Kommentar

SU-reformen rammer svage studerende hårdt

Med regeringens SU-reform risikerer studerende, som dumper et semester, at skulle undvære SU resten af deres studietid. Det er et urimeligt hårdt slag for unge, der må opgive at gå til eksamen på grund af for eksempel sygdom eller dødsfald i familien
18. november 2013

»De kunne ligeså godt tage halvdelen af de studerende udenfor og skyde dem med det samme.« Sådan sagde en medarbejder i administrationen på Aarhus Universitet, da jeg for nylig mødte hende tilfældigt på gangen. Hun er en af de skarpeste hjerner, jeg kender i det her system – hun er professionel og direkte, men den dag var hun hovedrystende fortvivlet:

»Nu har jeg været i det her system i mange år, og jeg har set lidt af hvert – men jeg har aldrig set noget så hul i hovedet som det her.«

Regeringen har barslet med en ny SU-reform. Med i købet fik vi en såkaldt ’fremdriftsreform’, som gemte sig i bunden af listen.

Ifølge den vil studerende ikke længere kunne tage et semester om, uden at de samtidig skal tilmeldes det næste semester. Det vil sige, at hvis en studerende er kommet en eksamen eller et semester bagud – for eksempel på grund af sygdom, dødsfald i familien eller svære faglige udfordringer – så skal vedkommende semestret efter indhente de tabte point og tage op til to semestre samtidig! Det kan ikke lade sig gøre.

Oveni kommer en økonomisk byrde: Når man er bagud på eksamenspoint, kan man ikke få SU. Faktisk kan de uheldige studerende risikere ikke få SU på noget tidspunkt resten af deres studietid, fordi de hele tiden vil være bagud på point, hvis de får prob-lemer det første år. Hvis de da ikke – på mirakuløs vis – indhenter det tabte.

De pressede presses hårdere

At reformen ikke har udløst et større kollektivt ramaskrig, er mig en gåde, for den er den mest omfattende ændring af vores nuværende universitetsuddannelser i mange år. Magen til mangel på indsigt i uddannelsessystemet skal man lede længe efter. Det er, som om det ikke er gået op for politikerne, hvor betydningsfulde og vidtrækkende negative konsekvenser reformen får for alle universitetsstuderende, der begynder efter 1. juli 2014.

Jeg læser medicin ved Aarhus Universitet på 9. semester, og jeg har siddet i studienævnet i fire år. Det består af seks lektorer og professorer og seks studerende, som blandt andet behandler dispensationssager. Det er noget af det sværeste at skulle vurdere usædvanlige forhold og studieegnethed for medstuderende. Der skal tages svære beslutninger. Men det giver også en indsigt i, hvad der kan forhindre studerende i at gennemføre studiet på normeret tid.

Sagerne drejer sig ofte om studerende, som kommer fra såkaldt uddannelsesfremmede hjem, for hvem universitetet kan være en prøvelse i sig selv. Der er også studerende, der bliver ramt af en depression og skal have en pause, før de bliver klar til at genoptage studierne. Og så er der de studerende, som skal køres i gang på et krævende universitetsstudium, og som dumper de første tunge fag, men senere kan tage flot revanche og herefter gennemfører studiet uden problemer. Endelig er der studerende, som rammes fra den ene dag til den anden for eksempel af et dødsfald i den nærmeste familie. Hvis man af de nævnte grunde bliver forhindret i at gå til eksamen og reeksamen, får (de fleste) i dag muligheden for at gå et semester om.

Men det skal åbenbart være slut nu. For selv om vi i Studienævnet efter fremdriftsreformen stadig vil kunne give dispensationer, vil de studerende som nævnt ikke kunne koncentrere sig om at tage det semester, de har tabt, en gang til.

Denne reform rammer alle studerende, men det værste er, at den rammer skævt. De studerende, der i forvejen er presset i bund af sygdom eller familiemæssige problemer og bliver forsinkede (hvad der i sig selv er et stort nederlag for mange), skal nu også kæmpe med, at de ikke kan få deres SU. Måske magter de at skaffe sig de manglende point i sommerferien, men så mister de et vigtigt pusterum, der typisk bruges til at samle kræfter eller tjene penge til et nyt semester.

Administrativt jerngreb

Reformen lægger også de øvrige studerende i et komplet administrativt jerngreb. Vi skal åbenbart ikke længere kunne tage praktik, som ikke er meritgivende, uden at blive straffet eller tage et fag mindre, så der bliver tid til at lave studenterpolitik, frivilligt arbejde eller forskning.

De benspænd er meningsløse. Det er uforsvarlig forvaltning af vores uddannelsessystem. Det vil svække universitetets bredde og diversitet og medføre større frafald og lavere gennemførselsprocent. Muligvis kommer eliten igennem i fuld ’fremdrift’, men den overordnede konsekvens bliver flere spildte pladser og en lavere uddannelsesprocent – stik imod regeringens ønsker og målsætninger.

