Kommentar

Solstrålehistorier bekræfter vores formørkede indvandrerfordomme

Yahya Hassans personlige opgør med en dysfunktionel opvækst er dejlig bekvemt. Det kan nemlig bruges til at bekræfte latente fordomme om, hvad de der indvandrere i virkeligheden er for nogle. Dermed er Hassan blevet tvunget ind i rollen som den perfekte præmieperker
16. oktober 2013

Jeg er læge og indvandrerkvinde i en og samme person. Når det er lykkedes for mig at kombinere de to forhold, skyldes det ifølge den herskende indvandrerdiskurs, at jeg som en dydig indvandrerpige har siddet flittigt og terpet hjemme, så jeg kunne få en uddannelse og skaffe mig adgang til den helt uhørte danske frihed.

Mine brødre burde derimod for længst være tabt i skolesystemet og være endt på gaden som kriminelle. Sådan er indvandrerdrenge jo, det ved enhver.

At vi alle er veluddannede, og jeg ikke er undertrykt, gør os til, hvad man med den herskende danske terminologi kalder mønsterbrydere. For succesfulde indvandrerhistorier bliver helt selvfølgeligt betragtet som anomalier. De er solstrålehistorier, og i indvandrermiljøet skinner solen ikke særlig meget, synes de fleste at mene.

Ét er sikkert: Solstrålehistorier bliver aldrig misbrugt i generaliseringens navn. De fylder af og til et par linjer i avisen, er politisk korrekte og har primært til formål at minde om, at der selvfølgelig er afvigelser fra det mønster, vi har vedtaget, at indvandrere lever efter.

Gidsel i udlændingedebatten

Mens de traditionelle solstrålehistorier bruges til at pege på undtagelsen, der bekræfter reglen, er den nyligt opdukkede indvandrerstemme, digteren Yahya Hassan, endt med at blive et endnu større scoop for vanetænkningen om livet i indvandrerkredse.