Kommentar

Kreationistisk åndsformørkelse er på fremmarch i Europa

Adskillige europæiske ministre har i de senere år accepteret eller endog aktivt støttet undervisning i kreationisme. Det er nu, vi skal gøre modstand og holde den kreationistiske lobby ude af såvel uddannelsessystemet som af det politiske liv – ellers ender vi som amerikanerne
17. oktober 2013

Skal vores børn i biologiundervisningen til at lære, at den kristne gud skabte verden for 6.000 år siden? De fleste danskere vil sikkert ryste afvisende på hovedet.

Det er imidlertid ikke længere en umulig fremtidsdystopi. Sagen er nemlig, at den kreationistiske åndsformørkelse er på fremmarch i Europa.

Ifølge en ny veldokumenteret og omfattende artikel i det internationalt anerkendte tidsskrift Journal of the American Academy of Religion har den amerikanske kreationisme bredt sig til vort hjørne af verden med bemærkelsesværdig kraft i nyere tid. Indtil videre har vi været nogenlunde forskånet i Danmark, selv om der også her har været folk, der har ytret sig til støtte for både kreationisme og dens strategisk stuerene variant, den såkaldte intelligent design-teori.

Men problemet er der, og det er voksende. Ifølge en af medforfatterne til den nævnte artikel, professor Peter C. Kjærsgaard fra Aarhus Universitet, er kreationistiske aktivister nu »aktive i alle de europæiske lande. De opererer i alle samfundslag, og de rekrutterer fra mange forskellige grupperinger i samfundet.«

Artiklen dokumenterer, at ministre i adskillige europæiske lande har accepteret eller endog aktivt støttet undervisning i kreationisme. Det har man i de senere år set i Tyskland, England, Rusland, Holland, Italien, Rumænien, Polen, Serbien og Tyrkiet.

Ikke kun for fundamentalister

Desuden er kreationismen ikke længere vævet uadskilligt sammen med fundamentalistisk, protestantisk kristendom som i USA. Den har tilpasset sig forskellige miljøer og støttes i adskillige tilfælde nu også af katolske og ortodokse kristne såvel som af muslimske organisationer.

Evolutionsteorien, der er en af de vigtigste videnskabelige erkendelser nogensinde, er med andre ord i stigende grad kommet under pres af religiøse obskurantister. Og presset er stort i adskillige europæiske lande.

Med evolutionsbiologien har vi fået greb om verden og os selv. Vi ved i dag på afgørende områder, hvem vi er, og hvilke mekanismer der har frembragt os. Og med den helt aktuelle indsigt i genetik gøres dag for dag nye erkendelser, som man ikke kunne drømme om for få år siden. Vores viden er eksploderet. Vi er blevet utrolig meget klogere på fantastisk kort tid.

Men den religiøse propaganda fra kreationistiske kristne og muslimer vil det anderledes. Herfra tordner man med påstande om naturvidenskabernes underlødighed og årtusindgamle skrifters videnskabelige overlegenhed.

Ordet skal naturligvis være frit, men det er afgørende, hvilke stemmer der høres af tredjepart. For mens de kreationistiske ideologer og aktivister umuligt kan nå den rigtige videnskab til sokkeholderne, uanset deres bestræbelser på at fremstå som netop videnskabelige, kan deres agitation påvirke folk, der ikke ved bedre.

Derfor bør alle med faglig indsigt stå vagt om videnskaben. I det mindste i folkeskolen, på gymnasiet og på universitetet. For har vi ikke en forpligtelse til at vægte videnskab og afvise fordummende, simplistiske forestillinger, hvis rationale i sidste ende er fantasier i ældgamle bøger?

Kalder forsagelsen af den videnskabelige tanke, af oplysningstidens idealer og af vores intellektuelle udvikling ikke på en reaktion?

Mytologi over videnskab

Den nykreationistiske bølge i Europa er chokerende, fordi den med pseudovidenskabelige argumenter og med stigende succes anfægter den indsigt, vi er kommet frem til gennem århundreders intellektuelt møje.

Der er tale om en antiintellektuel bestræbelse på at hæve mytologi over empirisk videnskab, en proces, hvor mennesker fraskriver sig ansvar og indsigt og lægger al autoritet i hænderne på dem, der forvalter myter, der blev forfattet i en længst svunden tid.

Vi bør slå igen, så vi ikke risikerer at ende som i USA, hvor den kreationistiske lobby for længst har nået såvel uddannelsessystemet som det politiske liv.

Uden at anfægte kreationisternes ret til at forfølge egne mål bør vi tænke på denne opgave som et forsvar for den videnskabelige tanke og det moderne samfund. Et forsvar for den frie tanke og det ansvarsbevidste menneske.

Kreationisme i alle dens forklædninger er religion og hører hjemme i en religiøs kontekst, ikke i det moderne uddannelsessystem.

Jens-André P. Herbener & Mikael Rothstein er begge religionshistorikere ved Syddansk Universitet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hans Larsen
  • ulrik mortensen
  • Niels-Simon Larsen
  • Sølvi Domsten
  • Søren Jessen
  • Niels-Holger Nielsen
Hans Larsen, ulrik mortensen, Niels-Simon Larsen, Sølvi Domsten, Søren Jessen og Niels-Holger Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Holger Nielsen

Denne ignorante uvidenskabelighed har længe været en del af klimadebatten og af den politiske debat på mange andre områder. Det er vel der, vi er, når man ikke vil se realiteterne i øjnene. Videnskaben skal ikke diktere vores holdninger og opfattelser, men aktivt at ignorere den og forsøge at gøre den illegitim er et tidens tegn på alle områder. Desværre finder der også et udbredt misbrug af videnskaben sted. Denne forplumring er farlig.

Allan Christensen

Med al respekt for Jens-André P. Herbener & Mikael Rothstein, så er videnskaben jo ikke under pres for første gang. Tidligere tiders tro på eksistensen af det overnaturlige lever i dag videre i bedste velgående i form af vor tids tro på eksistensen af det unaturlige. Konsekvenserne er dramatiske med stadig hurtigere eliminering af de vilde organismer der ellers som os har klaret sig fra livets begyndelse og frem til i dag.

Det er en ulykke af dimensioner om den traditionelle teknologiudvikling herunder udviklingen af kemiske sprøjtemidler ikke har bidraget til, at vi på så kort tid har kunnet få så megen velfærd, pædagogik og miljøteknologi med så uventet få ødelæggende konsekvenser for naturen og vores efterkommeres fremtidsudsigter til følge.

Michael Kongstad Nielsen

Gud ved hvad "kreationisme" betyder. Det ville nok være en fordel for de herrer, der så brændende ønsker at bekæmpe den pågældende -isme, hvis de forklarede det sagesløse publikum, hvad det er, de bekæmper.

ulrik mortensen

Fra den store danske:
"kreationisme, den opfattelse, at verdens skabelse er foregået som beskrevet i Bibelen. Kreationisme vandt frem blandt medlemmer af fundamentalistiske kirkesamfund i 1920'ernes USA som en kritik af evolutionsteorien, der afvistes som ateistisk og uvidenskabelig. Det førte til, at flere stater forbød undervisning i evolutionsteorien. Kreationisme har siden 1960'erne vundet ny støtte på den kirkelige højrefløj i USA."

Uhyggeligt ...

Christian Harder og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Ja, det er uhyggeligt.
Men eleverne skal jo dog også undervises i religion, så derfor ville det være relevant at begynde med at bede lærerkorpset om at forholde sig til forskellene, berøringspunkterne, eventuelle sammenfald, muligheder for at se videnskaben samtidig med religionen, i et religiøst lys osv., siden religionerne nu fylder så meget trods alt (80 % af danskerne går til konfirmationsundervisning).
Artiklen er bare en krigserklæring - og udtryk for berøringsangst.

Hvad/Hvem er jeg :
Der bør undervises på folkeskoleplan i den primære skabelsesmyte. I monoteismens historie og udviklinger. Biblens - og til ære for skæve Thorvald så også Koranens - ikke overvældende 'hellige' tilblivelseshistorier etc.
- og overbefolkning - sekundært klimaproblematik
Hvor/Hvornår er jeg :
Der bør undervises på folkeskoleplan i evolutionslære/teori, således at elever får et klart billede af tidsdimensioner og biologiske logikker
- og overbefolkning - sekundært klimaproblematik

Emnet drejer sig ikke om enten/eller, men om både/og.
Fokuseringen på de primære menneskehedens problemer.

'Logikken' i den fundamentalistiske 'kreationisme' er iøvrigt, at Skabelsesberetningen uomtvisteligt 'eksisterer' og ikke kan rettes et komma ved på dette fremskredne tidspunkt af glemmebogen, medens evolutionslære....
?
Tja, det 'nye' er jo altid lidt primitivt indtil det bliver gammeldags, ikke.
Men 'intelligent design' synes den rene kreationisme ikke at være.
Det holder den ellers meget af

Christian Harder, Heinrich R. Jørgensen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar

Hvad/Hvem er jeg :
Der bør undervises på folkeskoleplan i den primære skabelsesmyte. I monoteismens historie og udviklinger. Biblens - og til ære for skæve Thorvald så også Koranens - ikke overvældende 'hellige' tilblivelseshistorier etc.
- og overbefolkning - sekundært klimaproblematik
Hvor/Hvornår er jeg :
Der bør undervises på folkeskoleplan i evolutionslære/teori, således at elever får et klart billede af tidsdimensioner og biologiske logikker
- og overbefolkning - sekundært klimaproblematik

Emnet drejer sig ikke om enten/eller, men om både/og.
Fokuseringen på de primære menneskehedens problemer.

'Logikken' i den fundamentalistiske 'kreationisme' er iøvrigt, at Skabelsesberetningen uomtvisteligt 'eksisterer' og ikke kan rettes et komma ved på dette fremskredne tidspunkt af glemmebogen, medens evolutionslære....
?
Tja, det 'nye' er jo altid lidt primitivt indtil det bliver gammeldags, ikke.
Men 'intelligent design' synes den rene kreationisme ikke at være.
Det holder den ellers meget af

Michael Kongstad Nielsen

Kreationisterne burde også forklare de små disciple, hvorfor menneskene ikke er så god ved naturen, som de burde være, ja - hvorfor skaberværkets mennesker nærmest ødelægger sit eget livsgrundlag, hvilket i følge Darwin ikke skulle give stor succes i evolutionen.

Allan Christensen

Michael Kongstad Nielsen

Kreationisterne lytter næppe efter Darwin og ser formentlig også deres egen frelse som et mere attraktivt mål end evolutionær succes.

Michael Kongstad Nielsen

Det skal nok passe, Allan Christensen. Nu er jeg ikke så bibelstærk, men skaberværket omfatter vel også naturen, og mennesket gør vist klogt i at elske, agte og ære guds skaberværk. Jeg hørte for nylig en radiodiskussion mellem netop den ene skribent her, Jens-André P. Herbener, og biskoppen over Ribe Stift, Elisabeth Dons Christensen, hvor Herbener slog til lyd for, at de religiøse ledere burde påtage sig et medansvar for klimakrisen, på religionens vegne, og Dons Christensen supplerede med at mene, at næstekærligheden burde udvides til at omfatte naturen også. Så nærmer vi os jo den perfekte symbiose.

Anders Erichsen

Fornemmer jeg en fjendtlighed imod sandheden - det tyder på at være korrekt.

Hedningene kan ikke lide skabelses historian fordi de forsvarer Sataniske Løgne og Bedrageri på højt plan og leder deres næste på uveje og bort fra deres Skaber og troen på hans Søn, Jesus Kristi. Fjendtligheden er ganske demonisk, fordi de har forkastet sandheden og derpå kan ikke godtage at Sandheden kommer frem i lyset fordi de elsker mørket som de arbejder for.

Jorden er omkring 6000-7500 år gammel, Drager levede med mennesket og Skabelsen blev Skabt af vores Skabere, Jehovah. Syndfloden ligeledes er ganske tydelig i skabelsen, de adskillige lag der findes rundt omkring på gloden blev lagt ned på omkring et år, derpå har vi Kul, Olie og Fossiler fra verdensfloden.

Evolutionlæren kan ledes langt tilbage før Darwin helt tilbage til Indien - Darwin gjorde det bare populært her i vesten og mennesker uden forstand bed på løgnen så de nemmere kunne nægte sandheden om en Skaber, og en kommende dom for vores ugerninger. Deraf afvise Guds Søn og frelsen, forbigåelsens Lamb der blev slagtet, hans Brød blev brudt og hans Vin udgik til syndernes forladelse.

Men det må de jo om, personligt kan jeg ikke tage Troende Evolutionister så særligt seriøst hvilket jo tit går hånd i hånd med troende Atheister.