Kommentar

De kloge har for lidt at sige, de dumme breder sig

Først var jeg til Kulturmødet på Mors. Der var hanekamp og skåltaler. Så var jeg en tur på den lukkede. Der var reflektioner over Sylfiden, og tanker om at være menneske
Debat
25. september 2013

At balancere på en linje er en anledning til at overtræde den. Kritikeren er en optrædende, god eller dårlig. Men overfladiskhed kan være storslået – tænk på heroiske personer som dr. Johnson, John Donne. Kærligheden er ikke let. »Katten får stolen, mens man selv må nøjes med kanten,« skriver Lynn Hejinian.

Det her kan lyde som en omgang skizofrent vrøvl. Hvilket gode digte kan gøre for mennesker, der ikke læser digte ofte.

Jeg er lige blevet uddannet fra Danmarks dyreste skole. Til samfundets bund. Som Morti Vizki sagde: »Jeg er alle former for marginaliseret: homoseksuel, alkoholiker, sindssyg og forfatter.« Der er ingen penge i digte. Ligesom der ikke er det i at være sindssyg. En kær liberalist takker sig selv og sine forfædre for sit lyse sind.

Sylfiden på Afdeling Ø2

Et udelukkende lyst sind kan jeg ikke bryste mig af. Jeg har lige været en tur inde på psykiatrisk. Fem dage, lige efter at være kommet hjem fra Kulturmødet på Mors. Fire kolleger var vi udsendt fra Forfatterskolen for at dykke ned i Sandemose arkivet deroppe, og skabe noget nyt på den baggrund.

Der var ikke den store forskel på Kulturmødet og den psykiatriske afdeling, jeg ugen efter var på. Som Evanthore (eventmager og iværksætter af kulturmødet) sagde: »De kloge har for lidt at sige, de dumme breder sig.«

Der var masser af kloge mennesker inde på afdeling Ø2. Og da vi sad over aftensmaden, sagde en af patienterne, en skizofren kvinde: »Vi skulle alle sammen have noget mere kultur ind med sidebenene. Kan I ikke se Svanesøen for jer, de små danserinder. Eller Sylfiden?« Hvorefter en af plejerne svarer: »Sylfiden, er det mig, du hentyder til?«

På opslagstavlen på afdelingen (en lukket afdeling) stod der: »Smil det smitter.«