International kommentar

Er din nye iPad samlet af tvangs-udskrevne studenterarbejdere?

I Kina knokler en hær af teenage-tvangsarbejdere med at producere Apple-produkter, Playstation-konsoller og andet elektronisk legetøj til Vesten
De kinesiske fabrikker som producerer bl.a. Apples produkter, kan næsten altid følge med efterspørgslen. Men meget tyder på at det er de kinesiske arbejdere, som betaler prisen. Foto: Laurent Fievet

De kinesiske fabrikker som producerer bl.a. Apples produkter, kan næsten altid følge med efterspørgslen. Men meget tyder på at det er de kinesiske arbejdere, som betaler prisen. Foto: Laurent Fievet

Debat
21. oktober 2013

Det tegner til et stort efterår for elektroniske nylanceringer. I morgen ventes Apple at præsentere sin nye iPad 5 og en ny MacBook Pro. I næste måned rammer Sonys længe ventede Playstation 4 markedet. Forvent forføreriske salgstaler og stilige præsentationer.

Hvad der derimod ikke vil blive talt om ved de celebre marketingsevents, er den 16-årige kineser Zhang Thong. Han har ellers også en vis andel i lanceringerne. I juni 2011 blev Zhang og hans teenageklassekammerater beordret på ’praktikophold’ på en fabrik, der fremstiller elektroniske gadgets. I seks måneder måtte han knokle på et kæmpe Foxconn-produktionsanlæg i Shenzhen – en 20 timers togtur fra hans hjemby i det centrale Kina. Han havde intet valg, fortæller han til forskere.

»Hvis ikke vi kunne skaffe en lægeerklæring fra byens hospital om, at vi var meget syge, skulle vi straks af sted.«

Det tvungne ’praktikophold’ betød, at Zhang i strid med kinesisk lov måtte afbryde sit studieforløb på en erhvervsfaglig skole. Loven foreskriver, at praktik skal have »faglig relevans« for den studerende. Zhang var ved at uddanne sig til illustrator, nu kom han til at tilbringe et halvt år med at samle iPhones og anden forbrugerelektronik.

Ved ankomsten blev Zhang skilt fra sine lige så desorienterede klassekammerater. De blev tvunget til at sove i fabrikkens forskellige sovesale blandt voksne fremmede, fik udleveret samme uniformer som de almindelige arbejdere og modtog kun sparsomme instruktioner. Og så blev de ellers sat i arbejde: Zhang måtte udføre en eller to små rutinemæssige opgaver i et væk og stå op i timevis ved et enormt samlebånd, ved hvilket der blev produceret Apple-produkter.

»Det var trættende og kedeligt«, sagde han til forskere. »Jeg ville gerne have stoppet, men det kunne jeg ikke.«

Skolebørn på natarbejde

Som den største leverandør til Apple og flere andre forbrugerelektronikvirksomheder er Foxconn ikke blot en af Kinas største arbejdsgivere. Den er også storforbruger af studerendes tvangsarbejdskraft. I oktober 2010 vurderede selskabet, at studerende i perioder udgør op mod 15 procent af firmaets arbejdsstyrke svarende til 150.000 personer, hvoraf de 28.000 udelukkende samler Apple-produkter. Sidste år fandt forskere frem til, at 70 procent af de ansatte på en Honda-gearkassefabrik var gymnasieelever.

Så sent som for et par uger siden indrømmede Foxconn selv at have brudt loven ved at lade skolebørn arbejde over og om natten. Over 1.000 af dem havde angiveligt været beskæftiget med at samle de nye PlayStation 4-spillekonsoller.

Interviewet med Zhang og 63 andre tvangsudskrevne ungdomsarbejdere kan læses i en kommende bog af forskerne Jenny Chan, Pun Ngai og Mark Selden. Der er flere rystende historier: En 16-årig pige lider af menstruationsforstyrrelser. Smerterne bliver ved i månedsvis, og hun mener, at de er forårsaget af natarbejde og stress på fabrikken.

»Vores pauser inddrages, hvis vi ikke når produktionsmålene«. Den 16-årige er for genert til at fortælle den mandlige værkfører om smerterne. Hendes forældre er så langt væk, at de kun kan give råd over telefonen.

Zhang, hans klassekammerater og hundredtusinder af teenagere udgør et centralt led i en af de mest magtfulde økonomiske relationer i verden. De er en del af et handelsforhold, hvor kinesiske børn tvinges ind i en gigantisk fremstillingsmaskine, der er resultatet af en overenskomst mellem lokale arbejdsgivere og multinationale koncerner, for at producere skinnende nyt elektronisk legetøj, som samme milliardkoncerner så kan sælge videre til vestlige forbrugere.

Sommeren før Zhang blev sendt til Foxconn-anlægget, beordrede bystyret i en by i Henan-provinsen, hvor han kommer fra, alle erhvervsskolerne til at sende deres elever til en anden Foxconn-fabrik. Havde de aftalt studierelevante praktikforløb andre steder, måtte disse annulleres, for de skulle omgående indlemmes i Foxconns arbejdsstyrke. Chan og hendes forskerkolleger formoder, at hensigten var at have en arbejdsstyrke klar ved en forestående åbning af en iPhone-fabrik i Henan. Direktivet var end ikke hemmeligt, det blev offentliggjort i pressen, og provinsguvernøren påtog sig at sørge for, at det blev gennemført. Officielle rekrutteringsmål blev udstedt, og lokalstyret fik en millionbonus for at skaffe Foxconn de arbejdere, selskabet havde brug for. Lærerne fra skolerne tog også med – de fik betaling af Foxconn for at sikre, at deres elever arbejdede hårdt.

Offervilje som på Fukushima

I en af disse fabrikker klagede studenterarbejdere over mavepine og kvælningsfornemmelser og stillede spørgsmål om sikkerhedsforholdene på arbejdspladsen. Læreren reagerede, som han senere fortalte forskerne, ved at henvise til atomkatastrofen på Fukushima: »Tænk lige over uselviskheden hos de kernekraftteknikere og lægehold (på Fukushima, red.), som gik i aktion under det radioaktive udslip i Japan. Ingen af disse japanere unddrog sig redningsarbejdet. På samme både bør vi alle tage et ansvar til menneskehedens bedste.«

Det er altså igennem dette system, at vi vestlige forbrugere får vores fantastiske nye gadgets år efter år. Apple vil sikkert hævde, at de umenneskelige forhold på dets kinesiske leverandørfabrikker hører fortiden til. Man skal være dårligt begavet for at fæste lid til disse forsikringer. En rapport fra Apples interne efterforskere dateret maj 2013 konstaterede, at »ingen praktikantarbejdere har været beskæftiget i Chengdu (en by i det midtvestlige Kina, red.) siden september 2011.« Men samme måned kunne Chan fortælle, at over 7.000 studentermedhjælpere var i arbejde på fabrikken i Chengdu. Det svarer til over 10 procent af arbejdsstyrken.

Aditya Chakrabortty er økonomisk journalist på The Guardian

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvad kan man sige - man føler sig jo magtesløs når man sidder heroppe i Danmark, og hører om de forhold de arbejder under.

Jeg er ihvertfald glad for at jeg ikke ejer en ipad. Og jeg håber at Apples ry bliver godt blakket efter at dette slipper ud.

Brian Pietersen, Kalle Nielsen, Mette Hansen, Carsten Mortensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Personligt, har jeg aldrig brudt mig om Apples produkter, deres design og deres forretningstrategier.

Det til trods, så er Apple langt fra det eneste firma, som får lavet deres produkter i Asien, fremstillet under usle, uetiske og umenneskelige arbejdsforhold. Listen af virksomheder er MEGET lang, desværre.

