Interview

Duellen: ’Det er Grønlands eget ansvar’

Helene Thiesen er født på Grønland, men lever i dag i Danmark. Hun undrer sig over den negative danske fremstilling af Grønland og understreger, at de eneste, som kan rykke grønlænderne ud af socialt armod, er grønlænderne selv
23. november 2013

I 1951 blev Helene Thiesen som syvårig fjernet fra sin familie og tvunget til Danmark af det danske kolonistyre.

Da hun halvandet år senere vendte tilbage til sit hjemland, kunne hun ikke længere huske sproget og blev ikke opfattet som en rigtig grønlænder. I dag bor hun i Danmark, hvor hun arbejder som forfatter og foredragsholder, men hun besøger Grønland jævnligt. Billedet af Grønland som et sted, hvor alle små børn render beskidte rundt på gader og stræder, kan Helene Thiesen ikke genkende:

»Når man går rundt på gaden i Grønland, ser man jo ikke alle de børn, som ligger i deres senge til tiden og bliver passet lige så godt som børn i Danmark. Dem er der jo flest af. Jeg bliver fornærmet, når der bliver lavet negative generaliseringer. Det er slet ikke sådan, jeg ser Grønland. Blandt min familie og mine venner er der jo masser af mennesker, som aldrig har drukket. Mennesker, som dyrker sport, har et rigt familieliv, går på jagt og fiskeri og er veluddannede. Det er forkert altid at fremstille Grønland som et sted, hvor alle folk har det forfærdeligt.«

– Men vi kan jo ikke komme udenom, at der er store sociale problemer på Grønland, med høje selvmordsrater osv.?

»Det er der, men det er der også i Danmark og i mange andre lande. At fremstille Grønland som en ø fuld af sociale tabere er lidt det samme som at sige, at alle i Danmark lever som på Christiania. Det ville mange danskerne da blive fornærmede over. Flertallet har det bedre end det, der bliver beskrevet i dagens kronik,« siger Helene Thiesen.

Grønlands sociale problemer er i hendes øjne ikke danskernes ansvar.