Københavns Universitet mærker jeg presset for at finde ud af, hvad man vil og blive på sin plads. Det danske uddannelsessystem har været kendt for sin åbenhed, hvilket gav plads til fordybelse og dygtiggørelse. Jeg mener også, at ’hele’ mennesker er at foretrække, frem for halvhjertede stræbere, der har brugt studietiden for nedrullede gardiner.

Det forventes, at man går direkte videre efter ungdomsuddannelsen og vælger rigtigt første gang. Det efterlader en gruppe, som lige akkurat kunne overskue at bryde den sociale arv og sende ansøgningen, men måske ikke holder til ’ingen slinger i valsen’-strategien. Hvis vi i Danmark vil blive ved med at fremhæve vores gratis uddannelsessystem og nyttiggørelse af alle de kloge hjerner, skulle man også lige give hjerterne et eftersyn.

Tillid øger produktiviteten

Paw Østergaard Jensen, Albertslund

Vejen til større produktivitet og bedre trivsel på danske arbejdspladser er ikke pisk, mistillid eller offentlig gabestok, men mulighed for selv at tilrettelægge arbejdet, så jeg som malersvend ikke skal male om flere gange på grund af forfejlet byggeledelse. Dobbeltarbejde udføres ikke kun af malersvende. Mange faggrupper lider under dårlig ledelse og pressede tidsplaner, der fører til fejl. Begrebet ’almindeligt forekommende samvær med andre håndværkere’ er blevet til, at alle kan arbejde samtidigt oveni hinanden. Resultatet er ofte, at det hele skal laves om. Det ved malermestrenes formand, Per Vangekjær, også godt, selv om han på en generalforsamling for nylig beskyldte svendene for at snyde med timerne.

Denne mistillid er roden til alt ondt. Jeg og flertallet af malersvende arbejder på forskellige former for akkord, og produktionen bliver ikke gjort op i timer, men i færdigt arbejde. Giv os frihed, tillid og dygtigt mesterarbejde, så stiger produktionen helt af sig selv.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu