Interview

Duellen: ’Det er Grønlands eget ansvar’

Helene Thiesen er født på Grønland, men lever i dag i Danmark. Hun undrer sig over den negative danske fremstilling af Grønland og understreger, at de eneste, som kan rykke grønlænderne ud af socialt armod, er grønlænderne selv
23. november 2013

I 1951 blev Helene Thiesen som syvårig fjernet fra sin familie og tvunget til Danmark af det danske kolonistyre.

Da hun halvandet år senere vendte tilbage til sit hjemland, kunne hun ikke længere huske sproget og blev ikke opfattet som en rigtig grønlænder. I dag bor hun i Danmark, hvor hun arbejder som forfatter og foredragsholder, men hun besøger Grønland jævnligt. Billedet af Grønland som et sted, hvor alle små børn render beskidte rundt på gader og stræder, kan Helene Thiesen ikke genkende:

»Når man går rundt på gaden i Grønland, ser man jo ikke alle de børn, som ligger i deres senge til tiden og bliver passet lige så godt som børn i Danmark. Dem er der jo flest af. Jeg bliver fornærmet, når der bliver lavet negative generaliseringer. Det er slet ikke sådan, jeg ser Grønland. Blandt min familie og mine venner er der jo masser af mennesker, som aldrig har drukket. Mennesker, som dyrker sport, har et rigt familieliv, går på jagt og fiskeri og er veluddannede. Det er forkert altid at fremstille Grønland som et sted, hvor alle folk har det forfærdeligt.«

– Men vi kan jo ikke komme udenom, at der er store sociale problemer på Grønland, med høje selvmordsrater osv.?

»Det er der, men det er der også i Danmark og i mange andre lande. At fremstille Grønland som en ø fuld af sociale tabere er lidt det samme som at sige, at alle i Danmark lever som på Christiania. Det ville mange danskerne da blive fornærmede over. Flertallet har det bedre end det, der bliver beskrevet i dagens kronik,« siger Helene Thiesen.

Grønlands sociale problemer er i hendes øjne ikke danskernes ansvar.

»Ansvaret har de grønlandske politikere. Det er et selvstyre, og det er det grønlandske departement, som burde agere bedre og sørge for at uddanne sin befolkning og tage vare på alle i samfundet.

– Så du mener ikke, at Danmark forsømmer Grønland?

»Det synes jeg ikke. Det er jo slet ikke Danmarks ansvar, når Grønland jo har selvstyre. Når man begynder at blande Danmark ind i det, føles det som at gå tilbage til kolonitiden, hvor det var danskerne, som havde en masse at skulle have sagt. Det synes jeg er forkert.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Allan Ⓐ Anarchos
  • Anders Feder
Allan Ⓐ Anarchos og Anders Feder anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg er langt stykke hen ad vejen enige med Helen Thiesens synspunkter. Grønland er fortsat en del af det danske rige. Og grønlænderne er fortsat dansk statsborgere. Danmark har fortsat stor indflydelse i Grønland. I flere end 30 år har Grønland på papiret haft autonomi. Men det toneangivende embedsværk, som har stor indflydelse på den daglige drift af landet, er hentet fra Danmark.

Regeringen i Danmark har uddelegeret opgaver til myndighederne i Grønland, og det er den danske stat, som via bloktilskuddet finansierer mange af de offentlige aktiviteter i samfundet i Grønland.
Derfor har det danske folkestyre det overordnede ansvar for sine borgere inden for Rigets grænser.

De danske myndigheder har meget stor berøringsangst, når det gælder de grønlandske forhold. Men de danske myndigheder holder sig ikke tilbage i andre af landes anliggender, når børns rettigheder svigtes.

I øjeblikket har vi 5.000 børn i Grønland, der misrøgtes og vantrives – det er ud af en befolkning på 56.000 hvoraf de 10.000 er danskere. Vi har en sørgelig verdensrekord i selvmord, og den er ekstrem høj for unge. Det er en af følgerne af en lidt for hurtig overgang fra at være et naturfolk til at skulle fungere som et moderne vestligt samfund. Vi har mistet kultur og sjæl. Der skal gøres noget og hurtigt.

Selvfølgeligt skal man respekterer Selvstyre myndigheder i Grønland og deres kompetencer områder. Men det danske myndigheder har pligt til at følge med i forholdene. Og hvis f.eks. børns rettigheder svigtes og misrøgtes af autonome myndigheder, har de danske myndigheder et ansvar.

Så længe det grønlandske folk er danske statsborgere og beskyttet af Grundloven kan Regeringen og Folketinget via fornuftige argumenter for at påpege forhold i en landsdel.