En radikalt anden fremtid

Mens private virksomheder, offentlige institutioner og ngo’er er begyndt at vriste sig fri af et fastlåst økonomisk vækstparadigme, er der fortsat ofte på Christiansborg kun en rigtig måde at lave politik på
21. september 2013

Efter at jeg i tirsdags offentliggjorde, at jeg træder ud af den radikale folketingsgruppe for at blive partipolitisk uafhængigt medlem af Folketinget, har mange selvfølgelig spurgt mig, hvilke planer jeg har for mit fremtidige politiske arbejde.

Mit svar er egentlig ligetil: Jeg vil først og fremmest arbejde for en langt mere gennemsigtig, mangfoldig og entreprenant politisk kultur i Danmark. Og lige derefter – sammen med dem der har tid og lyst – gøre op med den fastlåst økonomisk vækstforståelse, der desværre har præget store dele af den politiske debat gennem de seneste to til tre årtier. For med de gennemgribende globale udfordringer, der dominerer verden i dag, er der ikke længere brug for business as usual-politik, men derimod business as unusual-politik.

Det positive er, at selv om udfordringerne nærmest står i kø, har der aldrig før været så mange inspirerende eksempler på, at enkeltindivider og grupper af borgere på eget initiativ udvikler konkrete, positive svar på de problemer, vi slås med.

Mange steder på kloden bliver der lige nu skabt helt nye institutionstyper, organisationsformer og sociale netværk. Om det er København, Seoul, Durban eller Rio. Og hos mange af de folk, der står bag disse nye initiativer, er der en voksende erkendelse af, at ingen af de tre traditionelle samfundssektorer alene kan løse udfordringerne. Markedet kan ikke løse dem alene. Det kan det offentlige heller ikke. Og ngo-sektoren kan heller ikke. Derfor kalder tiden på nye solidariske, bæredygtige, entreprenante og tværsektorielle løsningsmodeller.

En helt ny økonomi

Vi vil komme til at se helt nye hybridformer, der vil trække på det bedste fra de tre gamle sektorer – det, vi kalder ’fjerde sektor’-virksomheder. Fra den private sektor en sund forretningsforståelse, effektivitet og kundeorientering. Fra det offentlige en forståelse for det ’fælles bedste’, kvalitetskrav, borgerinddragelse og samfundsansvar. Og fra ngo-sektoren en viden om, hvad der motiverer mennesker – udover løn og magtstatus. Og ikke mindst, hvordan man skaber folkelige bevægelser og institutioner, der tager samfundsansvar uden at skulle underlægge sig statslige beslutningsprocesser og kontrol.

Nogen kalder denne nye samfundsøkonomi økologisk økonomi, andre har givet den navnet ligevægtsøkonomi og andre igen knaphedsøkonomi. Kært barn har mange navne.

Men uanset hvad den nye økonomi kommer til at kendes som, vil der være brug for at udvikle seriøse overgangsscenarier – både miljømæssigt, økonomisk, uddannelsesmæssigt, socialt og kulturelt – så ambitionen om et bæredygtigt samfund ikke bliver oplevet som enten en trussel mod borgernes person­lige frihed eller et stilstandssamfund uden indre dynamik.

I en anden tidszone

Alt dette sker lige nu uden for Christiansborgs vinduer. Men endnu har disse nye politiske og demokratiske initiativer og diskussioner ikke for alvor ramt Christiansborg-virkeligheden. Det er lidt, som om Christiansborg befinder sig i en anden tidszone end store dele af resten af samfundet. For selv om både private virksomheder, offentlige institutioner og ngo’er i disse år i stort omfang eksperimenterer med og udvikler helt nye løsningsmodeller, brugerinddragelsesformer og dynamiske ledelseskulturer, mener de centrale politiske aktører på og omkring Christiansborg åbenbart stadig, at der kun er en rigtig måde at lave politik på og en rigtig måde at være politiker på.

