Læserbrev

Tillid er aldrig blind tillid

Debat
21. september 2013

Information kritiserer mig i lederen den 18. september for at være »banal«, fordi jeg har sagt, at kravene til lederne i folkeskolen stiger markant, og at vi i København derfor fremover vil være mere opmærksomme på, at vi har de rigtige ledere. De, der ikke kan overskue den nye store opgave, bør skiftes ud.

Jeg opfatter ikke dette som en banalitet, men derimod som en klar tillidserklæring til lederne.

I København vil vi væk fra snærende proceskrav og tunge bureaukratiske processer og hen imod en organisation bygget op omkring tillid til medarbejderne og lederne.

Vi vil have en kommune, hvor rådhuset ikke skal styre medarbejdere og ledere helt ned i detaljen på alle mulige og umulige måder. Det må vi nok erkende, at vi tidligere har gjort lidt for meget.

Vi skal have mere tillid til vores ledere, men den må aldrig være blind. Hvis medarbejdere og ledere får mere ansvar, frihed og handlerum, skal det have konsekvenser, hvis tingene bevæger sig i den forkerte retning.

Folkeskolens ledere er en af de allervigtigste medarbejdergrupper i kommunen, og med udrulningen af folkeskolereformen i København får de en hel masse nye opgaver. De får langt mere direkte ansvar i forhold til tilrettelæggelse af lærernes arbejdstid, de skal kunne motivere og inspirere en bredere medarbejdergruppe end tidligere, og de skal stå i spidsen for et tættere samarbejde med foreninger, lokalsamfund og så videre.

Ambitiøst skoleudspil

Deres ledelsesmæssige kompetencer bliver altså endnu vigtigere end tidligere. Derfor har kommunen med det netop vedtagne budget for 2014 netop afsat 13 millioner kroner til diplomuddannelse til ledere, og jeg har netop fremlagt et ambitiøst udspil til forbedringer af rammerne for den københavnske folkeskole.

Men Information forholder sig desværre ikke til, at jeg vil totalrenovere samtlige københavnske folkeskoler for 2 milliarder kroner, at jeg vil give alle skoler (og skoleledere) mulighed for at vælge en faglig profil på deres skole, at jeg vil arbejde for, at store klasser kan deles op i mindre hold i løbet af en skoledag, og at jeg vil have madordning ud på de skoler, der stadig mangler – og mange, mange flere ting.

Jeg håber derfor, at Information fremover vil omtale min samlede indsats for at forbedre den københavnske folkeskole.

Frank Jensen, S, overborgmester i København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her