Kronik

Undskyld Grønland

Vi forsøger indædt at opretholde myten om Danmark som Grønlands gode og civiliserende storebror. Men vores fortid som kolonial overherre på øen er en historie om utallige overgreb. Og det hele bliver kun værre, når vi ikke kan finde ud af at sige ordentligt undskyld og bede om tilgivelse
Danmark bør sige undskyld til det grønlandske folk for de overgreb, vi har påført dem og bede om tilgivelse. Kun sådan skaber vi et konstruktivt samarbejde, som forhåbentligt kan medvirke til, at Grønland fastholder sin historiske tilknytning til Danmark, mener kronikøren.

Jakob Dall

Debat
30. december 2013

Vi danskere tror, at bloktilskuddet på 3,4 milliarder kroner gør os fortjent til grønlændernes taknemmelighed. Vi forsøger indædt at opretholde myten om os som de gode og civiliserende koloniherskere uden at anerkende, at mange grønlændere – bag deres blide facade – hader os.

Det er positivt, at danske medier ikke længere fokuserer på Grønland som en forfejlet stat præget af pædofili, druk, vold, nepotisme og i stedet er begyndt at beskrive øen som en ressourcerig tante, vi gør klogt i at fastholde i Rigsfællesskabet.

Men det er pinligt, at Grønlands landsstyreformand, Aleqa Hammon, er nødt til at sætte Danmarks rolle som kolonimagt på dagsordenen via Forsoningskommissionen, fordi de danske myndigheder ikke gør det. Men i virkeligheden burde det være os, der tog de mange danske overgreb op til diskussion. Vores koloniale fortid skaber stadig dybe kløfter, der forhindrer en konstruktiv fælles fremtid mellem Grønland og Danmark.

Canada, Australien og Sydafrika har påtaget sig deres koloniale skyldsbyrde. Danmark har også rigeligt at sige undskyld for.

Vestligt importerede sygdomme

Hans Egede ankom til Grønland i 1721 på jagt efter vikingernes efterkommere. Hans eftermæle blev tvangskristningen af hedningerne, udraderingen af den shamanistiske åndetro og nedbrydningen af jægernomadekulturen, hvor man ikke ophobede ejendom. I stedet blev en liberal økonomi baseret på akkumulation og privat ejendomsret indført.

Senere slog vestligt importerede sygdomme som kopper halvdelen af den oprindelige befolkning på 6.000 inuitter ihjel. Tyfus, tuberkulose, syfilis og gonore kom også fra Danmark.

Den danske koloniherrepolitik forhindrede siden Grønland i at blive en del af det internationale samfund. Den Kongelige Grønlandske Handel, der havde monopol frem til 1950 og forsyningspligt til 1986, praktiserede isolationspolitikken – »for at skåne det grønlandske naturfolk«, som det hed sig. Denne politik blev først brudt under Anden Verdenskrig, da amerikanerne oprettede lufthavne og baser og skubbede øen ind i det globale samfund. Først i 1953 blev Grønlands kolonistatus ophævet, og først i 2009 fik øen selvstyre – alt for sent.

Vi burde undskylde for, at grønlænderne ikke tidligere fik frihed til at udvikle et selvstændigt samfund.

Vi skylder dem også en undskyldning for, at vi undertrykte inuitsproget ved at lade den grønlandske undervisning og embedsførelse foregå på dansk helt op i 1960’erne. Sprogstriden trækker stadigt dybe kløfter i det politiske landskab. Det ser man tydeligt i den nuværende grønlandiseringstendens, der groft diskriminerer ikke-grønlandsktalende.

Hertil kommer, at dansk-grønlandskfødte historisk set er blevet tilbudt bedre undervisning og højere løn end rene grønlændere. Man forventede, at de supplerede deres løn med fangst. Denne forskelsbehandling blev cementeret med Hjemstavnskriteriet i 1958 og Fødestedskriteriet i 1964, der satte dybe klassemæssige skel i samfundet og først blev ophævet så sent som i 1985.

Fordanskningen skete også ved nedsendelse af grønlandske skolebørn til Danmark uden forståelse for, at man dermed ødelagde de grønlandske kulturelle rødder. Denne praksis fortsatte helt op i 1970’erne.

Grønland, et aftægtsland

For at hæve levealderen på øen, der i 1953 var 39 år, iværksatte Danmark i 1960’erne de såkaldte G-60-planer, der indebar nedlæggelse af bygder og tvangsforflyttelser samt massive investeringer i boligblokke, havne og veje.

Danske håndværkere udgjorde en overgang 10 procent af Grønlands befolkning. De opførte sig langtfra altid pænt, og meget opsparet had stammer fra deres hærgen.

Næste bølge var professionelle pædagoger, lærere, sygeplejersker, læger, politibetjente, embedsfolk. En del er blevet på øen, fordi deres uddannelser efterhånden er så forældede, at de aldrig ville opnå lignende stillinger i Danmark. Grønland fungerer som fagligt aftægtsland for pensionistlæger, -psykologer, -tandlæger med flere.

Radioaktiv stråling

I 1951 tillod Danmark amerika-nerne at oprette Thulebasen, der stadig er central i USA’s forsvarsstrategi og opleves krænkende for Grønlands bestemmelsesret. Anlæggelsen betød tvangsforflyttelse af Thules befolkning – 127 personer – til Qaanaaq, hvor fangstbetingelserne er dårligere. De fik tre døgn til at pakke deres sager.

Dette eklatante eksempel på kolonialt overherredømme blev kun i meget begrænset omfang undskyldt af daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen i 1999. Nedlæggelsen af kulminebyen på Diskoøen er af samme skuffe.

Danmarks hykleri i forvaltningen af det grønlandske territorium blev afsløret i 1968, hvor et amerikansk B-52 fly med fire brintbomber styrtede ned nær Thulebasen og eksploderede, hvilket spredte radioaktivt materiale ud over isen. Lokale var involveret i oprydningsarbejdet, men de blev ikke oplyst om den forøgede radioaktive stråling. De fik kun begrænset økonomisk kompensation. Nedstyrtningen afslørede regeringens hemmeligholdte aftaler med USA om at acceptere atomvåben på dansk territorium, hvilket var imod dens officielle politik.

I 2008 kom det frem, at Grønland var mellemlandingssted for CIA-fangetransporter, hvor formodede terrorister blev fløjet til afhøring i torturlande. VK-regeringen forsøgte at sylte sagen, men blev senere afsløret i at have arbejdet tæt sammen med USA om tilsløringen.

Grønlænderne oplevede krænkelsen af deres luftrum og landfaciliteter som endnu et bevis for Danmarks manglende respekt for øens suverænitet.

Vi skal bede om tilgivelse

Ovenstående er mine bud på, hvilke koloniale og postkoloniale krænkelser af grønlænderne, Danmark bør undskylde for. Listen kunne sagtens være længere: Farlige grønlandske fanger opbevares stadig i danske fængsler, alvorligt psykisk syge holdes indespærret i Danmark, ligesom alvorligt syge sendes til behandling i Danmark. Her dør mange på lang afstand fra deres kære, fordi hospicemulighederne og den palliative omsorg mangler på Grønland.

Danmark bør påtage sig sin koloniale skyld og træde konstruktivt ind i Forsoningskommissionen. Vi bør sige undskyld til det grønlandske folk for de overgreb, vi har påført dem og bede om tilgivelse. Kun sådan skaber vi et konstruktivt samarbejde, som forhåbentligt kan medvirke til, at Grønland fastholder sin historiske tilknytning til Danmark. Vi er mange, der elsker øen og dens befolkning, og vi ønsker ikke at se Grønland udvikle sig til en perifer stat i USA eller til et kinesisk ressourceudbytningsland.

Niels Peter Agger er cand.psych

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tak, Niels Peter

Jesper Hansen, Peter Andersen, Jette M. Abildgaard, John Vedsegaard, Brian Pietersen, Toke Andersen, Lars Dahl, Torben Selch og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Undskyld..

Jesper Hansen, Jette M. Abildgaard, Janus Agerbo, Toke Andersen, Torben Selch, Gert Romme, Brian Pietersen og Niels Jespersen anbefalede denne kommentar

Tak for et virkelig godt og relevant indlæg om Grønland Niels Peter Agger.
Jeg har selv arbejdet som sygeplejerske i Grønland og er glad for Grønland og dets befolkning. Jeg er enig i dine synspunkter og i dine afsluttende kommentarer i afsnittet
"Vi skal bede om tilgivelse".
Marianne Olander

Kim Kristensen, Jette M. Abildgaard, Lars Dahl, Torben Selch, Gert Romme og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Vi forsøger indædt at opretholde myten om Danmark som Grønlands gode og civiliserende storebror.
Hvem er vi???
Overgreb??? i hvilken klasse som Pol Pot eller hvor??
Danmarks hykleri ???
Hvorledes??
Danske håndværkere udgjorde en overgang 10 procent af Grønlands befolkning. De opførte sig langtfra altid pænt, og meget opsparet had stammer fra deres hærgen.???
Du mener de misbrugte skikken med at stille konen til rådighed eller hvad???

Jeg tror ikke kronikøren har det godt med sig selv.

Erik Kristensen, Henrik Nielsen, John Vedsegaard, Rolf Scavenius, Bjarne Riisgaard, morten Hansen, Niels Jespersen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

Et af de store problemer ved at bekskive staten som den store skurk er jo, at staten er identitetsløs. Der sidder nogle hoveder et stykke tid og så forsvinder de og de, der kommer efter skal så sige undskyld til dem, det ikke er gået ud over, de er nemlig døde og de, der skal sige undskyld, er ikke de skyldige.
Jeg synes så også, at man f.eks. skal sige undskyld til efterkommere af de soldater, der lå ved Dybbøl i 1864. De var udstyret med glatløbede geværer, der ikke kunne ramme en flue på en meters afstand, medens tyskerne havde geværer med riffelgange.
Har ikke hørt, at man har afleveret en undskyldning for dette, der dog førte til soldaternes udslettelse, næsen uden kamp!!!!!
I 2015 er det 100 års 'dagen' for tyrkernes folkemord på armenier. 1,5 mio. regner man med i et meget begrænset område.
Hvilke kraftudtryk kunne kronikøren tænkes at bruge om denne 'hændelse'

Erik Kristensen, Henrik Nielsen, Bjarne Riisgaard, Anders Feder, Torben Selch, Gert Romme og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

Denne artikel passer også meget bedre på de bange anelser jeg havde om vores forhold til Grønland som kolonimagt. Det ser grimt ud!

Brian Pietersen, Jette M. Abildgaard og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

@ Torben Knudsen: Kritik er en god ting, og selvkritik er noget af det bedste. Naturligvis er det en lillebitte forseelse at banke konen gul og blå hver dag, når man er klar over, at der kører et folkemord et sted i Afrika.
Du har naturligvis ret i, at det er problematisk, at man anvender den neoliberale mantra om staten som 'den onde' - og videre ad den vej. Men det er klart, at når De Konservative råber på kulturhistoriske kanoner om Danmarks velærværdighed, så må vi åbne for selvkritikken, og se med klare øjne på kolonialpolitikken. For ikke længe side var der en præsentation af en fotomontage her i avisen, hvor en følgetekst anførte, at Grønlands unge begår selvmord i et foruroligende højt antal, og at man nu kulturelt synes at acceptere selvmord som en plausibel løsning for unges uoverstigelige sociale og psykiske problemer.
OG: Ad din satiriske bemmærkning vedrørende min oldefars deltagelse i II Regiment ved Dannevirke, Dybbel og på Als, så synes jeg, at det virker mærkeligt, at du vil holde Tyrkere af i dag ansvarlige for hændelser der er 100 år gamle. Anyway - Hjernens veje er uransagelige.

Tina Skivild, Jesper Hansen, Peter Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Undskyld for at de metoder, der har været forsøgt anvendt til at bringe den grønlandske befolkning ind i en moderne verden over nogle århundreder, ikke har været mere virkningsfuld og er sket på baggrund af fejlagtige metoder på kolonial baggrund.

Poul Borup-Andersen

For en tid siden kunne man læse følgende artikel i vores INFORMATION:
"For milliarder sygt samfund":
http://www.information.dk/479683
Så røg jeg i blækhuset, men fik bl.a. denne respons fra èn af vore fremmeste grønlandskendere:
Først var der en fælles anprisning af vort smukke Grønland .... og så fulgte følgende:
Men når det er sagt, vil jeg tilføje, at Danmark absolut intet har at beklage over for hverken Færøerne eller Grønland, idet de to lande selv har valgt deres selvstyreordninger. Danmark kan således ikke gribe ind i områder, som hører under selvstyrelovene.
Hvad hu... skal jeg nu tro?

Erik Kristensen, Brian Pietersen, Niels Jespersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Det virker lidt tåbeligt at pille enkeltstående administrative beslutninger som fødestedskriteriet ud, og gå i skriftestol over det. Gør man det er der jo endnu flere etniske danskere der har krav på en undskyldning, som Torben Knudsen påpeger.

Mere relevant kunne det være at se på det man i dag kalder menneskerettigheder. Manglende medbestemmelse (stemmeret), overtrædelse af personlige friheder (eksempelvis tvangsflytningen fra Thule), og mangel på retfærdig rettergang osv. er reelle problemer i forhold de forventninger vi selv har til andre stater i dag.

Per Torbensen, Henrik Nielsen, Jette M. Abildgaard, Claus Oreskov, Karsten Aaen, morten Hansen, Brian Pietersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Lars Dahl dog, det er jo tyrkerne, der stædigt forsøger at fastholde et forsvar for folkemordet i stedet for at sige undskyld - og som fører en politik ikke meget ulig den overfor kurderne.
Tyrkerne er tydeligvis ramt af, at de ikke gerne lever med konsekvenserne af osmannernes multietniske imperium, når det kommer til tolerance. Man kan så anføre, at danskerne har forsøgt en lignende homogeniseringsplan overfor grønlænderne.
Men hvorfor er det, at unge grønlændere i dag i større tal begår selvmord end før hjemmestyre og selvstyre?

Poul Borup-Andersen
Den artikel sidder også fastfrosset ind i min hukommelse!!!

Man må bare konstatere at der findes 2 slags mennesker - dem med og dem uden reel empati for sine omgivelser, der rækker lidt ud over sin egen næsetip!!

Du mener de misbrugte skikken med at stille konen til rådighed eller hvad???
Hvor herre bevars.. siger jeg bare ..

Der er i hvert fald noget at komme efter, for Danmark har i hvert fald været en ualmindelig hård kolonimagt. Spørgsmålet er blot, hvor langt man skal gå tibage i tiden.

Starter man med kongehuset som styrende kolonimagt, begyndte det i starten af 1600-tallet. Fremgangsmåden var at oprette statsstøttede, men private handelskompagnier med kongelig deltageransvar.

- Trankebar, 1648.
- Byerne i nærheden af Calcutta, 1755.
- Øgruppen Nicobarerne.
- Dansk Vestindiske øer.

Danmark drev virkelig hårdhændet trekantshandel, der startede i København eller Flensborg. Skibene, der var lastet med håndskydevåben, sejlede først til Fort Christiansborg i Ghane hvor lasten blev byttet til slaver. Derefter sejlede man slaverne til de Vestindiske øer, hvor slaverne blev byttet til sukkerprodukter, som man senere solgte hjemme i kongeriget.

Jeg syntes, at Danmark skal se at få al dette ud af verden nu. Det kan da ikke være så svært at samle repræsentanter fra de berørte lande til en 3-dags forsoningsmøde med fru Margrethe ved bordenden. Og så syntes jeg, man derefter skal etablere nogle folkelige kontakter mellem Danmark og de berørte lande. - Altså en slags venskabsforbindelse men mellem folkene.

Olav Bo Hessellund, Søren Jørgensen, Rasmus Kongshøj, Torben Arendal, David Zennaro, Jette M. Abildgaard, Karsten Aaen, Thomas Borghus, Troels Just, Birger Johansen, Brian Pietersen, Lars Dahl og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

@ Romme: I'm With you, guys.
En enkel procedure, som kunne bringe landet på højde med civiliserede nationer.
Dernæst synes jeg, at vi skal tage ungdomsproblemerne på Grønland alvorligt, og ikke være blege for at smide øremærkede kroner efter Grønlands ungdomsproblemer. Hvad kunne flere penge i skolevæsenet hjælpe? Og kunne det hjælpe, at vi slettede dansk som grønlandskskolesprog og lod engelsk træde i stedet og åbne for dansk finansiering af unge grønlænderes uddannelse i Canada?
Når der ikke er nogen 'stige op' må der være 'en vej ud'.

Rasmus Kongshøj, Gert Romme og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Næste bølge var professionelle pædagoger, lærere, sygeplejersker, læger, politibetjente, embedsfolk. En del er blevet på øen, fordi deres uddannelser efterhånden er så forældede, at de aldrig ville opnå lignende stillinger i Danmark. Grønland fungerer som fagligt aftægtsland for pensionistlæger, -psykologer, -tandlæger med flere.

Skriver en cand. psych.
Så ved vi da hvem der skal sige undskyld.
At folk bliver i stillinger selv om deres uddannelser er forældede er vist et fænomen der findes også i det lille Danmark, hvor fx gamle universitetslærere klamrer sig til stolene, mens de unge kan gå for lud og koldt vand og ansættes fra semester til semester.
Hvis håndværkerne som tog for sig af retterne i 50'erne og 60'ernes Grønland skal sige undskyld, så synes jeg at de ngo'er og de folk fra Danida der i 60'erne og 70'erne tog til Afrika også skulle sige undskyld for deres seksuelle lyster, som først stoppede da de kom hjem med AIDS i 80'erne.
Og så videre og så videre.

Jørgen Nielsen, Thomas Krogh, Troels Ingvartsen og Else Marie Arevad anbefalede denne kommentar

Poul Borup-Andersen: Hvis du er blevet fortalt at vi meget nødigt kan gribe ind i et selvstyreområdes anliggender er det vel ikke forkert? (Kan ikke umiddelbart se dit indlæg på linket - var det som læserbrev?)

En undskyldning ville være et overgreb mod den grønlandske befolkning, tværtimod skal de have mere af grovfilen, så de lærer at sige fra for alvor og ikke forsætter deres konfliktskyhed, der giver sig udtryk i alle mulig former for misbrug..

Poul Borup-Andersen

@Torben Selch
Tag dig nu sammen!
Det var ikke mig der skrev om: Dit citat:" Du mener de misbrugte skikken med at stille konen til rådighed eller hvad??? Hvor herre bevars.. siger jeg bare ..". dit citat slut.

Er vi enige om den` fejlagtige anvisning?

Henrik Danstrup

Lad os blot smække kassen i, så kan de selv styre det store land.......... og tage konsekvenserne.

peter Rasmussen

Hvad er det man vil have ud af en forsonings kommission?

Ønsker man at male et billede af Danmark som en slags sydafrikansk appartheids overgreb mod Grønland?

Mener man virkeligt at man kan sammenligne de to ting? Eller blot sammenligne kolonien Grønland med f.eks. de vestindiske øer?

Jeg syntes at det er en hån i mod Danmark at ensidigt fokusere på de dårlige ting der er sket i fortiden. Mange af hvilke var fremført med god vilje og gode intentioner men som slog fejl. Jeg syntes man bør være lidt mere nuancerede med fremstillingen og samtidigt tage højde for den tid tingene foregik i.

I det hele taget forstår jeg ikke hvorfor man vil polarisere det Grønlanske samfund yderligere med en dem og os mentalitet (ægte Grønlændere mod ægte Danskere) der netop forstærkes ved at påpege alle de fejl og dårlige handlinger Danmark og danskerne har begået siden Hans Egede gik i land i 1721.

Det ville svare til at jeg skulle gå rundt og være sur på Tyskerne pga. 2 verdenskrig.

Ville det ikke være mere konstruktivt at koncentrere sig om Danmarks og Grønlands nuværende og fremtidige forhold i stedet for at være bitter over ting der foregik for over 35 år siden?

ellen nielsen, Jørgen Nielsen, morten Hansen, Erik Kristensen, Henrik Nielsen, Anders Nilsson, Poul Borup-Andersen, Peter von Staffeldt, Egon Maltzon, Steffen Gliese, Troels Ingvartsen og Else Marie Arevad anbefalede denne kommentar

Dette indlæg af Niels Peter Bagger er så fuldt af aktuelle fejl og fordrejninger, at jeg ikke ved, hvor jeg skal begynde og,
hvor jeg skal stoppe. Så jeg vil nøjes med at opfordre Niels Peter Bagger til at bruge de næste par måneder på at sætte sig ind Grønlands historie.

Jeg vil her indskrænke mig til dette citat fra ”Historieløs Café Latte Racisme”, som jeg skrev i anledning af udgivelsen af Kim Leines ”Profeterne i Evighedsfjorden”:

” I Grønland blev der åbnet skoler for "almuen" på stort set samme tid, som det skete i Danmark. Der blev oprettet en kateketuddannelse, som svarede til datidens læreruddannelse i Danmark, og undervisningen i Grønland foregik vel at mærke på grønlandsk med eget undervisningsmateriale på eget skriftsprog, som var udviklet af Hans Egedes søn, Poul Egede, og herrnhuteren Samuel Kleinschmidt.

Undervisningen i det grønlandske skolevæsen foregik på grønlandsk, indtil fremtrædende grønlandske politikere omkring 1950 forlangte, at der også blev indført undervisning i dansk i det grønlandske skolevæsen - for at hjælpe Grønland ud af det, der mere og mere blev opfattet som en sproglig og dermed også en erhvervsmæssig og økonomisk isolation.”
Resten kan læses her: http://www.kamikposten.dk/global/maskinrum/rutine/leksikon.aspx?tag=emne...

Med venlig hilsen
Anders Nilsson

Jørgen-Ole Nyboe Nielsen, Fam. Tejsner, ellen nielsen, Per Torbensen, Lars R. Hansen, morten Hansen, Erik Kristensen, Henrik Nielsen, Claus Oreskov, Bjarne Riisgaard, Anders Feder, Peter von Staffeldt, Egon Maltzon og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

Tak til skribent Niels Peter Agger.
Det er altid godt med historieskrivning og baggrundsviden, for derved, forstår man til dels, hvorfor det forholder sig sådan i dag, men det giver også anledning til at reflektere over ens egen situation.
Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, hvad jeg nu vil skrive om og om hvordan jeg selv opfatter og har opfattet min situation og oplevelser indtil nu.
Vi er alle sammen bekendt med, at Grønland og Danmark er to vidt forskellige kulturer, med to vidt forskellige livsbetingelser og forhold, sprog, udseende, anskuelse af tid og liv, og derfor kan man umiddelbart ikke sammenligne de to lande for at være "ens". Og dog, danskheden har op gennem tiden indfundet sig i næsten alle forhold. Hvad mere kan man ønske sig som - indtil for ikke så mange år siden, som koloniherre? Man har vel nok opnået det, som en kolonimagt vil gøre et fremmed land til - nemlig, at gøre det til "sit" land, med hvad der hører til af fornødenheder osv.?
Når det er sagt, så synes jeg også, at, det er på tide at komme videre. For, det skal vi !!
Men først, min egen historie:
I 50-60-70'erne, da man sendte børn til Danmark, for at lære dansk, var jeg selv en af dem - én af de sidste, der blev sendt af sted der i midten af 70'ere. Før det, var mine ældre søskende også sendt til Danmark med samme formål.
Jeg var 10 år gammel. Min far var lærer og dengang var der en ordning med, at tjenestemandsansatte havde mulighed for at tage på frirejse til Danmark med sin familie. Den sommer jeg skulle til Danmark, tog hele familien til Danmark, for at holde sommerferie. En ferie, som vi i alle i familien husker godt med glæde, men også den sommer, hvor det for mig var både spændende men også hårdt. Hårdt at blive "efterladt" af sin familie, da sommerferien var overstået. Glemmer aldrig, da jeg vinkede farvel til min familie i Billund Lufthavn - for slet ikke at tale om, at jeg stadigvæk den dag i dag husker, hvordan min mor grædende gik ombord i flyet med resten af familien. Kan stadigvæk høre hendes stemme - selvom hun døde for 4 år siden. Sjældent gang, når hun fortæller om den sommer, følger der altid gråd med, og hører min gråd fra dengang.
Til glæde og trøst for mig var dog, at jeg havde min storsøster og hendes danske ægtefælle, stod ved min side og holdt om mig. De havde sommerhus i Danmark, hvorfor de blev sommeren over.
Jeg havde dog et godt ophold, trods forskelligheder og alle de indtryk og oplevelser man havde undervejs, under det et års ophold.
Jeg ved, at sådanne oplevelser ikke altid har været godt for nogle - eller måske mange?, og derfor har udviklet sig til trauma, som for nogle har været ødelæggende som person og derved det omgivende samfund.
Men, jeg ved også, at vi trods alt også er mange, der er gået videre i livet og fået et normalt liv som andre i Rigsfællesskabet.
Ganske vist - i mine øjne - er "overgrebene" - tvangsflytning af Thuleboere, tvangslukning af minebyen Qullissat, nok det mest håndgribelige "overgreb" mod grønlænderne, men det mest uhåndterbare "overgreb" er nok, den udvikling som tog sin fart der i 50-60-70 og 80'rne, og som gjorde, at befolkningen ikke kunne følge med. Den alt alt for hurtige udvikling med alle dets følger, gjorde, at der blev åbnet for ting, som folk havde svært ved at styre - ikke kun befolkningen som sådan, men også - med al respekt - de politikere, der ikke formåede at sige klart fra, men lod befolkningen "feste" igennem i stedet for at opfordre til mådehold i alle forhold. Forestil dig, en udvikling på bare 1-2 generationer fra naturalie-økonomi/politik til vestlig livsførelse og standard for en hel befolkning. Til forskel, er Danmark (vel)udviklet over flere hundrede år, med direkte adgang til andre lande med næsten fri handel og dermed velstand, som man i dag kender og kan være stolte af.
Det der også ærgrer grønlænderne er, den massive negative presseomtale med druk, selvmord osv.osv, og ikke mindst, at bloktilskuddet blev - og stadigvæk - bliver brugt som "undertrykkelsesmiddel". Dét gør ondt på Grønland og det frembringer nogle gange hadske kommentarer. Det til trods for, at samhandel med Danmark stortset har været - og stadigvæk er den altovervejende mulighed, hvor derved, de penge kommer tilbage til Danmark og gør gavn der. Det glemmer man lidt i den sammenhæng.
Selvfølgelig er ovennævnte ikke svaret på alting - langt langtfra - men, det illustrerer den forskel og hvilke ting, der har påvirket den eller de generationer, der har gennemlevet og gennemlever forskellen mellem danskere og grønlændere.
Jeg vil også se det fra et andet perspektiv, nemlig, at hvis det betyder meget for landets ledere har behov for forsoning eller gøre krav på en undskyldning fra danskerne, vil dem fra Vestgrønland også være i stand til at sige undskyld eller tilbyde forsoning med Østgrønlænderne og Qaanaaq-beboerne for - i mine øjne - ligeså meget har prioriteret mindre end resten af Grønland?
Derfor er jeg meget i tvivl om, en Forsoningskommission i sin forstand, vil have sin berettigelse, men snarere om, en nødvendig og til dels smertefuld accept af tingenes tilstand fra dengang og så komme videre. Bedre oplysning og information og aktiv indsats og samarbejde, vil føre til mere forståelse og accept at hinanden. Det vil styrke forholdet gevaldigt.

Kim Kristensen, Tina Skivild, Olav Bo Hessellund, Jørn Boye, Jesper Hansen, Torben Kjeldsen, Henrik Nielsen, Anders Nilsson, Rasmus Kongshøj, Tino Rozzo, Peter Andersen, Mikael Hertig, Claus Oreskov, Brian Pietersen, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Marie K. Simonsen, peter Rasmussen og Anders Feder anbefalede denne kommentar

Personligt syntes jeg ikke det er selvstyre når man får 3,4 milliarder i støtte.

@ Jarius Lyberth:
Hej Jarius,
din skolegang i Danmark ligger et pænt stykke fra Niels Peter Bagges skydeskive, da det var din egen grønlandske familie, der valgte at du skulle et år til Danmark og gå i skole.
Ernst Jensen har lavet en glimrende undersøgelse om det fænomen: ”Langt hjemmefra – grønlandske skolebørn i Danmark i 1960’erne og 1970’erne”:
http://www.kamikposten.dk/global/maskinrum/rutine/leksikon.aspx?tag=emne...
Om Thule Air Base har Ulrik Rosing skrevet denne tankevækkende beretning:
http://www.kamikposten.dk/global/maskinrum/rutine/leksikon.aspx?tag=emne...
Og om Qullissat har jeg skrevet denne anmeldelse af bogen ”Qullissat – byen der ikke ville dø:
http://www.kamikposten.dk/global/maskinrum/rutine/tekstsamling.aspx?filn...

Og så har jeg svært ved at forstå, hvad du mener med at bloktilskuddet bliver brugt som "undertrykkelsesmiddel". Grønlands Landsting kan anvende bloktilskuddet uden nogen form for indblanding fra dansk side. Og udsagnet om, at pengene kommer tilbage til Danmark, er uinteressant, da penge i sig selv ikke kan bruges til andet end at købe ting og tjenesteydelser for. Tænk på at alle de ting, der er bygget i Grønland og på de mange institutioner og virksomheder, der ikke ville kunne fungere uden tilkaldt arbejdskraft. Det er bare en lille del af det som bloktilskuddet gør muligt :-)

Mvh Anders

Jørgen-Ole Nyboe Nielsen, ellen nielsen, Jørgen Nielsen, Lars R. Hansen, Erik Kristensen, Thomas Krogh, Troels Ingvartsen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar

En nær bekendt har oplyst mig, at forfatteren til Indlægget ikke hedder Niels Peter Bagger, men Niels Peter Agger :-)

@Anders Nilsson: Selvom det var mine forældre, der valgte, at vi skulle til DK for at lære dansk, så lå der et pres på dem - både fra Grønland og Danmark i udviklingens navn. Man kan nok betegne det som frivillig tvang i danskhedens navn? Men, det skal ikke skille os ad. Vi ved bare, at det har været svært - rigtig svært for mange mange familier, med smertelige oplevelser, og som har været svære at håndtere rent psykisk, og det i en tid, hvor det var svært at gennemskue eller overskue konsekvenserne, der massivt fulgte med.
Mht. bloktilskuddet: I næsten hver henseende/artikel der vedrører Grønland, i næsten hvert debatoplæg som du også følger med i, følger ordet med. Det er så negativt ladet, at man får indtryk af, at det bliver brugt som pressionsmiddel - underforstået undertrykkelsesmiddel - for, at gøre krav på alt, der nogenlunde har noget med indtægt til Grønland at gøre. Folk ved bare, at der bliver sendt 3,4 mia. til Grønland hvert år, og så tror man, at det kun er det eneste Grønland "tjener". Når man kun har den viden og bruger det i hvert henseende, så er det et pressionsmiddel. Det er aldeles ikke uinteressant, at pengene kommer tilbage Danmark. Det er faktisk også nødvendigt at belyse, hvordan og hvorledes det forholder sig, selvom det ikke er rede penge, der kommer retur til Danmark. Det gør godt for danske virksomheder og for omsætningen i Danmark - det er ikke store beløb i det store hele, men alligevel får man dem tilbage igen, bare i en anden form. Det er derfor ikke ligegyldigt.

Kim Kristensen, Per Torbensen, Estermarie Mandelquist, Anders Nilsson og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar

Jairus Lyberth: Ud fra den argumentation kunne man jo ligeså godt give bloktilskuddet til danske arbejdsløse eller børnefamilier - så ville det også "komme tilbage" til danske virksomheder. Jeg tror det er en blindgyde at bilde sig at bloktilskuddet er nogen gevinst for Danmark. Men jeg enig med dig at det ofte bringes op på en skinger og ukonstruktiv måde - se bare nogle af indlæggene i denne tråd. Syge koster også samfundet mange penge, men det betyder jo ikke at man truer med at fratage dem midlerne hver gang de rejser en ærlig problemstilling i medierne. Grønlænderne behandles på den måde, af et skingert mindretal, som "stedbørn" i forhold til andre befolkningsgrupper, og det synes jeg er uværdigt.

@Jarius Lyberth:
Jeg skal ikke underkende, at det har været voldsomt for nogle af de børn, der kom til Danmark. Jeg har gået på kostskole med en del af dem:

For så vidt var der ikke den store forskel mellem på de børn, der kom fra Grønland, og de børn, der kom på kostskole, fordi deres forældre arbejdede andre steder ude i den store verden, børn af forældre nord for København, der ikke gad deres børn, og de børn, der - som jeg - kom der på grund af store sociale problemer i hjemmet.

Nogle af os klarede det uden problemer. Men for enkelte var det så hårdt, at de tog livet af sig.
Det er ikke problem, fordi man er fra Grønland, men fordi man i en længere periode har mistet kontakten til dem, man holder af, eller måske slet ikke har nogen, der holder af en.

De penge, der kommer retur til Danmark, ville økonomisk set gøre mere gavn for danske virksomheder og omsætningen i Danmark, hvis de for eksempel var bevilget til os her i Nordjylland :-)

Men diskussionen om bloktilskuddet er uinteressant. Som du selv antyder det, så bliver det kun brugt i debatten som "pressionsmiddel" af folk med meget lidt indsigt i dansk-grønlandske forhold. Det finder jeg flere eksempler på i kommentarerne til Niels Peter Aggers indlæg.

Niles Peter Aggers indlæg er i øvrigt så skævvredent og fejlbehæftet, at det ikke ville være blevet bragt i de to internetmedier jeg er redaktør for.

Information burde nok være mere kritisk med kvaliteten i de indlæg, der bringes.

