Kronik

Voldsforbryderne skal ud af tv og ind i fængslerne

Vi hører konstant om overfald, knivstikkerier, skuddrab og bandevold. Imens ophøjer tv voldsforbrydere til berømtheder og eksperter. Der skal gribes ind nu: Færre betjente skal bekæmpe almindelige menneskers små trafikforseelser, og flere skal bekæmpe vold og bander
Vi hører konstant om overfald, knivstikkerier, skuddrab og bandevold. Imens ophøjer tv voldsforbrydere til berømtheder og eksperter. Der skal gribes ind nu: Færre betjente skal bekæmpe almindelige menneskers små trafikforseelser, og flere skal bekæmpe vold og bander

André Leit/iBureauet

24. januar 2014

Hvis man kørte forbi Østerport i København for nylig, ville man have bemærket politiet i gang med en razzia mod cyklisterne. Flere blev stoppet, og bøderne flød i en lind strøm. Hvad lovovertrædelserne handlede om, ved jeg selvfølgelig ikke, men mon ikke det var noget med højresving for rødt lys og manglende cykellygter?

De bødeudskrivende politibetjente fik mig til at tænke på rockeren Brian Sandberg, som forleden sad i 21 Søndag og kom med en tilståelse: Han har før rekrutteret unge mennesker til Hells Angels’ ungdomsafdeling AK81 og laver i dag det samme arbejde for Bandidos. Journalisten stillede roligt sine spørgsmål, og den dybt kriminelle Sandberg svarede lige så roligt på dem. Interview færdigt, videre til næste indslag.

Tilbage sad jeg og blev mere og mere vred og tænkte: »Nej, vi er bare overhovedet ikke færdige!« Hvorfor har man ophøjet en mand som Brian Sandberg til en slags ekspert på tv? Kan man virkelig ikke gøre mere for at stille ham til ansvar for de modbydelige handlinger, han tydeligvis stadig er involveret i?

Lovløse tilstande

For nylig bragte TV2 Øst et indslag om voldsomme uroligheder på Motalavej i Korsør nytårsnat, hvor kriminelle unge med anden etnisk baggrund satte ild til 14 containere og angreb brandvæsnet, da de ankom. Angrebet var så voldsomt, at brandmændene måtte forlade området med uforrettet sag. Et par dage efter smadrede de unge ruderne i en politibil, og i tv-indslaget fortalte de unge fra Motalavej, at politiet er bange for dem, og at de sagtens kan slippe af sted med at være voldelige.

Senere erklærede busselskabet Midttrafik, at de opgiver deres busruter gennem Tilst på grund af stenkast mod busserne, trusler og overfald. På mindre end en måned er syv bybusser blevet angrebet på samme strækning i Tilst – og i Århus er der sidste år registreret yderligere 61 tilfælde af stenkast mod bybusserne. Disse eksempler er nye, men desværre ikke enestående. Og for hver gang et nyt af slagsen dukker op, bliver det mere og mere klart, at der skal sættes hårdere ind mod volden i Danmark. Nu!

Der er boligområder i Danmark, hvor ambulancer og brandbiler slet ikke tør køre ind. Der er steder, hvor ingen almindelige mennesker tør gå efter mørkets frembrud.

Den er gal med politiets rammer

Der er vold og trusler og overfald i en grad, så man tænker: »Hvor er politibetjentene dog henne?«

Tja, de er sandsynligvis på cykelrazzia. Eller også er de i gang med at planlægge en ny såkaldt totalkontrol, som den i januar sidste år, hvor politiet standsede ikke færre end 4.800 biler på det fynske motorvejsnet – bare for lige at tjekke, om der eventuelt skulle være nogle lovovertrædelser af en eller anden art.

Alt det her er selvfølgelig ikke politiets skyld. Politiet agerer inden for de rammer, vi politikere sætter for dem. Og jeg må bare sige: Der er noget ravruskende galt med de rammer!

Danmark skal ikke være et land, hvor vold er hverdag. Nej, Danmark skal være et land, hvor borgerne kan være trygge, og hvor alle danskere selvfølgelig kan få hjælp fra politi, brandvæsen og ambulancer, når det er nødvendigt – uanset hvor de bor.

Denne diskussion er ikke ny. Vi har diskuteret vold, bandekriminalitet og ghettoer i årevis, og i mine snart mange år som retsordfører på Christiansborg har jeg deltaget i et utal af debatter om emnet både i folketingssalen og i medierne.

Vi har da også fået et nyt initiativ hist og en bandepakke her. Strafferammerne er blevet hævet, og der er blevet filet en smule på lovgivningen. Men volden fortsætter, og eksemplerne bliver mere og mere grelle. Vi har simpelthen ikke fået taget ordentligt fat, vi har ikke for alvor prioriteret det her over andre samfundsproblemer.

Og her er vi ved sagens kerne: Man kan ikke gøre alt perfekt, man må prioritere. Selvfølgelig mener jeg også, at folk skal overholde færdselsloven, men hvis man spørger mig, hvad der er vigtigst – cyklister, der kører over for rødt, eller brandmænd, der bliver angrebet, når de bliver kaldt ud til en brand og derfor må vende om med uforrettet sag – ja, så er jeg sådan set overhovedet ikke i tvivl.

Strengere straffe

Det er tankevækkende, at accepten af vold og overgreb i alle andre dele af samfundet er faldet gennem de seneste årtier i Danmark. I dag er der så godt som ingen, der stiltiende accepterer, at en mand slår sin kone, at forældre slår deres børn, eller at en lærer slår sine elever. Men over for den kriminelle verden trækker man på skuldrene og gør voldsforbrydere til berømtheder og tv-eksperter i den bedste sendetid. Helt ærligt, kunne man forestille sig, at DR inviterede en erklæret børnemishandler i studiet for at udtale sig som ekspert på området?

Det er på høje tid, at vi siger klart fra over for vold, trusler og overfald fra den kriminelle underverden og sender voldsforbryderne ud af tv og ind i fængslerne. Helt konkret skal det ske ved hjælp af markant højere straffe for vold, såkaldt ’kumulativ straf’, så man får flere år, hvis man begår to forbrydelser. Herudover skal vi have flere hjemsendelser af kriminelle udlændinge. Så vidt muligt skal udlændinge afsone deres straf i hjemlandet.

Samtidig skal politiet omprioritere tiden, så flere betjente kommer til at beskæftige sig med vold og bandekriminalitet. Det skal blandt andet ske ved at løse politikredsene fra deres resultatkontrakter, der forpligter dem til bl.a. at udskrive trafikbøder. Det giver ingen mening, at politiet absolut skal udskrive et bestemt antal bøder, hvis der samtidig er problemer med den grundlæggende ro og orden. For eksempel var Østjyllands Politi i 2013 forpligtet til at rejse næsten 13.000 sigtelser mod blandt andet bilister, der taler i mobiltelefon eller kører uden sikkerhedssele – samme politikreds, som har måttet opgive at beskytte bybusserne mod stenkast og overfald.

»Der blev skudt efter politiet. De stak af som små hunde. De blev bange og sked i bukserne. Det er vores kvarter, og hvis politiet er utilfredse, så er vi klar.« Sådan sagde en af de unge indvandrere fra Korsør, efter at han og hans venner havde angrebet politiet og brandvæsnet, da de kørte ind på Motolavej.

Når jeg hører disse ord, bliver jeg simpelthen så vred. Jeg har fået nok nu! Og jeg forstår simpelthen ikke, at politikerne fra de andre partier ikke har det på samme måde – jeg forstår ikke, at de bliver ved med at foreslå den ene lille justering efter den anden uden for alvor at gøre noget ved problemet.

Hvordan kan det danske samfund blive ved med at kalde sig de svages vogter uden at gøre noget ved det her? Mange af de lovlydige mennesker, der bor i ghettoområderne, er jo netop nogle af de svageste i samfundet. Har de ikke ret til samme tryghed og sikkerhed som andre borgere?

Indvandrerbander, rockere og andre voldsforbrydere skal ikke møde hverken forståelse eller tøven. De skal møde konsekvens. Politiet skal være der med det samme, og grov vold skal straffes hårdt.

Kun på den måde kan vi stoppe volden.

Simon Emil Ammitzbøll er politisk ordfører og retsordfører for Liberal Alliance

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Dennis Laursen
Dennis Laursen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Morten Johansen

Problemet, Ammitzbøll, er at mange af disse voldstyper slet ikke har respekt for fængslet. Sandberg sagde det jo selv, i indslaget i DR, hvor han i sit designertøj trissede rundt i sin fine lejlighed og lavede barista-kaffe til sig selv, mens han talte til kameraet: "De unge som jeg rekrutterer er stolte over at komme i fængsel"(!). Dette var ikke et ordret citat, men med andre ord, det han sagde. Og når én rocker ryger i fængsel, bliver en anden inspireret og tager hans plads. Hvad gør man over for mennesker for hvem det er et adelsmærke at komme i fængsel? Det er det problem som du og andre politikere skal løse.