Brian Pietersen, Mette Hansen, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen, Anders Feder, Levi Jahnsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Det har været kendt længe, både børnearbejde, og kritisable forhold. Foxconn står nu for produktionen til et hav af produkter. Desværre er der ikke ret mange der reagerer, men det er politikerne der må tage ansvaret. De har tilladt denne eksport af arbejdspladser uden gebyr på ophøret af vestlige værdier, som nu er med til, at underminere de samme på sigt. Så chancen for at børnebørnene står ved et samlebånd fyldt med opløsningsmidler, virker måske utopisk, men er det nu også tilfældet. Økonomisk vækst og fordeling er ikke længere en symbiose. Samtidig har de solgt hele miseren som CO2 neutral vækst. Gigantisk fupnummer, men det kræver jo et villigt publikum. Men regningen - kommer så i kraft af forurening af både vand, land og luft over tid.

Brian Pietersen, Rasmus Kongshøj, Poul Eriksen, Dan Johannesson, Karsten Aaen og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
jasper bertrand

@Peter
Hvis man er tvangsudskrevet er det vel også fornuftigt nok ikke at tage for hårdt fat.

Mads Kjærgård

Tja hvor langt er det så europæiske arbejdere skal ned i løn for at konkurrere med sådanne forhold? Man skal vel nærmest i minus, men hvem fanden vil de så sælge deres l... til?

Brian Pietersen, Carsten Mortensen, Rasmus Kongshøj og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar
Soren Andersen

"Jeg er ihvertfald glad for at jeg ikke ejer en ipad"

Mit gæt er at Ipad er nævnt fordi det er populært og rammer mange på én gang - det skal næppe læses som at Ipad er det eneste produkt dette forhold vedrører

Brian Pietersen, Rasmus Kongshøj og Anders Feder anbefalede denne kommentar
Povl Erik Thøgersen

Der er en meget stor chance for at Foxconn i Kina har produceret en eller flere elektronik produkter i ethvert dansk gennemsnitshjem.
Foxconn er verdens største producent af elektronik målt i indtægt. De samler ~40% af alt forbruger elektronik globalt.

Ejer du en: iPad, iPhone, iPod, Kindle, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U?
= højst sandsynligt produceret af Foxconn i KIna.

Foxconn producerer/har produceret elektronik for følgende mærker:
Acer Inc, Amazon.com, Apple Inc., Cisco, Dell, Gateway, Hewlett-Packard, Intel, Microsoft, Motorola, Nintendo, Nokia, Samsung, Sony, Toshiba & Vizio.

*Alle disse informationer er fra Wikipedia.org*

Jeg ejer følgende elektronik produkter, der højst sandsynligt eller muligvis er produceret under slavelignende forhold af Foxconn:
Acer laptop, Sony PS3, Microsoft Xbox 360, Samsung monitor & Galaxy S2.

Nogle af kommentarerne af denne artikel virker en "smule" hykleriske for at sige det mildt! "veganer med læder sko og bælte"!

Har du ingen elektronik produkter?

Hvad med: det "relativt" billige tøj du køber i H&M og lignende tøjbutikker, dit indkøb i det lokale supermarked, dit platin i din katalysator, din vielsesring med guld og diamant, kul i dit kraftværk ...osv...osv

Jeg vil væde på at alle disse ting højst sandsynligt har blod, sved og tårer fra en stakkel i den 3. verden!

Brian Pietersen, Dennis G. M. Jensen, Anders Feder, Mette Hansen, Thomas Thomsen, Carsten Mortensen, Rasmus Kongshøj, Peter Mortensen, Karsten Aaen og Majbritt Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg har lige købt en ny Samsung smartphone, men om den er mere 'clean' end en iPhone, er nok tvivlsomt. Har i øvrigt lige læst, at mobiltelefoner er mere udbredte end tandbørster.

Henning Lögun

Det var også Foxconn der installerede net rundt om deres bygning så folk ikke kunne hoppe ud og begå selvmord og fik deres ansatte til at underskrive en erklæring om de ikke ville begå selvmord. Det var løsningen efter en bølge på 18 selvmord blandt de ansatte. Et skønt sted...ingen tvivl om det. But who gives a sh*t..så længe vi kan få billig konsumer crap og aktionærerne kan få større afkast i år end sidste år.

"Unfettered capitalism is a revolutionary force that consumes greater and greater numbers of human lives until it finally consumes itself" - Chris Hedges.

Brian Pietersen, Dennis G. M. Jensen, Mette Hansen, Rasmus Kongshøj, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen og Majbritt Nielsen anbefalede denne kommentar

Til alle de hellige herinde, der er åh så glade fordi de ikke ejer et Apple produkt, så må man jo håbe de heller ikke ejer et Samsung produkt. Samsung Galaxy er også produceret af Foxconn og lur mig om der er forskel på arbejdsforhold eller ansatte. Men de er jo altid sjovere at gå efter et amerikansk firma end et Sydkoreansk.
PS. Jeg har en HTC telefon og ingen Ipad

Majbritt Nielsen

Appel er kold. var det ikke deres frontfigur der fik en god ide. Så blev hele styrken sparket ud af køjen midt om natten og til samlebåndet.
For Der Fuhre havde fået en god ide og der skulle arbejdes når han jo også var igang.

Brian Pietersen, Rasmus Kongshøj og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Kenneth Nørgaard

@Poul Hansen.

Grunden til, at det ofte er Apple der står for skud, skyldes jo flere faktorer end, at der er tale om et amerikansk selskab.

Apple vil jo gerne stå som det korrekte selskab med de rette produkter, det rette design, den rette holdning - alt er bare så rigtigt.
Det samme gælder deres evner til at maksimere deres indtjening. De har tårnhøje overskudsrater, mens producenten af produkterne ikke har det, forhandlerne ej heller og forbrugerne betaler gladeligt prisen for at holde hjulene i gang i hele kæden.
Dertil kommer evnen til at gemme penge væk - ganske lovligt forstås - fra det amerikanske skattesystem. Alt sammen faktorer, der nok kan bringe om ikke det værste frem i folk, så i hvert fald skabe en vis irritation og stridslyst.

Du skriver i dit indlæg, at Samsung Galaxy også produceres på Foxconn. Det er så vidt jeg har kunnet finde frem til ikke korrekt. Samsung har deres egne fabrikker. Når det er sagt, så er der noget, der tyder på, at arbejderne ikke har det meget bedre der. Man skal åbenbart helst hyle med de ulve, man er iblandt i den branche.

http://www.theatlanticwire.com/technology/2012/09/these-samsung-factorie...

Men listen af virksomheder, der benytter Foxconn er lang. Her er listen over dem, der regnes for at være de største kunder:

Acer, Amazon.com (Kindle), Apple, Cisco, Dell, Google, Hewlett-Packard, Microsoft, Motorola Mobility (ejet af Google), Nintendo, Nokia, Sony, Toshiba og Vizio.

9 af selskaberne er amerikanske. Og du har formentlig også et product, der er produceret på Foxconn, når det kommer til stykket.

@Henning Lögum: Som jeg husker historien, blev nettene rigtig nok spændt ud for at undgå flere selvmord. En af grundene til, at medarbejderne tog deres eget liv var, at ansættelseskontrakten indeholdt muligheden for udbetaling af penge til familien, såfremt man mistede livet, mens man arbejdede på Foxconn. Denne mulighed er senere fjernet, mens nettene nu skal sikre imod mere dårlig omtale.
Se - det er medarbejderpleje på højt plan. Det må være HR afdelingen fra helvede, der er kommet op med den "lyse" idé en sen eftermiddag i Kina...

Kenneth Nørgaard

@Poul Hansen.

Ifølge denne artikel, nyder HTC også godt af de flittige medarbejdere hos Foxconn

http://techcrunch.com/2012/08/28/foxconn-international-holdings-register...

Beklager...

Rasmus Kongshøj

Det er håbløst at gøre noget ved dette problem som forbruger. Apple er jo ikke nogen særligt amoralsk virksomhed. De er såmænd hverken værre eller bedre end alle andre. Hele den vestlige økonomi bygger på undertrykkelse og udbytning, både i vesten og i særligt høj grad i østen og i den tredje verden. Med mindre man flytter ud i en hule i Rold Skov, så er man en del af denne økonomi, uanset hvor korrekt og bevidst man forbruger.

I stedet for den håbløse strategi om at forarges og fravælge bestemte produkter på det individuelle plan, må vi handle kollektivt. Vi skal ikke handle som enkeltstående forbrugere, men derimod handle kollektivt som borgere. For eksempel kunne man pålægge varer fra slave-lande en straftold, så de relativt friere arbejdspladser herhjemme ikke bliver udkonkurreret af tvangsarbejde.

Vil vi have bedre forhold for arbejdere i Kina, Indien og de andre slave-lande, så kommer vi ikke uden om at der historisk set kun er én ting, der for alvor kan give arbejdere rettigheder, og det er en aktiv, selvbevidst og kampvillig fagbevægelse. I vesten bør vi derfor aktivt støtte forsøg på at organisere slave-arbejderne, og aktivt bruge handelspolitikken til at favorisere varer produceret af organiseret arbejdskraft.

Katrine Visby, Per Dørup Jensen, Karsten Aaen og Martin Karlsson Pedersen anbefalede denne kommentar
Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

For en kort overgang var der en del omtale af Fairphone. Men det er jo lidt svært at følge produktet helt til dørs... og alle de andre. Er min telefon eller computer fair trade, så sætter jeg stadig spørgsmålstegn ved routeren, ved modemmet - og for den sags skyld hele netværkets kabling. Med den pris, jeg har købt mine stikdåser til, virker det rimeligt at antage, at producentens ansatte nok heller ikke er fyrsteligt lønnet.
Hvad havde det hele kostet, hvis det var produceret her under gældende regler?

Man kunne indføre en certificering på linje med den, man har på ædeltræsområdet.
Man gør sådan:
1. Kun produkter, der er produceret bæredygtigt – dvs. miljømæssigt forsvarligt og med brug af overenskomstmæssigt sikret og rimeligt aflønnet arbejdskraft kan certificeres.
2. Kun certificerede produkter kan importeres til EU.

Karsten Aaen, Kalle Nielsen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Mit hjerte bløder for alle de unge , håbefulde kinesere, der ikke så anden udvej end selvmord!!
Jeg er ikke frelst, har selv en Iphone, men det skal ikke afholde mig fra at have dyb medfølelse med disse unge kinesere!!

Det er ubærligt at tænke på,hvordan de har lidt!!!

Man kan vælge at lukke for de følelser og tage pokerfjæset på og sige " I er sq så frelste" ..men verden ville være et bedre sted at være, hvis folk flest fandt medfølelsen frem !!

Der er god grund til at forarges over dette, og det er altid klogt at overveje etiske eller miljømæssige implikationer af ens livsstil og forbrug. Samt forsøge at holde firmaer, specielt dem med oprindelse i vores del af verden, fast på løfter og ansvarlige for deres prioriteter.

Men forestillingen at "bevidste forbrugere" eller flygtig forargelse skulle gøre nævneværdigt ved kapitalistiske virksomheders konstante jagt på lavere udgifter og større profit, er ganske naiv.

Med alt hvad der i øvrigt sker i den geopolitiske magtbalance, USA og EU på hælene mv, er der heller ikke meget andre nationer kan gøre for at påvirke civile rettigheder eller virksomhedskultur i Kina.

Det bedste vi kan håbe på er nok at den tiltagende disillusion og afmagt blandt blandt kinesiske borgere, med tiden når en slags kritisk masse der kræver reformer eller måske endda politisk revolution.

Kristian Løwenstein

Udnyttelse er et universelt problem, men graden kan variere må man sige.
Jeg kan ikke vurdere om Apple er de værste, men der er gode grunde til at virksomheden ofte bliver fremhævet som the poster child for "the iEconomy" og dens omkostninger: http://www.nytimes.com/2012/01/26/business/ieconomy-apples-ipad-and-the-...
http://www.bloomberg.com/news/2013-05-26/apple-s-tax-dodge-should-prompt...

Der står så i kontrast til denne "virkelighed": http://imacguide.dk/nyheder/fortune-apple-er-verdens-mest-beundrede-virk...
http://imacguide.dk/nyheder/apple-springer-op-som-nummer-6-pa-arets-fort...
Hvordan mon de gør det? Hvad er deres hemmelighed fristes man til at spørge?

Forargelse er altid godt, men uden tilsætning af viden kommer man sjældent videre, så kan i den forbindelse anbefale:
LEE, Ching Kwan (2007), Against the Law: Labor Protests in China’s Rustbelt and Sunbelt Ching
Yndlingscitat fra side 164 hvor Lee beskriver hvorledes arbejdsforholdene i Kina kan være svære at beskrive fyldestgørende selv med marxistiske antagelser om udnyttelse og fremmedgørelse idet...
"if getting paid for one's labor is a fundamental feature of capitalist employment relations, strictly speaking many Chinese workers are not yet laborers"

Lad os kalde en spade for en spade og moderne slaveri for moderne slaveri. Det store spørgsmål er nu... skal det til at have nogle konsekvenser for virksomheder som Apple?
Eller er det nemmere bare at nominere Apple på forhånd til "Most valuable" brand 2014... http://www.nytimes.com/2013/09/30/business/media/apple-passes-coca-cola-...
Hvis det eneste konstante er forandring så stemmer jeg på forandring til noget bedre for en gangs skyld.

mvh

Hvis vi også skal have det Blå Segment med i kampen, bliver vi vel nødt til at vinkle problemstillingen lidt anderledes:
Når kinesiske procenter kan anvende slavearbejdskraft, udsætter det europæiske producenter for en unfair konkurrence. Løsningen må således være at få genindført slaveriet i Europa!

Er spørgsmålet ikke snarere dette:

Hvor meget vil vi give for vores iPhone? Samsung Phone eller HTC Phone? Eller hvor meget vil vi give for vores toastere (brødristere), køkkenmaskiner, blendere mv.
F.eks. kan man i en dansk butik (Sinnerup) købe en Kitchen Aid Toaster til cirka 2800 kr. Der er tale om den her:

http://www.kitchenaid.com/shop/countertop-appliances-1/countertop-applia...

Som man kan se koster den cirka 400 US dollars og holder sikkert i mange, mange år.
Andre toaster koster mellem 100 og 150 US dollars (altså fra Kitchen Aid) Kitchen Aid produkterne ser ud til at blive fremstillet i USA, se her:
http://www.davidlebovitz.com/2006/04/inside-kitchena/
(informationen er fra 2006, så jeg ved ikke helt om det stadig er sådan?
Priserne kunne tyde på det...)

Jeg synes min nye røde pæne elkedel fra Kenwood til 800 kr. har været (meget) dyr.
Jeg har et år gammelt Prosonic tv til 1800 kr. Og jeg synes at et tv til 5000 kr. er dyrt, og et til 10.000 kr. er meget dyrt. Min nye computers dele er lavet i Kina (ja, dem allesammen), og grafikkortet og dets dele er også lavet i Kina (og sat sammen i Kina også ser det ud til). Og i alt har computeren og grafikkortet kostet cirka 7.500-.8.000 kr. Pointen er, som med toasteren fra Kitchen Aid, er vi parate til at betale 12.000 kr. eller 15.000 kr. for en genstand (en ny computer) som skal skiftes om 3-5 år? eller?

