Læserbrev

Når hykleri trods alt er bedre

– end kynisk-sentimental opgivelse eller opportunisme. Lille moralitet i anledning af den store omstillingskampagne
20. august 2013

Scene: Foran indgangen til cafeen DAB in, DR Byen, Emil Holms Kanal 20, 0999 København C.

Tid: Mandag d. 19. august 2013 kl. 16:45 (altså i går når dette læses).

Personer: Sjæl, Samvittighed og fru Nielsen fra Valby Langgade (inkarneret som deus ex machina).

Samvittigheden: »Hov, hov, hvor skal du nu hen?«

Sjælen: »Ind til kampagnen, naturligvis.«

Samvittigheden: »Hva’fo’n kampagne?«

Sjælen: »Jamen, der er jo kun én: Hvad gør vi nu? – vores omstilling til et bæredygtigt samfund. Hvad andre skulle der ellers være?«

Samvittigheden: »De røde og blå’s forenede Løkke-Thorning-kampagne for Den Økonomiske Vækst, DØV, så vi kan komme ud af finanskrisen og igen få svunget Dankortet og Dannebrog og den fulde beskæftigelse for eksempel. Tænker du da aldrig på de arbejdsløse, konkurrenceevnen og de stakkels aktionærer i Danske Bank? Har du slet ingen samvittighed?«

Sjælen: »Jamen, der kan jeg jo ikke møde aktivister, eksperter, DR og Information og høre mere om, hvordan vi finder de bedste bæredygtige projekter i hele Danmark.«

Samvittigheden: »Og dér mener du, at du hører hjemme?«

Sjælen: »Jamen, jeg køber da økologisk mælk engang imellem. Og for nogle år siden solgte jeg faktisk bilen.«

Samvittigheden: »Så du kører aldrig bil, men kom gående? Eller var det med sejlbåd til Emil Holms Kanal?«

Sjælen: »Jamen, æhh, altså, jeg skulle lige først ha’ hentet børnebørnene, og så blev det så sent, og da en af mine venner faktisk er en af klimaaktivisterne, så tog han mig med herud.«

Samvittigheden: »I en elbil drevet af et par solceller, en vindmølle eller var det et vandfald?«

Sjælen: »Jamen, han skifter den faktisk ud til en ellert. Så snart det kan lade sig gøre.«

Samvittigheden: »Så det var med en luftballon, du fløj med børnebørnene til Mallorca tidligere på sommeren?«

Sjælen: »Jamen, vi ku’ sgu da for fanden ikke ro hele vejen rundt om Gibraltar!«

Samvittigheden: »Du behøver ikke bande, bare fordi samvittigheden plager dig. I skulle absolut til Mallorca i ferien? I kunne ikke nøjes med Faxe Ladeplads? Som man kan cykle til...«

Sjælen: »Jamen, vi ku’ kraft stejle ..., altså, vi kunne altså ikke vide, at troperne slog ned i Danmark i sommer. Jeg ku’...«

Samvittigheden: »Du ku’ ikke sige til ungerne, at nu ville du virkelig omstille dig? Nedsætte dit CO2-udslip og tage bygerne i den danske sommer, som de ifølge Thøger Larsen går og kommer? Hvorfor du kun kunne komme til Mallorca ved enten at ro, sejle, svæve eller svømme dertil?«

Sjælen: »Jamen, de ville have kaldt mig sær, hvis jeg havde insisteret på den satans omstilling på den måde. Det er der jo ingen andre af deres kammeraters forældre, der gør.«

Samvittigheden: »Først når alle andre omstiller sig, kan du også omstille dig?«

Sjælen: »Jamen, altså, man kan vel godt fra og med i dag og indtil 1. september tilmelde sine og/eller andres omstillingsprojekter på voresomstilling.dk og deltage i konkurrencen om at komme med i Danmarks Store Omstillingsguide og følge med på Information.dk og sælge sin bil og forsvare nogle kystfiskeres havbåde mod kapitalisters økonomisk-vækst-fremmende havbunds- og fisketerror, og om nogle minutter bede alle omstillingsaktive derinde i DR Byen om at dele viden og erfaringer fra deres projekter, og dermed inspirere og hjælpe os andre i gang uden at være Jesus Kristus?«

Samvittigheden: »Og bede Martin Lidegaard tilmelde sine 78 såkaldte tiltag til konkurrencen om optagelse i Danmarks kommende Store Omstillingsguide...?«

Sjælen (kisteglad): »Jamen, det vil da være en vældig god idé!«

Samvittigheden: »Også selv om han allerede selv for længst har nægtet at ville gennemføre nogle af sine allerbedste ’tiltag’, som f.eks. nedsat bilhastighed på vejene?