Lise Lotte Rahbek

Jeg er - som cyklist - allerhelvedes mere i risikozonen for at blive ramt af en bilist, som er optaget af sin telefon, radio, børnene, ratslør eller hvad som helst andet end at koncentrere sig om sin kørsel,
end for at blive skudt af en rocker eller ramt af en sten fra vildtkastende bandeidioter af hvilken som helst etnisk oprindelse. Jeg er knap nok udsat for at se dem indkaldt som 'eksperter' på tv, da min fjernbetjening også omfatter en kanalvælgerknap.
I øvrigt sidder der da mangle mindsl lige så moral-forladte andre 'eksperter' og udtaler sig på tv. Deres uniform er bare ikke et rygmærke, men en habit.

Jeg synes at en svada af ovennævnte karakter kan have stor berettigelse,
da man godt kan være enige om, at kvote-trafikbøder er et grimt uvæsen.
Men jeg vil da gerne læse LA-politikere være villige til at poste flere penge i offentlig bekæmpelse af kriminalitet og fangeopbevaring/fængsler.

Jes Kiil, Eva eldrup, Hans Larsen, Karsten Aaen, Flemming Scheel Andersen, Lars B. Jensen og Anders Kristensen anbefalede denne kommentar
Martin Madsen

Skal vi nu til at diskutere straffe? mens i sælger vores arvesølv? (Dong)
Så lad os diskutere de straffe i skal have for at forråde den danske befolkning på den måde..

Hans Larsen, Anders Kristensen, Rasmus Kongshøj, Brian Pietersen og Jens Overgaard Bjerre anbefalede denne kommentar
Dennis Laursen

Det er faktisk et helt relevant emne, Emil tager op her. At Emil så udelukkende gør det for at kapre stemmer - han har aldrig selv boet i en "ghetto" - er noget helt andet.
Men os, der bor i disse "belastede områder", har altså et helt andet syn på disse ting. Ja, jeg mener faktisk, at alle politikere, kulturradikale, amt folk bosat på Frederiksberg, Hellerup, Østerbro og andre fine kvarterer, i løbet af livet skulle tvinges ud af deres fine, hvide ghettoer i en måneds tid, og prøve at bo i et "socialt belastet" boligbyggeri (socialt belastet - så har vi også frataget de kriminelle deres personlige ansvar, og dermed sagt "nåå hvor er det syndt for dig, at du kaster sten efter politiet, og truer dine naboer). Så tror jeg også, at I vil få et andet, mindre deterministisk syn på forbrydelse og straf.

Ja, selvfølgelig er de ikke bange for at komme i fængsel - det er de rene ungdomsklubber! Og den minimale straf, de får, bliver alligevel forkortet med op til 2/3-dele af den ene eller den anden grund.
Nej, ser I, hvis man nu gjorte fængslerne mere grumme - eller endnu bedre, gjorte dem til arbejdslejre! - så skal disse forbrydere nok få noget større respekt for dem!

Og så skal politiet også have nogle flere beføjelser, når de skal håndtere kriminelle teenagere og unge. De må tilsyneladende godt tæske, tæve og sprøjte peberspray i øjnene på 16-årige piger under diverse solidaritetsdemonstrationer (jeg husker stadig billederne fra rydningen af Brorsons Kirken, hvor en 16-årig pige netop blev gennemtæsket af en betjent, selvom hun desperat forsøgte at løbe væk fra ham) - men reelle kriminelle, dem må de dårlig nok røre, uden at blive suspenderet fra tjeneste. Der er et eller andet skævt her!
Næ, måske man skulle bruge militæret til noget fornuftigt, for en gangs skyld. De koster jeg ved ikke hvor mange milliarder om året - brug dem da til at tjene folket, i stedet for at tjene kapitalisternes interesser i Irak og Afghanistan. Når situationer som den ovennævnte beskrevet finder sted, bør militæret da sættes ind - og jeg kan ikke se hvorfor de ikke må skyde med skarpt efter disse kriminelle fascister, der ingen respekt har for deres medmennesker.

Men hvad vil I kulturradikale have? Skal vi fortsætte denne blødsødne, pædagogfascistiske tilgang, der pylrer om forbrydere, og straffer folk, der forsvarer sig mod voldtægtsforbrydere og hjemmerøvere med peberspray? For hvis vi skal fortsætte af denne vej, så ender det bare med, at folk begynder at organisere sig i paramilitære vagtværn, og får våben fra medlemsskaber af skydeklubber og Hjemmeværnet, og tager sagerne i egen hånd. Er det det, I ville?

