Baggrund

Duellen: Fokus på ECTS-point og karakterer dræber motivation

En præstationskultur, der belønner effektivitet med point, dræber nysgerrigheden hos de universitets-studerende. Især de mest nysgerrige og videbegærlige lider under systemet, mener Camilla Hutters, forskningsleder på Center for Ungdomsforskning
Debat
5. september 2013

I en tid, hvor kreativitet og selvstændig tænkning er plusord i den politiske debat om fremtidens uddannelser, kan det virke paradoksalt, at netop de to karaktertræk hæmmes på de danske universiteter. Men det er virkeligheden i hele uddannelsessystemet, og det breder sig ifølge Camilla Hutters, der har forsket i unges motivation og læring og skrevet et bog om emnet.

»Der eksisterer en præsentationskultur, hvor man fokuserer på, at de studerende hurtigt og effektivt får deres ECTS-point, og hvor det hele handler om at præstere godt og være målrettet i forhold at blive færdig,« siger hun.

Camilla Hutters kan nikke genkendende til kritikken af, at medicinstudiet drejer sig mere om lektielæsning og om at opnå krydser i en logbog end om nysgerrighed og selvstændig tænkning. Hun har talt med mange studerende på forskellige uddannelser, som oplever samme frustration over at være proppet ind i et system, hvor deres motivation bliver blokeret.

»De oplever, at deres lyst og nysgerrighed bliver suget ud af dem, fordi systemet kun belønner dem for at tænke i mål og karakterer, og så ender de med at blive demotiverede.«

Ifølge Camilla Hutters er det især den selvtænkende og læringslystne del af de studerende, som risikerer at sygne hen. Et paradoks eftersom flere partier de seneste år har talt for at forbedre rammerne for, at talenter kan blomstre.

»For den gruppe, der opponerer – dem, der rent faktisk tager en uddannelse, fordi de gerne vil lære noget – rammer det hårdest. De føler sig fanget i et instrumentelt system, hvor det bliver præstationen, der tæller.«

I stedet for burde man ifølge Camilla Hutters koncentrere kræfterne om at skabe en læringskultur, hvor de studerende i højere grad blev belønnet for deres initiativer og læringsproces. Ellers tilpasser de fleste studerende sig bare den anden tankegang.

»Det handler om at koble undervisningen til viden. En viden, som de studerende oplever er relevant. Altså, noget der optager dem, som de er nysgerrige efter at vide mere om, så deres motivation hele tiden bliver belønnet. Det overordnede mål er jo, at man lærer noget.«

Camilla Hutters mener, at både ledelserne på universiteterne og politikerne har et ansvar for at skabe den uddannelseskultur, og her er det vigtigt, at de lytter til de studerende.

Serie

Duellen

Seneste artikler

  • ’Stress er et gummibegreb’

    8. oktober 2014
    Hvis man skal forstå væksten i stress, er den strukturelle kritik af, at arbejdsmarkedet kræver mere af os, for forenklet, siger Nanna Mik Meyer, professor i sociologi
  • ’Medbestemmelse kan stresse’

    8. oktober 2014
    Jeg har aldrig nogensinde mødt nogen, der stresser, fordi de ikke oplever demokrati på arbejdspladsen, siger livstilscoach Sofia Manning
  • Kan godt diskuteres

    27. august 2014
    Ser man på årsagerne til, at så mange bliver dræbt på vej til Europa, handler det mere om den førte politik end om konventionerne, siger Martin Lemberg-Pedersen, der er adjunkt på Centre for Advanced Migration Studies, Københavns Universitet

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her