Regeringen bliver nødt til at indse, at ordlyden i bekendtgørelsen skal ændres, så en studieforsinkelse, der udløser en dispensation og en tilladelse til at tage et semester igen, også udløser SU. At disse studerende stadig kun kan få SU til et studie, der gennemføres på normeret tid, er en anden sag. Det er ikke det samme, som at de bliver frataget deres SU hele studietiden.

Da kvinden fra administrationen og jeg havde diskuteret konsekvenserne af reformen, gik jeg derfra med ondt i maven. Jeg gruer for at skulle være en del af et system, som jeg på ingen måde kan stå inde for.

Nina Bjerre Andersen er medicinstuderende og næstformand i studienævnet for medicin ved Aarhus Universitet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• June Beltoft
  • Michael Corfitzen
  • Sören Tolsgaard
  • Mattia Guidarelli
  • Lars Jorgensen
  • Olav Bo Hessellund
  • Uni Machanga
  • Mogens Højgaard Larsen
  • lars abildgaard
  • Peter Taitto
  • Hanne Koplev
  • Kalle Nielsen
  • Lene Houmand Kristensen
  • Jack Jönsson
  • morten Hansen
  • Flemming Scheel Andersen
  • Rasmus Kongshøj
  • Olaf Tehrani
  • Brian Pietersen
  • Signe Vange
  • Simone Bærentzen
  • Per Hansen
  • Marie Cæcilie Kobel
June Beltoft, Michael Corfitzen, Sören Tolsgaard, Mattia Guidarelli, Lars Jorgensen, Olav Bo Hessellund, Uni Machanga, Mogens Højgaard Larsen, lars abildgaard, Peter Taitto, Hanne Koplev, Kalle Nielsen, Lene Houmand Kristensen, Jack Jönsson, morten Hansen, Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj, Olaf Tehrani, Brian Pietersen, Signe Vange, Simone Bærentzen, Per Hansen og Marie Cæcilie Kobel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvad er det, der sker med Danmark i disse år? Det ligner mere og mere et sammenbrud. Større og større ulighed, leflen for de rige og stærke, undertrykkelse af de fattige og svage. Det er jo udtryk for et samfund i forfald, og endda i tiltagende forfald. Hvorfor sker det mon? Hvad er den overordnede (eller underliggende) mekanisme?

Jakob Saaby, June Beltoft, Michael Corfitzen, Tina Skivild, Jens Overgaard Bjerre, Else Damsgaard, Rose Munk, Jacob Mathiasen, Frank Jakobsen, Henrik Nielsen, Claus Jørgensen, Mattia Guidarelli, Klara Liske, peter fonnesbech, Kim Houmøller, Karsten Aaen, Lykke Johansen, Erik Storrud, Mette Brun, Kalle Nielsen, Jack Jönsson, morten Hansen, lars abildgaard, Merete Jung-Jensen, Niels Engelsted, Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj, Brian Pietersen, Michael Reves, Peter Taitto, Steffen Gliese og Keld Sandkvist anbefalede denne kommentar
Simone Bærentzen

Vil opfordre alle til at skrive under mod reformen hér: http://www.skrivunder.net/hurtigereudreformen

June Beltoft, Michael Corfitzen, Sascha Olinsson, Jens Overgaard Bjerre, Rose Munk, Troels Kirk, Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Klara Liske, peter fonnesbech, Lykke Johansen, Mette Brun, Kalle Nielsen, morten Hansen, lars abildgaard, Merete Jung-Jensen, Brian Pietersen og Niels Engelsted anbefalede denne kommentar
Martin Bendtsen

@Per Hansen: Den underliggende mekanisme er, at det er egoistiske personer, som har magt, og at det de siger, de vil gøre i medierne er løgn, i bedste fald ekstrem spin. Og så er der nogle som har rætti' mange penge, som gerne vil have liiiidt mere, og det eneste sted de kan få det er ved at tage det fra dem, som ik har så mange, og hvordan gør de det? Jo, de beder politikerne om at lave nogle løjerlige love som er uigennemskuelige for den alm. borger at forstå. F.eks. dagpengelovene.

June Beltoft, Sascha Olinsson, Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Klara Liske, Kim Houmøller, Karsten Aaen, Lykke Johansen, morten Hansen, Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj, Brian Pietersen, David Zennaro og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Gymnasielærerne, folkeskolelærerne, de studerende...

Som borgerlig-liberal har der været rig lejlighed til at hygge sig over, hvad de rødes "venner" har kørt igennem systemet, mens de har været ved magten.

Morten Østergaard sortsnakker sig igennem det ene program efter det andet, og lur mig om det ikke også vil lykkes ham at argumentere for, at SU-reformen tilfører området flere penge.