Sjælen: »Jamen, ...«

Samvittigheden: »Og også selv om han ikke engang selv endnu kører i elbil?«

Sjælen: »Jamen...«

Samvittigheden: »Jamen, jamen, jamen. Selv har du jo også pumpet CO2 ud for at komme herud til DR Byen for at få standset CO2-udpumpningen. Ikke sandt? Ja eller nej?«

Sjælen (sentimentalt): »Ja.«

Samvittigheden: »Og for en gangs skyld uden et efterfølgende: Men? Uden: Men alligevel?«

Sjælen (kynisk): »Ja!«

Samvittigheden: »Hykler! Er, hvad du er. Så tag dog hjem. Og skam dig. Eller grin dig fordærvet.«

Fru Nielsen fra Valby Langgade (hejst ned af teaterkranen og med vinger på ryggen og glorie om panden): »Holdt, holdt, min gode mand. Så nemt er det heller ikke. At bruge fordømmelsen af hykleri og især selvfordømmelsen som sovepude. Enten til sentimentalt at tude ud i og bare lade stå til. Eller til kynisk at springe op og falde ned på og bare score yderligere noget DØV, altså økonomisk vækst, mens tid og natur endnu er. Den går ikke. Nævnte Thøger Larsen brugte ikke sin ekstatiske hengivelse til den danske sommer som fornægtelse af naturens grænser. Han vidste godt, at vi mennesker, som den ressource vi er for naturen, før eller siden skal ned til de ’hellige orme’, som han kaldte dem. For at omstilles til noget endnu bedre: Humus. Der i forbindelse med råjord, kalk og regnorme fører til muldjord. Hvoraf krokusblomster skyder. Alt har sin grænse. Ikke blot hykleriet, ja, men sandelig også fordømmelsen af det. Så værsgo Larsen: Ind med Dem til DR P4 og Information med den Store Omstilling Samvittighed.

SOS.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Maria Francisca Torrezão
Maria Francisca Torrezão anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Hvem har ikke været udsat for beskyldninger om hykleri, og hvem har ikke fra tid til anden beskyldt andre for det samme? En udpræget dansk folkesport. Det er ikke så længe siden, jeg var i en gruppe, hvor en lagde ud med, at man som miljøaktivist ikke måtte gøre noget forkert. Fx måtte man ikke ’flyve’ til Rio+20 osv. Det spildte vi et par møder på, inden vedkommende måtte gå.
Jeg har det lidt over for tiggere, der ryger. Ingen røg for mine penge, men jeg kan også høre den stemme, der siger, at når staklen nu ingen penge har, skal han vel have lov at trøste sig med en smøg.

Man hører altid om Ibsens Peer Gynt, men aldrig om hans Brand, ekstremisten, alt eller intet, ”Om alt du gav foruden livet, vid, da har du intet givet”. Eller, ”Vær ikke et i dag, i går, og noget andet om et år, men det du er vær fuldt og helt og ikke stykkevis og delt”. Helt, helt rigtigt, men ikke til at leve med, hvis det er det, man vil.

Der er ikke noget, der udhuler miljøbevægelsen mere end anklager, evt. selvanklager om hykleri. Man bliver ikke kåret som vinder på noget område med mindre, man giver den hele armen, men det kan vi jo ikke gøre på miljøområdet uden at skræmme alt og alle væk. Så den går ikke. Middelvejen må det så hedde.

I øvrigt er der om sider endelig grund til at glæde sig. Omstillingsbegrebet med praktiske resultater er kommet op til overfladen og er ved at sætte sig fast. Jeg var til receptionen i DR-byen i går, og da det nu ikke på dette sted er forbudt at citere sange og salmer, randt denne linje mig i hu: ” Med venner i lys vi tale”. Det var virkelig en højtidsstund. Det mindede mig også om min barndoms fodboldkampe i skolen, hvor vinderholdet gik syngende hjem - vi vandt, vi vandt – i en uendelighed. Nå, man skal måske ikke glæde sig for tidligt?

Nu er det som regel på dette sted, at en fandens advokat kan dukke op og efter bedste evne deltage i hykleriet – men modstanderne er ikke sådan at omvende – fænomenet omstilling er gået hen og blevet en luftig vare for interessenter, der ikke har tænkt sig at filosofere ret længe over den kapitalistiske produktionsform som den bagvedliggende årsag til elendighederne, men søger at mobilisere de i forvejen belastede masser med nye prøvelser af enhver art – især pekuniære … :-)

Det er da meget sødt, at en lille nation med en befolkning på størrelse med Barcelonas indbyggertal fører sig frem i det hellige miljøs navn – og vil være med til at redde verden ved at afvikle diverse provinsielle petitprojekter, hvis effekt på helheden kun kan være minimal, grænsende til nul – hør hvor vi gungrer … :-)

Hele omstillings-sagen er endnu et eksempel på, at mange oprindeligt idealistiske miljøaktivister er blevet koloniserede af kapitalens allestedsnærværende hærgen – naturligvis med det politiske parti RV som hykleriske bannerførere - overtag idéerne og kvæl bevægelserne … :-)

Børge Rahbech Jensen

synes ikke, indholdet svarer til overskriften. Der er ikke meget omstilling ved at lave sin egen kampagne i stedet for at prøve at finde og bruge de mange forslag, som allerede findes på internettet.

Der findes i øvrigt andre rejseformer end rutefly, selvom der er langt til Mallorca med bus el. med tog til Barcelona og færge derfra.

Niels-Simon Larsen

@Jan: Husk nu lige, at der skal være et formål med det, man skriver ud over at pisse på folk.
Det lyder som om, at du er en af dem, der gerne vil have spøgelset, der går gennem Europa (eller var det hele verden) vagt til live igen. Udmærket, pust liv i det og få det til at sprælle - dog ikke for blodigt.

Tja, hvad er der ellers af substans i dit indlæg? Der er ikke rigtig noget, der springer i øjnene, men ved nærmere udforskning kan der måske vise sig noget. Dog, kom selv med noget konkret!

Børge Rahbech Jensen

Niels-Simon Larsen,

"Hvad går din skuffelse egentlig ud på, og er den noget særligt?"

Nej, det er ikke noget særligt. Det er fx. artiklen og dine kommentarer jo nok heller ikke.

Min skuffelse går bl.a. på, at de mange idéer, der er fremkommet, og de forandringer, der er sket i verden de seneste fem år ignoreres i en grad, hvor danske debatter og nu Informations og DRs nye kampagne er baseret på, de ikke eksisterer. Som jeg ser det, er Informations og DRs kampagne en genudsendelse af den danske klimadebat i 2009, som om verden er stået stille i Informations bevidsthed. Selv har jeg læst om flere idéer bl.a. ved at følge Connie Hedegaard på Facebook og Twitter og i artikler på Scientific Americans og andres hjemmesider.

Henvisning til Mallorca som destination mindede mig om, franske SNCF og spanske Renfe har indsat højhastighedstog mellem Paris og Barcelona, hvorfra der vist sejler færger til bl.a. Mallorca. Det har de to togselskaber puslet med i år, foreløbig som supplement til Elipsos nattog mellem de to byer. Det faldt åbenbart ikke Ejvind Larsens sjæl ind, den rejseform fandtes.

Kort fortalt går min skuffelse nok egentlig på, at det eneste, jeg får, er mere af det samme snak som hidtil, uden der sker ret meget ved det. Det føles lidt som evig venten på noget, der sandsynligvis aldrig sker, eller sidde og snakke om, der skal ske noget, uden det føres ud i livet.

