Læserbrev

Ingen tillid til bistandssystemet

16. december 2013

Situationen omkring GGGI udvikler sig fra slem til katastrofal. Den egentlige katastrofe i situationen ligger i, at tilliden til hele det danske bistandssystemet står for fald. For mit eget vedkommende er illusionerne bristet i stribevis. Hvorfor?   

Jo, det har vist sig, at den politiske opbakning til projektet i sin tid blev givet med bind for øjnene. Folketinget anede intet om, hvad det i virkeligheden var, vi støttede. Gør vi det fremadrettet?

I bagklogskabens klare lys står det klart, at Lars Løkke Rasmussen (V) skulle placeres som formand for GGGI, fordi det grønne var populært – også blandt Venstres vælgere. Er det en legitim anvendelse af bistandsmidler?

Håndteringen af affæren viser alt det værste i politik. På det rædselsfulde samråd i Folketingets Udenrigsudvalg i oktober var det tydeligt, at regering og opposition er enige om, at dette ikke skal gå alt for galt.   

Alle har fingrene i suppen. Venstre ville på samrådet vide, om udviklingsministeren kunne bekræfte, at Lars Løkke Rasmussen havde gjort et godt stykke arbejde i GGGI? Ja, det kunne udviklingsministeren sandelig. Så ville Venstre da gerne kvittere for, at regeringen håndterede situationen professionelt, alt taget i betragtning.   

Også sådan kan man jo holde hånden under hinanden. Lukkethed og rygklapperi. Politikere, der dækker for hinanden og et embedsværk, der misforstår deres opgave og ikke videregiver vigtige oplysninger.

Nedrullede gardiner    

Hvordan kan jeg som udenrigsordfører have tillid til, at danske udviklingsmidlerne prioriteres med åbne øjne og forvaltes med omhu? Jeg har på udviklingsområdet hverken tillid til de nuværende eller tidligere regeringspartier. Jeg har heller ikke tillid til embedsværket, der nu skal undersøge sig selv.

Jeg sidder tilbage med en rigtig ubehagelig følelse af, at gardinerne skal forblive nedrullede, for det er mest bekvemt, og jeg tror desværre, at store dele af befolkningen har samme oplevelse. Deri ligger den egentlige katastrofe.

Går udviklingsmidlerne i fremtiden til feel good-projekter, der pudser glorien på selvoptagede, velbjergede politikere og styres af embedsmænd, der politiserer, alt imens verdens svageste efterlades på bagsmækken?

Mette Bock, udenrigsordfører i Liberal Alliance

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu