Sagen om Yahya Hassans ankomst til Vollsmose handler ikke om ytringsfrihed.
Vi føler os nødsaget til at bryde ind i politikernes stigmatisering af Vollsmose i ytringsfrihedens navn, og bremse mediernes ensidige og ukritiske dækning af arrangementet.
Vollsmose Bibliotek har, velment men på klodset vis, inviteret Yahya Hassan og Tarek Omar til Vollsmosecentret. Politiet vurderede imidlertid at det ikke kunne lade sig gøre af hensyn til den offentlige ro og orden. Stor cadeau til politiet for at tage beboernes tryghed, vores tryghed, med i deres overvejelser om sikkerhed, mens alle andre tilsyneladende har glemt vores blotte eksistens.
Mens politikerne og de kriminelle passer hver deres dagsorden er vi, Vollsmoses beboere, blevet en lus mellem to beskidte negle.
Vores boligområde tages som gidsel
Lad os starte med at slå helt fast: Selvfølgelig skal man have lov at ytre sig om det man vil, hvornår man vil og hvor man vil. Det vil vi altid være fortalere for. Problemet er blot, at det slet ikke handler om ytringsfrihed, men om et par nyttige fjolser, som tager hele vores område som gidsel i et mediecirkus, hvor ensidigheden og et konstrueret billede af os-og-dem skærpes: Os, almindelige demokratiske hvide danskere – og Dem, uciviliserede udemokratiske beboere i Volds-Gaza-mose, som vores boligområde er blevet kaldt.
Odense kommune foreslog både Yahya Hassan og Tarek Omar at flytte arrangementet til demokratiets højborg, blot fire kilometer væk fra Vollsmose, nemlig Rådhuset. Yahya Hassan og Tarek Omar krævede nu tredobbelt honorar! Parterne blev ikke enige om honorarets størrelse, og derfor valgte Odense kommune at aflyse arrangementet. Tarek Omars kommentar til hændelsen på Facebook var: »Jeg arbejder gerne til slaveløn for de gode mennesker i Vollsmose, men ikke for Odense Kommune.«
Men billetterne er jo købt! Arrangementet har længe været udsolgt. De som har købt billetterne vil komme til arrangementet uagtet, hvor det bliver holdt.
Når man alligevel insisterer på, at den geografiske placering skal hedde Vollsmose, betyder det kun én ting: Provokation. For hvis eller når der kommer en reaktion fra kriminelle idioter, vil man få bekræftet sine fordomme: Se, vi har ret! Resultatet er en yderligere stigmatisering af sociale boligområder.
Og nej Tarek, du arbejder ikke for de gode borgere i Vollsmose. For hvis Odense Kommune havde accepteret at betale et tredobbelt honorarbeløb, var arrangementet blevet flyttet til Rådhuset, og vi havde ikke hørt et kuk om ytringsfrihed.
Vollsmose skal ikke være arena for manddomsprøver
Vollsmose har gennem tiden haft flere kontroversielle arrangementer. Vollsmose har og vil altid huse debat, dialog og selvkritik. Når det er sagt, så har vi i Vollsmose også et problem. Vi har ca. 100 af 10.000 beboere, der laver ballade og ikke kan opføre sig ordentligt, og det er vi skide hamrende trætte af! Men vi er også trætte af, at hver en manddomsprøve og pubertetsvrede skal stadfæstes i vores boligområde.
Arrangementet bliver nu afviklet på H.C. Andersen skolen i Vollsmose. En folkeskole, midt i et rækkehuskvarter, hvor børn, unge og familier færdes hver dag. Allerede i lørdags var der massiv tilstedeværelse af politibetjente og hunde. For området skal gøres sikkert for Yahya Hassan og Tarek Omars pubertære manddomsprøver. Vollsmoses udfordring er ikke kun bøller i Vollsmose, men også bøller udenfor boligområdet, som søger ind i området og laver ballade. Hvem går det ud over? Os! – de 9.900 andre beboere, der har et simpelt ønske om at leve i fred og ro.
Ytringsfriheden er ikke truet
Ytringsfriheden er ikke truet i Vollsmose – og heller ikke udenfor Vollsmose. Problemet er bøller – født og opvokset herhjemme i Danmark og assimileret i den danske kriminelle underklasse. Problemet er, at bøllerne kan og vil bruge arrangementet som grundlag for at rekruttere utilpassede unge til banderne. For sårbare unge har nemmere ved at blive en del af et kriminelt miljø. Og sårbare unge, er der rigeligt at tage af i Vollsmose.
Dette er ikke en undskyldning – blot en konstatering. Vi beboere ved hvad der foregår i vores område. Og vi har en fornemmelse af, at politiet også ved en del. For den intensive indsats mod de kriminelle i Bøgeparken, er de sidste mange uger håndteret professionelt og yderst skarpt. Man har presset de kriminelle og samtidig evnet at behandle os andre ordentligt.
Men langt væk fra helheden og virkeligheden, bag murerne på Christiansborg, sidder integrationsministeren Annette Vilhelmsen og udtrykker forargelse over, at arrangementet anbefales at blive flyttet til et andet sted. Det værste der kan ske hende er, at æbleskiverne kommer galt i halsen. Alt i mens vi beboere i Vollsmose, må finde os i utryghed forbundet med arrangement – fra massivt politiopbud til populistiske udmeldinger i avisspalterne. Vi betaler prisen for, at der er tåber derude, der har et indgroet behov for at udøve verbal vold og idioter der svarer tilbage med fysisk vold.
Inaam Nabil, Nibras Aziz, Alaa Mourad, Fateh Warraich og Hasan Sahin er alle nuværende eller tidligere beboere i Vollsmose.
Ja selvfølgelig skal der være ytringsfrihed, men...........
Jeg tror, at det er det lille "men" der tit skiller vandene, hvis der er tale om pubertetsvrede, så lad ham dog holde foredraget og ignorer det. Eller hold et modforedrag! Lad dog være med at trække det der "offerkort" hver gang!
Javist er der en yringsfrihed, men ikke en ytringspligt.
Fint at man ikke gider at høre på den unge digter, men det behøver man jo heller ikke, det er der også frihed til at slippe for, uanset prisen.
Men at man mener at de der vil ikke må høre ham i en af kommunens bygninger, det krænker nu nok ejendomsretten og ikke retten til ytring.
Man kan ikke bestemme over andres gøren og laden, ej heller deres ejendom eller dens anvendelse.
Og en provokation er kun en provokation, hvis nogen bliver provokeret, ellers er det et slag i luften.
Det er da oplagt at lade Yayha Hassan læse sine digte op. Han reflektere og kritisere et miljø som skal reflekteres og kritiseres - bare ikke af dem der har gjort det over det sidste årti (Lars Hedegaard, Jyllands Posten og Dansk Folkeparti). For der findes ubestrideligt miljøer hvor islam misbruges som et hyklerisk filter - som en torn i øjet - på ungdommelig kulturkløfter og fænomener som kærester, sex og fester som unge samtidig lever under - herunder Yahya. Hvis det handlede om English Defence League eller Danskernes Parti ville jeg forstå jeres anke. Men hvorfor modsætte sig én som har været produkt af miljøet og digter om det? Det skaber kun basis for forståelse og refleksion. Det er ikke et politisk manifest og Yahyas vrede er ikke politisk farvet eller entydig, men psykologisk og tvetydig og stikker i flere retninger, hadet er også rettet imod ham selv i flere af digtene.
Hvad beboerne meget rimeligt påkalder sig er retten til ikke at blive påført et arrangement, der tiltrækker forbryderiske og voldelige elementer, subsidiært giver sådanne anledning til at reagere. Det er meget forståeligt, det svarer til andre borgeres forsøg på at slippe af med rockerborge.
Deres største problem i kontekst med de forbryderiske og voldelige elementer, er Yayha Hassan. Det er jo åbenlyst ikke Yahyas men de voldeliges pubertetsvrede der går ud over dem. Men du sammenligner altså Yayha Hassan med en rockerborg?
Peter Hansen
Når din nabo har fest en enkelt gang, så reagerer du med tolerance, så gør han det samme for dig.
Det er ikke samme reaktion, som hvis din nabo laver en rockerborg eller et serveringsteater med døgnåbent.
Beboerne har ingen ret til at bestemme, hvad der foregår andre steder, hvis det ligger indenfor den normale tålegrænse, hvilket en oplæsning af digte på en skole må siges at være.
Det kan næppe genere nogen.
Og derfor har man hverken ret til eller mulighed for at bede sig fritaget.
Politiet har pligt til at sørge for almindelig ro og orden, også på vore skoler, og div. balademagere skal ikke afgøre hvilke lovlige arrangementer der skal være i vore offentlige bygninger eller tiltvinge sig adgang til skadestuer eller hospitaler.
Det uvæsen skal forhindres med alle midler.
Synes ikke denne kronik er udtryk for offerrollen, men et relevant indspark i diskussionen.
"Lad os starte med at slå helt fast: Selvfølgelig skal man have lov at ytre sig om det man vil, hvornår man vil og hvor man vil." Bare ikke i Vollsmose. Resten er udenomssnak.
Er det ikke rimeligt nok, at tage kronikkens ord til sig.
Jo men kære ytringsfriheds fundamentalister er det ikke tankevækkende, at Tarek Omar kræver 3-dobbelt honorar, hvis arrangementet skal holdes på rådhuset? Siger det ikke noget om, at det egentlige formål er provokation for provokationens egen skyld? Og hvad er egentlig det konstruktive formål med det? Hvilken personlig og politisk dagsorden er det, der skal fremmes? Og til gavn for hvem?
Yahya Hassan - stor stohej!. Men hvor er det godt at vi her i landet har den mulighed at tillade en ung mand som Yahya Hassan, at han kan læse sine digte op, på trods af al den ballade det har medført. Vi har jo tidligere oplevet vrede unge mennesker, som forbander deres barndom og ungdom, men endelig er der én som får sat ord på hvad det har gjort ved ham. - Det handler ikke alene om indvandrerproblemer, det handler om os alle. - Vores forhold til hinanden, vort samfund, vores frihed, eller manglen på samme... det handler om de muligheder vi giver hinanden i et såkaldt frit samfund. Det handler om vort forældreansvar. - Det handler om et presset samfund, som vi alle er en del af, og som vi egentlig alle gerne ville påvirke i en bedre retning...
Der var engang en anden ung digter, der talte om Fiduspoesi. I det her tilfælde kan man vel tale om, at poesien har affødt en Fidusdebat. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på noget frigørende element i den. Måske skulle vi snart til at tale om, hvorfor vi er endt, hvor vi er, i stedet for blot at konstatere det. Eller vi kunne indføre grundlovssikret ytringsPLIGT - når det kan profilere én selv. Jeg tror, der er mange, der vil stemme for!
Jeg overværede for lidt siden Hassan ytre at muslimerne selv må rense sig, de må stå frem hver især og fortælle hvem de er, hvis de ikke er bare er 'muslimer' - underforstået den kedelige slags (som hykler, laver socialt bedrageri, kriminalitet).
Han illustrerede sin tankegang med at fortælle at hvis han ytrede at forsamlingen af tilhørere var tyveknægte, så måtte de jo hver især rejse sig op og vise at det var/er de ikke.
Peter Hansen. Din sammenligning holder ikke en meter. Fodboldkampe tiltrækker lige så mange voldelige mennesker og har ofte et stort opbud af betjente til at gelejde de forskellige tilhængere til banegårdene gennem boligkvarterer. Vil du også have dem afskaffet? DeT er netop mange af Vollsmose-befolkningen forfatteren ønsker at få i tale, så der er netop grund til at han læser der. Og et demokratisk samfund skal kunne håndtere kampen for ytringsfrihed overalt. I mine øjne er det meget farligt at opgive kampen for ytringsfriheden, hvilket historien også burde fortælle os.
Ytringsfriheden er og forbliver ukrænkelig.
Som grundloven skriver; "Censur kan ingensinde genindføres" ; Og selvcensur kan som bekendt ikke pålægges andre uden at det bliver til censur.
Derfor er ideen om at "vi har ikke ytringspligt" kun en tom floskel.
Dog mener jeg ikke at samfundet kan blive ved med at bruge i omegnen af en million kroner på at sikre folk hver gang de vil optræde.
Carsten Hansen
26. november, 2013 - 20:24 #
Ytringsfriheden er og forbliver ukrænkelig.
Bare den ikke bliver for dyr.
Den eneste grund til at holde arrangementet i Vollsmose er at vise "dem" at her bestemmer vi. De vi i vor selvretfærdighed vil komme til at provokere er de "100" ikke de 9.900. Men det er de 100 der gør livet utåleligt for de andre, som typerne fra rockerborgen. Det er den samme slags mennesker. Så selvfølgeligt er forfatterne til ovenstående artikel foruroligede for de hundredes reaktion.
Den væsentligste årsag til at Hassan er blevet så populær er at det han siger falder i så god jord i vort syn på "dem" uagtet at vi i hvert eneste boligområde i det ganske land vil kunne finde samme type mennesker som Hassans far.
At få ytringsfriheden har allerede kostet mange menneskeliv.
Det vil være en skændsel overfor de der kæmpede for den, hvis vil sælger den af frygt for voldspersoner.
Folk skal sikres deres ret til at ytre sig, men ikke konstant at ytre sig i minefelter.
Helt OK at Hassan læser op i Vollsmose i dag og i morgen i en anden ghetto.
Men efterfølgende må han nøjes med forskellige medier, da de økonomiske omkostninger ellers er enorme.
"Vi betaler prisen for, at der er tåber derude, der har et indgroet behov for at udøve verbal vold og idioter der svarer tilbage med fysisk vold."
Nu har jeg læst denne sætning igennem et par gange, og er stadig i tvivl: Mener de fem skribenter VIRKELIG at man kan sammenligne det at læse et digt op og det at tæske et andet menneske halvt fordærvet pga. en virkelig eller indbildt provokation?! Det kan jeg simpelthen ikke forestille mig...!!
Indlægget bekræfter i realiteten det som det vil modsige:
Ytringsfriheden i Vollsmose er ikke truet hedder det, men fordi en gruppe i Vollsmose reagerer voldsomt mod budskaber som de ikke bryder sig om, bør man afholde sig fra at ytre sig med sådanne budskaber, når man opholder sig i Vollsmose!
Hvis man skal efterkomme sådanne synspunkter, har man netop et problem med ytringsfriheden. Jeg kan godt forstå, at mange i Vollsmose bare gerne vil have fred og ro, men det er direkte beskæmmende at de i denne sammenhæng vender sig mod digteren og andre som bare ytrer sig, fremfor mod ballademagerne. Af samme grund kan man heller ikke sammenligne med kampen mod rockerborge. For denne kamp har aldrig været vendt mod dem der udtaler sig kritisk om rockerborge. Det ville jo også være paradoksalt. Men et sådant paradoks er åbenbart en realitet i Vollsmose.
"Vollsmose skal ikke være arena for manddomsprøver"
Jo da. Ligesom fodboldbanerne, Utterslev mose, Rådhuspladsen, eksamensbordene, Børges Bodega, Kebnekaise, de sorte pister, det store kolde bord, de politiske debatmøder og vinterbadningen.
"Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.". (Danmarks Riges Grundlov § 77, kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Ytringsfrihed )
Her hedder sådan set også: "Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene."
Læg mærke til at dette går på statens indgriben overfor borgernes ytringsfrihed. Staten kan aldrig igen indføre censur; vi skal have lov til at skrive, at Lars Løkke er en idiot f.eks. eller at Helle Thorning er dum og at Bjarne Corydon er en blå banan. Uden at frygte for, at statspolitiet kommer og henter os....midt om natten...
Og mens vi er ved det, så blot dette:
Hvor var ROJ's TV's ytringsfrihed? henne. Ingen steder. Hvor var/er Dragsdals ytringsfrihed henne nu? Ingen steder. Og forebyggende forholdsregler er jo blevet indført, endda af de politikere, som skriver under på, at de vil overholde Danmarks Riges Grundlov af 5.juni 1953. I DK er det i dag blevet ulovligt at udtale støtte til visse grupper indenfor Palæstina, det er blevet ulovligt at samle ind til visse grupper indenfor Palæstina og i Colombia mv. Er dette da ikke foebyggende forholdsregler, som skal forhindre oplysning og information om visse forhold i lande, vi måske ikke hører så meget om. Ulovligt er det også blevet i DK at udgive visse bøger eller sige visse ting, som ifølge politikerne og domstolene kan tolkes som om man opfordrer til det der begynder med t...
Så nej, kære venner, ytringsfriheden er skam ikke ukrænkelig i dette lille land, dette Danmark. Og skal man virkelig sige alt, give udtryk for alt, hvad der farer gennem ens hjerne? uden omtanke, grundtone, og en vis refleksion (bevidst tænken) over, hvad det er man siger! Og ikke mindst hvordan man siger det....eller er det bare totalt lige meget. I så fald kan man jo kalde sin chef for dum og grim.......(ikkke at jeg ville gøre det), man kan sige til sin kone, at hun har verdens grimmeste bryster, at ja, hendes røv ser slt for stor ud i de der bukser - og en masse andre ting.
Og nu hvor vi er ved det litterære: adskillige skoler har boykottet/ikke købt den nye udgave af Alle Børnene - bøgerne, fordi de mente, at den skulle børn ikke læse, thi der stod vist noget om gris og tis. Er dette da ikke censur? eller selvcensur? Forlaget har i hvert fald lovet at struge nogle af de vers med tis og gris fra de næste udgaver...
Og ang. Yahya Hassans digte - så ja, manden skal have lov til at læse sine digte op.
Og holde foredrag om hvad som helst når som helst og hvor som helst. Men når han hans holdning er denne:"Han illustrerede sin tankegang med at fortælle at hvis han ytrede at forsamlingen af tilhørere var tyveknægte, så måtte de jo hver især rejse sig op og vise at det var/er de ikke." Citat fra længere oppe i tråden, Peter Jensen 20.08, 26.11.2013)
Sådan taler en mand som har en mentalitet fra en diktaturstat. Ved han da ikke at i DK er vi uskyldige indtil det modsatte er bevist? eller hyr? Det er statens opgave at bevise, at vi er tyveknægte, vi skal ikke bevise, at vi IKKE er tyveknægte, opgave for staten er det!
Yahya Hassans digte blev lynhurtigt taget til indtægt for både den ene og den anden side. Og selv blev han måske nok lidt hurtigt fanget i hans egne oplevelser fra barndommens gade i Vollsmose. (og mon ikke en knægt fra stenbroen i 30'erne kunne berette om en far som slog og en mor som græd også....) Lynende hurtigt gik det - og hans egne reflekterede? oplevelser - blev pludseligt til hvordan alle muslimer var. Og idet han udtalte at sådan var alle muslimer i ghettoerne, horede og drak, både før og efter de gik i moskeen, alt imens de hævede deres bistandshjælp mv. ja så kom der også pludselig en mere gedigen politisk holdning ind her. Og han har sagt at det forekommer overalt i ghettoerne.......og at alle gør det.....(måske mente han i virkeligheden alle han kender til? i så fald sagde han det ikke.....)
