Læsetid 3 min.

Public service og licens

Med ’Arvingerne’ og ’Badehotellet’ rammer DR og TV 2 ikke bare hver sin kerneseergruppe, tilsammen når de også endnu længere ud blandt ’alle danskere’. Og det er alle de offentlige støttekroner værd
8. januar 2014

Jeg har for længst nået kvalmepunktet, når politikere og public service-medier taler om »alle danskere«. Det er et mærkeligt og ubestemmeligt begreb, som både har en ubehagelig etnocentrisk tone og giver en behagelig fornemmelse af fællesskab.

Men det er sjældent, at fire tv-programmer i løbet af ni dage entydigt kan dokumentere, at der vitterligt er et fællesskab. Et fællesskab, der omfatter både det rent folkelige og det, der både rammer bredt og smalt.

Det handler selvfølgelig om de statslige tv-stationers store drama-produktioner. Over 1,7 millioner så Arvingerne på DR 1, mens over 1,5 millioner så Badehotellet på TV 2, da serierne blev sendt første gang. Hvis seertalsudviklingen havde rettet sig efter et enigt anmelderkorps, ville Arvingerne fortjene at have succes, mens Badehotellet fortjente at blive en dundrende fiasko.

Men sådan gik det ikke. Begge serier øgede deres seertal. ’Vi danskere’ elsker både den ene og den anden. Andet afsnit af Arvingerne fik 1,95 millioner seere, Badehotellet øgede sit seertal med 100.000 til 1,6 millioner. Langt over halvdelen af alle seere søndag og mandag aften sad klinet til skærmen og så dansk tv-drama. Nøgleordet er ’dansk’. Miljøet er dansk, skuespillerne er danske, sproget er dansk, selv om det er noget sværere at høre i Arvingerne end i Badehotellet.

Vi nyder at spidse ører og læne os frem for at koncentrere os – og føler også en glæde ved at falde tilbage i sofaen og lade os underholde, uden at vi skal koncentrere os unødigt. Begge sofastillinger er en del af disciplinen tv-kiggeri – og tv skal tilbyde os det hele.

Tanken om, at alt på tv skal være klogt, opdragende, nyskabende, på kunstnerisk forkant og udfordrende er ikke bare trættende, den er himmelråbende urealistisk. Det gælder i høj grad også for public service, selv om nogle politikere og andre debattører rutinemæssigt råber højt og kræver, at licenskronerne kun skal bruges til ’kloge Åge’-tv. Det skal de ikke, og når det drejer sig om tv-drama, er licenskronerne givet godt ud. Også de 22,4 licensmillioner, som via Public Service-puljen foreløbig er bevilget til Badehotellets to første sæsoner.

Mens DR’s nye dramaserie fornemt understreger kanalens evne til at skabe en god serie, der handler om meget mere end bare drama, men også fortæller en samfunds- og generationsrelevant historie – har TV 2 lavet en komedie, der viderefører en rodfæstet ærkedansk folkekomedie-tradition. Der går en lige linje fra fortidens Soldaterkammerater, Det var på Rundetårn og ikke mindst Huset på Christianshavn til Badehotellet. Dermed rammer DR og TV 2 ikke bare hver sin kerneseergruppe, men når endnu længere ud blandt ’alle danskere’.

I disse dage er debatten om et kommende medieforlig rutinemæssigt blusset op igen. Vi skal igennem et antal runder, hvor de ultraliberale stemmer endnu engang vil kræve, at markedet skal have bedre vilkår end public service-tv. Statens rolle i de elektroniske medier skal formindskes, de mest rabiate kræver licensen afskaffet, sådan som Venstres Ungdom gjorde det tirsdag. Men både Badehotellet og Arvingerne er hver på deres måde et vægtigt argument for at fastholde public service og licens, inklusive kravet i TV 2’s sendetilladelse om, at TV 2 skal producere dansk drama, selv om det rent kommercielt er en halvdårlig forretning.

En stor nedskæring eller noget endnu mere radikalt, vil være en dødsdom over dansk tv-drama, hvad enten det falder i anmeldernes smag eller ej.

De mange millioner, der bruges på at producere danske dramaserier, ville et frit og kommercielt tv-marked aldrig drømme om at bruge til at udvikle dansk tv-drama, danske forfattere, skuespillere og filmfolk.

Der går en lige linje fra den offentlige investering i dansk tv-drama og dansk film til den internationale succes. Hvad enten det drejer sig om hundrede procent licensfinansiering af DR-Drama, måske 15-20 procent licensfinansiering til TV 2’s dramaproduktion eller en halv milliard skattekroner til Filminstituttets støtteordninger. Her er faktisk noget, som millioner af mennesker direkte eller indirekte har stor glæde af. Både ’alle danskerne’ og alle de, der ikke falder i den kategori.

Lasse Jensen er vært for P1-programmet ’Mennesker og Medier’.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Henrik Danstrup
    Henrik Danstrup
  • Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
  • Brugerbillede for Per Pendikel
    Per Pendikel
  • Brugerbillede for Peter Taitto
    Peter Taitto
  • Brugerbillede for Rune Biskopstö Christensen
    Rune Biskopstö Christensen
Henrik Danstrup, Steffen Gliese, Per Pendikel, Peter Taitto og Rune Biskopstö Christensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Jesper Grunwald
Jesper Grunwald

Bent Falbert skriver lidt kynisk det i en kommentar i Mediawatch, som jeg frygter mest i mediedebatten: At de kommende forhandlinger om licensen ikke vil ændre en s.... Eller frygter meget, burde jeg vel sige. For jeg frygter som du, at det bliver forår for en rundbarbering af folkets penge (skat og licens) til medier og medieindhold. Og licens/skat til medier betragter jeg som kulturstøtte til en medieverden, der nødvendigvis må være mindre slagkraftig i et mindre sprogområde.
Til gengæld mener jeg, at ikke mindst DR bør initiere en mere frisindet debat om public service i den moderne medietid. Herunder det helt reelæe spørgsmål, hvordan mediepenhene skal fordeles i en tid, jvor flow er på vej ned og "on demand" på vej op. Der er f.eks. noget absurd i, at DR's tilbud til unge SEERE er et flowprodukt. Hvor DR kan fortsætte den traditionelle argumentation med, "Jamen vi er nødt til at dette dette og dette for at få de unge med på public service".
Afskaffe begrebet "alle danskere" Jeg er enig. Du skal hvis tale med generaldirektøren om den sag, næste gang du møder hende i DR-byens "indre gade".
:-)

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen
Vibeke Rasmussen

"Vi nyder at spidse ører og læne os frem for at koncentrere os – og føler også en glæde ved at falde tilbage i sofaen og lade os underholde, uden at vi skal koncentrere os unødigt."

"Vi"?

"… selv om nogle politikere og andre debattører rutinemæssigt råber højt og kræver, at licenskronerne kun skal bruges til ’kloge Åge’-tv."

Er det "os", der ind imellem beder om bare en smule intelligent radio/tv, der "rutinemæssigt råber højt" og "kræver" at alle midler "kun" skal bruges til "kloge Åge’-tv"? Det er da godt nok en forenkling og afvisning af den ofte berettigede kritik rettet mod DR.

Alene udtrykket "kloge-Åge-tv", citationstegn eller ej. "Vi" burde vel nok skamme os over ikke ukritisk at lægge os fladt ned og – hvad enten vi er "alle danskere" eller ej – glæde os. Javel så.

Brugerbillede for Lars Jensen

Gør det lovligt at eje en "smartphone" uden alene af denne grund at blive TV-licenspligtig !

Karsten Aaen, Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen og Per Pendikel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Pendikel

"Der går en lige linje fra den offentlige investering i dansk tv-drama og dansk film til den internationale succes"
Tja... Lasse.
Måske er det derfor dialogen i "Arvingen" kun kan følges, når der sættes undertekster på. Serien er forberedt med det Internationale marked for øje. Ikke det Danske hjemmemarked.
Og skulle det være så forbandet vigtigt, for den Danske befolkning, at få tv-serier kunne DR privatiseres og Statens filmfond, Kulturministeriet eller andre statslige aktører dele en milliard til produktion af sådanne serier.
Som medierne holdt meget lav profil, da medielicensen blev indført, har medierne - som part i sagen - det også meget vanskeligt i det nødvendige opgør med Statsstyret nyhedsformidling og tv-produktion.
Har "folket" brug for se og høre Staten vil der, med en lukning af DR, være masser af penge til købe sendetid på private kanaler.

Brugerbillede for Torben  Kjeldsen
Torben Kjeldsen

Jeg er ikke til at flytte en millimeter. Vi skal have et DR, drevet af folket. Indfør skatte finansieret betaling. Den markedsorienterede mediestyring er en stensikker død for et ægte demokrati og velfærdssamfund. Det er dybt bekymrende at nogen ikke kan se dette problem. Nævn en reklamefinansieret kanal hvor det vises kritisk og dybtborende journalistik, nævn bare en. Jeg har 30 kanaler og det meste er intetsigende tomt underholdningspladder. Den mængde af reklamefinansieret tv der er til rådighed må være tilstrækkeligt. Der er jo ikke grund til at øge kapaciteten til mere fordummelse end der nu. Folk skal have en chance for at møde kritisk og oplysende TV (eller internet streaming).

Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj, Steffen Gliese, lars abildgaard og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Der var en program forleden aften,
jeg tror det hedder "Sådan er det bare"
på DR,
som stillede arbejds-begrebet i Danmark til beskuelse og undren fra forskellige vinkler.
Faktisk stillede de spørgsmålet,
om det overhovedet er fornuftigt at anskue lønarbejde som det saliggørende i livet.
Vi taler altså noget så helligt som arbejds-begrebet,
på landsdækkende dansk tv,
i primetime!

Det kan kun lade sig gøre fordi.. ?
Ja, netop.
Dansk produceret public service tv.
Jeg siger bestemt ikke at licens-bedrebet ikke bør revideres og kan gøres bedre.
Men når DR vil og sætter ressourcer ind på det,
så kan de dét,
som gør dansk tv interessant for danskere.

Flemming Scheel Andersen, Rasmus Kongshøj, Torben Nielsen, Steffen Gliese og Torben Kjeldsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per Pendikel

@ Kjeldsen
" Nævn en reklamefinansieret kanal hvor det vises kritisk og dybtborende journalistik, nævn bare en."
Nu er der ikke så mange reklamefinansierede kanaler i Danmark. Og du har i dette lys utvivlsomt ret. Vi har "kun" DR med de fem eller seks kanaler der følger med.
Og sandt at sige er det vanskeligt at se noget kritisk journalistik.
Der er lidt skjulte mikrofoner og lidt skjulte videooptagelser.
Jeg er ikke så bekymret for "det frie ord" og den "kritiske journalistik" når DR nedlægges.
Tværtimod er jeg overbevist om, at der netop opstår en mere kvalificeret journalistik.
Weekendavisen, Information, Arbejderen m.f. vidner om, at der er mennesker nok til holde hjulene kørende.
Jeg lagde gerne - og med glæde - mine 2400 kr. i en tv station der havde et højt kvalitetsniveau. Endda kunne stationen også få del i de penge jeg idag anvender på leje film eller udsendelser (sport) hvor der er pay-pr-view mulighed.
DRs budget på 3.5 mia. om året leverer for en stor del af sendefladens vedkommende genudsendelser. En stribe nyhedsstof med mikrofonholdere og så nogle tv-serier.
Det vil være dejligt befriende med en fri konkurrence hvor kritisk journalistik kunne boltre sig.
Og reklame diskussionen er en død sild. Der er masser af reklame på DR.

Flemming Scheel Andersen, Torben Kjeldsen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben  Kjeldsen
Torben Kjeldsen

Per Pendikel
Jeg har bare ikke tillid til en model der alene er finasieret af et marked. Nu er det jo ikke sådan at alt hvad DR producerer er 'dybtborende og kritisk' eller genialt underholdende (på nær Jon Stewart og det er jo ikke dansk). Der er massér af grund til kritik, helt sikkert. Pointen og forskellen er, at ved 'folke finansieret medier' har jeg indflydelse ikke kun i forhold til min stemme som pay pr. view, men via en diskussion, ligesom vi har nu fx eller politisk via overordnede diskussioner. Desuden hører jeg til disse forfærdelige elitære der forlanger at folk 'næsten tvinges til dannelse'. Der er jeg ikke særlig flink, jo det har været hårdt at være barn i mit hjem. Og de ser sgu kritiske udsendelser og de banale og tak for det. Så er jeg glad og den balance vi har i medieverden i Danmark p.t, ser jeg som produktiv for dannelsen i bred forstand. Jo den koster lidt og bedst var det, at det var betalt via skatten. Jeg elsker DR 2, P1 og radio 24/7. Det er jo smalle kanaler og jeg er ikke bange for sige til andre hvor klog jeg er blevet af at se et spændende kritisk program. Jeg kan være helt utålelig. Det er vel det ægte demokrati handler om.

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Genudsendelser ja, det er jo ikke meningen, at man skal se samtlige 20 timer, hver station sender - og der er nogle, der må se udsendelserne på andre tidspunkter. Man tænder vel for at se, man tænder ikke og bliver irriteret over, at de viser noget, man har set før.

Brugerbillede for Torben Nielsen
Torben Nielsen

Sæt endelig DR på skattebilletten.

Ellers vil jeg bare sige, at jeg hader reklamer og jeg vil fanme ikke betale for at se dem! Kort og godt.

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen
Vibeke Rasmussen

Genudsendelser, hvor man sender det samme program men på forskellige tidspunkter af dagen kan være helt i orden. Men det er knageme ikke i orden, når man som her til aften mellem kl. 18-24 – og som det ofte er tilfældet – på DR2 udelukkende, bortset fra Deadline, viser genudsendelser.

Når de så samtidig på DRk, i den ellers glimrende serie om filmens historie, viser samme afsnit, som også blev sendt for en uge siden, kan man da godt undre sig over, hvad de egentlig går og laver derude i DR-'byen'.

Hvis der ikke er nye udsendelser nok til at fylde et aftenprogram, er det måske et tegn på, at DR simpelthen har for mange kanaler, der skal fyldes?

Brugerbillede for Per Pendikel

@ Kjeldsen
... Jon Stewart ...
Tja hvor ellers, end på et frit marked, kan en produktion som denne fostres?

Hvordan DR er havnet der hvor stationen er kræver en meget lang forklaring. Men det startede engang i slutningen af halvfjerdserne og har haft fart på fra midten af firserne,
Symbiosen mellem politikere og DR har udviklet sig stabilt. Så stabilt at fjernsynet jeg købte engang sammen med en HD harddiskoptager blev forældet med ét enkelt pennestrøg. Ca. 15.000 kr. var spildt, da tv udsendelserne gik fra MP2 til MP4 (mener jeg det hedder).
Denne arrogance er alene mulig i en monopoldannelse.
Og dannelses værdien hos DR forekommer at være begrænset. Sidst jeg lyttede til DR P3 fyldtes lokalet med udgydelser som refererede til kønsdele, "at få den bagfra", slikke den osv. osv.
Jeg er bestemt ikke puritansk. Men jeg vil selv vælge tid og sted for erotisk stimuli. Jeg skiftede selvsagt kanal.
Er P3 en ungdomskanal, og er denne form for radio udbredt på kanalen, så er det godt nok en pokkers dannelse unge mennesker får. Men som, skal det siges, passer godt ind i det øvrige vulgært pornografiske offentlige rum.
Blot havde det været rart, at kunne fravælge at deltage i finansieringen på samme måde, som jeg fravælger andre producenter og andre produkter der etisk ligger mig fjernt.