Jørgen-Ole Nyboe Nielsen, ellen nielsen, Erik Kristensen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

Jeg skal i øvrigt ikke selv se mig fri for, at jeg i min befippelse over Aleqa Hammond's mildest talt, udiplomatiske og efterhånden kendte udfald i den grønlandse avis "Sermitsiaq" - "Hvad med de skide 3,6 mia", at jeg brugte det som pressionsmiddel også, da det for mig og mange andre, anså det som utaknemmelighed overfor Danmark. Det kan måske umiddelbart synes som, at jeg forsvarer og samtidig vil af med bloktilskuddet. Men, det er ikke tilfældet. Alle ved jo, at Grønland har meget svært ved, at skulle undvære bloktilskuddet i et godt stykke tid endnu, så det var ikke et velvalgt tidspunkt at ytre sig på den måde. Det bedste vil være for alle parter, at man lod det ligge og hvile i sig selv - da det gavner begge lande - på hver sin måde.

Kim Kristensen, Henrik Nielsen, Anders Nilsson, Troels Ingvartsen, Steffen Gliese, Brian Pietersen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
John Vedsegaard

Jeg glæder mig til den dag det er en Grønlænder som bor på Grønland, der skriver en artikel om problemet.

Nej grønlænderne hæder os ikke sikke noget sludder Niels Peter Agger kommer med. Som en del af alle offentlige ansattes løn i Grønland er rejser til Danmark indlagt (det er et ubestrideligt krav fra befolkningen). Vores storbyer opfattes af mange grønlændere som deres storbyer. Når Danmark spiller landskamp er gaderne øde i Nuuk osv.osv. På Facebook skriver grønlandske ungen med hinanden om Tivoli, Bakken og bondegårds besøget med samme begejstring som danske unge!
Den undskyldning som Naalakkersuisut ønsker havde været på sin plads i halvfjerdserne. I dag vil den omtalte Forsoningskommission skabe internt strid i Grønland og fjendskab landende imellem. Kronikøren virker grumme uvidende de processer som er på spil i en koloniserings proces som ikke er et entydig dem og os sammenspil. Der er tale om sammensætte og komplekse politiske, sociale, økonomiske og kulturelle processer, hvor sammenspil og modspil samt aktiv eller defensiv modstand udspilles i et fælles fælt. Mange at de toneangivende grønlandske familier (dem der i dag sætter dagsordnen) har lige så stor del i koloniseringen som diverse danske udsendinge. Vil man gå i dybten med denne problematik vil landet blive delt i stridende grupper (det er allerede under vejs omkring sprog debatten). Mange prominente grønlændere agiterede for at befolkningen skulle lære dansk (sammen med modersmålet) f.eks. grønlands første roman forfatter Mathias Storch og omvendt var der danskere der kæmpede for det grønlandske sprog f.eks. kolonibestyrer Heinrich Rink og antropologen William Thalbitser. Hans Egede udarbejde, som den første en grønlandsk retskrivning. Senere ført til perfektion af den tyske missionær Samuel Kleinschmidt. Bibelen blev oversat til grønlandsk og grønlandske digtere skrev efterfølgende mange salmer på grønlandsk f.eks. Guuterput som man her i julen kunne høre rundt omkring i Grønland og Danmark:
https://www.youtube.com/watch?v=uCxbEdf-lC8#t=29
Her er nemlig kompleksiteten på spil for den samme mission der som kronikøren rigtigt påpeger, ødelagde dele af den oprindelige religion var med til at bevare sproget og videreudvikle det. Mange steder i Canada og Alaska mistede den oprindelige befolkning sproget på nogle få årtier – fordi de fik et skriftsprog for sent. Når man raser over sprogundervisningen hører det med til historien at der ingen grønlandske lærer var i begyndelsen af koloniseringen. I vores tid har det været overordentlig vanskeligt at lokke grønlandske lærere ud i bygderne og hvem tager så tjansen danskerne.
Rigtigt at mange grønlandske børn blev sendt til Danmark fordi det var dansk politik, men Niels Peter Agger undlader at fortælle at mange grønlandske forældre selv samlede ind til fonde (f.eks. i Sisimiut) så deres børn kunne komme til Danmark og få en videregående uddannelse. Igen var der ikke udelukket tale om en dem og os modsætning. Så omtaler kronikøren CIA-fangetransporter der benytter Thule basen, men han siger ikke et ord om den nuværende aftale mellem USA og Grønlands selvstyrer om Thule basen. Sikkert fordi han ikke ved det.I det hele taget virker kronikøren grumme uvidende om Grønlandske forhold.
Ingen hader G-60-planer mere end jeg og ingen beklager koloniseringen mere end jeg. Jeg har altid dvs. det meste af mit liv støttet op om de mennesker i Grønland der arbejde for uafhængihed og selvstændighed, men denne forsoningskommission, tror jeg ikke vil bringe meget godt men til gengæld en masse ondt.
PS: Jeg kender en masse grønlandske fiskere (det er dem der betaler skat i Grønland) og knald dygtige embedsmænd samt forretningsmænd som ikke er hæmmet i deres arbejde af historien om Hans Egedes eskapader eller G-60 for den sags skyld. Ligesom kronik forfatteren sagtens, kunne skrive sin kronik (altså funger socialt og kulturelt) selvom hans forfædre var besat at Tyskland og har udkæmpet mange krige med Sverige. Så kære Aleqa ”I beg you” lad være med at gøre grønlænderne til klynkende ofre!

Jørgen Nielsen, Per Torbensen, Kim Kristensen, peter Rasmussen, morten Hansen, Erik Kristensen, Henrik Nielsen, Claus Jensen og Mads Christensen anbefalede denne kommentar
Mads Christensen

@John Vedsegaard,
... jamen, så synes jeg da bestemt, at du skulle zoome ind på den artikel med den sigende og underforståede titel ”Brun sovs og hvalbøf”, som blev bragt i Weekendavisen den 20/12. Artiklen er skrevet af Jørgen Chemnitz, som er fotograf og skribent - og bor i Nuuk. http://www.napa.gl/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemi...

Men det skulle ikke undre mig, hvis den by ikke er grønlandsk nok for dig og de andre sentimentale 'hattedamer', der vanen tro skynder sig til tastaturet, når lejligheder som denne bydes. Jeg er bange for, at flere af debattørerne falder ind under den 'diagnose' om skribenten NPA, som Torben Knudsen tillod sig at stille i sit første indlæg.

@ John Vedsegaard. Se i de grønlandske medier der er masser om emnet

Brian Pietersen

Oreskov

tak for klar tale.

Michael Kongstad Nielsen

Jeg kunne ikke drømme om at sige undskyld til Grønland. Allerede fordi det ikke er "min" skyld, jeg vil ikke påtage mig en kollektiv skyld for mine forfædres regeringers handlinger, men jeg vil gerne være med til at kritisere det hændte. Nu er vi, hvor vi er, og må komme videre derfra.

ellen nielsen, Henrik Nielsen, Jens Overgaard Bjerre og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

Her på mine gamle dage vil jeg personligt på det dybeste undskylde at jeg ved mit arbejde som jurist i Grønland gennem 23 år i.f.m. grønlandiseringen af den kommunale administration har medvirket ved dannelsen af KANUKOKA ( de grønlandske kommuners landsforening ), fra 1979 i nogle år har deltaget i etableringen af det grønlandske hjemmestyre og senest som det sikkert værste har arbejdet i den danske statsadministration, de seneste tre år som rigsombudsmand.
Som dreng i Grønland måtte jeg efter femte klasse sendes på kostskole i Danmark, da der ikke fandtes videregående skolegang hvis man ville i mellemskolen, så jeg forstår godt det traume Jairus og mange med ham har været udsat for.
Jeg har derimod ikke rigtigt nogen mulighed for at undskylde tidligere tiders eller andre personers overgreb. Jeg har dog trøstet mig med, at staten på en måde har sagt officielt undskyld gennem sin imødekommenhed på politisk plan og efter grønlandsk ønske har medvirket til etableringen af hjemmestyret i 1979 og selvstyret i 2009, som også baner vejen for et selvstændigt Grønland, hvor man kan indrette sin helt egen retfærdige fordeling af fordele og ulemper ved opbygningen af en suveræn stat, som 75 % af vælgerne har stemt for.
En gammel mands undskyldning tæller selvfølgelig ikke meget, men jeg håber, at de mennesker i Danmark, som er ramt af et kolonisyndrom kan føle min loyalitet med deres sag.
Min undskyldning skyldes derimod ikke et håb om tilgivelse eller bevarelsen af rigsfællesskabet, da jeg ikke ser nogen personlig fordel heri og har meget vanskeligt ved at se Danmarks interesse herfor i et meget fjendtligt og dysfunktionelt samvær.

Jørgen Nielsen, Mads Christensen og Anders Nilsson anbefalede denne kommentar

Vi blev vores eget herrefolk

Poul Grønlænder havde mange brevvekslinger med sin gode ven siden barndommen, Poul Egede. I et af sine breve skrev han, at det havde været bedre, hvis han aldrig har mødt danskerne. Så selv for godt 300 år siden var der alvorlige kritik af danskernes tilstedeværelse i Grønland.

Hvad er det der forårsager disse alvorlige uoverensstemmelser mellem danskeren og grønlænderen. Poul Grønlænders syn på danskere lever i bedste velgående blandt dagens grønlænderne.

Tyskeren og missionæren Samuel Kleinsmidt var arg modstander af at lade unge grønlændere bliver sendt til Danmark for at uddanne sig. Han mente, at unge grønlændere, som blev uddannet i DK, ville blive fremmede for deres egne, da de arvede for mange meninger og opfattelser fra herrefolket, som fik dem til at se ned på deres egne, mens de så op til danskerne.

At ringeagte sig selv og sin kultur gør ondt helt ind i sjælen.

Der er naturligvis ikke kun negative sider af dansk tysk tilstedeværelse i Grønland. Det spæde demokrati og grønlændernes spæde medbestemmelsesret efter næsten 300 år med et herrefolk i små dagligdags ting, blev indført med da Forstanderskabet.

Vi skal takke Rink og Kleinsmidt for, at de forstod, at grønlænderne skulle deltage i landets udvikling. Det grønlandske sprog var hovedsproget i folkeskolen og på seminariet. Det vil sige at grønlandsk var uddannelsessproget.

De grønlandske folk og især politikerene havde stærke ønsker om at gøre Grønland til et moderne samfund. I 1953 blev Grønland indlemmet som ligeværdig landsdel og grønlænderne blev danske statsborgere.

Udviklingen efter 53 har været barsk og hård ved kulturen og selvforståelsen. De danske normer og kulturer blev ukritisk implementeret i alle samfundsforhold. Den effektive kultur import fra Danmark har knækket grønlændernes kultur forståelse, deres selvværd og forestillingsverden.

Kolonialiseringen og især den mentale og psykiske kolonialisering var voldsom. Den blev for alvor styrket efter 1953, og den fortsatte med nye grønlandske ledere efter hjemmestyrets indførelse i 1979.

Den nye politiske elite i Grønland indførte danske institutionelle modeller. Og med den danske model for øje som den endegyldige vej mod et moderne samfund, stod vi pludseligt i en situation, hvor vi selv overtog den rolle, de mål og de metoder, som koloniherren tidligere havde anvendt.

Før kendte vi bedre forskel på dem og os. Vi kendte vores kultur - og deres. I dag er deres sat op på en piedestal, og vi er blevet vores egne koloniherrer. Det er et godt tidspunkt at stoppe op og foretage en rigtig god og grundig vurdering af, hvad der passer til os grønlændere.

Vi står i en lukrativ situation, hvor vi frit kan vælge fra vores rige kultur - når vi igen med stolthed anerkender dens enorme rigdom - og fra den danske, og så anvende det, der gavner os allermest.

Estermarie Mandelquist, Jesper Hansen, Brian Pietersen, Steffen Gliese og Jens Overgaard Bjerre anbefalede denne kommentar
Jens Overgaard Bjerre

Kender desværre stort set ikke en disse til Grønland og de grønlandske forhold. Men har aldrig forstået, hvad danskerne egentlig skulle på den store ø. Og for den sags skyld Færøerne og Island. Og det er vel heller ikke forkert, at man har ødelagt et samfund, der var baseret på helt andre værdier end den private ejendomsret og konkurrence. Det jeg kender til landet er fra en pige, som jeg kendte en gang. Hendes mor var grønlandsk og hendes far dansk. Hun forklarede mig det sådan her: " - I Danmark bliver jeg betragtet som grønlænder og i Grønland siger de at jeg er dansker."
Derudover har Danske regeringer velvilligt brugt Grønlands beliggenhed for USA's militære ideer og planer som et "strategisk" land. Men det er vel ødelæggelsen af identiteten og de store klasseforskelle i Grønland som er hovedproblemet. Og som har givet så mange tragedier i lighed med alle andre lande som er blevet koloniseret.

Ups: Der skulle have stået: Der er naturligvis ikke kun negative sider af dansk tysk tilstedeværelse i Grønland. Det spæde demokrati og grønlændernes spæde medbestemmelsesret blev indført med Forstanderskabet i midten af 1800-tallet.

Brian Pietersen, Claus Oreskov og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Undskyld kulturen er amerikansk og opstod i tresserne, som et kristent amerikansk fænomen. De nordamerikanske indianere havde nosser nok til at gennemskue hulheden og hykleriet i denne undskyld kultur. De bedte amerikanerne, om at holde kæft med deres evindelige undskyldninger og klynken om tilgivelse. I stedet ønskede indianerne at Amerika stoppede undertrykkelsen og genoprettede hvad der kunne genoprettes. M.h.t. Grønland kunne man tage den derfra. Som jeg skrev tidligere er det grotesk, at kræve undskyldninger for hvad fortidens kolonimagt har gjort at ondt og godt. Og hvad er en undskyldning værd? I stedet kunne man tage fat på skævheder og uretfærdigheder, som har ramt nutidens mennesker. Jairus Lyberth omtaler Qullissat og tvangsflytning af Thuleboere. Mange af de mennesker lever i dag og i stedet for hule udskylninger kunne man give dem de kompensationer som vi er dem skyldige! Og så forstå jeg ikke at et land som akut mangler en milliard på års budgettet kan bruge 9,6 millioner kroner på denne forsoningskommission.

Kim Kristensen, Per Torbensen, Claus Jensen, Henrik Bjerre, Mads Christensen og Troels Ingvartsen anbefalede denne kommentar

@ Jens Overgaard Bjerre. Giver dig fuldstændig ret når du skriver at: ”Og det er vel heller ikke forkert, at man har ødelagt et samfund, der var baseret på helt andre værdier end den private ejendomsret og konkurrence”. Samtidig er det værd at tænke over at dengang Grønland fungerede udelukket, som et egalitært fangersamfund, oversteg befolkningsantallet ikke 4000 personer.

Per Torbensen, morten Hansen og Brian Pietersen anbefalede denne kommentar
Peter Ole Kvint

Jeg kan ikke forholde mig til alle fortidens overgreb. Jeg har svært ved at forholde mig til nutidens overgreb.

Kan man vælge politiske ledere, som er ukendte i offentligheden?
Kan politikere have sikre mandater?
Og så videre.

Hvorfor vil danskere ikke tage imod kritik. Imellem Grønland og Danmark ligger bl.a. danskernes bløde punkt, den positive oplevelse af Danmark og danskere som pr. definition gode og dejlige.?

Det er typisk for dansk forståelse i mange sammenhænge, at vi har ved at svært ved at sætte "selv" foran. Vi vil ikke se os som selvgode, selvretfærdige, Men i relationen er det, hvad vi er og opleves som. Se nedrakningerne af kronikøren ovenfor.

Vi har altid brug for selvforståelse. I Danmark og på Grønland.

Annica Lindqvist, Olav Bo Hessellund og Peter Andersen anbefalede denne kommentar

Grønland som Rapunzel og Danmark som Heksen... :-)

Hvor er det fint at vi her får en række nykolonialister på banen, man tror det er løgn.
Grønland vil have fordel af at danskerne "solgte" til Norge, som har en relevant arktisk forståelse og ikke tænker så meget i cost-benefit. (Og et mere aktivt kongehus - hvis det betyder noget stadigvæk).

Peters artikel indeholder misforståelser og fordomme som fortjener en kommentar.

Først til misforståelserne. Grønland fik hjemmestyre i 1979 og i 2009 selvstyre. Hjemmestyret betød, at grønlandske politikere gradvist overtog ansvaret for flere og flere sektorer bl.a. sundhedsområdet først i 1990 erne. Det er derfor noget vås, når Peter til sidst bruger eksempler som " alvorligt psykisk syge holdes indespærret i Danmark. Alvorligt syge sendes til behandling i Danmark og hospice og palliativ omsorg mangler i Grønland. " Ja, det er da korrekt, men det skyldes en egen prioritering og beslutning., som også er ganske fornuftig, når der er tale om højt specialiseret behandling af bl.a kræftsygdomme. Der er da ingen forhindringer i, at de grønlandske politikere vælger at lave et hospice eller øger den palliative behandling. De kunne f.eks. vælge at skære i det oppustede bureaukrati, som de gennem årene har bygget op.

Iøvrigt er der rigtige gode forhold for grønlandske patienter og deres pårørende med et moderne patienthjem i København. Psykiatrien er også en del af sundhedvæsenet, og der har man valgt at de retspsykiatriske patienter er i Danmark ( Risskov ). En dyr, men også nødvendig løsning, da der ikke kan skaffes kvalificeret personale til eller i Grønland.

Hermed til fordommene.

Du skyder på de danske professionelle, der har bosat sig i Grønland og deres uddannelsesniveau. Mange har de kvalifikationer, der er brug for i Grønland, er nemlig nogle brede kompetencer. f .eks en læge der kan give medicin og også lave mindre operationer. Det kan godt være at disse ikke efterspørges i Danmark, men på verdensplan er det efterspurgte kompetencer f.eks i Australien og Canada. . Ja, der bruges vikarer i Grønland både yngre og ældre, men Grønland er ikke et fagligt aftægtsland, tværtimod er der masser af udfordringer for fag professionelle, der vil bruge bredden i deres fag, og langt hovedparten er fastansatte med både Grønlandsk og dansk baggrund.

I kolonitiden er der meget at sige undskyld for som du nævner, men efter 1979 er det politiske ansvar i stigende omfang overladt til Grønlandsk styring. På mange måder virker det som Danmark har haft berøringsangst for ikke at blive beskyldt for at være koloniherrer. Danskerkortet spilles hurtigt og nemt i det moderne Grønland, måske også for at dække over egne fejl og prioriteringer.

peter Rasmussen, Lars R. Hansen, Erik Kristensen, Henrik Nielsen, Troels Ingvartsen, Anders Nilsson, Mads Christensen, Claus Oreskov og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Lige et spørgsmål:
har det samlede bloktilskud indtil nu betalt for kryolitten og andre naturværdier der blev taget fra Grønland?

Jeg vil også gerne undskylde at VI> opfandt atombomben.
Skidtet var godtnok allerede opfundet da jeg blev født, men det er jo aldrig for sent at undskylde.

Søren Jørgensen

@Michael Kongstad Nielsen

Det var også for din skyld at kolonierne eksisterede. Danmark gjorde det for at tjene Danmark i nuet og de fremtidige generationer af danskere.
Og de fleste danskere nyder stadig godt af den rigdom som kolonierne skabte til os.
Vidste du at hæleren er lige så slem som stjæleren?

"Allerede fordi det ikke er "min" skyld, jeg vil ikke påtage mig en kollektiv skyld for mine forfædres regeringers handlinger"

Er staten virkelig bare en forening individer, udelukkende med ansvar for dem selv, inden for deres egen levetid?
Jeg mener at Danmark skylder Afghanistan og Irak en kæmpe undskyldning. Selvom jeg altid var i mod krigene, så går jeg gerne med til at undskylde på vejene af de danskere, som støttede det skidt aktivt.

Jeg kan ikke se, hvad det ændre at det var vores forfædrer. Staten Dammarks ansvar startede ikke den dag du blev født og slutter ikke den dag du dør. Kollektivets ansvar udløber ikke, når de forskellige generationer af individer langsomt uddør.

Søren Jørgensen

Claus Oreskov

Hvis man skal gå i gang med at genoprette, bliver vi så ikke nød til at påtage os et ansvar for det der er sket?
Hvis vi i Danmark vitterlig mener at vi intet skyld har i nutidens mistrivelse, hvorfor skulle vi så energisk gå igang med at genoprette den?

En undskyldning hjælper intet, det er bare et symbol på respekt og anerkendelse. En god start, hvis du vil genoprette noget..

Sider