Interview

Duellen: ’Vi har brug for en kulturrevolution’

Fagbevægelsen har brug for at genskabe forbindelsen med medlemmerne
14. november 2013

– Hvad kan FOA i Danmark gøre for at engagere medlemmerne i den politiske debat og vise dem nogle resultater?

»Vi skal aflære os selv en skavank, som man meget hurtigt får her i fagbevægelsen, nemlig den, der hedder: ’Ah, nu sidder jeg på en plads, hvor jeg synes, jeg bedre kan se, hvad der er udfordringerne og se rigtigere løsninger, end medlemmerne selv’,« siger Dennis Kristensen. »I virkeligheden har vi brug for en kulturrevolution i fagbevægelsen. Det handler om, hvordan vi opfatter medlemsdemokrati. Vi har været vant til, at medlemsdemokrati har været de aktives demokrati. Der skal vi have skabt det aktive demokrati, hvor det ikke kun er et spørgsmål om, at man skal komme til en generalforsamling for at have indflydelse. Vores fornemste opgave er at være i overensstemmelse med, hvad medlemmerne mener.«

– De traditionelle fagforeninger taber medlemmer og politisk indflydelse. Hvordan kan fagforeningerne genskabe deres relevans?

»Jeg tror ikke, at nutidens lønmodtagere er interesserede i, at vi deponerer vores indflydelse hos et bestemt parti. Tværtimod skal vi i fagbevægelsen, som resultatet af en dialog med medlemmerne, nå frem til, hvad der er de vigtigste emner for os og så prøve at lave aftaler med politikere, uafhængigt af, hvilken farve de har. Det er dér, den politiske relevans ligger nu, hvor den tidligere lå i at opleve sig selv som en del af samme bevægelse.«

–Vil det sige, at I fremover bliver nødt til at arbejde sammen med nogle partier, som I ikke historisk set har samarbejdet med?

»Ja, den tid, hvor man kunne sige, vi med hud og hår er enige på alle områder med ét parti, er forbi. I fremtiden vil det mere blive et spørgsmål om, hvem vi er enige med om bestemte emner. Det vil gå på tværs af partiskel. Lige nu har vi diskussionen om arbejdsklausuler i forhold til østarbejdere og i forhold til danske virksomheder i ældreplejen. Her vil der være områder, hvor vi vil være enige med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og SF i sådan en skøn sammenblanding.«

– Men er der fortsat nogle generelle forhold, I altid vil kæmpe for?

»Hvis vi skal imødekomme medlemmernes forventninger til, hvad det vil sige at skaffe resultater til dem, så kan vi jo ikke lege, at alle sætter deres kryds det samme sted. Sådan er virkeligheden ikke. Vi er gået fra at være en sammenrotning, der sikrede overlevelse, mad og tøj på kroppen til at blive en bevægelse, der prøvede at skaffe indflydelse. Det næste skridt er, at vi kan skabe plads, ikke til et kollektiv, men til at den enkelte lønmodtager får maksimal indflydelse på sit eget arbejdsliv og sin egen arbejdsdag.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels P Sønderskov
Niels P Sønderskov anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu