Læserbrev

Fesen Frida Kahlo-udstilling på Arken

Debat
3. december 2013

Fra september 2013 til januar 2014 holder Arken dørene åbne for udstillingen Frida Kahlo – et liv i kunsten, hvor man kan opleve den ikoniske mexicanske kunstners malerier, smykker, klæder og fotografier. Her behandles hun venligt, men vildledende. Frida Kahlo fremstilles som dronningen af selviscenesættelsens kunst.

Hendes værker viser en kunstner, der ikke er bange for at blotte sig. Hun fremstiller sin sårbarhed, men hun gør det med stor selvbevidsthed og med øje for konstruktionen af sit image.

Det kan de fleste identificere sig med i dag, hvor vi nøje udvælger profilbilleder til de sociale medier og deler personlige op- og nedture i udførligt konstruerede statusopdateringer.

Der tegner sig et småpinligt forsøg på, at appellere til museumsgæstens interesse.

Der gives ingen forklaring på, hvorfor kuratoren kunsthistorisk har valgt at tolke Frida Kahlos livsværk som en velovervejet selviscenesættelse i stedet for et ærligt og modigt udtryk for hendes kunstneriske identitet og personlige stil.

Måske er årsagen, at man herved skaber en overfladisk identifikation mellem museumsgængerne og Frida Kahlos kunst. Man mistænker da også kuratoren for at forsøge at sælge Frida Kahlo til os unge ved at demonstrere indsigt i, hvorledes vi nøje konstruerer internetidentiteter.

Men dette mener jeg er en reducering af Frida Kahlo og en reducering af os selv.

Talt ned til

Implikationen af at Kahlos selvportrætter er et led i en forfængelig selvpromovering kan muligvis have sine kunsthistoriske begrundelser, men virker på et følelsesmæssigt plan helt vildledende.

Det virker usandsynligt, at en selvportrættering af en kvinde, som gennemgik 35 operationer, skulle have noget som helst at gøre med hvordan vi vælger at fremstille os selv på diverse online-forfængelighedsportaler.

Hvis kurateringens mål er at skabe identifikation mellem gæst og kunstner, burde den tage udgangspunkt i universelle almenmenneskelige oplevelser og ikke i fesne senmoderne forfængelighedstendenser.

Man føler sig desværre talt ned til, både som et moderne menneske og som ung.

Det er ærgerligt at se modige mennesker undergravet, især Frida Kahlo, hvis kunst indeholder så store muligheder for at styrke og inspirere andre.

Alma Guldberg Ravn, København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her