SSFR's gamle vælgere må håbe på nogle gevaldige øretæver til vennerne ved næste valg, så de kan komme i opposition igen og finde sig selv.

Henrik Nielsen, Claus Jørgensen, Flemming Scheel Andersen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Hvad der sker? Der sker det, at enhver form for medmenneskelighed er ved at forsvinde ud af det politiske system! Surt at man skulle komme til at leve i en tid, hvor man indser at Orwells 1984 ikke var science fiction, men en ret god forudsigelse af den samfundsmæssige udvikling!

"At reformen ikke har udløst et større kollektivt ramaskrig, er mig en gåde"

Ikke mig! De unge er disciplinerede (eller inddoktrinerede) til at mene, at det altid er deres egen skyld, hvis de fejler, aldrig samfundets, og jeg er bange for, at det er mere eller mindre accepteret. Så kan vi andre gamle røvhuller godt sidde og mindes en tid, hvor man gjorde oprør og var solidariske, krævede systemerne ændret og alt det der. Men det hjælper jo nok ikke! Man kan måske nok se alle fejlene, men prøver du på at kommunikere det videre, så anser folk dig for en tåbe eller en tilhænger af Goldstein. Hvem kender ikke argumentet: "Jamen de sagde jo på TV2 News"

Vi kan også vade ned og stemme i morgen, men det hjælper jo nok heller ikke.

Faktum er at EU rules, og jeg er næsten sikker på, at gider man grave i det, så vil man finde et eller andet EU direktiv eller indstilling, som ligger til grund for reformen.
Eller også er den blevet vedtaget i Dansk Arbejdsgiver forening.

Demokratiet ligger stendødt, vi kan ikke længere se, hvor beslutningerne bliver taget henne, og vi har ej heller nogen indflydelse på dem. Enhver kommunikationslinje mellem borger og stat er afbrudt. Systemet er blevet autonomt og ruller derud af som en snebold, der bliver større og større og som ødelægger alt på sin vej uden at ænse det!

June Beltoft, Else Damsgaard, Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Hans Larsen, Kim Houmøller, Karsten Aaen, Lykke Johansen, morten Hansen, lars abildgaard, Merete Jung-Jensen, Niels Engelsted, Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj, Brian Pietersen, Peter Taitto, Lise Lotte Rahbek, Uni Machanga og Keld Sandkvist anbefalede denne kommentar

Jeg hørte i dag en ung mand forsvare sin kommende stemme på Liberal Alliance med, at det røde styre jo ikke havde hjulpet landet. Ungdommen har slet ikke lært de ting om politik og samfund, som vi andre. Hvad fanden tror lærerne egentlig, at vi har folkeskole for?!

June Beltoft, Henrik Nielsen, Claus Jørgensen, Mattia Guidarelli, Karsten Aaen, Lykke Johansen, morten Hansen, Keld Sandkvist, lars abildgaard, Brian Pietersen, Flemming Scheel Andersen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Det lyder helt forskruet !

Det må være en ommer.

June Beltoft, Rose Munk, Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Uni Machanga, Kalle Nielsen, Jack Jönsson, morten Hansen, lars abildgaard, Rasmus Kongshøj og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar

Hvis man skal tænke på, hvordan man får budgettet til at hænge sammen, kan man ikke studere. Man kan også dårligt afholde de udgifter, der helt nødvendigt følger med at tage en uddannelse, hvilket betyder både dårligere uddannelse og dårligere karakter.

June Beltoft, Rose Munk, Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Uni Machanga, Lykke Johansen, morten Hansen, Rasmus Kongshøj og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar

En sådan reform kommer der ikke mange mønsterbrydere af, men mønsterbrydere er der heller ikke mange der taler om mere. Det var moderne en tid, og nu tror politikerne at de har løst opgaven for længst.

June Beltoft, Else Damsgaard, Rose Munk, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, morten Hansen, lars abildgaard, Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj og Gry W. Nielsen anbefalede denne kommentar
Andreas Gamél von Benzon

Jeg melder mig snart ud af samfundet. Køber en hytte et eller andet sted og lever mit liv på afstand af de knoldsparkende projektmagere på Christiansborg og diverse byråd, hvis såkaldte visioner og ambitioner hurtigt og effektivt kører samfundet totalt i sænk. Der er noget galt i Danmark. Der er noget meget meget alvorligt galt i Danmark.

June Beltoft, Sascha Olinsson, Else Damsgaard, Rose Munk, Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Klara Liske, Tue Romanow, Karsten Aaen, Lykke Johansen, Steffen Gliese, Jack Jönsson, morten Hansen, Keld Sandkvist, lars abildgaard, Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar

Der er dømt permanent hjerneblødning på slotsholmen. Skyd patienten. Og gør det hurtigt. For karrierefuckerne på Christiansborg er blevet så bindegale, at de har reformeret deres egne hjerner væk med en kædesav.

Andreas Gamel von Benzon

Hvis der er en nabohytte, så tip mig lige.

Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Claus Jørgensen, Mattia Guidarelli, Kim Houmøller, Lykke Johansen, morten Hansen, Keld Sandkvist, lars abildgaard, Rasmus Kongshøj og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar
Brian Pietersen

jeg håber simpelthen at disse ulykker vil ramme dem der laver lovgivningen..lige midt i madkassen og hellere i dag end i morgen.

June Beltoft, Steffen Gliese, Else Damsgaard, Jacob Mathiasen, Henrik Nielsen, Claus Jørgensen, Mattia Guidarelli, Klara Liske, Kim Houmøller, Lykke Johansen, Kalle Nielsen, Peter Taitto, Jack Jönsson, morten Hansen, Keld Sandkvist, lars abildgaard, Flemming Scheel Andersen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar

Velkommen til konkurrencestaten. Har du monteret rundsavene på albuerne?
Var der ikke noget om, at de kære politikere selv langt overskred deres normerede studietid med adskillige år?
Erhvervslivet bestemmer alt.

June Beltoft, Rose Munk, Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Kim Houmøller, Karsten Aaen, Lykke Johansen, Peter Taitto, Flemming Scheel Andersen og Kalle Nielsen anbefalede denne kommentar

Den herskende klasse hersker igen.
Lyder det som titlen på en sciencefiction, er det tilsigtet.
SU skal helt afskaffes. Kontrol folket afsættes.
Basisindkomst - Frihed for alle, som vil.

morten Hansen, Rasmus Kongshøj, Mattia Guidarelli, Kim Houmøller, Brian Pietersen, Karsten Aaen og Peter Taitto anbefalede denne kommentar

Morten Hansen

Jah. Jeg følger lidt med på sidelinjen i min fagforenings lokalafdeling, 3F. Det er voldsomt så meget magt DI har fået. En lille håndfuld af de lokale firmaer med 500-1000 ansatte har allieret sig med DI, hvor DIs repræsentanter sidder med ved hvert eneste møde med fagforeningen blot ved den mindste bagatel.
Min lokalafdeling har opsnappet breve mellem DI og arbejdspladserne, hvor arbejdspladserne bliver instrueret i fyringer, omgåelse af arbejdsretlige regler, omgåelse af helt regulære overenskomster, arbejdstidsregler osv.. Min lokalafdeling har set fodfejl i korrespondancen mellem fagforening og firma, hvor de kan se, at deres mails lige har været inde forbi DIs jurister.

Og hele grundtanken med, at ansatte - og mennesker i almindelighed - nu er en belastning og irritation, har spredt sig til folketinget. Jeg ser nøjagtigt de samme tendenser hos begge lejre. DI sidder på magten. Man skal ikke glemme, at Corydons konkurrencestat indbefatter, at der kun kan være een vinder. Den sikre taber er os.
Der er eddernamemig ved at blive skabt en vinder- og taberkultur. A- og B-hold. Der er efterhånden mange begreber for det samme. Og ve den, der vover, at kalde dette liberalt. Det har ikke en hujende fis med liberalisme, at gøre. Det er 100% ren kynisme.
Der er blevet talt om, at de unge skal bryde deres arv. Jo tak. Selv unge i velstillede familier risikerer nu, at ryge ned på bunden.

Det kan være, at jeg skal være bedemand. For jeg ser en gylden fremtid i salget af kister... Jeg er harm.

June Beltoft, morten Hansen, Rose Munk, Jacob Mathiasen, Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Claus Jørgensen, Mattia Guidarelli, Kim Houmøller, Brian Pietersen, Karsten Aaen, Lykke Johansen, Flemming Scheel Andersen og Kalle Nielsen anbefalede denne kommentar

Velkommen til konkurrencestaten - skrev Morten.

Lige præcis. Det som fortalerne for konkurrencestaten tilsyneladende overser, det er at ingen borgere i en konkurrencestat interesserer sig for staten...

Kommunerne er jo så konkurrencekommuner, skolerne konkurrenceskoler, byerne konkurrencebyer, gaderne konkurrencegader, familierne konkurrencefamilier, de voksne konkurrencevoksne, børnene konkurrencebørn - - at tale for en konkurrencestat er det samme som at afskrive civilisationen og verdensborgeren. Aldrig i livet.

Steffen Gliese, Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Claus Jørgensen, Mattia Guidarelli, Brian Pietersen, Karsten Aaen, Lykke Johansen, Peter Taitto og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
lars abildgaard

endnu en tabersag for S- SF og R!

