Læserbrev

Læserbreve

15. januar 2014

En påstand er ikke sandheden

Asger Olsen, Roskilde

Tak til Tom Pedersen fra Rigshospitalet, der den 10. januar i et svar til kommunalpolitikeren Finn Rudaizky (DF) tager til genmæle mod påstanden om, at der er blevet begået en fejl i forbindelse med et 1813-opkald.

Jeg arbejder selv i sundhedsvæsenet og læser af og til om påståede fejl inden for mit felt uden at tage til genmæle.

Tavshedspligten og loyaliteten over for mine patienter holder mig tilbage, og påstanden om en fejl kommer derved til at fremstå som sandhed. Tom Pedersen reagerer på, at Finn Rudaizky fejlagtigt påstår, at et opkald med lang ventetid vedrørte en livstruende tilstand. Tom Pedersen gør opmærksom på, at ’diagnosen’ efter hans oplysninger bygger på en antagelse, som i udgangspunktet er uden lægefagligt belæg. Hans indlæg er et af få eksempler på, at fagpersoner i sundhedsvæsenet tager til genmæle, når fakta forveksles med fiktion i medierne.

Politikere og medier får alt for ofte frit spil, når vi lader os bremse af tavshedspligten og ikke tager til genmæle mod løse påstande.

Bibliotekerne er i frit fald

Ole Kløcker, Frederiksberg

Bibliotekschef Jeppe Bjørn broderer efter Karen Sybergs sympatiske oplæg på, at bibliotekernes nedskæringer ikke er et forfald, men en omprioritering for at følge op på folks behov. Hermed fortolkes det biblioteksmæssige forfald til et fremskridt.

Det er ikke et ukendt politisk trick at forsvare det beklagelige med, at det i virkeligheden er noget positivt, at man skærer i budgetterne. Bibliotekskulturen længe har blødt, og bløder fortsat, så længe de bibliotekarløse bibliotekers antal vokser. Man kunne lige så godt smide alle bøgerne på gulvet til fri afbenyttelse.

Det er sørgeligt, at den fortsat gældende bibliotekslov undergraves så flittigt, endda med politisk velsignelse.

Det varsler en meget tom og meningsløs fremtid, hvor muligheden for formidling og folkeoplysning for længst er frataget de få eksisterende folkebiblioteker.

Udbyd DONG som folkeaktier

Kis Mary Kapel, Hørsholm

Den 14. januar skrev Jørgen Steen Nielsen en grundig artikel om Goldman Sachs og det mulige medejerskab af DONG.

Det forekommer mig dybt foruroligende, at man uden videre debat kan sælge ud af landets forsyningssikkerhed. Alternativt kunne DONG dække sit kapitalbehov ved at udbyde folkeaktier. Der mangler netop grønne investeringsmuligheder.

Det kræver, at befolkningen bliver orienteret om risikoen ved Goldman Sachs’ ejerskab.

Men bliver disse risici almindelig kendt, er jeg overbevist om, at folkeaktierne vil gå som varmt brød.

Ret fejl i 1813 og kom videre

Marianne Stubbe Østergaard, Valby

Regionsformanden Sophie Hæstorp Andersen foreslår nu, at forære 15 millioner kroner ekstra til 1813-akuttelefonen fra en speciel bufferpulje.

Andre politikere fra Region Hovedstaden kræver en ekstern undersøgelse af akuttelefonen, og både Rigsrevisionen og Sundhedsstyrelsen vil gå 1813 efter i sømmene. Alt dette efter kun 12 dage. Flere medier har allerede skrevet, at 1813 på under to uger har haft lige så mange klager som den gamle lægevagt havde på et helt år.

Som erfaren praktiserende læge synes jeg, at det vigtigt, at politikere og befolkning informeres om vanskeligheden ved, at telefonvisitere i en akutordning.

Det forekommer måske let, fordi det gik hurtigt i den gamle lægevagtsordning. Men at kunne afkode de symptomer og klager, befolkningen ringer med og lynhurtigt stille en sandsynlig diagnose samt vurdere, om det er akut livstruende og derefter kanalisere patienten hen til den rette behandling, det kræver mange års erfaring med diagnostik og behandling. Det er positivt, at 1813-ordningen både visiterer til akut behandling og til skadestuen. Det havde den gamle lægevagt også foreslået at gøre i 10 år, men det blev afvist af den daværende regionsformand, Vibeke Storm Rasmussen.

Nu er det vigtigt, at diagnosticere 1813-ordningen og afgøre, om den blot er dårlig forberedt, eller om den grundlæggende er forkert skruet sammen og så se at komme videre.

Nedlæg det indspiste Kvinfo

Tino Rozzo, Frederiksberg

Så blev Nina Groes ny chef i Kvinfo. Jeg havde ellers sådan håbet på, at man ville bruge den gamle direktørs afgang til at nedlægge den indspiste anakronisme.

Nu sker det næppe lige foreløbig, og jeg ruster mig til i fremtiden mange gange, at skulle harcelere over Kvinfo’s årlige statstilskud på 30 millioner kroner.

Det er et fuldstændigt urimeligt beløb for at holde liv i en lille klikes perifere hobbyvirksomhed.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• ole eising
ole eising anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu