Kronik

Tænker du: Jeg er en taber?

Vi er ved at skabe en fortælling i samfundet, hvor de, der ikke formulerer sig offentligt, gøres til tabere. Et samfund, hvor eliten har en hånlig retorik, der bunder i dumhed og manglende viden om det Danmark, der ligger uden for rækkevidde: erhvervsskolerne, håndværkerne, Udkantsdanmark
Provinsen og faglærte borgere er noget andet end den nedgørende fortælling om tabere. Folk, der tager en faglig uddannelse, er i de fleste tilfælde mennesker, som lever almindelige liv og sætter en ære i at gøre deres arbejde ordentligt.

Tor Birk Trads

16. oktober 2013

Går du rundt og tænker: Jeg er en taber?« spurgte jeg og kiggede på murermesteren, der sad på forreste række ved siden af sin kone. Udenfor faldt mørket over Hvide Sande og Vesterhavet, over de små redskabsskure mod fjorden og feriehusene i Tyskerhavnen og over Mamrelund og kitesurfernes transportere.

Vi sad på biblioteket.

Bibliotekaren var lige så lokal som slusen efter rundkørslen sønden om – slusen, hvor Dækmolevej og Rødspættevej mødes, hvor man kan stå og glane i Hanstholmhabitten. Hun var lige så meget en del af stedet som missionen og bådebyggeriet, som vestenvinden og hovedvej 181 mod Nymindegab. En fast del af det yderste Danmark. Derude hvor man lever på tryg afstand af København med en dommedagsgud som nærmeste vidne.

Murermesteren og hans kone, der ikke var lokale, men havde taget turen fra Tarm, dukkede som de eneste op til arrangementet, hvor jeg skulle læse op af min bog, tale om mit håndværk og måske om at være en omvendt mønsterbryder. Sådan forstod jeg det, og i dagene op til arrangementet blev foredraget mere end relevant, da man pludselig talte om erhvervsskolereform overalt – også i radioen, da jeg krydsede landet, og der blev sagt: »Vi har brug for dem.« Hvem? tænkte jeg og fortsatte gennem det, man i eliten kalder Udkantsdanmark, fortsatte nord om Esbjerg ud i skydeterrænet ved Oksbøl.

Jeg tænkte over sproget. Over magtens sprog og den lille modstand, det møder, når man taler om fattige (i Liberal Alliance-lingo kaldet tabere) som en nødvendighed for konkurrencen. Hvor lidt modstand kategoriseringen af mennesker møder, når man uden at fortrække en mine taler så direkte om ’dem og os’ uden at se på den virkelighed, der underbygger problemet.

Problemerne ender i udkanten

For der er et problem. Der er flere. Og de handler måske om snæversyn og manglende solidaritet i samfundet. Om at eksportere det problemfyldte ud af det urbane territorium, som da man deporterede narkomaner sydpå til Lolland, hvor der i forvejen var stigende sociale problemer på grund af arbejdsløshed, efter sukkerfabrikkerne og værftet i Nakskov lukkede. Dengang som nu lod man nogle af Danmarks mest trængte kommuner tage sig af de udfordringer, der burde være alles. På samme måde med de tekniske skoler – uddannelsessystemets rådne banan.

Man har i mange år ladet erhvervsskolerne tage sig af de svageste og de dårligst stillede og har dermed skabt en fortælling om, at dem, der går på teknisk skole, er kriminelle og dumme – de er en flok placerede tabere, der ikke gider andet end at ryge hash og slås med hinanden, når nogen har spildt bonvand på ryatæppet.

Man har ladet faglærere, der burde undervise i deres respektive fag, tage sig af vores sociale problemer, som om de var socialpædagoger og ikke dygtige håndværkere, der gerne vil give deres viden videre. Man har ladet folk med belastede baggrunde skøjte rundt fra grundforløb til grundforløb – så de i stedet for at være listet som bistandsklienter fremstår positivt i statistikken som ’under uddannelse’.

Kunne man forestille sig, at man i stedet for at sende folk på grundforløb nummer fire sendte dem ud på Københavns Universitet for at læse litteraturvidenskab?

Næppe.

Endestation: Jammerbugten

På erhvervsuddannelser skifter man mellem praktik og skoleforløb, og alle, der har taget en faglig uddannelse, ved, at der fra grundforløbet og til de senere skoleperioder falder folk fra. Mange endda. Dem, der er tilbage, er dem, der gerne vil have en uddannelse, og som passer deres ting – dem, der faldt fra, er derimod i mange tilfælde folk, der ikke har det godt og befinder sig i en evig rotation mellem grundforløb og nedturen.

Man aner ikke, hvad man skal stille op med den procentdel, der ikke vil eller kan være med, og som ikke taler vores sprog. Derfor sender man dem ud i meningsløs rotation mellem institution og erhvervsskole, eller man smider dem i fængsel, når de træder rigtigt forbi og forsøger at glemme, at de findes. Men de findes. Dem, man ikke forstår, dem, der er udenfor. Og de har rettigheder, og de får børn, som belaster de kommunale budgetter. De findes, de her familier som i det mindste er elsket af Ekstra Bladet, fordi der er forsidestof i folks nedtur, der er guld i misbrugsfortællingen, når en nomadefamilie igen er hoppet fra Lolland Kommune til Langeland Kommune til Als og op gennem hovedlandet til endestation: Jammerbugten.

Andet end tabere

Men provinsen er noget andet end den nedgørende fortælling om tabere. Erhvervsskolerne er noget andet. Folk, der tager en faglig uddannelse, er i de fleste tilfælde mennesker, der lever almindelige liv. Mennesker, der for de flestes vedkommende sætter en ære i at gøre deres arbejde ordentligt, at deltage som ligeværdige borgere. Og derfor mit spørgsmål i det tomme bibliotek: »Går du rundt og tænker: Jeg er murer, og så er jeg i øvrigt en taber. Det samme er mine svende og lærlinge. Vi er en del af det dem, der lever derude – ude i det der udkantsland?«

Spørgsmålet er relevant, fordi sprog og selvopfattelse hænger sammen. Og fordi sproget forandrer sig fra hovedstaden og ud, bliver det meningsfuldt at spørge ind til selvforståelsen. Er vi i gang med at skabe en fortælling i samfundet, hvor de mennesker, der ikke formulerer sig offentligt, bliver ligestillet med tabere, og hvor man fra elitens side skaber en hånlig retorik, der bunder i dumhed og manglende viden om det Danmark, der ligger uden for rækkevidde? Er denne hån ved at blive en del af selvforståelsen? Altså: går du og føler dig som en taber?

Det gjorde murermesteren naturligvis ikke, og det gjorde hans kone heller ikke, ej heller de lokale bibliotekarer eller bådebyggerne nede på værftet, der ikke lige havde tid til at kigge forbi, og som nok har haft andet at lave end at sidde og snakke bøger.

Elite med sig selv i centrum

Jeg tror heller ikke, den kurdiske pizzeriaejer, der solgte mig en Pizza mit Salami, følte sig som en taber. Heller ikke det modsatte. Ikke noget ekstradybsindigt og autentisk, men måske bare som en borger i et samfund, der er ved at rive sig selv over på midten. Dels på grund af en elitær selvforståelse, der formulerer alting med sig selv i centrum, og dels fordi den negative retorik måske alligevel smitter og skaber et mindreværd i samfundet. Et mindreværd, der har ført til et opgør, der sætter sig i stemmesedlerne. Rykker krydset væk fra Socialdemokraterne og ud mod højre til populisterne på kanten, der så gerne vil lade, som om de er saglige, men som dybest set er smålige. Som benytter sig af en skuffelse i samfundet over, at den lighed, frihed og det broderskab, der var så højt skattet, er blevet til en tung ’dem og os’-retorik i en lille nation, man kan krydse i bil på en dag i begyndelsen af oktober.

Jeg kørte gennem mørket med natradioen tændt, mørket med missionshusene og sommerhusene og fjorden og Nymindegab, der slusede mig tilbage ind i landet og med en tankstations kontrastlys i gadebilledet, mens jeg tænkte over grunden til, at publikum holdt sig væk?

Peder Frederik Jensen er forfatter og uddannet bådbygger

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Inger Sundsvald
  • Ann Lemming
  • Niels Martin Madsen
  • Laura Fahler
  • Tommy Knudsen
  • Reda Ammari
  • Per Torbensen
  • Dan Jensen
  • Hans A. Sørensen
  • Christian Svenstrup Harder
  • Henning Pedersen
  • Carsten Munk
  • Niels Martin Frandsen
  • Tove Lodal
  • Søren 2 Jensen
  • Ervin Lazar
  • Carsten Mortensen
  • Laust Persson
  • Vivi Rindom
  • David Zennaro
  • Hans Ditlev Nissen
  • Jakob Silberbrandt
  • Lene Timmermann
  • Simon Olmo Larsen
  • Sally Ingvorsen
  • Jens Carstensen
  • Frederik Larsen
  • Flemming Scheel Andersen
  • Bjørn Pedersen
  • Niels Duus Nielsen
  • lars abildgaard
  • Martin Karlsson Pedersen
  • Søren Roepstorff
  • Brian Pietersen
  • Niels Møller Jensen
  • Tue Romanow
  • Jens Høybye
  • randi christiansen
  • Rasmus Kongshøj
  • Tina Skivild
  • Rose Munk
  • Karsten Aaen
  • Claus Jørgensen
  • Steffen Gliese
  • Andreas Trägårdh
  • n n
  • Anne Eriksen
  • Bente Simonsen
  • Holger Madsen
  • Alan Strandbygaard
  • John Fredsted
  • Jens Falkesgaard
  • Mette Eskelund
  • Lise Lotte Rahbek
  • Erik Jensen
  • Grethe Preisler
Inger Sundsvald, Ann Lemming, Niels Martin Madsen, Laura Fahler, Tommy Knudsen, Reda Ammari, Per Torbensen, Dan Jensen, Hans A. Sørensen, Christian Svenstrup Harder, Henning Pedersen, Carsten Munk, Niels Martin Frandsen, Tove Lodal, Søren 2 Jensen, Ervin Lazar, Carsten Mortensen, Laust Persson, Vivi Rindom, David Zennaro, Hans Ditlev Nissen, Jakob Silberbrandt, Lene Timmermann, Simon Olmo Larsen, Sally Ingvorsen, Jens Carstensen, Frederik Larsen, Flemming Scheel Andersen, Bjørn Pedersen, Niels Duus Nielsen, lars abildgaard, Martin Karlsson Pedersen, Søren Roepstorff, Brian Pietersen, Niels Møller Jensen, Tue Romanow, Jens Høybye, randi christiansen, Rasmus Kongshøj, Tina Skivild, Rose Munk, Karsten Aaen, Claus Jørgensen, Steffen Gliese, Andreas Trägårdh, n n, Anne Eriksen, Bente Simonsen, Holger Madsen, Alan Strandbygaard, John Fredsted, Jens Falkesgaard, Mette Eskelund, Lise Lotte Rahbek, Erik Jensen og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Engelsted

De herskende tanker er de herskendes tanker. Dette turde være temmeligt klart nu. De herskende tænker, at de der ikke er herskende er tabere. Også det er nu veldokumenteret. Hvis de ikke herskende tænker at de er tabere, så er det fordi de tænker de herskendes tanker. Hold op med det også selvom det er svært, når de herskende tanker behersker hele mediefladen. Tænk som kronikøren.

Tommy Knudsen, Per Torbensen, Niels Mosbak, Hans A. Sørensen, Michael Kongstad Nielsen, Henning Pedersen, Tove Lodal, Søren 2 Jensen, Carsten Mortensen, Hans Ditlev Nissen, Jakob Silberbrandt, Lene Timmermann, Thorbjørn Thiesen, Lise Lotte Rahbek, Marianne Rasmussen, lars abildgaard, Martin Karlsson Pedersen, Søren Roepstorff, Brian Pietersen, Tue Romanow, Lykke Johansen, Peter Nielsen, Christina Balslev, Kalle Nielsen, Rune Aagaard, Tina Skivild, Rasmus Kongshøj, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Jens Overgaard Bjerre og Holger Madsen anbefalede denne kommentar
Alan Strandbygaard

Til overskriften:

Nej, jeg ser mig ikke som taber, men en der taber.

Der er himmelvid forskel.

Per Torbensen, Søren 2 Jensen, Heidi Larsen, Lene Timmermann, Tina Vestergaard, Jens Carstensen, Lise Lotte Rahbek, lars abildgaard, Niels Engelsted, Søren Roepstorff, Lykke Johansen og John Thorup Jensen anbefalede denne kommentar

De klogeste er nok de, der ikke konstant følger med i debatterne og nyhedsstrømmen, men som også har et liv ved siden af...

Per Torbensen, Christian Svenstrup Harder, Carsten Munk, Tove Lodal, Jakob Silberbrandt, Anders Hansen, Brian Pietersen, Christina Balslev, Linda Baagø, Claus Jørgensen og Dan Johannesson anbefalede denne kommentar

Til kronikøren:

Lige i øjet, tak.!
Fra en med sine rødder derovre fra, - nu bosat på djævleøen.

lars abildgaard, Søren Roepstorff, John Thorup Jensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Man kan diskutere hvem der egentlig er tabere.

Dem kronikøren som fint har beskrevet, eller det Jetset der faktisk burde læse den, men sikkert ikke forstår den.

Anyway - tak for en fint skåret fortælling.

Tommy Knudsen, Carsten Munk, Carsten Mortensen, Heidi Larsen, Lene Timmermann, Alan Strandbygaard, Flemming Scheel Andersen, Lise Lotte Rahbek, Marianne Rasmussen, lars abildgaard, Dan Jensen, Tue Romanow, Lykke Johansen, John Thorup Jensen, Holger Madsen, Linda Baagø, Rasmus Kongshøj, Claus Jørgensen og Dan Johannesson anbefalede denne kommentar
Jens Overgaard Bjerre

Som Niels Engelsted siger og som jeg selv og andre i debatten har prøvet at sige, så er problemet, at medieverden er så godt betalt og så eftertragtet, at det er børnene fra den højere middelklasse som sidder på stillingerne i hovedmedierne. De starter som regel på aviserne og rykker, hvis de kan, derefter ind i tv. Det licensbetalte DR og det statsejede og småprivate TV2, eller tv stationer. Her sidder de så og skal formidle almene udsendelser til befolkningen. Det er derfor at staten giver dem penge. Man kan ikke sige nej til licensen, den er tvungen, så derfor skal der formidles om almene forhold. Men det gøres der ikke, for borgerbørnene aner ikke hvad det vil sige at være håndværker eller specialarbejder. Det er ligesom kinesisk. Meget få tv journalister forstår sproget. Og Jammerbugten og flækker på Lolland. Nej, man kommer især fra København og Nordsjælland og andre større byer og man tjener godt og man er kommet for at lave karriere. Sådan er det. Og indtil lønningerne bliver sat ned, vil den højere middelklasse stadig sidde ved roret, og bådebyggeren og de faglige fag bliver glemt i hovedmedierne tv. Men det er mærkelige er at fagforeningerne og Enhedslisten hopper med på den. Kræv for fanden en radiostation i lighed med Radio 24-7 til 100 millioner som virksomheden Mediecom fik! Hvad er det som holder fagbevægelsen tilbage? Jeg undres til stadighed over dens totale glemsel af egen historie og dens slaphed i dens indre organer og hjernevindinger.

