Kommentar

Julen er lige så god og mærkelig som ramadanen

Jeg er træt af at være den eneste muslim til julefrokosterne, men jeg er også træt af ikke at modtage Ramadanlykønskninger fra mine ikkemuslimske medborgere. I det hele taget er jeg træt af, at vi ikke bare kan glæde os over de traditioner, der gør de andre glade
18. december 2013

Debatten om muslimer og ikkemuslimer er opslidende. Jeg er ikke ude på at løfte pegefingeren over for den ene eller den anden gruppe. Jeg hader generelt grupperinger og kategoriseringer.

Det er helt fint at være uenige og forskellige. Sådan er mennesker. Uenigheder og forskelligheder burde give anledning til gensidig læring. Vi kan lære utrolig meget af hinanden og udvikle os personligt. Udvikle vores måder at se verden på. Derfor er det ærgerligt, at vores møde med hinanden sommetider – tit, faktisk– ender i en hadefuld diskussion eller bliver til en intellektuel boksekamp.

Ofte behøver man slet ikke at blive enige. Ingen behøver at vinde diskussionen. Vi gør jo alle sammen ting, som i andres øjne kan virke fuldstændig ulogiske og mærkelige.

F.eks. er der mange, der ikke kan forstå, hvorfor jeg vælger at faste i ramadanen. At jeg vælger at sulte, selv om, der er masser af mad i køleskabet. Det er da også mærkeligt.

Der er også mange, der ikke kan forstå, hvad juleaften går ud på. Prøv at forklare det til en person, som ikke kender til juleaften i forvejen. Det vil lyde noget i retning af: »Vi tager ud i skoven og fælder et træ. Eller også køber vi et træ, som andre har fældet. Så tager vi træet med ind i vores dagligstue, pynter det, og danser rundt om det.« Det er da også mærkeligt.

Så hvorfor ikke bare erkende, at vi alle er forskellige og gør mærkelige ting.

Respekt for glæden

At gå rundt om et juletræ skaber glæde og fællesskab. Ramadan-måneden skaber glæde og fællesskab. Derfor er det fuldstændig ligegyldigt, om det er mærkeligt. Så længe man ikke bryder loven eller gør andre mennesker ondt, kan man gøre, lige hvad det passer én. Hvis noget, en anden person gør, giver værdi i vedkommendes liv, har man bare at respektere og acceptere det og glæde sig på den andens vegne.

Derfor kan det ikke være rigtigt, at jeg stort set hvert år er en af de eneste muslimer, som møder op til julefrokoster. Det kan heller ikke være rigtigt, at jeg hvert år næsten ingen ramadan-lykønskninger får fra mine ikke-muslimske medmennesker. Jesus Christ.

Mange har spurgt ind til min holdning til Yahya Hassan. Personligt er jeg ikke stødt af noget af det, som han siger. Men jeg har erfaret, at befolkningen ser forskelligt på det at have ytringsfrihed, alt efter hvad man siger, og hvem man er. Når Yahya Hassan ytrer sig negativt om islam, bliver han rost og høster klapsalver, fordi han benytter sig af ytringsfriheden. Men hvis jeg f.eks. ytrer mig kritisk om den kristne tro, vil jeg sikkert få følgende sætning i hovedet: »Hvis du er utilfreds med landet, hvorfor rejser du så ikke hjem.« Ikke at jeg har noget som helst imod den kristne tro – det var blot et eksempel.

Jeg hader den der med, at jeg bare skal rejse hjem. Det er lidt, som om folk ikke kan finde ud af at skelne imellem det at være flygtning, indvandrer og efterkommer. Det er tre vidt forskellige begreber, som desværre bliver brugt synonymt. Jeg er ingen af delene. Jeg er dansker. Ordbogen og lovgivningen sætter det på plads. Jeg skal ikke rejse for at komme hjem, for jeg er født her. Danmark er mit hjem.

Det eneste, jeg har imod Yahya Hassan er, at han er med til at skærpe modsætningen mellem muslimer og ikkemuslimer. Og det ødelægger rigtig meget for dem – f.eks. mig – som rent faktisk gerne vil bygge bro. Desværre ser det ud til, at jeg først får medietid, hvis jeg stiller mig op og taler nedsættende om min religion.

Tabertrusler

Til alle de muslimer, som sender Hassan dødstrusler og går amok, hver gang nogen siger noget om islam: En vigtig pointe i Islam er, at man skal kunne kontrollere sin vrede.

»Jamen, Danial, vi skal forsvare vores religion,« vil de sikkert hævde sig.

»Jamen, du kære vrede ’muslim’: At angribe er ikke at forsvare. Og sender man dødstrusler, er man en taber. Jesus Christ,« må jeg svare.

Jeg elsker Danmark og vil gerne fortsat se mit land blomstre. Så hvis du snyder samfundet, slår folk ned, hustler og begår andre ulovligheder, er du i mine øjne en idiot, uanset hvilken tro eller hudfarve du har.

Danial Khalil er 21 år og studerer ved Copenhagen Business School. Han er oplægsholder/rollemodel for Red Barnet Ungdom

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Pia Qu
  • Carsten Mortensen
  • Torben Selch
  • Viggo Okholm
  • Niels Mosbak
  • Karsten Aaen
  • Mathilde Junski
  • Jette M. Abildgaard
  • Carsten Søndergaard
Pia Qu, Carsten Mortensen, Torben Selch, Viggo Okholm, Niels Mosbak, Karsten Aaen, Mathilde Junski, Jette M. Abildgaard og Carsten Søndergaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er bare mærkedage, for enten sorg eller lykke, som, man så kan vælge, at føre videre. Det er vel naturligt nok, det kun deles, med 'de implicerede'.

Der er mange religioner, og nogle af dem pacifistiske, så vold er åbenlyst ikke en nødvendighed.

Du kan selv være mærkelig - syng så med og få dig et liv -

De Eneste Tre, en trio bestående af Firozeeh Bazrafkan, Uwe Max Jensen og Asger Trier Engberg har genindspillet Trilles Guds øje i det høje fra 1970. Mere aktuel end den oprindelige var i 1970.

“Jeg går hjem med ham jeg kender
og jeg glemmer mors instrukser
det er ham der siger: kys mig!
det er mig der siger: sluk så!
men når jeg knapper op
og lægger maven mod hans bukser
så lurer der et øje i det høje
ham allah
han er eddermame svær at få smidt ud
han fik aldrig
selv sat ild på sin cigar
for han ordned’ jo
Aisha pr. vikar.”

Bjarne Riisgaard

Det enkleste ville være, simpelthen at frigøre sig selv for alle de konservative ( og kommercialiserede) traditioner der er forbundet med hele dynen af religøs overtro, uanset hvilken religion vi taler om.

Mads Kjærgård

Synes det er stort med fx Eid, dejligt at se alle de glade forventningsfulde mennesker, forfatteren har helt ret, lad os dog glæde os over det, der gør andre glade. Men desværre så bliver det jo tit ødelagt af politisk korrekthed og religiøst snæversyn!

Jan - ift. teksten mv. om allah mv. så er denne tekst altså totalt forfejlet ift. islam. Kristendommen er den eneste af de tre store monoteistiske religioner som er sex-forskrækket; det var den altså helt fra starten i 300-500 årene. Vist noget med at de mennesker som ikke havde sex var tættere på allaha end andre mennesker. Og hvorfor skriver jeg så allaha; det aramæiske-syriske ord for Gud er dette. Islam - og jødedommen - har altid lagt vægt på sexlivets glæder, især i ægteskabet. Og såmænd også andre steder end i ægteskabet.

Og igen og igen, Jan:
Jeg mangler at se dig protestere over Indiens Højesteret som lige for lidt siden forbød to mennesker af samme køn at have sex med hinanden, jeg mangler også at se dig protestere over at Schweiz via en domstol har forbudt danske satiretegninger. Igen og igen ser jeg at folk som fråder over visse muslimers tilgang til f.eks. homoseksualitet, ytringsfrihed eller andet, ikke reagerer på f.eks. den russiske beslutning om ikke at tillade homoseksulle at være åbne omkring deres homoseksualitet. Men så snart vi taler om muslimer, så ryger alle op i det røde felt! Og jeg forstår det ganske enkelt ikke. Muslimer er lige så forskellige som danskere, tyskere og svenskere samt russere og englændere.

Poul Eriksen, Khuram Bashir, Henriette Bøhne, Viggo Okholm og christel gruner-olesen anbefalede denne kommentar

Nu vi er igang med de lykke bringende budskaber.

Ønskes søens folk, fritids sejlere og andet godtfolk en glædelig jul samt et godt Nytår .

Ikke for meget biedervindsejlads,helst en halv vindsejlads ind fra bagbord ,roligt skærer vi igennem bølgen den blå til et nyt år.

Karsten Aaen, Jan Weis og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar

Det er muligt at julen er lige så mærkelig som ramadanen...
Forskellen ligger nok bare i hvorledes udøverne af de 2 højtider, forholder sig til deres respektive religiøse overbevisning eller mangel på samme og dermed begrundelsen for at fejre..

Og så selvfølgelig.
Det hykleriske selvpineri der ligger i at sulte sig selv grundet religiøs overbevisning, lidt lige som, ideen med omskæring og rituel slagtning.

Julen fejres på mange måder her i landet. I gamle dage var der fredelig jul i 3 dage, i dag går unge i byen, når de har spist sig mætte fået gaver og så ud og larme til den lyse morgen.
På landet er det fortsat med kirkegang og ritualer og traditioner.
I min optik bør man have respekt for både ramadan og den kristne jul samt de der ønsker det anderledes.

Så afsenderen ønskes en glædelig jul og en festlig ramadan med dem han nu vælger at fejre det med. Religion er en privat sag, den må blot aldrig skade andre.

Viggo Okholm, Per Torbensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Hvis det endelig skal være opfatter jeg mig egentlig mere som en medborger der ikke er muslim, end som en ikkemuslimsk medborger. Men jeg ved ikke hvad nogen af delene har af betydning, når det kommer til stykket. Der er jo så meget jeg ikke er. Men jeg kan da godt se det må være træls at være et eller andet og så er de andre bare ligeglade med det.

Man skal også være klar over, inden man kaster om sig med glædelig jul, at nogen mennesker finder hele juleriet ganske modbydeligt, og klart antisemitisk:

“the universal messages of peace” is packed with enough Replacement Theology to light up a yahrzeit candle for all the Jewish victims of wintertime pogroms and then some.

“Merry Christmas” is a dark and hateful greeting, combining the celebration of a king of Israel that defiles the laws of Torah with the Eucharist substitute for the Jewish Temple sacrifices, to connote a final message of the much anticipated death of Judaism.

That pogroms throughout the generations were carried out by gentiles shouting “Merry Christmas” (“Happy Easter,” too, later in the year) were not an aberration of the true spirit of Christmas – they, in fact, carried out the true spirit of Christmas.

Read more at: http://www.jewishpress.com/news/breaking-news/the-perversion-of-jews-for...