Og ja, der findes ubestrideligt miljøer, hvor Islam bruges til hyklerisk at begrunde alting. Og hvor mænd især er hykleriske mht. at bruge f.eks. kristendommen eller buddhismen til deres egen fordel. Meget kan fortælles om f.eks. indre missionske eller evangeliske miljøer (i USA), hvor præster mv. tordner mod porno f.eks. og så er blevet set gå ind og købe netop pornohefter mv. Eller hvor de hellige tordner imod sex udenfor ægteskabet, men så selv er utro - og det endda flere gange. På den måde er det som Y. Hassan, digter, 18 år, fortæller jo ikke noget nyt.
I Danmark har vi set det sidst omkring 1960-1975, hvor en stor gruppe unge rykkede fra landet ind til byen, og hvor der skete det, at disse unge tog et (hårdt) opgør med den forstokkede og reaktionære seksualmoral hos deres forældre på landet - som levede et traditionelt liv, hvor livet i byen netop var moderne. Og mon ikke det er det samme vi ser nu i visse miljøer indenfor islam og blandt muslimer herhjemme - de unge muslimer kan ikke bruge deres forældres erfaringer fra det gamle land til noget.
Og derfor er de ved at frigøre sig fra de traditionelle normer og værdier, deres forældre lever under - en striks og streng og hård konservativ fortolkning af islam er en af de ting de er på vej til at frigøre sig fra.
Y. Hassan bliver så på en måde eksponent for denne frigørelse, italesætter det han han har oplevet som barn som noget alle muslimer gør......(sådan som jeg husker det) og som noget som alle muslimer oplever eller har oplevet - i ghettoerne. Og sådan det jo umuligt have været, vel - det kan kun blive Hassan, Y, 18 år, oplevelse og beskrivelse af, hvordan han har oplevet dette.....
Og Brian eller Johny på Lolland-Falster eller Brøndby kunne også skrive en bog, en digtsamling, om oplevelser fra deres barndom. Og måske kunne nogen af dem også skrive om, hvordan de fik tæsk fordi deres far hentede styrke i Bibelens ord om at spare the rod and spoil the child. Altså en legitimering af at man slår børn, fordi det står i Bibelen. Og ja, nogle muslimer, ikke alle, men visse grupper indenfor islam, bruger sikkert Koranen som en opslagsbog om hvordan livet skal leves.Eller legitimerer bare det med at slå børn med at det er halal (tilladt) uden egentlgt at have læst Koranen eller endsige hørt om haditherne om Muhammeds liv - præcis som jøder, hinduer, kristne og ja buddhister har gjort i 100vis af år mv.
Men derfor er det jo altså ikke Koranens eller islams skyld, at Ayse eller Mustafa eller Emin eller Umut bliver kriminelle, lige så lidt som det er Bibelens skyld, at Johny eller Brian bliver kriminelle.
Jeg tror, der eksisterer en naturlov, der siger, at Pia Kjærsgaard kan sige 3 fornuftige ting i løbet af sin politiske karriere. Dette er i hvert fald en af dem:
"Jeg synes, at hans [Yahyas] digte er forfærdelige. Det er godt, at han rører ved det og åbner for det, men lad være med at fortælle mig, at det er digte. Det er protestbrøl"
- og de glæder sig på forlagets redaktions kontor - man kan simpelthen ikke få bedre markedsføring
Jeg har lige hørt en smule fra digtsamlingen; Det er ikke en bog jeg vil bruge penge på.
Men det er jo en helt anden snak !
af Jørn falk
Det såkaldte etablerede litterære korps og den danske presse er luddoven. Jeg kan sagtens se pointen i, at en indvandrer med noget på hjertet kommer i mediernes søgelys, men det gør han for pokker kun, fordi hans bog tilfældigvis udkommer på Gyldendal, ligesom Jakob Ejersbos "Nordkraft" og alle stofmisbrugerne, som man kaldte sensationelle. Vi andre der prøver noget så besværligt som at være konstruktive er der ingen, der gider skrive om, for det er der ingen overskrifter i. Nå ja, og så udkom min bog ikke på Gyldendal
Det er absurd og kvalmende at se ham optræde for hvide danskere,i en muslimsk ghetto.Det er muslimernes digter og ikke danskernes,han skal sige sine ting til muslimerne og ikke til danskere.Jeg forstår ikke hvad danskerne er så benoverede over ham for? Det hele er sindsygt rascistisk,der sidder en muslim og fortæller hvide kristne hvor afskylige muslimer er og der bliver bukket og klappet af manden.Kunne man forestille sig en afroamerikaner i USA sidde foran et hvidt publikum og fortælle om hvor kriminelle de andre afroer i landet er?Jeg finder hele set uppet meget sygeligt.
Ryan Smith
Ja da og der er da også et udtryk for sådan een. En Onkel Tom
Flemming S Andersen
Jo,men onkel Tom kunne vel ikke drømme om at stå frem foran sorte og sige de samme ting som han siger til sin hvide herre? Så han er ikke en onkel Tom i mine øjne.
BTW
Mon PET ser den anden vej når han ryger sine joints,eller får de en betjent til at skrive en bøde? :) Det ville jeg have spurgt ham om hvis jeg havde været tilstede idag.
I samtale med en (hvid) ven fra Brooklyn kom jeg en gang til at sige: "En af mine bedste venner er sort!" for at vise, at jeg ikke er racist. Men min ven slog hovedrystende et træt grin op, og sukkede opgivende: "Det er det man aldrig skal sige Michael", og ti-øren om USA, min vens opvækst i den sorte del af Brooklyn, borgerrettighedskamp, og så videre faldt i slowmotion på plads for mig.
Nu er der måske nogle af læserne der griner - dem der ved hvorfor min ven rystede på hovedet af mig - og der er nogle der tænker "hvad er der galt med det?".
Jeg tror flertallet af journalisterne og avislæserne, familien Danmark, hønsegårderne og kaffeklubberne hører til i den sidste kategori, fordi hele hysteriet omkring den unge digter fra Århus bunder i præcist samme logik, som at en ven fra Brooklyn ikke ser det som en kompliment, at en af dine bedste venner har en kvalitet der består i at han er farvet.
Substansen i den unge Århusianske digters arbejde er personligt ungdomsskriveri om hvor sur man nu engang er over et eller andet når det er fucked up på en eller anden måde. Et klassisk fast beslutsomt og energisk skridt ud i verden i rollen som digter eller forfatter. Sådan, godt og udemærket som det kan være: Udgangspunkt i egen historie, kortfattet prosa, en ung vred mand, og netop en mand, der vises følelser og gåes til yderligheder, en klassisk model. Men så er der jo også lige det at han er brun og hans forældre vist er dernede fra, og i dette stadigvæk dybt umodne Danmark falder derpå alle som en kluntet over egne ben for at råbe "Men en vores bedste venner er skam også brun." eller "fordi han er brun kan han sige skældsord med racistiske undertoner!", og min ven fra Brooklyn griner så tårerne løber bag lukkede øjne og ryster opgivende på hovedet. Hysterisk, det er hvad det er. Hysterisk.
Medierne, forlaget, producenter, underholdningsbranchen, de rastløse cocktail herrer og damer, eller caffelatterne som digteren selv finurligt kaldte det, de har set det, og de har castet det, de har sat det ind i en sammenhæng, det har kurateret det, de har skubbet den lidt for uerfarne unge fyr (og fuck off I der syntes han er så fornuftig, det er som at høre onkel Kurt rose en konfirmand, der står og er eksistentielt sur på sine forældre helt ind til benet fordi de får ham til at føle sig flov!). Allesammen, I har alle sammen knaldet dette ind i et reality show, fordi se: "En af vores bedste venner er brun! Så vores moral er uangribelig..." - bullshit, all of you.
Længere end denne fodfejl er Danmark ikke kommet i borgerrettighedskampen. Så lyt dog til Martin Luther King for pokker, der er alt hvad man skal bruge for at bygge noget konstruktivt på! http://youtu.be/smEqnnklfYs
Amerikanernes politiske akavede korrekthed er tåkrummende, selvfed og hyklerisk om noget. De har vendt fokus fra massedrab på sorte, til et spørgsmål om hudfarve.
Det er dog en glimrende pointe med vennen og assimileringen.
Ytringsfriheden er ikke truet i Danmark
Naar et arrangement som digtoplaesning medfoerer vold, mordtrusler, molotovcocktails, flyveforbud og massiv politiopdaekning, saa kan man vist godt med nogen rimelighed antyde at ytringsfriheden maaske alligevel er en anelse truet?!
Men jeg forstaar da godt at nogle beboere i Voldsmose ikke rigtigt orker at laegge kampplads til det halloej...
Du kan jo prøve at fortælle politiet om de lokale rockere, og se hvordan det går med ytringsfriheden. Eller sætte dig hos modstandernes militante fans under en fodboldkamp og heppe på modstanderen. Jeg hører aldrig nogen gå i clinch for den ytringsfrihed. Det er altså med andre ord ikke et isoleret problem, endda en gammel traver, og indtil værdikampen mod Islam, kan det vist tælles på en hånd hvor mange der har anfægtet denne frihed.
@Jesper Wendt
At rockere og hooligans er nogle voldelige idioter kan vi da godt blive enige om, men jeg kan ikke se hvordan det blot tilnaermelsesvist modsiger nogetsomhelst af det jeg skrev tidligere ?!