Tove Lodal, Lene Timmermann, Flemming Scheel Andersen, Martin Karlsson Pedersen, Dan Jensen, Søren Roepstorff, Brian Pietersen, Leif Høybye, n n, Per Torbensen, randi christiansen, Rasmus Kongshøj, Janus Agerbo, Claus Jørgensen, Holger Madsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Hvad de herskende tænker og siger, er inderligt ligegyldigt for os andre, der udmærket ved, hvad tilværelsen byder på af godt og skidt.
Hvis bare det ikke lige var sådan, at de herskende magtfuldkomment herser med os og møver sig ind i vores frie liv med deres målermandsideologi og deres bedre viden.
Indtil videre er protesten tavs........... :
Som forfatteren tænkte "... over grunden til, at publikum holdt sig væk?"

Søren 2 Jensen, Jakob Silberbrandt, Flemming Scheel Andersen, Brian Pietersen, Tue Romanow, John Thorup Jensen, Rasmus Kongshøj og Linda Baagø anbefalede denne kommentar

Så vidt jeg ved er USA ved at gå bankerot, og så vidt jeg ved er det fordi man har valgt at tro på uendelig økonomisk vækst som drivkraft. Heldigvis ligger Danmark kun og lurer i slipstrømmen af den tidligere så store nation. Det giver håb om at vi kan lukke øjnene op og se hvad der reelt sker omkring os. I Danmark behøver vi ikke at gå konkurs. Det kræver bare at vi vender fokus mod dem der truer vort samfund. Og det er ikke bistandsklienten, den arbejdsløse, pensionisten, håndværkeren eller udkants Danmark der udgør truslen. Det er ensformigt og trivielt at høre på. Måske disse grupper er langt bedre rustet til et liv og et samfund der ikke er styret af økonomiske udsving og særinteresser. Jeg savner at debatten og politikken begynder at fokusere på forebyggende økonomisk udnyttelse og kriminalitet, hvor den gør VIRKELIG skade. Det er almen viden både for bistandsklienter, håndværkere og andre der pr. definition kaldes taber, snylter, knapt så klog men med hænderne skruet rigtigt på, gammel eller arbejdsløs - at der er behov for at få ændret fokus. Men måske er vi også lidt ligeglade. Vi har lært diverse overlevelses strategier. Vi har styr på husholdningsbudgettet. Vi har vores håndværk. Vi hjælper hinanden. Vi skal nok klare den. Så hvad er der at være så bange for?

Per Torbensen, Steffen Gliese, Mikael Flarup Bagger, Tove Lodal, Heidi Larsen, Jakob Silberbrandt, Flemming Scheel Andersen, Lise Lotte Rahbek, lars abildgaard, Brian Pietersen, John Thorup Jensen, Jørn Petersen, randi christiansen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Linda Baagø - der er det at frygte, at de ødelæggende kræfter forårsager en sammenstyrtning inden et levedygtigt alternativ er på plads. Det er på vej, men mange ressourcer spildes på fejlagtig tænkning. Evolution tager tid ja, men man må spørge sig, hvor ofte i menneskehedens forholdsvis korte historie de samme ressourceadministrative fejl skal gentages. Samarbejde eller privatkapitalisering og indbyrdes konkurrence om fællesskabets overlevelsesressourcer - det er det enkle spørgsmål, som vi ville være godt hjulpne ved, at alle - især de besiddende og derfor herskende klasser - ville holde op med at ignorere. Men klart, det forudsætter at sidstnævnte betvivler egen adkomst til privilegier, de nu hæger så skæbnesvangert om.

Søren 2 Jensen, Jakob Silberbrandt, Jesper Wendt, Brian Pietersen og Linda Baagø anbefalede denne kommentar

I Thailand har der været en del uroligheder gennem de sidste 10 til 15 år. Årsagen ligger i, at den borgerlige og kongetro middelklasse i gule T-shit hovedsageligt bosat i det rige Bangkok område mener de har flere rettigheder end de mindre bemidlede i røde T-shit hovedsageligt bosat i de nordlige provinser.

De gul klædte mener, at det er dem som har skabt Thailand og at de røde kun er et kostbart vedhæng, som for eks. skal fratages deres stemmeret.

Det er sådanne tilstande vi efterhånden risikere at få i Danmark, hvor København mener at have alle rettigheder efter de har eksporteret alt social elendighed til Lolland og Jylland.

Flemming Scheel Andersen, Jesper Wendt, Karsten Aaen, lars abildgaard, Dan Jensen, Brian Pietersen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Udkantsdanmark er ikke et spørgsmål om geografi - det findes også i København, Århus osv. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvor vi bliver placeret ind socialt/økonomisk.
Det er desværre rigtigt, at vores landspolitikere og den mere velhavende del af befolkningen, samt en stor del af den såkaldte middelklasse ikke har nogen som helst ide om, hvordan kontanthjælpmodtagere, førtidspensionister, pensionister osv lever - med mindre de tænker på de pensionister, der har råd til at tage sydpå et par gange om året, være medlem af en golfklub osv.
Det eneste toppen af samfundet kan tænke på, er kontrol, så der ikke er nogen i underklassen, der snyder sig til uretmæssige penge - de kunne jo risikere selv at gå glip af mulige skattelettelser.
Det bliver desværre aldrig anderledes før vi får ændret samfundsopbygningen fundamentalt.

Viggo Okholm, Niels Mosbak, Henning Pedersen, Carsten Munk, Tove Lodal, Søren 2 Jensen, Heidi Larsen, Jakob Silberbrandt, Lene Timmermann, Alan Strandbygaard, Flemming Scheel Andersen, Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Lars B. Jensen, Karsten Aaen, lars abildgaard, Brian Pietersen, Tue Romanow, Rasmus Kongshøj, Jens Høybye og Jens Overgaard Bjerre anbefalede denne kommentar

Er glad for min helt egen tyrkertro om, at da jeg flyttede fra Københavnsområdet til Udkantsdanmark, så steg intelligenskvotienten begge steder. Dog mest i det københavnske.

Viggo Okholm, Henrik Brøndum, Andreas Trägårdh, Carsten Munk, Lars B. Jensen, Søren Roepstorff og Niels Møller Jensen anbefalede denne kommentar
Søren Roepstorff

@Jens Høybye

Hvis du starter et tempel for din "helt egen tyrkertro", vil jeg gerne være første discipel.

derer osse et andet aspekt af problemet som jeg ikke ser diskuteret: engang var der meget tæt låg på. Lærlinge måtte finde sig i en meget ussel behandling, og det gik godt så længe låget sad tæt, men da så tresserne kom rullende og låget fløj af var der ingen der gad finde sig i det længere, og alle begyndte at ville gå i skole i stedet for at finde sig i lærlingetiden. Selv om lærlingsystemet i sig selv har nogle meget gode egenskaber. Jeg tror de ret pludselige omstillinger har bidraget en hel del til den manglende respekt for håndværk, eller ikke så meget omstillingerne i sig selv, men når en yngre generation ser, hvor meget den ældre generation fandt sig i, uden at de selv har noget godt alternativ, siger de fra

Carsten Munk, Lene Timmermann og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Det handler ikke om at vinde, men at tabe så lidt som muligt (erfaring efter at have spillet poker i fem år uden at opnå sorte tal på bundlinjen, på trods af lovende del-resultater osv.)

Er begyndt at tro min nye indsigt er omnipotent og som Dan T. sagde: "Det er ikke nemt at være nogen" - underforstået at man sagtens kan have en dårlig dag selv om man bor i Hellerup og har gået på både Bernadotteskolen og CBS. Omvendt burde det være indlysende at også tabere kan føle lykke af og til.

Objektivt målt på de gængse parametre er jeg en taber omend jeg hverken er hjemløs, tandløs, junkie eller kriminel. Jeg er ikke ligefrem nogen Brad Pitt, uddannelsespapiret glippede, hustandsindkomst i omegnen af kontanthjælp, ingen kone, ingen børn, analog tv, cyklen er over ti år gammel, banale interesser osv. osv. og alligevel er der mange dage hvor jeg læner mig op ad en betydelig lykke. Altså går regnestykket bare ikke op og alene det er til at blive smålykkelig af.

Steffen Gliese, Hjalte Jensen, Henrik Brøndum, Thomas Borghus, Jakob Silberbrandt, Søren Roepstorff, Flemming Scheel Andersen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar

Bådbyggere er de klogeste, kreativeste og bedste mennesker i hele verden - ved det af egen erfaring med morfædre ... :-)

Per Torbensen, Brian Pietersen, Karsten Aaen, Peter Taitto og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Lars B. Jensen

@Bob Jensen "Lærlinge måtte finde sig i en meget ussel behandling, og det gik godt så længe låget sad tæt, men da så tresserne kom rullende og låget fløj af var der ingen der gad finde sig i det længere, og alle begyndte at ville gå i skole i stedet for at finde sig i lærlingetiden."

Nu har lærlinges forhold ændret sig meget siden 50'erne (hvilket må være den tid du hentyder til), jeg har aldrig følt mig usselt behandlet i min læretid. Den gav mig en solid faglig baggrund og en langt større forståelse for skolefagenes praktiske anvendelsesmuligheder.
Samtidig lærte jeg mere matematik på EFG's basisår (det hed det dengang sidst i 70'erne) end jeg havde lært i de sidste otte år i folkeskolen.

De to ting gav mig lyst til at videreuddanne mig til ingeniør, en ting jeg aldrig var blevet hvis jeg som skoletræt teenager var gået direkte i gymnasiet.

Steffen Gliese, Karsten Aaen, Carsten Munk og Lene Timmermann anbefalede denne kommentar

Nu er der også stor forskel på firmaer, og hvor godt de tager imod lærlinge. Jeg tror ikke jeg skal klage over min tid, men jeg var aldrig glad for det, og blev det aldrig, muligvis som følge deraf. Selvom man ikke er fra fine postnumre, kan man jo godt være forfængelig og forvente andre taler i en respektabel tone m.m. Det er ikke just varemærket i de kredse. Så selvsagt vil det være hård kost, for et udsnit der ikke rigtigt føler, at de passer ind nogen steder. Som det også svagt antydes i artiklen så kunne man ikke drømme om, at give disse mennesker en mulighed i de mere etablerede kredse.

Jeg ser lidt eliten som den helt store taber, man har hægtet en stor del af samfundet af, og lever i ghettoer, det vidner ikke just om succes. Hvis man vender spanden lidt på hovedet. På verdensplan er der tale om 80% der er hægtet af, så hvad er det præcist de praler af? bling?

Brian Pietersen, Karsten Aaen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jesper Wendt
I min forestillingsverden er det,
som eliten har at prale af,
at de har lykkedes med at hægte 80% af verdens befolkning af og bilde dem ind, at de er tabere og ikke har fortjent bedre.

Søren 2 Jensen, n n og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Eliten har tabt, - ja, det tror de ikke selv, men netop derfor er de tabere. Hele det store fundament, de står på, er skabt af andre, som de ser ned på. Men skaberne tillader gerne elitefolket deres eskapader og misopfattelse, herregud, lad dem dog, hvis vi andre kan få lov at nyde kolonihaven i fred.

Per Torbensen, Brian Pietersen, Peter Andersen, Sally Ingvorsen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Tjah, som jeg er inde på 14.11, så bliver vi nok ikke ved med at tillade eskapaderne.
Det er jo ikke bare uforstyrrede kolonihaver, det drejer sig om.
Selv om vi jyder tålmodigt siger : Jamen, hva` ka` æt nytt`.

Sally Ingvorsen

Eliten kæmper for at bevare deres eksistensgrundlag og selvforståelse som vindere, og bliver derfor ved med at pege fingre af, og undertrykke os andre. De har peget længe, og skubbet deres værdier forrest som idealer, noget vi alle burde eftertragte. Det er idealer der medfører en udsultning af miljøet og en dyrkning af mennesket og dyr, fuldstændigt uden refleksion over konsekvenser, der rækker udover dem selv . Det er en økonomisk elite, der tjener deres penge ved, at fastholde os andre i en konstant forbruger-døs. Når vi så er pacificeret af medier, som mange rigtigt nok nævner, kan de sprede den syre, der løber ned igennem samfundet, skille os ad, og bevare deres positioner i toppen af samfundet. Eliten ønsker ikke at inkludere os andre, for så er de ikke længere i kontrol. Vi kan beslutte, ikke at have brug for det de sælger, om det så er forbrugsgoder eller politik. Det går ud på et. Vi kan arbejde på egen selvforståelse, vælge hvilke værdier og idealer vi sætter for os selv, og de mennesker vi omgiver os med. Men det er dog et paradox, for jeg bruger selv "dem og os" retorikken imod "eliten", eller den elite, der har konstituerer sig selv, som værende eliten. Måske fordi jeg heller ikke ønsker, at identificerer mig med dem..

- hilsen fra én der er barn af folket på gulvet, har været i både frisørlære, gået på teknisk skole og HF enkeltfag, altså i evig rotation, eller nærmere erosion, forskellige steder i systemet..men jeg læser bøger, interesserer mig for kultur, er aktiv i samfundet, og jeg er fuldstændigt ligeglad med, hvad de kalder mig på Christiansborg. Men jeg er ikke ligeglad med, hvordan mine nærmeste ser mig, eller de mennesker jeg møder in persona.

Det er stensikkert, at ændringen ikke kommer oppefra.

Søren Roepstorff, Mads Bjergen, Niels Mosbak, Karsten Aaen, Holger Madsen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

En virkeligt god kronik som rammer lige ned i et meget væsentligt problem.

Hvorfor er det blevet "finere" at tilhøre den "kreative klasse" som kun producerer tanker til hinanden og aldrig har leveret noget der bidrager til samfundsøkonomien end at være håndværker som hver dag yder en indsats som styrker samfundet og dermed betaler de for at "fine" kan sidde i deres elfenbenstårn og se ned på de der har betalt deres uddannelse og deres løn.

Det værste eksempel jeg har set er Lars Trier Mogensen der i et interview med Qvortrup omtalte DF vælgere som "White trash"

Henrik Brøndum, Carsten Munk og Jakob Silberbrandt anbefalede denne kommentar

For ikke så længe siden hørte jeg en kvinde i radioen; hun var sidst i trediverne, og fortalte at hun var opvokset i Hellerup - og kun én gang som 15årig havde været på Nørrebro, hvilket hun havde bedt sin mor om at blive fri for fremover. Der var så ... fremmedartet, huskede hun at have begrundet sig.

Denne kvinde oplever i dag at være dårligt integreret i Danmark; at være ude af strit med den brede samfundstilstand og -udvikling. Faktisk mente hun at vi havde et klasseintegrationsproblem, med overklassen som den truede part, altså kulturelt truet part. Isoleret og fremmedgjort fra omverdenen.

Jotak, fine ord fra en overklassepige. Hun er ikke mange omgange efter Bodhisattwa'en, som den kære onkel D.T. nok ville ha' udtrykt det.

Mads Bjergen, Karsten Aaen og Tue Romanow anbefalede denne kommentar

Kan kun være rørende enig med forfatteren, men tag det fra én fra Udkanten, der jævnligt har sin gang på en erhvervsskole: Herude er der mindst lige så meget hånlig 'os og dem'-retorik. De, der sidder i Folketinget (ja, eller ofte bare dem, der har taget en universitetsudd.), er idioter uden situationsfornemmelse, der spilder vores hårdttjente skattepenge. Men hvad mon kom først? Hønen eller ægget - elitismen eller den provinsielle afstandstagen ...?
Hvis nu danskerne ikke var så selvcentrerede, selvtilfredse og selvfede og kom lidt ud i ny og næ, kunne det være, der kom lidt perspektiv ind i hverdagen - præcis som forfatteren af kronikken oplever. Og det gælder sgu for alle samfundsklasser.

Mads Bjergen, Martin Sigaard, Karsten Aaen og Tove Lodal anbefalede denne kommentar

Jeg tror man skal prøve at definere hvem det er der definerer mennesker vest for Valby bakke, og ikke-akademikere indenfor voldene som tabere.

De fremmeste repræsentanter er den samlede journaliststand hvis politiske ståsted er kendt: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/05/10/115422.htm.

Dertil kommer alle politterne fra Folketinget, hvor det i parentes bemærket altid har været venstrefløjen+De Radikale, som partout ville have at alle der bare havde en smule omløb i hovedet skulle have en akademisk uddannelse, uanset at der ikke var noget de kunne bruge deres uddannelse til, og måske endnu værre, uanset at der ikke efterfølgende ville være dygtige udøvere af alle de professioner, som ikke er akademiske.

Den sidste gruppe er og bliver den vigtigste, og det burde måske politter specielt kunne indse, da det er den gruppe som betaler deres løn.

Den herinde så forhadte kapital har ingen problemer med ikke-akademikere.
Den vil altid være der hvor værdierne skabes.
Det er faktisk det den lever af.

Søren 2 Jensen

Nogle af tidens rigtig store tabere er medmenneskeligheden, empatien og tolerancen.

Mads Bjergen, Tue Romanow, Carsten Munk, Tove Lodal og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Morten Andersen

Tjah...Billedet er ikke fra Vestjylland. Det er fra Læsø. Manden på billedet er min egen moders mand. Han er bestemt heller ikke en taber.

Men en pensioneret agtværdig dygtig læge. Så der kan man se.

Men smukt billede da.
Jeg fik altså bare min kaffe helt helt galt i halsen, her til morgen.

Søren Roepstorff, Mads Bjergen, Per Torbensen, Michael Kongstad Nielsen, Holger Madsen, Karsten Aaen, Grethe Preisler og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Morten Andersen

Så jeg vil gerne gøre INFORMATION opmærksom på, at det er betænkeligt man udstiller billeder af personer, som intet har med artiklen at gøre. At de bliver udstillet som en slags tabere.

MVH fra famillien til herren på billedet, og undertegnede stedsøn.

Søren Roepstorff, Mads Bjergen, Per Torbensen, Michael Kongstad Nielsen, Holger Madsen, Karsten Aaen, Vibeke Rasmussen, Thomas Borghus, Peter Andersen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Billedet af den pensionerede læge i overalls og ternet skjorte, der står i sin havedør og hyggesnakker med sin kat, stammer fra en reportage om læsøboerne bragt i Information den 3. september d.å.

Det siger sig selv, at det er oplagt at anvende det som illustration til en kronik om 'taberne i Udkantsdanmark' - når man ser det hele sådan lidt fra oven (i.e. fra vindverne i St. Kongensgade i Kjøwenhavnstrup).

Genbrug er det nye sort, og så har de da det at grine af på Læsø i de lange efterårsaftener i tranlampens skær.

Mikael Flarup Bagger

Problemet er (bl.a.) den stadigt mere fremherskende neoliberale konkurrencetænkning; i konkurrencer er der nødvendigvis vindere og tabere. Nogle vil kalde den en art socialdarwinisme og spille nazikortet i enhver ophedet Facebook-debat. Det er ikke helt korrekt, da 'survival of the fittest' betyder at den bedst tilpassede overlever, ikke nødvendigvis den stærkeste. Jeg hævder, postulerer så, helt for egen regning, at de virkelige 'vindere' (bedst tilpassede) er de der rent faktisk har prøvet at være godt og grundigt på røven, men har rejst sig. Det er sagen uvedkommende, og det er faktisk min pointe: At det er i bedste fald meningsløst, i værste fald decideret ødelæggende, polariserende, at opdele nationen i vindere og tabere.

Hans A. Sørensen

En tankevækkende og jordbunden kommentar, som på bedste, skarpe vis tager fat i, hvor splittet (ødelagt) det danske (velfærds)samfund er blevet.

Niels Engelsted kommenterer i Information som den første: ”De herskende tanker er de herskendes tanker. Dette turde være temmeligt klart nu. De herskende tænker, at de der ikke er herskende er tabere. Også det er nu veldokumenteret. Hvis de ikke herskende tænker at de er tabere, så er det fordi de tænker de herskendes tanker. Hold op med det også selvom det er svært, når de herskende tanker behersker hele mediefladen. Tænk som kronikøren”.

Og det kan passende suppleres med en overvejelse om, hvordan arbejderbevægelsen er havnet i en suppedas, hvor de herskende lag i Socialdemokratiet og SF stærkt sekunderet af en del faglige topledere, helt tydeligt har bevæget sig så langt op og væk, at de refererer mere til regneark og DJØF´ere end til virkeligheden.

De vil næppe kunne forstå, hvordan 3F´s nye forbundsformand kan finde på at lade sig citere for f.eks. følgende:
”Jeg vil ikke finde mig, i at det danske velfærdssystem bliver eroderet, og jeg vil gå i flæsket på alle forordninger, elementer og tendenser, som trækker i en forkert retning! Det er som om EU er noget, man ikke kan røre ved: ”Uh, vi kan ikke sige nej”. Men gu' ka' vi sige nej!”

Læs selv bådbygger Peder Frederik Jensen´s kronik fra Information den 16. oktober. – Og brug den som inspiration til den næste snak med naboen, kollegaen, den lokale politiker eller din fagforening!

Steffen Gliese, Brian Pietersen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Vi må huske på at der er nogle folk, der ikke interesserer sig en døjt for politik, og det internationale samfund, og de ting som ikke umiddelbart angår dem. Til gengæld viser de langt større interesse for deres lokal samfund, generelt mere jordnære interesser og værdier. Det kan jeg ikke se har noget med en taber at gøre. Men ja, det er som altid dem der råber højest man hører.

Poul Sørensen

Jeg har et problem med det indforståede udgangspunkt; at man kan være vinder i dette samfund. Livet er fyldt med kriser og vi er alle tabere i perioder af vores liv. Betegnelsen "taber" har sit udgangspunkt i, at det er en effektiv nedvurdering af andre fordi der er en træfsikkerhed på 100%. Selv hvis du (læseren) sidder og bortforklare for dig selv, at de personlige kriser, som du har været igennem ikke er store nok til, at kvalificere dig som taber, så er du alligevel ramt af udsagnet om, at du er taber - i og med du sidder og bortforklare forskellige nederlag.
Livet er hårdt og folk skal ikke dømmes på det antal gange, som de går ned, men på det antal gange som de kommer og får rettet skuden op.
- Angreb på livet er ikke et udtryk for Intelligens, det er måden, som du forsvare livet og måske den måde du indgår i et kollektivt forsvar af andre, som er et udtryk for intelligens.
Jeg syntes måske at emnet i Peder F. jensen artikel måske fortjener, at der var blevet taget et spadestik dybere i afdækning af problemerne.

Brian Pietersen, Steffen Gliese, Tue Romanow, Sten Victor og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

I fortsættelse af min antydning 16.10 - 16.22 citerer jeg fra fredagens avis :
- Danskerne angiver hinanden i stigende grad til myndighederne..........skattesnyd og socialt bedrageri.....60% er anonyme.....kender de anmeldte personligt....
- Sigtelser for vold og trusler mod ansatte i det offentlige er steget 17 % siden 2011.
......så grove episoder, så de aldrig kommer i arbejde som socialrådgivere mere.
- Sygeplejerskerne på landets skade stuer mener , at arbejdsmiljøet er blevet så dårligt, at det går ud over patienterne.
- Dansk folkeparti har startet en underskriftsindsamling mod byggeriet af en moske.
- Pinligt og trist - Britta Schall Holberg om Løkke.
- Tænketanken har længe været under mistanke for omfattende korruption (GGGI)

"Nyheder", som det var rart at være fri for.

Steffen Gliese

At denne diskussion overhovedet opstår er bevis på, at formålet med velfærdssamfundet er gledet os af hænde, for det er netop at neutralisere den type forskelle, så det først og fremmest handler om, at folk kan føle sig tilfredse.
Desværre underløbes dette ædle formål af en privat fremstillingssektor, der helst vil gøre folk ukritiske og afhængige af et forbrug, som de er lykkeligere uden, fordi deres karakter uden forbrugsræset undgår at blive kompromitteret.

Jeg er træt af det gamle, forslidte, forfejlede udtryk - velfærd. Ikke andet end selvfærdssamfundet, vellevnedssamfundet........??
Find på noget andet, som beskriver noget, der er værd at stræbe efter.

Steffen Gliese

Problemet med velfærdssamfundet, Leo Nygaard, er, at det går ud på at aflaste de arbejdende, så de ikke skal spekulere på for meget andet end at yde på det såkaldte arbejdsmarked. Men det er jo ikke det, tilværelsen går ud på, og farcen kan kun fortsætte, fordi nogen kaster mere og mere fuldkommen overflødigt lort på markedet, som man kan lokke folk til at efterstræbe, først og fremmest - og her bliver det for alvor idioti - for at kunne udstille, hvor meget man arbejder.

Steffen Gliese

Poul Solrart Sørensen, folk skal slet ikke bedømmes på den måde. Samfundet er et sted og en tilstand, vi befinder os i, på hver vores måde, og det er vi i vores gode ret til.