Jeg har også købt en del tøj for nylig; mit sidste indkøb er en varm trøje til vinter. Den har kostet cirka 300 kr. Og det synes jeg faktisk er halvdyrt; trøjen er fra Jack og Jones (Bestseller) og er fremstillet i Bangladesh. Ja, det Bangladesh hvor der har været brande, og hvor bygninger er styrtet sammen - for at vi kan få hvad vi opfatter som halvdyrt tøj, men som vel egentligt er billigt....

Pointen er igen denne her:
Er vi som forbrugere og kunder parate til at betale f.eks. 600 kr. for en almindelig strikket trøje i bomuld til vinter? eller vil vi altid gå efter det billigste tilbud?

Marianne Christensen

Der er også slavejobs i dk.

Man kalder det bare noget andet.

Virksomhedspraktik, løntilskud, flexjob, arnbejdsprøvning, seniorjob.

Diverse former for tvangsarbejde under slavelignende forhold.

Kreeret til at ydmyge folk uden for det ordinære arbejdsmarked - og presse folk i ordinære jobs.

Det er grunden til jeg ønsker at vores politikere bliver gjort til skamstøtter.

Det der foregår i dk er vel ikke meget anderledes end det der foregik i de totalitære samfund vi nedkæmpede før i tiden.

Overvågning, angivelse af naboer, offentlige kontrolkorps, tag selv bord for svindlere,
Politikere, der hvad enten de er s eller v folk gnaver grundigt ben.

Fordi de har fortjent det.:-)
Fordi de harcallieret sig med pressen. Nok snarere

Per Dørup Jensen, Katrine Visby, Rasmus Kongshøj og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

@ Marianne
Lad os nu holde styr på begreberne.
Slavearbejde er ufrivilligt og ubetalt.
Virksomhedspraktik og arbejdsprøvning er ikke slavearbejde. Det er frivilligt, men underbetalt arbejde, og det noget andet.
Jobs med løntilskud er ligeledes frivilligt. Det kan være underbetalt eller overenskomstmæssigt betalt. Det afhænger af, om det er ansættelse inden for det offentlige eller det private erhvervsliv.
Flexjob og seniorjobs er også frivillige, men desuden normalt betalte. Det er fine ordninger til folk, som pga. handicaps eller alder ellers ville have svært ved at finde normal ansættelse.

Marianne Christensen

Olaf,
Som det danske system er skruet sammen har du som ikke-ordinærtarbejdende tre pakker at vælge imellem. At kalde valget frivilligt er en vits. Du mister enhver form for ret til dapenge o.lign., hvisd u siger nej. Også selv om du har forsikret dig gennem mange år. For mit vedkomende over tredive,

1. Underbetalt arbejde hvor du ugleses og moppes af dem i ordinært arbejde.
Når arbejdpladsen præsenterer dig er det som : her er Marianne, er ikke har en rigtig stilling.Man har måttet spæde til lønnen før nogen ville ansætte hende.

2. Du vælger at sige nej tak - og bliverf forsørget af familie og venner. - og kommer i et afhængighedsforhold til dine nærmeste. Du mister værdigheden over for dine nærmeste.

3. Du svindler eller hutler dig igennem via kriminalitet, sort arbejde eller flytter ud i skoven og lever af bær, brædeælder og skvalderkål.

Folk i løntilskud, flexjob, virksomhedspraktik og seniorjob er ansat på slavelignende vilkår Det tæller ikke som arbejde, det ugleses af dem i ordinært job fordi disse føler sig truede, det er dybt nedværdigende og det fører aldrig til fast beskæftiglse,

- og lad nu være med at sige jeg ikke ved hvad je skriver om. Det gør jeg.

Per Dørup Jensen, Karsten Aaen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Kære Marianne
Jeg påstår ikke, at det er behageligt at være i virksomhedspraktik eller arbejdsprøvning, men du må ikke sammenligne det med en slaves vilkår.
Hvis du vil læse lidt af Primo Levi eller Thorkild Hansens slavetrilogi, vil du kunne indse at det ikke forholder sig sådan. Overhovedet!
For øvrigt: Der har i verdenshistorien aldrig været så mange, der lever under - reelle - slavevilkår som nu. Man anslår, at det drejer sig om mere end 20 millioner mennesker.
Hvis vi påstår, at lønarbejde = slavearbejde, mister vi evnen til at skelne.

Når man ikke kan få førtidspension eller sygedagpenge hvis man ikke a) tager medicin eller undergår en operation krævet af staten? (kommunen). Er det så ikke slavearbejde? Når man ikke kan få kontanthjælp hvis man ikke er aktiveret, på den måde som staten og kommunen, mener man skal aktiveres? er det så ikke det samme som at være slave? Er man da et frit menneske som selv bestemmer over sig selv? eller bestemmer staten/kommunen hvad man skal gøre - for at få sin kontanthjælp?

Siger man nej til et job med løntilskud ryger ens ret til dagpenge altså! Også selvom man har 52 eller flere uger tilbage af den! (og det er er ikke a-kassen, der laver reglerne, vel....) Og ja, det er frivilligt på den måde, at du kan godt sige nej, men så er der altså nogle økonomiske konsekvenser af det! Og alle skal i dag altså arbejde for deres kontanthjælp eller dagpenge......eller aktiveres........fordi vi kan jo ikke have at folk på kontanthjælp og dagpenge har et godt liv uden et godt borgerligt arbejde, vel.
[Ironi anvendt, skarp].

Og jeg kan så forstå at Olaf Tehrani ikke mener, at tekstilarbejderne i Bangladesh ikke er slaver, eller lever eller producerer under slavelignende forhold? For de får jo løn, ikke sandt. Så er det jp totalt lige meget, at de 1) arbejder 12-16 timer om dagen, ikke må gå på toilettet overhovedet! 3) bliver slået, hvis de ikke når deres produktionsmål og 4) dørene ind til fabrikken er låst, så de ikke kan komme i tilfælde af brand. Eller hvad med arbejderne på Foxconn-fabrikkerne i Kina....eller de 16-19 årige unge mennesker, der af den kinesiske stat er blevet kommanderet ud på fabrikkerne for at samle f.eks. iPads, og som bliver straffet fysisk og mentalt, hvis de ikke når deres produktionsmål? Er de ikke at ligne med slaver? arbejder de ikke som slaver for den kinesiske stat? Også selvom de får løn?

Marianne Christensen og Per Dørup Jensen anbefalede denne kommentar

Jeg vil give Rasmus Kongshøj helt ret i sit indlæg: der skal handles kollektivt mod slave-arbejde, og det er ikke kun Apple det handler om.

Om man køber en ipad eller ej er et fedt.

Der er nogle, der løber med på en halv vind her.

I en kommentar måles fabrikkens sundhedstilstand på, at 18 ud af en million medarbejdere har begået selvmord “i en bølge” (?). I Danmark har vi årligt 6 gange så mange selvmord. Så sammenlignet med Foxconn må Danmark være det rene Helvede.

Danmark: 5,5 millioner indbyggere, 600 selvmord lykkes hvert år.

Hvor mange selvmord er der årligt på Foxconn? Hvis man gengiver tal, så skal de være sammenlignelige - altså årligt, ikke “i en bølge”.

Iøvrigt er der vel ikke tale om en slaveanstalt, hvis medarbejderne får løn. Og iøvrigt virker det fornuftigt at sørge for, at studerende får praktisk viden om erhvervslivet som led i deres studier.

mvh. Bo Jensen