Læserbrev

Teori truer ikke faglighed

19. september 2013

Jagten på akademiske stjerner er ved at underminere sygeplejerskers og pædagogers faglighed. Det er en af hovedpointerne i Mattias Tesfayes nye bog, Kloge hænder, som har fået masser af anmelderros i diverse aviser herunder også Information.

Tesfaye kritiserer, at øget akademisering ofte bliver set som den gyldne vej til højere løn, bedre vilkår og status. I forsøget på at dyrke teorien tilsidesættes håndværket med det resultat, at fagligheden lider skade, mener han.

Men hvorfor er det lige, at fokus på teori truer fagligheden? For mig er teori kombineret med praksis lige netop en forudsætning for faglighed.

Når Tesfaye i sin bog peger på, at man har skåret et halvt års praktik ud af uddannelsen til sygeplejersker, undlader han at fortælle, at der stadig er halvandet års praktik tilbage i uddannelsen. Professionshøjskoler, undervisere og praktiksteder arbejder desuden intenst med at forene praktiske eksempler og teori.

Dermed ikke sagt, at processen ikke kan blive bedre. Jeg helt enig med Tesfaye i, at en diskussion af forholdet mellem teori og praksis er nødvendig, men han laver en fejlslutning i sin bog. Han nævner, at kun et fåtal af nye sygeplejersker kan lægge en forbinding – underforstået, at det skyldes den overdrevne fokus på teori frem for praksis.

Men i virkeligheden er det nok mere et udtryk for, at der i praktikken ofte er for lidt tid til de studerende. Der er for mange studerende på en afdeling, og derfor risikerer vi, at selv basale færdigheder ikke bliver videreformidlet.

Pressede arbejdsvilkår

Her nærmer vi os kernen af det, sygeplejersker oplever som den største trussel mod fagligheden: De pressede arbejdsvilkår.

Vi ved, at der er en sammenhæng mellem arbejdsmiljø og kvalitet, men denne sammenhæng anerkendes ikke politisk. Fokus er i stedet på produktivitet, ventetider, indlæggelser og økonomi. Det er netop her, fagligheden risikerer at forsvinde i måleregimer, der ikke anerkender den selvsamme faglighed.

At sætte lighedstegn mellem stigende akademisering og faldende faglighed er i mine øjne en tilsnigelse. Teori og praksis hænger uløseligt sammen, og det er med til at styrke os som fagpersoner.

Dorte Steenberg, næstformand for Dansk Sygeplejeråd

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels P Sønderskov

Man skal passe lidt på med betegnelsen 'teori'. I den populære betydning Tesfaye fx bruger det, er der slet ikke tale om teori. Der er snarere tale om håndfast (teknisk) viden, som er resultat af forskning, hvor der muligvis på et tidspunkt har optrådt teori.

Tesfaye diskuterer fx mørtel og foretrækker den, som mureren selv blander på pladsen, fordi den er bedre at arbejde med for håndværkeren. Der er dog ikke tvivl om at denne vådmørtel kan variere betydeligt mere i kvalitet end den funktionsmørtel, der er nøjagtigt tilpasset formålet og blandet mere nøjagtigt.