Denne næsten mytologiske forståelse af, hvad politik og politikere er og bør være, dukkede op igen hos flere af de politiske kommentatorer i løbet af de seneste dage, da de skulle analysere min beslutning om at blive politisk løsgænger.  Jeg blev kaldt naiv, fik at vide, at jeg ikke var en rigtig politiker, og at jeg ikke forstod spillet på Christiansborg.

Forunderligt nok var ingen, der stillede sig det egentlig meget banale spørgsmål: Er det her mon et helt bevidst valg fra Uffe Elbæks side?

Måske er jeg netop politiker på den her måde? Måske er det min måde at gøre op med hele forståelsen af, hvad politik er og bør være. Eller som Albert Eistein formulerede det: »Problemer kan ikke blive løst med det samme niveau af bevidsthed som skabte dem.«

Social opfindsomhed

Heldigvis ved jeg, at dybe og bæredygtige samfundsforandringer altid kommer nedefra og ofte fra yderkanten. Sådan er det i dag. Og sådan var det også for 100 år siden. Da højskole­bevægelsen, andelsbevægelsen og kooperationsbevægelsen var de solide byggesten til danske velfærdssamfund, vi kender i dag.

Det er denne sociale opfindsomhed, vi skal have genvakt. Også på Christiansborg. Båret frem af en vital politisk vision, der er garant for, at vores børn og børnebørn bliver født ind i en bedre verden, end den vi selv blev født ind i. Hvor vi øger livskvaliteten for den enkelte, samtidig med at vi sænker vores forbrug af klodens begrænsede ressourcer. Vi skal kort sagt have modet til at forestille os en radikalt anderledes fremtid.

Personligt ser jeg tre oplagte politiske hovedtemaer at arbejde videre med som partipolitisk uafhængigt medlem af Folketinget:

Seriøs bæredygtig omstilling (en ny økologisk økonomitænkning).

Levende hverdagsdemokrati (social innovation nedefra).

Fællesskabets og den enkeltes entreprenante skaberkraft (iværksættermangfoldighed, når det er bedst).

Det er inden for rammerne af disse tre politiske temaer, der bør udvikles overgangsscenarier for, hvordan lande som Danmark kan organisere sig som kloge og entreprenante samfund i reel balance med den klode, vi lever på. Jeg håber, at der er mange – på som uden for Christiansborg – der har lyst til at være med i det udviklingsarbejde.

Uffe Elbæk er løsgænger og medlem af Folketinget

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for randi christiansen
    randi christiansen
  • Brugerbillede for Henrik Darlie
    Henrik Darlie
  • Brugerbillede for Jens Carstensen
    Jens Carstensen
  • Brugerbillede for Erik Rolfsen Nissen
    Erik Rolfsen Nissen
  • Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
    Niels-Simon Larsen
randi christiansen, Henrik Darlie, Jens Carstensen, Erik Rolfsen Nissen og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Niels-Simon Larsen
Niels-Simon Larsen

@Uffe: I og for sig helt rigtigt, hvad du siger, men det er for tidligt. Du har ingen base og er en enkeltmandshær. Måske kan du samle nogle omkring dig og gid det må lykkes, men lad os nu sige, at du kom ind til næste valg, i så fald blev du sat til at administrere det samfund, du ikke kunne gå ind for.

Voresomstilling.dk er oppe på 400 initiativer. Når der er 4000 er samfundet måske ændret lidt, men det er helt nede fra bunden, at ændringen skal komme.

Det er hele samfundet, der skal ændres, så vi lærer at elske det liv, vi selv skaber og ikke tomme symboler som kongehus, folkekirke og X-factor.

Brugerbillede for Uffe  Elbæk

Kære Niels-Simon - jeg er ikke alene. Bare rolig. Jeg har en god gruppe af mennesker omkring mig, der er optaget af nogle af de samme spørgsmål, som jeg rejser her i debat-indlægget. Det er sammen med dem, jeg nu vil skabe en ny politisk platform, hvor denne diskussion kan foregå. Til gengæld er jeg helt enig med dig - hvad jeg også skriver i teksten - at de dybe forandringer starter nedefra. Derfor er Vores Omstilling så vigtigt et initiativ. Jeg ved ikke, om du er bekendt med et andet intiativ, som er lidt i familie med Vores Omstilling. Nemlig det tværpolitiske initiativ Under Radaren. Jeg har selv en aktie i det, i og med at jeg var med til at starte det op i det tidlige forår. Men i dag bliver det drevet af en god gruppe af engagerede frivillige, som hver dag lægger nyt materiale ud om gode initiativer i Danmark. Prøv at gå på opdagelse på den hjemmeside og blive helt glad. Det tror jeg ihvertfald du vil blive. Der sker rigtig meget godt derude - lige under radaren. Her er linket: http://underradaren.dk/

Brugerbillede for Erik Rolfsen Nissen
Erik Rolfsen Nissen

Var du ikke lidt længe om at finde ud af, at denne regering - ligesom den forrige - ikke fører en politik, der kan betegnes som bæredygtig. Var du ikke lidt længe om at gøre op med, at samtidig som de i deres ord påberåber sig et eller andet grønt image, så råber de så højt som et kolikskrigende barn, at løsningen på alle problemer er mere VÆKST? Jeg mener, var du ikke lidt længe om at finde ud af, at der er problemer med den sociale profil? At uligheden vokser, og at det er samfundets svageste, der må holde for, når samfundets bedst stillede begår fejlene og i øvrigt mener, at de har ret til et uhæmmet ressourceforbrug? Men det dages åbenbart, og jeg har derfor også tilladt mig at anbefale din artikel.

Brugerbillede for Jan Weis

Kære Uffe Elbæk

Man kan ikke undgår at bemærke en påfaldende timing dels med din udmelding af RV, indholdet i din kommentar i dagens avis og dels de pågående "grønne" omstillinsprojekter og af nogle fremsatte ønsker om etablering et slags nationalt center for omstilling til "grønsager" - sådan et center skal vel have en slags direktør eller lignende - men du har muligvis ikke fået "lovning" på noget som helst? - medlem af et politisk parti i den situation ville sandsynligvis være et - "handikap" ...

Niels-Simon Larsen

@Uffe: Tak for linket. Der skal ske meget af den slags, før alle sure opstød fordufter, men det siger jeg selvfølgelig bare, fordi jeg vil være underdirektør i det firma, du bliver direktør for.

Brugerbillede for Uffe  Elbæk

Kære Jan og kære Niels-Simon - bare rolig....jeg er der, hvor jeg skal være. Nemlig i Folketinget. Har været chef der, hvor jeg skulle være chef. Så den eneste timing der er i det her, er mit indre politiske kompas over hvad der er rigtigt at gøre eller ikke rigtigt at gøre i den konkrete situation. Kan I ha en rigtig god fortsat lørdag aften.

Niels-Simon Larsen

@Uffe: Du må ikke skrive Jan og Niels-Simon, for vi har meget forskellige synspunkter, hvad der også fremgår af vores indlæg.

Brugerbillede for randi christiansen
randi christiansen

Der er brug for alle gode kræfter, for alle der vil hjælpe med til at få ti øren til at falde, så nødvendigheden af permakulturel, bæredygtig omstilling i det rette tempo forstås - hverken for hurtigt eller for langsomt selv om vi har travlt. Uffe, hvis du kan holde kursen, hvis du virkelig, virkelig har fattet, at systemet ikke må ha lov at spise dig og spytte dig ud som gårsdagens gamle aviser efter en tur i Systemets maskinrum - foreløbig går det jo godt, det gjorde det osse for Villy - så bare klem på fra din uriaspost. Vi er bag dig hele vejen og hele vejen rundt. Nogen må jo gå forrest - især for de tungt opfattende hoder og hjerter inde på Borgen - eller hvem det lige er, der bestemmer i virkeligheden? Finanseliten? I det engelske parlament tx sidder 'City' allerforrest.

Niels-Simon Larsen og Erik Rolfsen Nissen anbefalede denne kommentar