Kommentar

Jeg vil ikke være jeres lille kineser

Det kan da godt være, at kineserne var bedre end os i en eller anden skoletest, men skal vi lave vores skole om af den grund? Nej, fri os for heldagsskolen
26. september 2013

Jeg synes ikke, heldagsskolen er en god idé, fordi vi ikke har tid til at slappe så meget af, når vi kommer hjem. Vi har ikke tid til sport med vores venner. Vi bliver trætte af sådan en lang skoledag og lærer trods den lange dag blot det samme, som vi ellers ville have gjort. Og vi har desuden ikke megen tid til venner i fritiden.

Hvis vi skal have heldagsskole, burde vi få løn som voksne. Vi har nemlig lige så mange timer eller flere. Plus lektier! Vi er børn, og børn burde have frihed til selv at vælge, hvordan deres skole skal være. Eller i hvert tilfælde burde vi have indflydelse på det. Jeg synes, det er fint, at vi får mange idrætstimer, men det er ikke så fedt at få så mange dansk- og matematiktimer og alle de andre fag, vi har rigeligt af i forvejen!

Alle jer voksne, som har fundet på det her, tag dog og tænk jer om!

Hvordan ville I have haft det, hvis I pludselig skulle have 30-40 timer om ugen, da I gik i skole? Vi har ligeså mange timer som jer, og vi er børn. Hvad fanden sker der?

Vi er ikke små robotter eller dukker – vi er levende mennesker. Og I bør ikke bestemme over vores skole. I går der jo ikke, det er ikke jer, som får lavet jeres skole om. Det ville svare til, at I pludselig, skulle arbejde 13,5 time mere, altså 50 timer om ugen eller mere.

Og man lærer sikkert ikke mere alligevel. Man bliver ødelagt. I de sidste timer vil man nok være så træt, at man ikke lytter til sin lærer eller chef eller mentor! Hvem tror I, at I er? Det kan godt være, I er voksne, men vi er børn og unge. Vi har jo brug for frihed.

Ret til at vælge

Jeg tror ikke, det er sjovt at være kineser. De er i skole hele deres barndom. De har sovetimer. Man burde ikke være så træt, at man har brug for at sove i skolen.

Det kan godt være, at de var bedre i de læringstest, der blev lavet. Men skal vi lave vores land om, fordi de vandt i en test? Skal vi lave vores skoler om, fordi de vandt i en test? Nej! Vi bliver ubevidst formet af skolen til kun at svare det, der forventes.

Eller måske er det slet ikke ubevidst. Hvem ved? Måske er det bare hemmeligt for os. Måske er der en hemmelig plan eller sådan noget. Måske er der kilometerlange regler for, hvordan vi skal bygges op. Vi ved intet, for vi får intet af vide.

Børn er som små stykker modellervoks, som bliver formet i ensartede forme, og de forme er ved at være slidte. Er det ikke på tide, vi laver dem om? Er det ikke på tide, at børn og unge får rettigheder? At vi må vælge vores egen vej? Hvad, hvis vi tænker klarere selv? Vi er ikke blevet hjernevasket endnu, men vi risikerer at blive som jer med tiden.

Vi børn skal have ret til selv at vælge, hvordan skolen skal være, og til selv at forme vores egen modellervoks i vores egne forme. Ved hjælp af heldagsskolen vil I bare hurtigt forme os totalt.

Tag lige jeres briller på

Forældre burde gøre oprør. Det er deres børns fremtid, som står på spil. De burde kæmpe for deres børn og unges rettigheder. For vi har ingen- ting at skulle have sagt. I holder jer bare for ørene. I hører ikke på os.

Hvorfor skal man være 18 år for at stemme? Man burde kunne stemme, fra man kan tænke selv, og det kan vi børn og unge.

I vil nok sige, at heldagsskolen er til for vores eget bedste. At den ikke er så værst. At vi bare lige skal vænne os til den, og at det vil gavne os senere i livet. At vi skal være lige så gode som kinesere. Gud vil jeg da ej! Jeg har det fint, som jeg har det. Jeg synes, skolen er fin lige nu, måske lidt for mange timer, men det går.

Prøv lige at tage briller på, I voksne! Nåh, I kan ikke finde jeres briller? Nej, det forstår jeg godt. De ligger jo også på bordet, som vil komme til at være fyldt med bøger og penalhuse, og jeres briller vil være skjult for verden. I vil være blinde for fremtiden.

Jeg har ikke brug for briller. Jeg er ikke blind endnu, men det vil jeg blive med tiden. Jeg vil blive en bugtalerdukke, som I vil styre. I vil bestemme min fremtid, men jeg er ikke jer.

Jeg vil kæmpe for, at I ikke får syet snorene fast i mig. Og hvis I gør, vil jeg gnave dem over, hvis jeg kan. I er blinde. Nogle af jer burde måske gå til øjenlægen.

Det er ikke os, der har brug for at være ligeså gode som kinesere, det er jer, der har brug for, at vi er lige som kineserne.