June Beltoft, Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Flemming Scheel Andersen og Olav Bo Hessellund anbefalede denne kommentar

Der er intet i vejen med konkurrence. Hvem vil tabe i fodbold.
Det er konsekvensen for taberen, der er interessant.
Corydon startede det med konkurrencestaten og hans egen forklaring var efterfølgende -Danmarks konkurrence med andre stater.
Den er en realitet og kan ikke afskaffes her og nu - i den virkelige verden, aldrig.
Konsekvensen for Danmark behøver jeg vel ikke at beskrive.

Nej, lad os koncentrere os om frihed til ikke at ville konkurrere, heller ikke med de regler udarbejdet af magtudøvere, som vil foretage denne SU regulering.
Det har jeg givet mit overordnede bidrag til.

Leo,
Der er alt i vejen med konkurrence - og jeg har kendt mange gennem tiden der hellere vil spille fodbold end vinde i fodbold - det er forskellen mellem at samarbejde om den bedste fælles oplevelse, og så de der dårligt integrerede børn og voksne som ikke har andet livsmål med det fælles end at være "vinderen".

Og Corydon startede ikke det med konkurrencestaten - begrebet konkurrencestaten blev beskrevet i bogen af samme navn - og den er stedet at starte for at tale om begrebet:

"Den klareste definition på konkurrencestat finder man hos Clinton-regeringen i 1997: ”Den amerikanske økonomi er dynamisk. Denne regerings økonomiske filosofi anerkender, at amerikanske arbejdere og virksomheder, i samspil på markeder udgør kilden til denne dynamik. Økonomiens styrke er dens evne til at tilpasse sig forandring, ligesom dens dynamik sætter endnu mere forandring i gang, i sidste ende med det resultat, at amerikanske borgeres liv bliver rigere og deres levestandard forbedret. Regeringen har en begrænset, men afgørende rolle i forbindelse med at fastholde dynamikken. For individer og virksomheder skaber den et økonomisk klima, hvori de kan udvikle sig. Den fremmer konkurrence” (The council of economic advisers, annual report, 1997: 41 f.)."
Konkurrencestaten s. 12-13

Konkurrencestaten er iflg. ovenstående en stat, der opfatter det som sin rolle at udvikle et "økonomisk klima" der "fremmer konkurrence" - fordi tilhængerne af konkurrencestaten som bedste model tror på at konkurrence fremmer menneskelig og organisatorisk udvikling.

Jeg har svært ved at se denne samfundsopfattelse (konkurrencestaten) som andet end anti-demokratisk - og egentlig på kanten af værende paranoid i sin omverdensopfattelse.

Steffen Gliese, Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Flemming Scheel Andersen, Brian Pietersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

OK med din udredning, Kalle. Jeg refererede til den aktuelle debat og til Corydons egen forklaring.
Principielt : Konkurrence udfolder sig på flere planer.
- Varepriser, hvor alternativet er socialisme med statsfastsatte priser. Alternativet, ikke min kop te.
- Studerende mod studerende. Ikke min kop te, jf ovenstående. Men det udelukker ikke en moralsk forpligtelse ift et samfundsbetalt studie.
Bare to vidt forskellige eksempler.

Leo - OK.

En note til varepriser: Det er for omfattende at starte på her, så jeg vil blot nævne, at emnet er komplekst. Fx ville jeg gerne have omkostningsbestemte priser på medicin (faktisk gerne fuld verdensomspændende offentligt samarbejde om udvikling og produktion - jeg kan simpelthen ikke have, at fede aktionærer nyder at tjene styrtende med penge på horrible priser på patentmedicin. Det er og bliver ideologi-baseret mord på millioner af mennesker.

Det er også svært at se meningen i spekulation i fødevarepriser, som igen helt unødvendigt rammer millioner af lavindkomstgrupper blot fordi nogle finansfolks it-programmer kan udregne fortjenester i at opkøbe, lagre og skrue prisen kunstigt op på basale fødevarer.

Jeg har det egentlig godt med tanken om omkostningsbestemte statsregulerede priser på vores basis-fornødenheder, herunder husleje, energi, transport, medicin, basisvarer o.lign.

Rasmus Kongshøj, Mattia Guidarelli og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Brian Pietersen

Leo Nygaard

det der er i vejen med konkurrence..er at hovedparten af alle mennesker skal gå på arbejde hver dag hele livet...og der kan man ik leve på den måde.

konkurrence hører til i sportsverdenen.... og der synes jeg så pengene skal væk fra, for de kan åbenbart heller ikke tåle der er penge involveret.

June Beltoft, Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Modsat : Monopol- og karteldannelser sætter konkurrencen ud af kraft.
I svage øjeblikke har jeg også ønsket statsovertagelse af medicinalbranchen, forsikringsselskaber og banker. Men nej, jeg fortrækker at forlange af vores politikere, at de får styr på de banditter, der findes i alle lejre.
F. eks deling af bankvæsenet og sikring mod monopoler.
Der er åremåls rettighed på den medicin o.a et selskab opfinder. Derfor hedder det billigere kopipræparater og derfor lægers forpligtelser efter nærme regler.
Ja, udenfor emnet her !

Stort set alle tidens reformer rammer svage, det er jo de nemmeste ofre.
Så at det også gælder studerende, kan ingen vel undre sig over.

Rasmus Kongshøj, Christel Gruner-Olesen, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Tue Romanow, Peter Taitto, Flemming Scheel Andersen, Brian Pietersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Olav Bo Hessellund

Og det er en - såkaldt - uddannelsesminister, der selv var 9 år om at fuldføre sit studium, som nu vil presse de studerende endnu mere end de er i dag.

Godt, at han ikke skal tage sin egen medicin - men typisk radikalt er det.

June Beltoft, Rose Munk, Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli, Steffen Gliese, Flemming Scheel Andersen, Kim Houmøller og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar

Hele denne ide om at presse her og der og alle vegne er en umådelig uskik, der ingen steder hører hjemme i det danske samfund.

Rasmus Kongshøj, Henrik Nielsen, Mattia Guidarelli og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar

Leo - enig, vi er kommet uden for emnet, så stopper med dette:

Du skriver:
"Modsat : Monopol- og karteldannelser sætter konkurrencen ud af kraft."

Det er fordi du stadig tror på konkurrence som noget positivt. Og det er det måske i nogle ganske enkelte situationer med mange mindre lokale erhvervsvirksomheder med standardiserede varer. Det har bare intet med dagens virkelighed at gøre.

Brian har ret - i dag ødelægger konkurrencesamfundet livet for lønmodtagerne verden over. Primært pga. mobiliteten som væsentligste konkurrenceparameter i den globale økonomi - med der af følgende konstant usikkerhed for den enkelte lokale arbejder.

Man burde blive chokeret over dette historiske tyveri og bedrageri.

Men man må jo bare koldt og kynisk konstatere, at vores politikere, ja selv den "røde" af slagsen, har bevæget sig så langt fra befolkningen og er blevet så isoleret fra befolkningens hverdag, at man egentligt ikke længere kan undre sig over selv så umenneskelige lovforslag.

så det er vel hvad der sker når man overlade magten til overklassen og ikke har indført ordentlige valglove samt beskyttet systemet mod karriere menneskers kolde og kyniske magt bestræbelser, for sådanne mennesker vil altid kun tænke på sig selv og sine egne.

Blot en skam at enhedslisten har ligeså meget mod som en struds

Rasmus Kongshøj, Kim Houmøller, Henrik Nielsen og Mattia Guidarelli anbefalede denne kommentar

Ja, Kalle - I dette spørgsmål som så tit, oplever jeg at I / du følger jeres socialistiske hjerte og ikke jeres forstand. Det er nemt at beskrive ens idealer. Straks sværere at gennemføre dem i virkeligheden. Fantasien slår slet ikke til, når drejebogen for den faktiske gennemførelse af det beskrevne helt anderledes samfund skal skrives. Og så endda på verdensplan.

Når jeg snakker om Basisindkomst i stedet for SU o.a, er jeg inde på noget realistisk - mener jeg. I Schweiz skal de ha` folkeafstemning derom. Der samles underskrifter for at få EU til at overveje spørgsmålet - En EU procedure. Det er sjældent, jeg siger noget positivt om EU.

Martin Olafssen

"SU-reformen rammer svage studerende hårdt"

Øhh... ja...

Er det meningen at det skulle komme bag på nogen ?

Vores politikere har tydeligvis sat sig for at føre en rendyrket socialdarwinistisk politik, hvor man langsomt vil sulte de fattige og svage ihjel.

Jacob Mathiasen

Hvor er det dog fuldstændigt debilt og verdensfjernt !!

Vi har en lang række politikere, som aldrig har haft et rigtigt job, som ikke har færdiggjort deres uddannelse..

Disse personer ved overhovedet ikke at andre steder i samfundet skal man faktisk færdiggøre sin uddannelse for at kunne få et job - for der handler det ikke om at man er fra en kendt familie eller kan hælde indholdsløst lort ud af ædespalten. I det normale samfund skal man faktisk kunne udføre et reelt arbejde, som er baseret på viden og ikke ævl samt nepotisme - og man har ikke en hær af spindoktorer og embedsmænd til at gøre det virkelige arbejde for sig.

Det her vil medføre det som regeringen har arbejdet på i lang tid - først løntrykkeri i form af at gøre A-kasserne ubrugelige og bistandssystemet umuligt.

Dernæst sørger man for at folk ikke kan få en uddannelse - og derved kan de ikke tiltuske sig et godt betalt job.