Niels-Simon - indsparket er da yderst metaforisk konkret - men når du springer over i den brune grøft, er det ikke muligt at tage dig seriøst - husk det til en anden gang, min ven ...:-)

Er det ikke rimelig konkret, at nævne kapitalens totale blindhed i deres iver for at skabe såkaldt vækst uanset menneskelige omkostninger og udplyndring af naturgrundlaget - tænk, det troede jeg indtil nu vi var enige om ... :-)

Og, Niels-Simon: Læs gerne Peter Sloterdijk: "Du muss dein Leben ändern" - det er en mere nøgtern beskrivelse af de nødvendige radikale ændringer, som skal til for at vende udviklingen - man kunne måske polemisk tilføje, at vi mennesker også skal ændre vores spisevaner med henblik på at slippe færre vinde - altså fise mindre for at nedsætte CO2-udslippet og forbedre det personlige CO2-regnskab - er du med på den? ... :-)

http://www.goodreads.com/work/quotes/6145382-du-mu-t-dein-leben-ndern-be...

Niels-Simon Larsen

Svarer på de seneste indlæg:
Man må ikke klandre budbringeren for at komme for sent. Herregud, alt godt kommer jo for sent, og der er for lidt af det, man havde ventet så længe på.
Jeg tilstår, at omstillingsinitiativet er sildig regn, men dog velgørende regn. Skål for det! Og skam få den, der taler ilde derom. Nej, venner, nu gælder det om at smede, mens jernet er varmt. Hvad ellers? Hvad er jeres alternativer?

Det undgår ikke min opmærksomhed, at debattørreaktionerne er få. Folk er måske faldet af i svinget. Man må ikke glemme, at det er en opslidende branche. Ejvind og Jørgen er seje overlevere. Skål for dem!

Gå ind på voresomstilling.dk og nyd de gode forslag og fornem den positive energi.

Børge Rahbech Jensen

Hvis jeg skulle med tog og færge til Mallorca, hvilket jeg ikke skal, ville jeg nok dele turen op med mindst en overnatning undervejs hver vej. En udfordring er, at i Paris har togene nordfra endestation på enten Gare de Nord el. Gare d'Est, mens togene mod syd har endestation på sydlige stationer som Gare Austerlitz. Der findes videoer på YouTube fra Rail Europe, som fortæller om togskift i Paris med udgangspunkt i ankomst fra London til Gare de Nord.

Personligt har jeg inden for de seneste ti år kun rejst med rutefly til Storbritannien, og de fleste om ikke alle af dem erstattede jeg med tog for to-tre år siden. Jeg foretrækker dagtog, og overnatter så nær Bruxelles-Midi i retning mod London, og i Köln el. Hamburg den anden vej afhængig af, om jeg kommer fra Manchester el. London. Mellem Bruxelles og Köln har jeg flere gange rejst med eksprestoget til el. fra Paris. Fra Köln er Bruxelles-Midi sidste stop før Gare de Nord i Paris. Alternativt kører der direkte tog fra Amsterdam til Gare de Nord og fra Frankfurt til Gare d'Est. Fra Danmark kan Köln og Amsterdam nås med nattog.

Jeg har tænkt, at en sådan sommerferie med tog til Barcelona og færge til Mallorca el. en anden kanarisk ø kunne kombineres med et ophold i Paris den ene vej og Köln el. Frankfurt den anden vej. Hvordan Ejvind Larsen el. andre så vil få børnene videre fra fx. Disneyland Paris har jeg ingen holdning til, da jeg ikke selv har børn.

Det er noget nemmere, når destinationen er Manchester, idet togene fra London til Manchester kører fra Euston kun ca. 10 min. gang fra St. Pancras International, som er endestation for togene under den engelske kanal.
Når prisen for en overnatning undervejs blev medregnet, endte jeg typisk på et prisniveau svarende til SAS' tidligere Economy Extra, mest fordi jeg er "luksusdyr", som overnattede på luksushoteller til kr. 750 - 1.500 pr. nat.

Børge Rahbech Jensen

Niels-Simon Larsen,

"Nej, venner, nu gælder det om at smede, mens jernet er varmt. "

Som jeg ser det, har jernet været varmt de seneste fem år, åbenbart uden det er smedet.

Niels-Simon Larsen

Peter Sloterdijk har jeg forsøgt at få noget ud af, men han kan jo ikke fortælle, hvordan vi redder verden, og vise det kan han vist heller ikke. Han foreslog, at vores tidsregning skulle begynde efter fåret Dolly. I og for sig et udmærket forslag, men hvad skulle det forårsage? Omkring årtusindskiftet hørte jeg nogle foredrag om ham på folkeuniversitetet. Det var dengang, jeg troede, at filosoffer kunne sige os noget, som vi ikke kunne sige os selv.
Vi er forrådte og forladte og må selv finde på noget.

Niels-Simon Larsen

@Børge: "Som jeg ser det, har jernet været varmt de seneste fem år, åbenbart uden det er smedet".
Ja, ja, ja, og hvad gør du så ved det? Du kører vel ikke i futtog hele tiden.

Netop, Niels-Simon - "Vi er forrådte og forladte og må selv finde på noget" - eller er du også én af de alt for mange, der venter på en lodret ordre? - det vist ikke tilfædet ... :-)

Børge Rahbech Jensen

Niels-Simon Larsen,

"Ja, ja, ja, og hvad gør du så ved det? "

Ikke ret meget, men det gør du jo heller ikke. Du fortæller bare, jernet er varmt, og lader, som om det er noget nyt. Det eneste, du og Ejvind Larsen kan svinge jer op til, er opfordringer, som vi har hørt el. læst flere gange før, og antydninger af, intet er sket de seneste år, hvor en af de vigtigste "spøgelse, der går gennem Europa (eller var det hele verden) " er netop den omstilling, den nye kampagne antyder til, men som åbenbart er gået hen over hovedet på mennesker som du og Ejvind Larsen. Hvis I er uddannede journalister, er det bare endnu et grund til, jeg mangler en artikel om, hvad journalister egentlig lærer på Journalisthøjskolen nu om dage, når det nu tydeligvis ikke er nyhedsformidling.

Elsparepærer og et A+-køleskab er for længst anskaffet, og jeg har aldrig haft en bil, jeg kan lade stå. Til gengæld sparer jeg ikke så meget på energien, som jeg kunne, og jeg spiser ofte kød.

Børge Rahbech Jensen

Jan Weis,

" eller er du også én af de alt for mange, der venter på en lodret ordre? "

Hvis Niels-Simon Larsen fik en lodret ordre, ville han formentlig skrive talrige artikler om, hvor krænkende det er, og hvorfor den ikke skal efterkommes.
Nu foreligger endnu ingen lodret ordre, så situationen er en anden, hvor jeg synes, det mest pinlige er, at mennesker som Niels-Simon Larsen tilsyneladende ikke aner, hvad der sker i samfundet og verden.

De ved sandsynligvis ikke engang, at mens danske solceller i løbet af en time på en god dag kan levere 13% af landets behov for el, kan Tysklands solceller nogle timer på en god dag levere 40% af det lands behov, som er inkluderer både eltog og industri. Jeg ved ikke, hvad de ved om fx. forsøg med brintdrevne busser i eurpæiske storbyer, lodrette haver, fælles økonomiske haver i Østeuropa, Grundfos' levering af overskudsvarme fra produktionen til Bjerringbros fjernvarmenet, eller brug af kropsvarme fra fx. Stockholms hovedbanegård til en nærliggende kontorbygning. Jeg ved heller ikke, om de har kendskab til forsøg i en europæisk storby (jeg husker ikke hvor) med fortovsfliser, der producerede el, når de blev betrådt. Der er hundredevis af sådanne projekter i verden, men i Danmark er vi tilsyneladende kun nået til vindmøller, solceller og bekymring over tilskud financeret med grønne afgifter, og den til enhver tid siddende regerings fantasi synes begrænset til afgifter og priser på CO2-kvoter. Der er ikke engang debatter om, hvad det kan betyde for danske virksomheder, som har flyttet sin produktion til Østeuropa el. Asien, når landene dér ønsker reduktion af sin CO2-udledning. Det undrede mig også at læse den påstand på ing.dk, at danske virksomheder ville flytte sin produktion til fx. Tyskland, hvis Danmark indfører afgifter på virksomheders forbrug af el, som om Tyskland ikke giver statsstøtte til vedvarende energi. Hvordan kan Tyskland producere solenergi svarende til 40% af sit elforbrug, når Danmark knap mener, vi har råd til produktion af 13% af vores lavere forbrug? Det er jo nok ikke så meget togene som industrien i Ruhr, der bruger el i Tyskland. Jeg ved ikke engang, hvem Danmark tænkes at skulle konkurrere med, når det nu ikke er Tyskland, Frankrig el. Kina, som bruger flere ressourcer på vedvarende energi, end Danmark gør.

Børge Rahbech Jensen

Nå ja, iflg. http://world-you-like.europa.eu/da/succes-historier/weberhaus/ tilbyder en tysk typehusproducent en type hus, som producerer i gennemsnit 55% mere energi, end det bruger. Den overskydende energi kan bruges til opladning af en elbil.

I Ungarn er angiveligt udviklet et nyt system til produktion af fødevarer, hvor spildevand sendes gennem et system, hvor planter absorberer de vigtige næringsstoffer, udrydder de giftige stoffer og sender rent vand tilbage til dyrene.
http://world-you-like.europa.eu/da/succes-historier/akvaponia/ .

Der er nogen, der nærmer sig hele dette for menneskeheden så eksistentielle problemkompleks, som om det bare drejer sig om at genstarte en ny slags religion - ingeniører har heldigvis en mere nøgtern tilgang til udfordringerne og opgaven - og kender som regel til de fleste forhindringer, som ligger i vejen for de nødvendige løsninger, også hjulpet på vej af udvalgte filosoffers historiske klarsyn - mens andre bare kritikløst hælder gammel vin på nye flasker og sælger løs af varm luft - vi er stadig en del, der har fulgt med udviklingen de seneste henved 50 år og let kan få øje på utilstrækkelighederne i disse husmandsprojekter - ren symptombehandling de forkerte steder - så man burde være mere realistisk konkret, mens man venter på de neo-liberale politiske ordrer ovenfra - en svøbe for ordentligt folk ... :-)

Projektet er helt i RV's ånd - kom med gode idéer så skal vi nok vide at lukrere på dem også ... :-)

Niels-Simon Larsen

Jeg tager jer lige fra oven og ned:
Jan: Nej, jeg venter ikke på ordrer. Jeg sætter mig selv i gang og har altid gjort det.
Børge: Jo, fan'me om jeg gør noget. Hvis du bare vidste... Jeg er ikke journalist, men lærer. Ejvind er mere end almindelig journalist. Jeg er også mere end almindelig et eller andet, men det fører for vidt her. Hvordan er din attitude til omtalte spøgelse? Tror du på det? Jeg kan ikke rigtig finde ud af dig. Min viden om samfundet og verden? Vær nu forsigtig med ikke at spørge om for meget. Du risikerer en belæring. Ak, ja, der er meget Ejvind og jeg ikke ved, men du ved åbenbart meget, så meget at du rundhåndet øser ud af det. Det er ikke altid, jeg gider høre på den slags, selvom du gør indtryk af vide noget, andre har brug for. Dine link er ganske fornuftige, så hvad er det, der bringer dit pis i kog?
Jan: ingeniører og filosoffer er da meget kloge, og det er generaler også. Det er måske derfor, at verden ser ud, som den gør. Det er godt, at du har fulgt med de sidste 50 år, men hvorfor er du så så gal på os husmandsprojektører? Vi har da ikke slået nogen ihjel. Gå nu ind på voresomstilling.dk og fortæl så uden ironi og pladder, hvad du står for!

Per Torbensen

Muppet showet med 2 gnavne mænd på balkonen der ironisk og satirisk fremsagde den ene sandhed efter den anden har ikke levet forgæves,jeres humor og humør fejler ikke noget,godt gået gutter.

Niels-Simon Larsen

@Per: Håber at jeg har forstået dig rigtigt.