Men jeg vil kæmpe! Kæmpe for vores skolefrihed! Jeg skal nok hente jeres briller til jer. :)

Lukas Roland Stegeager går i 7. X på Lynghøjskolen i Svogerslev ved Roskilde

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Asbjørn Lyhne
  • Jørn Andersen
  • Kasper Milius Brandt
  • Uni Machanga
  • Filo Butcher
  • Flemming Scheel Andersen
  • Niels Duus Nielsen
  • Rasmus Kongshøj
  • Niels Mosbak
  • lars abildgaard
  • Mette Lucca Jensen
  • Lau Dam Mortensen
  • Carsten Munk
  • Søren Ansbjerg
  • John Hansen
  • Claus Jørgensen
  • Simon Olmo Larsen
  • Brian Pietersen
  • Dennis Laursen
  • Carsten Mortensen
  • Hans Larsen
  • Torben Nielsen
  • Rune Lund
  • Brian Rosberg
  • Michael Sørensen
  • Rune Petersen
  • Henrik Darlie
  • Ervin Lazar
  • Karin Jønsson
Asbjørn Lyhne, Jørn Andersen, Kasper Milius Brandt, Uni Machanga, Filo Butcher, Flemming Scheel Andersen, Niels Duus Nielsen, Rasmus Kongshøj, Niels Mosbak, lars abildgaard, Mette Lucca Jensen, Lau Dam Mortensen, Carsten Munk, Søren Ansbjerg, John Hansen, Claus Jørgensen, Simon Olmo Larsen, Brian Pietersen, Dennis Laursen, Carsten Mortensen, Hans Larsen, Torben Nielsen, Rune Lund, Brian Rosberg, Michael Sørensen, Rune Petersen, Henrik Darlie, Ervin Lazar og Karin Jønsson anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hej Lukas. Du og naturligvis alle dine blinde voksne skal læse Drengene fra Barbianas bog "Brev til en lærerinde". Den var nok min ungdoms største øjenåbner. Det er længe siden, men jeg skylder den stadig synet. Kh. Jette

Ole Lund Petersen

Heldagsskolen
Du skriver sørme godt, men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke på, dit indlæg om hvordan heldagsskolen kommer til at fungere, ved du jo ikke noget om endnu, så du skriver på baggrund af hvad? har selv gået i skole hvor vi havde fri kl. 15.30 på trods af dette kunne jeg gå til fodbold, skak, dans for de fleste fritidsaktivitet er jo som oftest efter kl. 16.00.
Du skriver at du selv skal vælge skoleform, ud fra hvilke kvalifikationer har du til dette? du står i en læringssituation for at tilegne dig en basale viden og hvor der er lærer som har brugt en lang uddannelse for at tilegne sig en viden, de kan øse ud af og som du kan modtage eller lade være. Underligt at du ikke ønsker at lærer mere end nu, for den opgave du og andre elever har er vel at blive bedre til at takle fremtidens samfund og vi vil ikke som voksne accepterer, at vi bliver dummer og dummere når det gælder almene kundskaber, tænk nu får du måske muligheden for at fordybe dig i et emne, men måske syntes du ikke, at det at blive klogere, det at fordybe sig, det at man skal slide for at tilegne sig ny viden er blevet for besværligt, for vi skal jo ikke stille krav til dig, da du åbenbart er tilfreds med den skole du pt. har, men det er der så nogle voksne der ikke er.
Har du overvejet at hvis man stille det samme krav til en tømre, at du som kunde skulle bestemme hvordan arbejde blev udført? nej vel så briller har vi taget på, men at du ikke syntes om synet er da helt ok, men det ændre ikke ved at du stadig et på vej til at tilegne dig grundlæggende færdigheder så brug tiden på dette og skriv om det at fordybe sig hvad kræver det af jer som elever?

Ole P

Dengang vi gik i skole var der gratis frokost og mælk de fleste år, færre obligatoriske lektioner men flere spændende valgfag, færre kristendomstimer, flere efteruddannede lærere (pt. er det kun skoleledere og deres kæledægger, der bliver efteruddannede), lejrtur minimum pr. 2. år, mindre bebyrdede og mere overskudsagtige lærere, færre kopier og flere rigtige bøger, færre elever i klasserne, generelt kortere til skole for de fleste osv osv..

Jeg kan ikke rigtig se andet end forringelser af folkeskolen, hvis vi skal se sandheden i øjnene!

Ps. Hvis vi ikke tog nogen af de spændende valgfag, fik vi bare tidligere fri.

Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj, lars abildgaard, Henrik Nielsen, John Hansen, Brian Pietersen, Dennis Laursen, Marianne Mandoe, Janus Agerbo, Karsten Aaen, Steffen Gliese og Rune Lund anbefalede denne kommentar
Alex Nørregaard

Jeg bider mest af alt mærke i sidste del af indlægget, bl.a. "Det er ikke os, der har brug for at være ligeså gode som kinesere, det er jer, der har brug for, at vi er lige som kineserne.". Hvor er vi egentlig på vej hen? Er det overhovedet ønskværdigt?

Der gemmer sig uden tvivl en form for (ubevidst?) kritik af 'nødvendighedens politik' - en underlig halsen efter noget, som vi bildes ind, at vi åbenbart ikke selv har nogen indflydelse på. Selvfølgelig har vi det.

Og så kom jeg til at tænke på denne scene fra Roy Anderssons fantastiske film 'Sange fra anden sal', http://www.youtube.com/watch?v=b57dbUCYUU8

Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen, Mette Lucca Jensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Lukas, du og alle de andre børn og vi andre får den heldagsskole, om vi vil det eller ej, bortset fra de heldige der har råd til privatskole. Øv at skulle være i skole til halv fire hver dag. Da jeg var barn, var det en lang dag til kl. 3. Selv for de velfungerende og skoleglade børn bliver det surt, og hvad så med de skoletrætte og de inkluderede, mobbeofrene og de introverte?

Stakkels børn.

Rasmus Kongshøj, lars abildgaard, Christina Balslev, Claus Jørgensen, Dennis Laursen, Carsten Mortensen, Torben Nielsen, Karsten Aaen, Steffen Gliese og Rune Petersen anbefalede denne kommentar

Målet skulle efter sigende endda være hel-livsskolen fokuseret på ultimativ omstillingsparathed og/eller manipulerbarhed.

Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Christina Balslev, Carsten Munk, Christian Harder, Tina Skivild, Dennis Laursen, Torben Nielsen, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Ja, Jens Illum. Vi er nemlig alle ved at blive kinesere. Det skyldes at kinesere er nemmere at få til at gøre alting. De har ingen skrupler. De svarer ikke igen, og det de siger kan kun kinesere forstå. De kan spise alting, så de er billige i drift.

Derfor vil de folk, der ejer verden, hellere have kinesere end danskere.

kineser er et moderne ord for slave.

Godt set Lukas!

Steffen Gliese, claus knudsen, Rasmus Kongshøj, lars abildgaard, Mads Kjærgård, Christina Balslev, Søren Ansbjerg, Claus Jørgensen, Carsten Mortensen og Dennis Laursen anbefalede denne kommentar

Det er ikke underligt, at politikerne ønsker at indføre kinesiske forhold i den danske folkeskole. De kinesiske skoleelever reciterer Maos Lille Røde hver dag, som man reciterede biblen for 150 år siden i Danmark. De lærer, at Mao - som dræbte flere mennesker end Hitler og Stalin, tilsammen(!) - var Kinas store frelser. De bliver opdraget med kæft, trit og retning. De lærer at makke ret, og de får smadret enhver selvstændig refleksion.
Sådanne borgere vil regeringen naturligvis gerne have; det gør den gradvise nedbrydning af den universelle velfærdsstat, og af demokratiet, mere gnidningsfri.

Og så vil regeringens "kinaficering", smadre den sidste rest af selvstændig tankegang, der måtte eksistere blandt elever i den danske folkeskole.

Rasmus Kongshøj, lars abildgaard, Torben Nielsen, Christina Balslev, Claus Jørgensen, Karsten Aaen og Carsten Mortensen anbefalede denne kommentar

Jeg har et forslag til en skolereform; en skolereform, der er fokuseret på opbygning af det hele menneske, og med kvalifikationer, man kan bruge i det virkelige liv, frem for en erhvervsdikteret folkeskole:

- Afskaf kristendom, og læg det ind under et samlet religionsfag
- Indfør fag som cykelkørekort i 1. klasse, førstehjælp fra 4. klasse, psykologi fra 7. klasse, og privatøkonomi i 9. + 10. klasse
- Skær ned i antallet af timer i dansk og matematik, samt vent med at indføre engelsk til 4. klasse, for at få plads til ovenstående lektioner
- Gør 2. fremmedsprog frivillig (hvor mange procent er det lige, der bruger det fag i andet end turistøjemed?)

- Fokus på at opbygge frie, selvstændige og reflekterende mennesker. Fokus på at skabe tolerante og åbne mennesker. Hård kurs mod mobning og anden psykisk vold

- Gør atter børnehaveklassen frivillig; lad børn, der ikke er parate til skolen, få et ekstra år i børnehaven

- Kraftig nedskæring i kontrol og dokumentation
- Genåbne mange af de lukkede skoler
- Maks. 18 elever i hver klasse
- Flere midler til skolerne, til genansættelse af lærere, og til renovering af faciliteter. Skatten kan evt. sættes 0,1-0,2 % point op, for at rejse midler til formålet
- Fjern tilskuddet til privatskoler. Staten skal ikke finansiere middel- og overklassens frygt for arbejdere og indvandrere

Uni Machanga, Kasper Milius Brandt, Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen, Brian Rosberg, Karsten Aaen og Jesper Wendt anbefalede denne kommentar
Brian Pietersen

vi skal oplære de unge til at blive slaver, som de fleste danskere er det i dag...... de har bare en million undskyldninmger for hvorfor de finder sig idet........ men, de fleste har jo selv sat sig i håbløs gæld.. gg

Niels Jørgensen, Rasmus Kongshøj, Peter Nielsen, Torben Nielsen, Christina Balslev og Claus Jørgensen anbefalede denne kommentar

Verden blev ikke skabt i går, og det er den opvoksende ungdoms ansvar at sætte sig ind, hvad det er, de skal føre videre.

Lene Timmermann, Ann-Mette Mikkelsen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

Lukas - med din indstilling kan jeg næsten garantere, at du om nogle år vil ende med at blive de rigtige kineseres 'lille kineser'. Jo mindre du bliver voksen, og selv ser, hvordan verden egentlig er skruet sammen. (Du må gerne låne mine briller).

Majbritt Nielsen

Lukas
"Forældre burde gøre oprør. Det er deres børns fremtid"
Jeg er bange for dine og andres forældre, er ligeglade med hvordan i går i skole.

Det er dem der har stemt på de politikere(både regeringen og kommunale) der bestemmer skolens udformning. Det er de forældre der skal påvirke og være med til at forme skolen som den er og vil være i fremtiden.

Og det er ikke noget kønt syn, der er meget ladhed omkring skolen.

claus knudsen, Rasmus Kongshøj, Steffen Gliese, lars abildgaard, Torben Nielsen, Karsten Aaen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

The Force is strong in this young one.

Lukas er ved at forstå at "du får kun det du tager".

Med venlig hilsen
Lennart

Rasmus Kongshøj, Thomas Aniss og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Nogle af os har rent faktisk prøvet at gå i skole om Lørdagen også.
Der findes enkelte skoler i Danmark hvor man stadig gør det, for eksempel Den Internationale Skole i Hellerup.

Da jeg startede på at arbejde var det fra 7:00 til 17:00 5 dage ugentlig, Lørdag arbejdede vi også, men havde "tidligt" fri klokken 13:00.

I læretiden, skulle vi samtidig gå på fagskole om aftenen, hvilket man ikke fik noget for, men man kunne jo bare tage sin cykel, så kostede transporten jo ikke noget. Fagskolen var 5 dage om ugen og man havde fri klokken 22:00.

I folkeskolen husker jeg ikke lige hvor mange timer vi havde, men vi havde ikke SFO, ungdomsklubber og sådan noget. Mange havde dog småjobs som bud og sådan noget.

Lene Timmermann, claus knudsen, Niels Mosbak, Ole Olsen, Torben Nielsen, Karsten Aaen, Henrik Nielsen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

Den kinesiske skole, vores sammenlignedes med, er en elite-skole. 99% of de kinesiske skolers niveau ligger markant under vores. Den sidste pålidelige kilde der findes i dette samfund, er fjernsynet.

Rejs ud i den virkelige verden. For den verden, I får serveret gennem medierne, har absolutet intet med realiteterne at gøre.

Lene Timmermann, claus knudsen, Dennis Laursen, Rasmus Kongshøj, Lars Jorgensen, Jette Fergo, Carsten Mortensen, Torben Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Dennis Baggers Laursen - hvor ved du fra, hvordan kinesiske børn opdrages? Har du boet og arbejdet der? Det har jeg nemlig, og jeg kan slet ikke genkende hvad du fortæller.

Lene Timmermann, henrik hansen og Lars Jorgensen anbefalede denne kommentar

Og forfatteren har vist heller ikke undervist i Kina... Danskerne benytter sig af medierne, når de skal kende verden udenfor. Men mediernes billede af verden uden for Danmark har vist ikke meget med realiteterne at gøre...

Ah, forfatteren er en skoleelev. Ok. Kære Lukas: tro ikke mediernes forvrængede gengivelse af leveforholdene i Asien. Medierne vrøvler.

Ann-Mette Mikkelsen

Lukas. Jeg vil gerne sige til dig¨, at selvom jeg er en gammel kone (55 år), så husker jeg (desværre) så udmærket min skoletid. Jeg hadede den. Og hvis nogen dengang havde sagt til mig, at nu skal i gå i heldagsskole, så havde jeg stejlet og nægtet at gå i skole mere. og jeg kunne også godt se, at de voksne ikke vidste en skid om hvordan det var at gå i skole. Hvordan det var at være ung. Og om hvor megen unødvendig lærdom de forsøgte at proppe i os. ( den dag i dag mener jeg stadig, at mange af vore skoletimer kunne være brugt bedre). Men sagen er det jeg ikke fik brug for af viden, var der mange andre af mine kammerater som fik brug for. Og det er/var først mange år efter at noget vi kan se, hvad vi hver især får/fik brug for. Og det de sker nu med planer om helhedsskolen, er en kæmpechance til at gøre den undervisning eleverne får i dag mere spændende og vedkommende. Og man har en chance for, at man evt. kan inkludere lektierne som en del af undervisningen. Så i stedet for at afvise en ændringerne pr. definition. Så se lige grundigt på hvilke ændringer som rent faktisk kommer, og se hvilke muligheder som kan komme.
Hvad angår dit kineser-argument. Så vil jeg sige. Du bliver kun "kineser" hvis hele samfundet vil det. Kinesere er kinesere fordi de lever i et totalitært samfund. Uden reel ytringsfrihed. Og uden fri Facebook med videre. Og der findes ikke ret mange danskere som ønsker et sådant samfund. Men i din skræk for at ende som kineser, risikerer du at ende som afrikaner. Vel af mærke en fattig afrikaner. En af de afrikanere som længes efter at få den uddannelse som ikke er alle børn i verden kan opnå. Jeg kunne nok ikke selv have brugt en sådan kommentar da jeg havde din alder. Men med den erfaring jeg har fået med årene, så kom erkendelsen af hvor meget det betyder at gå i skole. Og gerne så meget som muligt.
Jeg kan godt forstå at du har brug for at markere din holdning og skræk for at blive rendt overende, af en eller anden politisk fiasko. (Sådan har jeg det også selv) Og det ligger i din alder (Nu kom der endnu en "oldsagskommentar") sådan har det altid været. (jeg tror det er en naturlov) Men det er også en naturlov, at med alderen kommer viden og erfaring. hvor meget man end hader det faktum når man er ung. Og alligevel tror jeg at du gør det rigtige i at "råbe" op og sige din mening. For hvis ikke vi mennesker (og unge) gør det, så går al udvikling i stå. Men en gang imellem, er vi nødt til at "klappe hesten" og se hvad er det reelle indhold i det er vi skal forholde os til. Og prøve at ændre tingene indefra, hvis du forstår hvad jeg mener. det er altid nemmest og mest virkningsfuldt, hvis du ved hvad det er du skal ændre, og finde substansen, før du afviser et forslag. Ellers får livet alt for mange forbiere. Og i forbindelse med helheds/dagsskolen. Så er der vel ikke endeligt taget stilling til hvad den præcist skal indeholde, og hvordan den reelt kommer til at fungere. Og hvis det viser sig, at det bliver en totalfiasko. Så kan den ændres igen. Selvom mange politikere vil stritte imod. Men du/vi risikerer jo at det kan gå hen og blive en succes.

Så skal vi nu ikke tage vore briller på, og finde ud af/se hvad der egentlig er i posen.

