Læserbrev

Grøn omstilling kommer nedefra

10. oktober 2013

Mandag den 7. oktober fremlagde jeg ressourcestrategien Danmark uden affald. Information peger i tirsdagens leder på en række udfordringer, som jeg gerne vil kommentere.

Med Danmark uden affald sætter vi ambitiøse nationale mål for, hvor meget mere vi skal genanvende og lader det være op til kommunerne at vælge de tekniske løsninger. Informations lederskribent ønsker, at jeg skal bestemme, hvordan kommunerne indretter sig. Jeg er uenig, fordi jeg tror på, at den grønne omstilling kun kan lykkes, hvis vi får danskerne med og lader ideerne og løsningerne spire nedefra og lokalt.

Jeg vil ikke bestemme, om to eller tre skraldespande er det rigtige antal. Som politiker er det min opgave at give retning og mål og samtidig stille de nødvendige værktøjer til rådighed. Og allerede i dag er 16 kommuner godt i gang med at sortere madaffaldet med stor succes og uden at nogen har tvunget dem til en bestemt teknisk løsning.

Derudover er der hos skribenten en forventning om, at enhver omstilling skal koste penge, før den virker. Heller ikke det er jeg enig i. Vi ved, at råvarerne er steget i pris, og at affaldet i dag ofte er penge værd. Så selv om skiftet fra forbrænding til genanvendelse tager tid og kræver tilvænning, er jeg sikker på, at det bliver en god forretning på længere sigt.

En velordnet overgang

Den grønne omstilling handler ikke om at råbe »send flere penge«, men om at bruge de midler, vi allerede har, på en bedre måde. Og faktum er, at vi i Danmark bruger mere end 10 milliarder kroner om året på håndtering af affaldet. Det er de 10 milliarder, vi nu sætter retning på, og som skal rykke Danmark fra forbrænding mod genanvendelse.

Det betyder, at vi på sigt skal have færre forbrændingsanlæg, og det er selvfølgelig et stort politisk ansvar at sikre, vi får en velordnet og ordentlig overgang, hvor vi ikke fra den ene dag til den anden gør livet svært for dem. Derfor har jeg nedsat et udvalg, som skal se på, hvordan vi bedst muligt løser den opgave.

Men at tingene bliver svære, er for mig et ikke argument for, at vi ikke skal gøre det. Især ikke når vi som nu har muligheden for at opbygge en økonomi, der skaber fremgang uden at udhule naturens ressourcer.

Miljøminister Ida Auken

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

Jeg tror, at Ida er blevet miljøminister pga. sit efternavn.
Der skal slås med en meget større hammer i dette tilfælde, men måske har regeringen ikke en større hammer og vil heller ikke slå, for så bliver der ballade og så flygter vælgerne.
Ak, ak, og derfor hælder man sit hoved til os i bunden, der modsat ønsker politikere, der tør mene noget.

Færre forbrændingsanlæg? - det er da en illusion, der vil noget - de fleste anlæg producerer fjernvarme - og som en af hendes politikerkollegaer fra S for nyligt deklamerede - fjernvarme skal være billigere - de må være på kollisionskurs med affaldsmafiaen og markedslogikken - men det lyder sikkert meget godt i ørerne på de frelste ...