Folk skal have lov til at lufte deres surhed, hvis de gør det ordentligt, ellers er de bare trivielle at høre på. Det gælder den klare holdning og det klare argument - her. Vi er jo ikke til familiefødselsdag og sidder og brokker os i sofaen.
Man må også gerne være imod voresomstilling.dk, men jeg fordrer nogle klare spark i løgsovsen og frem for alt nogle bedre veje at gå. Hvis det ikke sker, går man ned i de lavere vandringer, som det hedder, og der gider jeg ikke vade rundt.

Niels-Simon - hvem er nu sur her? - når hykleriet og de evige gentagelser fejrer nye højder, er der altid nogle, der kommer i godt humør - sorry ... :-)

Børge Rahbech Jensen

Niels-Simon Larsen,

"Jo, fan'me om jeg gør noget. "
Ja, du bortforklarer og forkaster. Hvis du virkelig er lærer, har jeg ondt af dine elever.

"Hvordan er din attitude til omtalte spøgelse? Tror du på det?"

Min opfattelse af det omtalte spøgelse er, at det har en anden natur og udbredelse, end det havde fx. i 1930erne. Mange af de lande, der udkæmpede 2. verdenskrig, 'marcherer' på en måde nu igen, nu bare som allierede med andre 'våben'. Lande som Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Storbritannien Rusland; Japan og Kina fører sig frem med tog og vedvarende energi. USA har givet tilsagn om støtte. Så ja, jeg tror på en variant af omtalte spøgelse, som er gået i kamp mod udledning af CO2. Det har allerede kostet flere flyselskaber livet, og flere flyselskaber har store underskud, mens hurtige tog har overtaget flere ruter mellem europæiske storbyer og forbindelser til flyselskabers hubs. Bl.a. Lufthansa og Air France/KLM tilbyder tilslutning med henholdsvis Deutsche Bahn og SNCF som supplement til rutefly. Mens danske solceller leverede op til 13% af landets energibehov nogle timer en sommerdag, leverede tyske solceller op til 40% af det lands energibehov i nogle timer samme sommer. Nutidens tyske 'invasion' af nabolande består af Deutsche Bahns Europa-Spezial tilbud på togrejser. Reaktionen i Danmark er bekymring, ligesom den var i 1930erne, og danske DSB virker ikke udpræget velvillig.

"Jeg kan ikke rigtig finde ud af dig."
Det er ikke mit problem, og jeg er næppe det eneste el. vigtigste, du ikke kan finde ud af.

"Min viden om samfundet og verden? Vær nu forsigtig med ikke at spørge om for meget. "

Ja, den er åbenbart meget begrænset i relation til det emne, kampagnen angiveligt sigter mod. Jeg spørger ikke dig om noget, men konstaterer bare, at du åbenbart støtter en kampagne, som minder om fx. EUs "A world you like with a climate you like", og beder om idéer, selvom der allerede er utallige idéer på internettet, og det efterhånden er svært at undgå omstilling.

"Du risikerer en belæring. "

Ja, det er jo nok det og ikke så meget andet, du kan. Det var bedre, om du faktisk begyndte at gå ad veje som de, du lægger op til, vi andre bør inspireres til at gå. Det var også bedre med belæring om de initiativer, der er taget i andre lande.

Børge Rahbech Jensen

Den tysksprogede oversigt over Deutsche Bahns Europa-Spezial:
http://www.bahn.de/p/view/angebot/international/europaspezial/europakart... .
Priserne starter ved €29 (ca. kr. 217), hvortil skal lægges gebyr for evt. pladsreservation (€3,50 = ca. kr. 26) og evt. postforsendelse af billetter (€4 = ca. 30), så vidt jeg husker.
De fører sig frem, selvom franske SNCF har overtaget deres aktier i togselskabet Thalys. Fra øst har russiske RZD forbedret sine ruter til Finland og åbnet to ruter til hhv. Paris og Nice som supplement til eksisterende Jan Kiepura nattog. Storbritanniens vigtigste 'kampskridt' var vist forhøjelse af lufthavnsafgifter, som blev annonceret under klimakonferencen i København i 2009, og nogle britiske togselskaber har indført takstsystemer svarende til flyselskabernes, mens togselskabet Eurostar fortsat tager sin del af trafikken mellem Storbritannien og kontinentet.
Som jeg ser det, er et spøgelse i Europa meget reelt, men det store spørgsmål er, om det er et problem.