Dette er en målrettet indsats på at forcere en hurtig vækst i en slave-lignende underklasse.

Stats apparatet har tydeligt vist sig at stile efter en kombination af en slavestat og et pseudo-diktatur forklædt som demokrati.

De har bare ingen reel demokratisk legitimitet længere - underligt at ikke flere har opdaget det. Det burde være tydeligt når man har set skiftende regeringer skide folket op i deres åbne ansigter på nøjagtigt samme måde.

Jacob Gyntelberg

Ideen on tvinge folk igennem hurtigere uden at skelne mellem de mange forskellige typer af studerende er tåbeligt. Som en ældre deltidsstuderende der gerne vil efteruddanne sig, er det en katastrofe. Jeg kan ikke læse på fuld tid da jeg arbejder og forsørger min familie. Jeg modtager ikke SU - og er på en udannelse med masser af ledige pladser. Hvorfor skal jeg skynde mig?! Den nye reform betyder formentlig at jeg må give op. Trist. Er sikker på at mine nye kvalifikationer kunne være til gavn. Drop denne tåbelige reform.

Det er så trist... Hvis jeg selv kunne vælge, ville min far stadig være i live og jeg ville være en glad og velfungerende studerende. Jeg synes det er uhyggeligt at deprimerede, sygdomsramte, stress ramte og andre udsatte studerende, ifølge denne nye reform, efterlades alene og endnu dårligere stillet. Hvor er social politikken i det her?? Og hvad med de praktik ophold som på visse studier er uundværlige, fx. medicin? Jeg er måløs og ked af at social ansvarlighed ikke er i højere kurs..

Brian Pietersen, Karsten Aaen, Steffen Gliese og Peter Taitto anbefalede denne kommentar

Leo Nygaard

Du har fuldstændig ret i meget - fx at mange følger deres socialistiske hjerte, og det er der rigtigt mange gode argumenter for. For alternativet er både kynisk, ulighedsskabende og egoistisk - artiklen er et godt eksempel på dette. Det nærmer sig humanistisk blindhed hvis nogen stadig tror på kapitalistisk baserede vækst-fortællinger - de har haft deres chance på linje med topstyret socialisme/kommunisme. Og så har du ret i, at det er svære at beskrive og realisere solidariske, lighedsskabende og miljøforberende alternativer der er levedygtige - men alternativet er at parkere såvel hjerte (humanismen, civilisationen, demokratiet) som forstanden.

Basisindkomst er en udmærket ting - og det er kun godt, at der sker noget i Schweiz, og også godt at der er aktive folk der forsøger at få EU til at behandle emnet. Der er mange gode tanker indlejret i begrebet basisindkomst. Også gode perspektiver i forhold til uddannelse og livslang læring. Linket til underskriftindsamlingen er her.

Kalle du glemmer demokratiet. Omformulerer din sætning :
Det nærmer sig demokratisk blindhed, hvis flertallet har opgivet at styre kapitalismens vildskud - vi har chancen, bedre end noget andet sted i verden.
Vi skal bruge både hjerte og forstand.
Det er uforstandigt, at ville den socialistiske samfundsform.
Der er ikke tid. Der skal reformeres her og nu.
Link til underskrift om SU - 18.11 - 15.00

Leo,
1. naturligvis skal kapitalismen konstant styres af flertallet, og
2. efterhånden som der er flertal derfor, skal virksomhederne omlægges til bedre og solidariske organisationer, hvor eventuelle overskud ikke ødsles væk til investorer og kapitalejere.

Vi er absolut enige om, at punkt 1 skal gøres og gøres nu.
Punkt 2 er vi så ikke enige om, men det er egentligt pt ikke så vigtigt, da der pt ikke er flertal derfor.

"...da der pt ikke er flertal derfor." Min spådom er : Det bliver der "aldrig".
Derfor er du pisket til punkt 1. Og EL hvis de vil være med i processen.

randi christiansen

Den 1% og deres hjerne-og hjertedøde proselytter strammer grebet - Goldmann Sachs og deres 8 mia DOOONNGGG kroner et tegn blandt stadig flere - gys

Karen von Sydow

Det tænkte scenarie virker alt andet end fair, og mon ikke det rettes til i bekendtgørelsen (kan ikke forestille mig andet). Men det må ikke fjerne fokus fra den stille revolution vi i disse år er vidner til; nemlig at det for første gang er blevet legitimt i Danmark at stille nogle helt basale minimumskrav når du som borger modtager en skattefinansieret overførselsindkomst. Dét er en positiv udvikling og har intet med pisk at gøre.