Jeg ser jævnligt på tv-programmet og det er ekstremt sjældent der på en af DRs mange kanaler er en udsendelse jeg betragter som kritisk dybdeborende journalistik. DR er: 1) Underholdning. 2) Mikrofonholdere for politikere.
Heldigvis er det forsat lidt anderledes med noget af P1s sendeflade.
Næsten dagligt, og i hverfald flere gange om ugen, fyldes sendefladen af en analytisk tilgang til emnet. Ja selv i aftenens klassiske- og jazz programmer trækkes ofte en bredere almengyldigt samfundsmæssighed ind i præsentationen af musikken som det mest naturlige.
Og man kan så være uenig eller enig i synspunktet. Men musikken er samfundsmæssig og tilblevet i en samfundsmæssighed der udtrykkes i musikken og det mod der - ikke altid men nogle gange - er hos studieværten til kæde verden sammen i ét billede er befriende.
Dét der med sommerfuglens vinger og blæsten i Kina.

Men selv P1 bløder og sender tankerne tilbage til '80ernes lokalradioforsøg der var karakteriseret ved manglende teknisk formåen hos Hr. og Fru Danmark når de skulle håndterer teknikken.
Oprigtig talt er jeg i tvivl om der stadig er teknikere i DR.
Afbrydelser af lyden under en transmission fra en koncert, computere der ikke virker, dårlig transmission ved et interview osv. osv. er helt groteske fejl, der alene burde være til stede i amatørradio stationer.

Teknisk er DR gennem de sidste 10- 15 år blevet et ringere produkt!
Ufatteligt. Teknologisk er intet ændret til det værre. Tværtimod.
Og jeg er ikke en teknisk feinschmecker. Men hvad enten det er automekanikeren, tømreren eller medarbejdere hos DR vil jeg have et ordentligt håndværk når jeg betaler for det.
Selv kan jeg lave det hele, hvis det skulle være, som amatør.

Hvor DR for år tilbage var en politisk arena hvor politikere udkæmpede kampe for og imod udsendelser, for og imod redaktionelle retninger, for og imod personer er DR idag en tandløs fælles ven for alle politiske retninger.
Alle bakker denne gammeljomfru op fordi hun ikke tager fat på livet og henslænger tilværelsen uden berøring af tilværelsens store oplevelser.
En neutral tandløs mastodont.

Jeg drømmer - og det gør jeg - om et elektronisk medie som alene beskæftiger sig med "hvor vi skal hen". Hvordan er udsigten (ikke vejrudsigten!)?
Som modeller for mange andre nationer står vi handlingslammede og poster penge i en finanssektor hvis dage vi ved er talte. Men hvad er det næste samfundsmæssige skridt? Er det virkelig - som det sker idag - at øge fattigdommen og armoden i store dele af befolkningen?
Vi mister førertrøjen (hvis ikke allerede den er mistet) når perspektivet er forsvundet og modeller der blev anvendt i middelalderen tages i anvendelse.
Det er sgu relativt nemt, at cykle en tur rundt om jorden, eller gå den, hvis man er alene. Ganske anderledes vanskeligt bliver det, når konen og ungerne siger, at de vil med.

... Jon Stewart ... Du kan også se ham på Internettet ;)

(gratis og i fuld udstrækning omend det er med reklamer. Reklamefrihed skal der betales for. Nærmest logisk!)

Flemming Scheel Andersen og Torben Kjeldsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben  Kjeldsen
Torben Kjeldsen

Per Pendikel
Kan godt følge dig i kritikken af DR. De må godt oppe sig på flere områder, men mest på det dokumentariske (de vandt i øvrigt en Cavlingpris i dag).
Du har mange gode argumenter, men som sagt kritik af DR skal der være, men det skal stadig være en medievirksomhed betalt af folket. Som jeg nævnte tidligere synes at balancen mellem statsdrevet og privatdrevet virksomhed er fin i sin nuværende form.

Brugerbillede for Henrik Darlie
Henrik Darlie

Nyheds-underholdning, vejr-underholdning, sports-underholdning, debat-underholdning, madlavnings-underholdning, musik-underholdning, serie-underholdning, komik-underholdning, volds-underholdning, etc. etc. etc.
Hvorfor skal alle danskere tvinges til at betale for underholdning til mennesker der ikke kan finde ud af at underholde sig selv ?
Der er frit valg - er der ? Gu er der ej.
Sælg hele pivetøjet til goldman snask, og lad os andre slippe for hjernedødt tv- og radio-ævl.

"(de vandt i øvrigt en Cavlingpris i dag)"
Ja, og obama fik en fredspris.