Lene Timmermann, claus knudsen og Flemming Pedersen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Ja ha ha, kinesere mig her og kinesere mig der, det er ikke mere end 20 år siden godt og vel, at man talte om det svenske mirakel. Men vore politikere kan ikke se længere end til det, der er lige for at næsen og så lærer de nogle buzzwords de kan sige, engang var det "vi skal gøre ligesom svenskerne", og i øjeblikket er alt hvad der rimer på Kina magisk for en dansk folketingspolitiker. For så nikker alle de andre, og så mener man at vide, hvad man taler om. Tro mig, jeg har siddet med til møder i ministerier, man skulle bare sige et eller andet alle havde hørt om, så kørte det på skinner. Men begyndte man at problematisere så..........

Problemet er, at det er en samling levebrødspolitikere der ikke aner en skid om noget som helst og er fløjtende ligeglade med den befolkning de skulle have repræsenteret! Kunne jeg tegne, så ville jeg tegne Folketinget som hest, der bliver trukket rundt i manegen, af kapitalen, eksperterne, pressen og af embedsmændene.

Mm ja, bare set til Villy Søvndahl en træt gammel cirkushest, der bare gør hvad den
får besked på og så lusker en ekstra gang rundt i manegen, mens den nikker langsomt med hovedet!

Men summasumarum, ingen gider tænke på børn, og hvordan de har det, de kan jo nemlig ikke stemme! Og deres forældre stemmer åbenbart ikke med dem i tankerne!

Der er kun en vej frem, gå i strejke og blev væk fra skolen, det vil være det eneste politikerne ville have respekt for!

Niels-Holger Nielsen, Niels Duus Nielsen, Rasmus Kongshøj, Niels Mosbak, Jette Fergo og Torben Nielsen anbefalede denne kommentar

Uhda, sådan kunne jeg ikke skrive da jeg gik i 7. X :) Men...
Denne heldagsskole giver nettop mere tid til sport, gør undervisningen meget mere differentieret(altså mindre røv til bænk i 45 min, og i højere grad med udgangspunkt i den enkelte elev), mere spændende og vedkommende. skolerne er også forpligtet på at komme i kontakt med det lokale liv ift., musik sport osv.
Er iøvrit helt enig med Dennis Baggers Laursen i at der skal skæres i tilskuddet til privat-skoler, hvis man ikke er tilfreds med folkeren må man sku' da selv punge ud

Vil iøvrigt gerne give en general opfordring herinde til Mads Kjærsgård og andre om i højere grad at gå efter bolden end manden(lidt selvmodsigende at nævne et navn her, men bare for at understrege at det ikke nødvendigvis var jerandre jeg snakkede til i denne omgang) Man har ret til at ha' sin mening ligemeget hvor meget i er uenige i dem, eller deres opførsel, og det er en fuldstændig misforståelse af hvorfor vi har ytringsfrihed at gøre brug af den til at svine politikere til på et personligt plan. Dette er ikke USA de herre...

Jeg bliver altid pinligt berørt af at læse kommentarende hernede, det er starten på en røvsyg debat kultur, hvor der er brug for syndebukke.

jeg vil henvise jer til nationen.

Desværre er det sådan, at interessen kommer med beskæftigelsen, så hvis man ikke er i stand til at motivere sig selv til at blive klogere, mere vidende, opnå intellektuelle færdigheder, ser det ikke så godt ud i menneskelige samfund. Det er hårdt arbejde at være barn, derfor skal ved Gud ikke lægge flere timer oveni i en heldagskole - bl.a. fordi skolen kun er en del af det, der går ud på at tilegne sig verden, som den foreligger, så man ved, hvad det er, man skal lave om, når man bliver voksen.

Jeg elskede at gå i skole, især elskede jeg, at jeg hurtigt lærte at læse og på den måde fuldstændig kunne vælge mine egne kilder til viden i dagspresse, på biblioteket og i boghandlen.

Iøvrigt kom jeg jo ikke i skole efter år i børnehave, så jeg var måske mere positivt stemt overfor samfundets tidlige krav om at leve op til mit tidlige børneansvar. Børn er jo forhærdede, når de kommer i skole og har allerede opbygget strategier for at overleve i institutionsstrukturen.

Torben Nielsen, claus knudsen, Niels Duus Nielsen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Kære Lukas

sejt indlæg.

Hvor ufedt at se de mange kommentarer, der mere eller mindre taler ned til dig!

De er pinlige. Åbenbart ikke i stand til at tage dig alvorligt. Jeg skammer mig over at være voksen, når jeg ser, hvor lidt de er istand til i det mindste at lytte til dit budskab.
Men de er åbenbart ikke i stand til at åbne for den tanke, at magten dsv. regeringen kan tage helt fejl med deres 'fine heldagsskole'. Og så det jo uhyre let at mose dine argumenter. Men hold kæft hvor er det pinligt, når du nu netop er istand til at gå i en dialog på et så højt niveau. Hvor du går enormt højt op i niveau - kan man sige, at de voksne går langt, langt ned i niveau.

Jeg er desuden enig med dig i, at heldagsskolen ikke er en forbedring. Man skulle hellere lave skoledagen mindre! Og så sørge for at lærerne fik en reel tid til forberedelse, så skolen blev klart mere interessant for alle i den tid, som I skal være der. Desuden skulle man sørge for flere lærerkræfter til at hjælpe de elever, der har et lidt større behov for hjælp i timerne. Det ville være en forbedret skole...Heldagsskolen er et tilbageskridt. For både elever og lærere...

Og ja, jeg har faktisk arbejdet som folkeskolelærer 3.5 år - efter at jeg blev færdig på universitetet med en sociologieksamen...

Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen og Brian Rosberg anbefalede denne kommentar

Den virkelighed, for 40-50 år siden, som Ole Hansen beskriver ovenfor, var den der skabte velfærdssamfundet. For uden velstand, ingen velfærd. Når man læser Lukas indlæg, forstår man hvorfor dette velfærdssamfund er på retur.

Desværre har kun et mindretal (dem over 50 år) i dagens Danmark kendskab til hvordan det var, og hvordan tingene hænger sammen, medens resten er født ind i et velfærdssamfund, og tager det som en selvfølge.

Kineserne har ikke tænkt sig i al evighed, at arbejde som lønslaver for bl.a. danskere, og derved sikre, at selv folk i eksempelvis Danmark, der ikke producerer noget, kan leve en forholdsvis bekvem tilværelse med billige forbrugsvarer.

Kineserne er derfor ved at opbygge deres eget enorme potentiale for et hjemmemarked, som er lille i dag fordi den kinesiske produktion har været, og delvis stadig er, eksportorienteret. Når det sker om 10-15 år, står danskerne.og deres såkaldte velfærdssystem, over for et endnu større problem end i dag, jo mindre der findes andre produktive lønslaver et andet sted i verden, til erstatning for kineserne. Og det gør der næppe.

Majbritt Nielsen, Karsten Aaen og Jesper Frandsen anbefalede denne kommentar

Ole Olsen, der er jo også den sandhed i det, at vi kun er blevet rigere, efter vi forlod kadaverdisciplinen.
Lars Jørgensen, folk er temmelig enige med Lukas i udgangspunktet: at heldagsskolen er en dårlig idé, de er blot ikke så enige i Lukas's argumenter imod den, som faktisk er det, heldagsskolen er politikernes desperate forsøg på at gøre op med.
Den dovenskab, der får lov at brede sig, hvor folk er passive fremfor aktive og deltagende i de væsentlige aktiviteter i samfundet, er svær at gøre op med - og den smitter vist desværre, for det er vist ikke helt så aktivt et lærerkorps, vi har mere, som i gamle dage.

Lars Kristensen

Det er ikke politikerne der indfører heldagsskolen og uddannelsen til et brugbart arbejdsredskab, det er erhvervslivet der kræver det og politikerne bukker og skraver og gør lovgivningen så den passer ind i erhvervslivets kram.

Lukas er inde på noget af det rigtige, for hvor er læringen i at leve livet som det menneske vi alle er.

Vi får flere og flere såkaldte folkesygdommer, som ganske enkelt er opstået på grund af erhvervslivets krav om hurtigere og hurtigere arbejde, for der er jo blevet færre timer at arbejde i, derfor kræver erhvervslivet hurtigere arbejde.

Samtidig kræver de at vi skal kunne konkurrere og på den måde være med i dødedansen om guldkalven.

Hvorfor skal vi gøres så ens og medgørlige, som en kineser gennem århundreder er blevet gjort til. Forhåbentlig vågner selv kineserne op en dag og opdager, at der er blevet løjet for dem og derfor er blevet bedraget. Præcis som vi - mange af os danskere - føler, at vi er blevet bedraget.

Flemming Scheel Andersen, Karsten Aaen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

"... vi skal være lige så gode som kinesere. Gud vil jeg da ej!"

Så enkelt kan det siges, og så klart burde vi alle sige det. Kineserne er måske gode til at knokle røven ud af bukserne for usle lønninger, for at gøre et fedtlag af kapitalejere, bureakrater og pampere rige, men det betyder ikke at vi også skal være lige så "gode". Jeg kunne hellere tænke mig vi blev gode til at passe på hinanden, til at give plads til hinanden og til at dele vore rigdomme.

Lukas ser ud til at have en særdeles veludviklet kritisk sans og frihedstrang. Gid flere voksne var som ham.

Med konkurrencestaten totalskole lægger man bunden til et nyt ungdomsoprør. Husk at de børn, man nu sender i maoistisk træningslejr for at konkurrere med kineserne, er dem, der til sin tid skal bestemme hvordan vi andre skal have det når vi bliver gamle. Det er ikke sikkert de vil se mildt på den generation, der tog barndommen fra dem.

Camilla Juul, Carsten Munk, Flemming Scheel Andersen, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen og Flemming Pedersen anbefalede denne kommentar
Rasmus Kongshøj

I øvrigt, så mener jeg det er en fejltagelse, at børn skal have deres vågne timer fyldt ud med "aktiviteter", uanset om de er nok så spændende. Børn, især de lidt større, har rigtigt godt af at kede sig, og gerne kede sig i fred for lærere, forældre og pædagoger. Kedsomheden tvinger dem nemlig til selv at finde på noget, og når de gør det, så udvikler de deres selvstændighed og kreativitet langt mere end nogen totalskole nogensinde vil kunne.

Torben Nielsen, Flemming Scheel Andersen, Karsten Aaen, Brian Rosberg, claus knudsen, Steffen Gliese og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Man kan og skal da ikke lære at leve livet, man skal lære, hvordan verdens beskaffenhed er for nærværende, som resultat af udviklingen. Så må man selv finde ud af at bruge elementerne.

Jeg tør komme med den påstand at ingen her, hverken Lukas eller de kære meddebattører, inklusive undertegnende, i virkeligheden aner den mindste dyt om hvad det vil sige at være kineser. Og hvad for en kineser egentligt, hvis vi lige holder lidt fast i det?
- En fattig bonde, en forkælet datter til en af de mange nyrige milliardærer, en gammel maoist eller en ambitiøs moderne kunstner? Allerede her løber vi ind i et stort problem, man kan ikke slå 1 milliard mennesker over en kam, kan man?