Det ville være rart om man kunne dokumentere, denne romantisering, af de danske fængsler. Eksemplerne, er et spænd over adskillige år, det virker ultra søgt.

Toke Andersen

Dette er en væsentlig mere relevant og interessant debat end salget af DONG.

Salget af DONG-aktier til GOLSAC er en åbenlys katastrofe for Danmark, og det er selvfølgeligt beskæmmende at opleve en socialdemokratisk regering opføre sig så ufatteligt dumt, kortsigtet og asocialt.
Det er ligeledes skræmmende at opleve hvor villig denne regering er til glemme centrale principper, bare for at tjene lidt hurtige penge. Principper man ellers har lovet at kæmpe for netop fordi de er så kritiske i forhold til demokrati, grønomstilling, national suverænitet på strategiske områder, bekæmpelse af organiseret skatteunddragelse osv osv osv.

Men debatten vil absolut intet ændre; Corydon og Thorning har på forhånd solgt deres loyalitet til magtfulde interesser i erhvervslivet. Vi kan komme med alle de gode argumenter vi vil - det vil ingen effekt have.

Nu ville det jo klæde hr. Simon Emil Ammitzbøll, om han forholdt sig til den måde de forøgede strafferammer for bandekriminalitet belaster de danske skatteydere, uden at straframmen i sig selv har nogen som helst indflydelse på arten af den forøvede kriminalitet.
Hr. Ammitzbøll har jo som lovgiver muligheden for at påvirke bandekriminaliteten på helt afgørende vis, gennem nogle helt andre tiltag end det sædvanligt gennemprøvede afstraffelser, der jo altså ikke virker.
Det turde være velkendt fra sagen mod den amerikanske gangster Al "Scarface" Capone, at kan man ikke ramme organiseret kriminalitet gennem straffeloven, kan man indskrænke mulighederne for at disse bander tjener penge.
Som det vil være enhver borger i dette land bekendt, er årsagen til bandekriminalitet handel med narkotika og i mindre grad såkaldte "æresbegreber".
Hvis lovgivere som hr. Ammitzbøll virkelig vil gøre en indsats for at indskrænke bandemiljøet - at gøre det uinteressant for nye medlemmer, var der en mere direkte vej at gå - fjern bandernes største indtjeningsgrundlag, der i Københavnsområdet alene andrager ca. 1 mia. ubeskattede kroner - nemlig handlen med cannabis.
Legaliser cannabis og sørg for at det er ustraffede personer, der holder sig lovgivningen efterretteligt som får adgang til produktion, distribution og salg - så vil bandekriminaliteten blive alvorligt ramt.
Der vil samtidig blive frigjort nogle temmelig store politiresurser, der så kunne indsættes hvor der er behov for det - også i forbindelse med uro, stenkast og andre former for optøjer.
Det lyder vist som en ren win/win situation - det kunne hr. Ammitzbøll så stå fadder til, frem for disse almindeligt fremsatte og uvirksomme forslag om straf, straf og mere straf.

Jonathan Smith, Per Jongberg, Hans Larsen, Anders Kristensen, Karsten Aaen, Stig Henriksen, Torsten Jacobsen, Peter Larsen, Rasmus Kongshøj, Hugo Barlach, Flemming Scheel Andersen, Brian Pietersen, Lise Koch, lars abildgaard, Lise Lotte Rahbek, Jens Overgaard Bjerre og Mads Olsen anbefalede denne kommentar

Simon Emil Ammitzbøll er en dygtig dreng.
Simon Emil Ammitzbøll kan bare det der med retspolitik.
Simon Emil Ammitzbøll behøver ikke kriminologer og andet pak til, at fortælle Simon Emil Ammitzbøll hvad der virker.
Simon Emil Ammitzbøll ved hvad der virker.
Simon Emil Ammitzbøll er bare ligeglad.
Simon Emil Ammitzbøll vil have livstidsfanger.
Simon Emil Ammitzbøll vil have have superfænglser.
Simon Emil Ammitzbøll vil have fængsel reality tv ligesom det de har i USA!
Simon Emil Ammitzbøll syntes fængsel reality tv er "meega awsome"!
Simon Emil Ammitzbøll kan godt lide at lege, at han er en farlig fange, der styre sin egen fængselbande.
Simon Emil Ammitzbøll vil bare rigtig gerne være, en af de farlige drenge.
Simon Emil Ammitzbøll må ikke få lov til at lege med de farlige drenge
Derfor skal de seje drenge i fængsel! Så kan Simon Emil Ammitzbøll side i sin stue og lege han er en af de farlige drenge.
Simon Emil Ammitzbøll fandes karl! Altså hjemme i stuen, når han leger han er en farlig dreng, selvfølgelig