randi christiansen

Naturligvis er det både ret og rimeligt, at skulle yde en indsats for en skattefinansieret indtægt - også når det handlet om SU og kontanthjælp. Men krav og løn står i stadig større misforhold til netop dette : ret og rimelighed. Disse to segmenter piskes i stadig stigende omfang rundt i manegen og for stadig færre kroner - ikke en hensigtsmæssig måde at forvalte menneskelige ressourcer. Vi kan håbe, at den nye kontanthjælpsreform kommer til at indeholde fornuftige tiltag med fokus på hensigtsmæssig administration af menneskelige ressourcer. Foreløbig ser det jo ikke godt ud - og jeg kan supplere artiklens skrækscenario - for
studerende, der ikke har penge med hjemnefra - med rapport om lignende tilgang til unge kontanthjælpsmodtagere, hvis ydelse pr 2014 bliver
nedsat til kr. 2479 for hj.boende og kr. 5753 for udeboende FØR skat - og det skulle så være SU takster.

Det er ikke sådan, man bryder den sociale arv, så det er nok heller ikke meningen. Endnu et anslag mod fornuften og med alle de milliarder, som
er i omløb - skattely o.a. - vil jeg ydermere kalde systemet for røveri ved
højlys dag af fællesskabets værdier. Et fællesskab som de, der plyndrer det, ikke kan få øje på før måske den dag, de selv har brug for det - men
gæt engang, så er det måske eroderet væk.

Det er en graverende intellektuel fejlslutning at tro, at 'de andre' kan
ignoreres og ingen betydning har. Alt er forbundet og interagerende i en helhed, som ovenikøbet fungerer efter ikke fuldt erkendte lovmæssigheder. Set i det lys er det en ufattelig arrogance som magten og dens proselytter udviser i vort fælles hjem > denne mirakuløse, skønne blå Planet, Moder Jord - intet mindre, fat det nu sovetryner, Vågn Op.

Simone Bærentzen

En kommentar til udtrykket "svage studerende", der flyver rundt i disse dage. Jeg ser absolut ikke mig selv som en svag studerende, tvært imod har jeg konsekvent fået topkarakterer det meste af mit liv. Dét, at jeg er så uheldig at have en kronisk sygdom, ændrer jo ikke på det faktum. Udtrykket får det til at lyde som om samfundet gør os en tjeneste ved at 'lade os' tage en uddannelse, fordi vi alligevel nok aldrig vil kunde udrette noget særligt, og negerer dermed fuldstændigt den talentmasse, der ligger i min gruppe af studerende.

Josephine Lehaff

Enig med Simone,
Jeg får topkarakterer, men er ikke desto mindre et semester bagud med min uddannelse. Jeg synes et problem med at kalde os "svage studerende" er et det får det til at lyde som om det bare er de mest skrøbelige, der bliver frasorteret, og hvem ved, måske ville vi alligevel ikke være "stærke" nok til at få nytte af uddannelsen.

Der er mange ting, der kan forsinke en i løbet af en uddannelse. Personligt oplevede jeg at min underviser i et tilvalgsfag blev hyret af et andet universitet og derfor forlod holdet en måned inden vores eksamen. På et helt fremmet institut fik vi til opgave selv at finde en ny underviser til at vejlede os i opgaveskrivning og stå for karaktergivning for opgaven. Jeg kunne vælge imellem fem forskellige mennesker, og ingen af dem havde læst bogen jeg skrev om. Derfor valgte jeg at framelde min eksamen, og jeg tager nu et andet tilvalgsfag for at indhente de 15 ECTS. Man kan synes hvad man vil om den beslutning jeg traf, men jeg synes næppe jeg kan karakteres som en svag studerende for at have truffet den.

Simon Trøjgaard Jepsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Jeg synes de sidste indlæg viser den syge udvikling.
Borgere, som uanset årsager - har pauser i det totale uddannelsesforløb fra folkeskole over gymnasium og tilsvarende, til ungdomsuddannelser, med afbrydelse, med skift til anden uddannelse, ledighed, og endeligt mål, ansættelse - ryger ud og ind i mange forskellige regelsæt.
Det skal administreres ! Reglerne bliver udviklet ustandselig.
Dette reformforslag er det aktuelle eksempel i en række af mange.

Den ultimative regel er indførelse af BASISINDKOMST.

Brian Pietersen

Rose

jeg er helt enig med dig, jeg har selv tumlet rundt næsten et år i sorg på universitetet...lærte intet, havde været laaaaangt bedre jeg havde holdt en pause....

nu vil de tvinge mennesker til dette, de er mildest talt ondskabsfulde.

Josephine Lehaff, Karsten Aaen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Henning Søndergaard

Der er åbenbart mangel på politikere. Det synes at være et yndlingsfag for de der dropper ud af systemet. Set med de øjne er det en smart måde at få flere ind i sit eget system på. Nu mangler vi bare nogle mere underholdende udvælgelsesprocedurer til Folketing og kommunalpolitik a la gladiatorkampe eller pælesidning.

Hurra for de involverede ministre!