Bortset fra kineserne, da jeg startede i folkeskolen var vi 36 børn i klassen, vi havde 1 lærer til alle fagene, vi skrev med kridt på en lille skiffer-tavle og når vi opførte os dårligt skulle vi sidde efter, skrive straffeopgaver som 100 gange "jeg vil aldrig mere lyve om mine lektier" eller, hvis vi var heldige, så fik vi bare et par smæk med lærerens træpind eller en lineal. Det sviede, men så var det også overstået med det samme - i modsætning til eftersidning. Når vi var søde og dygtige, fik vi et lille helgenbillede, eller malet en stjerne i vores hæfte (efter vi var gået over til at skrive med blyant på papir).
Jeg voksede op i Østrig og året var 1961.

Senere, dat jeg gik på et teknisk gymnasium havde vi 52 timers undervisning - om ugen. Plus lektier selvfølgelig.

Det stoppede mig alligevel ikke fra at være elitesvømmer og derudover spillede jeg også i et ganske godt band. Vi var fattige og jeg har haft en lykkelig og spændende barn- og ungdom som jeg for intet i verden ville bytte for noget andet, selv hvis det kunne lade sig gøre.

Det var en lykkelig tid, fordi når skoledagen var slut, styrede vi stort set selv vores liv. Forældrene havde jo travlt med at tjene penge og gøre karriere, og vi passede os selv og det var bare herligt, uden mobiltelefoner, computere, MP3 afspillere, TV og alt det andet bras som vi i dag tror vi ikke kan være foruden.

Jeg har dyrket mange interesser og lært rigtig meget. Skolen var jeg, ligesom mine kammerater, ikke særlig glad for. Vi så skolen som en slags fængsel, hvilket den, sammenlignet med nutidens skole også var, men vi tog det i en stiv arm og lod os på ingen måde kue. Døgnet havde jo 24 timer, der var weekender (omend vi også havde skole om lørdagen) og ferier.

Kære Lukas her er ikke et produkt af rundkredspædagogikken, det er han for ung til, så hvordan har han fået sine morsomme ideer om at "Vi er børn, og børn burde have frihed til selv at vælge, hvordan deres skole skal være"?

Nåja, frasen "frihed til at vælge" ringer en klokke.

Kære Lukas,
Før eller senere vil du nok sande at begrebet "frihed" er det mest misbrugte i verden. Vi er ikke frie individer, vi er alle en del af en superorganisme der kaldes "samfund" og illusionen om at være frie individer er implanteret for at holde os i godt humør.

Du kan ikke vælge hvordan en samfundsbetalt institution fungerer, og så slet ikke tale om at du har ret til det. Det har du bare ikke.

Måske kan din generation finde ud af at bygge et bedre samfund end det vi nu har, selv om vores nuværende samfund nok er det bedste nogensinde. Ellers ville du slet ikke kunne komme på de tanker du skriver om her.

Og selv om det nok er det bedste samfund vi nogensinde har haft, så er der jo alligevel så meget galt med det, så meget som helt sikkert kan gøres bedre, jo SKAL gøres bedre, fordi vores nuværende samfund, med alle de fordele det har, trænger virkelig til en forandring. Det har nemlig en meget alvorlig fejl: Det er ikke bæredygtigt, det vil sige det kan ikke fortsætte som det er fordi der er for mange detaljer som ikke hænger sammen i længden.
En de mange uholdbare detaljer er den at folk tror de er frie, mens denne frihed i virkeligheden kun er en illusion, et produkt af meget udspekuleret manipulation - kald det bare hjernevask.

Og når du tror at du har en ret til at vælge hvordan en samfundsinstitution skal fungere, viser det bare at du er selv allerede et offer for denne hjernevask.

Så der er meget at tage fat i for dig og din generation. Brug din skoletid til at lære så meget du kan fordi viden ER magt og uanset hvordan skolen nu ender med at være, så er skolen den ene store portal til erhverv af viden.

Bortset fra dette er jeg enig med dig i at heldagsskolen er en rigtig lorte ide. Lærerne er jo heller ikke blevet spurgt om de ønsker den, og ingen ved så rigtigt hvor ideen egentlig kommer fra eller hvorfor den absolut skulle presses igennem, og du har sikkert ret i at I ikke vil lære mere fordi I bliver tvunget til at være i skolen et par timer mere om dagen. Det kaldes politik og politik er desværre fuld af løgn, det har du helt sikkert også allerede fattet.

Majbritt Nielsen, ellen nielsen, Torben Nielsen, Ulf Timmermann, Steffen Gliese, Karsten Aaen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Matthias Hansson

Fuld støtte til Lukas og hans kammerater herfra!

Lever den stjålne barndom tilbage, straks!

Torben Nielsen, Karsten Aaen, Rasmus Kongshøj og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Majbritt Nielsen

For en del år siden. Underviste jeg et lille hold på 5 fra Zambia.
De var heroppe for at lære at vedligeholde fiskebåde og sejle dem så de kunne bland andet fiske.

Og jeg tror simpelhen at Lukas ville blive skudt ekstremt bag af dansen. Hvis han skulle konkurrere med de her unge mænd. De har kun et valg for at forsørge sig selv. Det var at suge læring til isg. De var nok skide ligeglad med heldagsskole, de tog bare fat og knoklede igennem.
Det er sådanne mennesker Lukas og resten af banden skal konkurrere med.

Jeg har lidt ondt af børn i dag. Mine egne nevøer brokker sig over at skolen er kedelig og at de kunne lære mere hvis den var interessant.
Så får jeg godt nok ondt af de børn der vokser op i dag. Hvis de mener at ting skal være interessant for at de gider det.