Kan godt forstå frustrationen, men tror I overdriver os normal-danskeres indskrænkede horisont. Jeg tror da ikke at alle i Voldsmose er voldsbøller, der snyder de sociale kasser. Omvendt finder jeg det vigtigt at en digtoplæsning kan foregå i ethvert boligområde, og mange boligområder til tider oplever logistisk bøvl i forbindelse med store offentlige begivenheder. Hvad honorar angår, så har jeg også hørt at Hassan ville komme gratis hvis det var i Vollsmose fremfor et andet "pænt" sted, og Tarek Omar har godt fast arbejde, så jeres teori om pengebegær tror jeg simpelthen ikke på.
Venlig hilsen
Det havde været skønt, om en stor del af de 9.900 fredelige Vollsmose borgere, havde samlet sig udenfor skolen, under oplæsningen. Sådan bare for at demonstrere deres fulde støtte, til enhvers ret til at kunne ytrer sig uden samtidig at være truet på sit helbred.
Hvis 100 beboere altså 1 % af Vollsmoses indbyggere kan holde 10.000 i skak så er der da noget helt rive ræve galt.
I Danmark har vi set det sidst omkring 1960-1975, hvor en stor gruppe unge rykkede fra landet ind til byen, og hvor der skete det, at disse unge tog et (hårdt) opgør med den forstokkede og reaktionære seksualmoral hos deres forældre på landet - som levede et traditionelt liv, hvor livet i byen netop var moderne. Skriver Karsten Aaen.
Nåh var det det. I byen kunne du måske gemme dig ,men på et lejet værelse, et klubværelse eller hvis du var studerende efter flere år på et kollegieværelse. I byen sagde man DE til hinanden, var fattigfine og hvis man havde et lejet værelse var der adgang forbudt for det modsatte køn efter kl. 22. Hvis man skulle leje var det bedst hvis man var politibetjent eller andet der sikrede at man opførte sig anstændigt. Hvis
man ville have en lejlighed skulle man have en vielsesattest. Nej frigørelsen den kom først et godt stykke ind i 70'erne og der var såmænd ikke stor forskel på moralen i byen og på landet.
Y. Hassan har ret til at holde sin lyrik-oplæsning hvor han vil i landet. Og dem, der føler sig fornærmede over at det lige foregår i deres boligområde, må jo være deres eget problem
Her har vi en ung fyr, der er trådt ud af den negative sociale arv, og skriver digte, noget helt usædvanligt for folk af den bagrund. Det tager jeg hatten af for.
Han beskriver sit miljø, og om den typiske tendens til socialt bedrageri og dobbeltmoral. Det vi andre jo også godt ved foregår,men vi tør ikke sige det, for så bliver vi kaldt racister.
Det er meget stærkere når det er en af "deres egne" der stiller sig op og ytrer sig.
Og dem, der føler sig truffet er jo rasende, men de kan ihvertfald ikke kalde ham for racist.
Ingen her forstår fejlfarverne - det svarer helt til (vs) da bokser Brian skulle optræde i Koncertsalen.
Jeg har unge familiemedlemmer, der bor sådanne steder. Hvor ganske få beboere ødelægger det for de mange. Med chikane, tyveri, vold, trusler, berigelsesforbrydelser, hærværk, provokationer.
Jeg har stor forståelse for indlægsholdernes frustration. Samme frustration ville jeg opleve, hvis min familie blev holdt som gidsel af kriminelle bander på vejen, og ikke turde bevæge os udenfor efter mørkets frembrud.
Hvor vores børn blev truet med vold, hvis ikke de stjal penge til dem. Hvor vi ikke kunne beskytte os selv og vores familier, fordi hverken politi eller brandmyndigheder kunne komme ind i området. Og heller ikke turde udtale os om vores fastlåste situation af frygt for efterfølgende repressalier.
Det er måske ikke så nemt at se den åbenlyse støtte en vred, ung pubertetsdigter kan være i sådan en situation, og det kan jeg sådan set godt forstå. Men vi bør alligevel støtte beboerne, når de melder sådan her ud. Det kan blive os selv næste gang. Det rammer altså lige i plet, når indlægsholderne skriver:
Vi har ca. 100 af 10.000 beboere, der laver ballade og ikke kan opføre sig ordentligt, og det er vi skide hamrende trætte af!
Det er uholdbart, at disse 100 utilpassede unge ikke er sat i ansvarspådragende arbejds- eller uddannelsesforløb. Langt væk fra Vollsmose. Og meget tæt på sig selv.
jens peter hansen:
"Hvis 100 beboere altså 1 % af Vollsmoses indbyggere kan holde 10.000 i skak så er der da noget helt rive ræve galt."
Ja, de må være meget slemme.
Tegningerne eller digtete, det er lige fedt - bare lortene kommer ned med ho'et, vil en og anden mene. Med trykkefrihed kommer lorten ud.
At 1% i vollsmose kan holde resten i skak er vel ikke anderledes fra resten af verdenen hvor 1% ejer og styrer resten af verdenen.
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra Hassans familie,hans omgangskreds og folk han er vokset op sammen med,Findes de overhovedet?
Helt ærligt, lidt fjollet, men alligevel, en for et enkeltindivids "udfoldelsesmuligheder", i demokratiet er tilstedeværende, desværre kun med provokationer, bliver taget alvorligt.
Yahya´s Hassans udtalelser er i mine øjne set, kun at, lukkethed, åbenbart kun kan åbnes med provokationer af alle arter,
Hvis hans åbenhed, kun hans, at bemærke, kan være med til at skabe mere åbenhed mellem såkaldte kristne og muslimer, forskellene tilhører kun bagatelafdelingen, Hvis vi undlader lovgivningen, som tilhører "LIVET".
"Vi føler os nødsaget til at bryde ind i politikernes stigmatisering af Vollsmose i ytringsfrihedens navn, og bremse mediernes ensidige og ukritiske dækning af arrangementet"
Fuldstaendig korrekt: Den norske fredsforsker Johan Galtung vil uden tvivl kalde denne stigmatisering for "strukturel vold" og mediernes haandtering af sagen for "kulturel vold". Det handler, som I skriver, om et "mediecirkus, hvor ensidigheden og et konstrueret billede", ikke af demos, men af Dem - Os.
En 500 aar gammel etnocentrisk selvforstaaelse af Vesten som den civiliserede overlegne verden, en civilisation, der den dag i dag betyder doed, oedelaeggelse og ydmygelse for resten af verdens lande.
Rigtig god artikel!
Spørgsmålet er hvor længe man i Vollsmose vil finde sig i at en lille voldelig utilpasset gruppe skal bestemme, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre?
Hvis flertallet af beboerne er trætte af tingenes tilstand burde de være mødt massivt op til arrangementet for at vise de ikke lade sig kyse i stede for at gå voldsmændene ærinde ved at bede Hassan blive væk.
Det handler ikke om Hassans ytringsfrihed men om beboerne i Vollsmoses ytringsfrihed, som de i øjeblikket har pansat til et voldeligt mindretal.
Hassan vil dialog - siger han - ikke provokation så tage ham på ordet!
Hvis vi tager Vollsmose som eksempel, så har der i årevis været talt om at det kun er en lille hård kerne der skaber problemerne. Dette på trods af at der lynhurtigt stimler mange unge sammen hver gang politiet møder op.
Jeg skal ikke kloge mig på om det er 100 eller 500 der volder problemer med vold, hærværk, røverier og stenkast mod politi- og brandfolk.
Men det forekommer mig stadig mystisk at det er så svært at fjerne disse påståede få personer !
Men det drejer sig jo ikke kun om folk der begår kriminelle handlinger. Det drejer sig også om at en del indvandrere, specielt i de såkaldte ghettoer, der ikke enten kan eller vil integreres. Manglende sprogtilegnelse, udnyttelse af systemet, dannelse af parallelsamfund er vel det Hassan også taler imod.
@ Carsten Hansen
Antallet er underordnet. Du glemmer at det giftige miljø stadig eksisterer selvom du fjerner 1 eller 500, og derved dukker der nogle nye op og overtager deres plads. Ikke for at sammenligne, men lidt ligesom såkaldte terrorgrupper. Man kan ikke fjerne dem uden at behandle selve årsagerne til deres handlinger. Men du har selvfølgelig ret i at der nok er enkelte der ikke gider at integrere sig eller være en del af samfundet.
Jeg spørger nok dumt,men er der ikke en der kan komme med en forklaring på hvorfor de intelektuelle elsker Hassan? Alle de som tilhører den kreative klasse og højtuddannede radikale vælgere.Er det ikke dem som foragter DF og alle landsbytosserne som Hedegaard og andre der fra tid til anden sviner muslimer og islam til.Hvorfor er Hassans tilsvininger blevet legitime for dem,når de tager så stærk afstand fra ytringer der ligger op af Hassans når de kommer fra højrefløjen?
Er den kreative klasse og de højtuddannede i virkligheden bare nogle hyklere og skabsrascister? Er deres tolerance bare en rolle de har taget på sig så den passer ind i billedet af dem som bedre mennesker end pøblen som de afskyr?
Jeg er som født muslim meget forvirret over hvad jeg skal tro og mene om hele den Hassan sag.Er han en nogen har fundet frem til lejligheden for at hetze muslimerne,er han bare en frontfigur for en politisk agenda? Jeg vil gerne tro han er the real deal,jeg holder af hans digte og kan genkende en masse af det han taler om.Hans vrede mod den Islam der bliver praktiseret er noget som jeg tror massere a unge muslimer føler,jeg har selv vanæret koranen mange gange da jeg var dreng på alle mulige uterlige faconer.Så han er langt fra ene om sine tanker om religionen.
Men jeg står af når danskere hylder ham,jeg vil have ham for mig :)
Sider