Men det kunne måske være at jeres forældre skulle tage sig sammen og være med til at påvirke skolen eller også kan i jo bare flytte over i en privat skole.

Damanrk bliver ikke ved med at være som det er i dag. Det ændre sig og desvæære tror jeg til det værere.
Men forhåbentligt er jeg død til den tid.

Kæmp imod Lukas, du har den helt rette indstilling. Jeg har selv 4 børn og et af dem går i 1ste klasse. Jeg er imod den kommende reform og jeg kæmper imod, men Lukas, for at starte en revoultion er du nødt til at have nogle med på den og det er her vi kommer til at stå alene. Folk er bange for at sætte sig på tværs, de har jo lært ikke at gøre det. Se bare DF og V og alle deres regler, al overvågning, arbejdsløshed. Altsammen noget der påvirker folk til at sige ok, jeg holder bare min kæft, så beholder jeg nemlig mit job eller bliver ikke spærret inde hvis jeg skulle komme til at sige noget forkert på facebook eller twitter.

Lukas kære ven, du er på rette spor, skift for alt i verden aldrig kurs og skynd dig at sætte dig ind i politik, så styrer du måske verden en dag?

Politikerne og måske endog samfundsvidenskaben aner ikke, hvad de skal gribe og gøre i, fordi verden synes at forandre sig. Alt det, der således blot er midler til at opnå en excellent tilværelse, gøres pludselig til mål i sig selv, fordi de i virkeligheden er ved at have udspillet deres rolle: når folk i andre lande kan fremstille deres egen mad i tilstrækkelige mængder, letter det unægteligt på den tid, vi behøver at afsætte til at tænke på deres forbrug. Og det samme gælder den vedvarende energi, transporten og meget andet. Virksomhederne må flytte produktionen derhen, hvor forbrugerne er.

Bortset fra det har vi stadig til gode at få nogen til at pege på én ting, kineserne i nærmeste fortid har opfundet.

Peter Hansen, nogensinde fået en mistanke om at vi her i det glorværdige frie (snart igen vilde) Vesten, af propagandistiske årsager, ikke får alt at vide om "kineserne"?

Nina Tofte Hansen

Tak for dit stærke indlæg Lukas!
Hvor har du dog ret i det med "at tage brillerne på" - jeg tror virkelig at du og mange andre børn er langt mere klarsynede end de fleste voksne.

Jeg er også selv en stor modstander af den nye folkeskolereform, og dybt frustreret over at denne her forringelse finder sted i min levetid, uden at jeg føler jeg kan gøre nok for at kæmpe imod det. Planerne om de længere skoledage giver mig ondt i maven. Jeg mener man begår en stor fejl ved at fratage børn mere af deres dyrebare fritid. Et godt børneliv er langt mere end skoleliv derfor er det så vigtigt at der er tid og energi til mere end at gå i skole.

Pædagogforeningen LFS har mange gode tanker om dette i deres høringssvar til Folkeskolereformen (http://modkraft.dk/blog/jan-hoby/lfs-h-ringssvar-forslag-til-lov-om-ndri...). De påpeger bl.a. vigtigheden af retten til fri leg. Om den nye reforms indstilling til leg skriver de:
"Leg underlægges en planlagt tid og bliver en videnskab og en industri, hvor legen bliver mere og mere organiseret og brugt som et centralt pædagogisk lokkemiddel og redskab i børns læreprocesser og læringsoptimering."

Måske er der andre end mig her, der har læst Michael Ende's Momo og tidstyvene? I den dystopiske verden hvor tidstyvene hersker, tilbringer børnene deres dage i "børnedepotet" hvor de udfører nyttige og dødssyge voksenorganiserede "lege".
Det er nok en grum følelse af, at vi med den nye folkeskolereform bevæger os støt i retningen af disse grå børnedepoter, som giver mig så inderligt ondt i maven.

Rasmus Kongshøj, Brian Rosberg, Torben Nielsen, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Uanset hvad man måtte mene om helhedsskolen, kan jeg virkelig ikke se, hvad den har med kinesiske eliteskoler at gøre. Hvis man får mere praksisrelateret/virkelighedsnær undervisning, mere leg og motion og har lavet de fleste af sine lektier, når man har fri, så man virkelig har fri når man har fri, så taler vi vel nærmest om det modsatte af asiatisk terperi.

Poul Borup-Andersen

Det var ikke Lukas der skrev dette indlæg. Det var andre, der støbte kuglerne, men LUKAS fyrede 'kanonen' af. Kan det blive indrømmet?

Lukas gå ind til dine forældre i stuen fredag aften kl. 20:00, derefter prøv, at slukke dine forældres fjernsyn imens de ser vild med dans, hvis de reagerer på din handling med en neurotisk udtryk, så tag på efterskole.

Vær opmærksom på,
at der ikke er skolepligt i DK, men kun undervisningspligt!
Folke-Skolen er altså dét undervisningstilbud,
som stat og kommune er i stand til at finde frem til at tilbyde forældre til børn i den undervisningspligtige alder!

Majbritt Nielsen, Karsten Aaen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Heldagsskolen er det fremmeste udtryk for det, der er gået galt i vores samfund for tiden: kvantitet forveksles med kvalitet.
Når det er sagt, så er der også andre normskred, der ødelægger meget. I min tid var vi ikke begejstrede for lektier, men vi lavede dem. I dag virker det undertiden, som om eleverne ikke engang overvejer, om de skulle lave deres lektier, de lader bare være. Men lektier har en funktion, de træner færdigheder, som er nødvendige senere hen, bl.a. hukommelse og den automatik, man gerne skal besidde, når man taler med folk på fremmede sprog.

Sider