Brian Pietersen, Peter Hansen, Eva eldrup, Anders Kristensen, Karsten Aaen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Jens Overgaard Bjerre

Sikke en omgang dobbeltmoral og fedtspilleri. Politiet skal ikke tage sig af trafikken og skrive bøder ud. Der dør næsten 300 i trafikken. Og der lemlæstes tudsinder. Det er den største krigs-lignende situation, hvis man sammenligner med ofrernes antal. Politikerne har man skåret ned på motorcykelpolitiet, hvad jeg synes er en alvorlig mangel på respekt for mennesker og menneskeliv. Og den fimsede holdning, at LA ikke ønsker at frisætte handlen med hash, som selv USA er begyndt på, stinker. Samtidig har de ikke noget i mod salget af vores strømforsyning, som det danske folk har betalt til i over 100 år.

Man burde fobyde rygmærkerne og ganske rigtigt lade være med at fedte for disse banditter og helvedes engle i tv. For offentlighedens tvangsskat: Licensen.

Men det slutter nok først den dag, de er så dumme at skyde en i Ordrup eller Skovshoved eller et andet dyrt kvarter, hvor tv's chefer selv bor sammen med politikerne.

Grethe Preisler

Det er træls at høre en loppe gø, den har trangt et bryst ;o)

Brian Pietersen, Eva eldrup, Anders Kristensen og Jesper Wendt anbefalede denne kommentar
Brian Pietersen

jeg kan ikke se forskel på LA og HA.

de burde så nok alle bag tremmer.

Peter Hansen, Eva eldrup, Anders Kristensen, Karsten Aaen og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Jeg må nu nok sige, at lige i denne sag er jeg stort set på linie med Ammitzbøll.

For det første er det meget naivt at tro, at de mest hårdkogte forbrydere i dette samfund, rockere og indvandrerbanderne, som Ammitzbøll nævner, er indenfor social/pædagogisk rækkevidde. Der er i Danmark, som alle andre steder, en lille gruppe mennesker, som er uforbedrelige, og måske vigtigst, ikke ønsker at ændre deres adfærd, selv med de største og mest generøse hjælpe- og lokkemidler.

Frihedsberøvelsen for disse kriminelle er simpelthen for lav i Danmark. Og jeg kalder det bevidst Frihedsberøvelsen, og ikke straf, fordi det i mine øjne handler om præventivt at indæmme skaden, snarere end at hævne sig på samfundets vegne. Det er fuldstændigt forrykt, at man bliver ved med at lukke disse individder ud i samfundet igen og igen, vel vidende, at de vender direkte tilbage til deres gamle miljø og adfærd. De burde i praksis isoleres fra resten af samfundet, i progressivt længere og længere perioder.

Til gengæld mener jeg så, at opbevaringsstederne (fængslerne) for disse langtidsfanger bør være af en sådan art, at de faktisk kan få en form for ny indholdsrig og tålelig eksistens, med mulighed for stort set enhver udfoldelse - men inden for murene. Skal man holde folk indespærret i årtier, så skal man til gengæld give dem et reelt alternativt liv. Og så kan det jo være, at de ændrer sig på sigt.

Men det afgørende er, at de bliver fjernet fra det omliggende samfund, og ikke lukket ud igen efter en alt for kort afsoning.

Og hvis Sandberg og hans venner ikke har spor imod at sidde i fængsel, ja ligefrem er stolte over det - jamen hvad er så problemet? Så giv dem noget mere fængsel, og gør dem pavestolte. Det er jo en win-win. Det samme gælder mange af indvarndrerbanderne. De er opvokset i en hjemmekultur, ofte med stor kontant og måske korporlig afstraffelse. De mødes så af et samfund, som er helt inkonsekvent og eftergivende for deres lovovertrædelser, og møder dem med socialpædagoger m.m. - hvilket kun øger deres foragt for samfundet, og incitament til at 'straffe' deres omgivelser endnu mere.

Igen er det her udtryk for, at lovgiverne og domstolene ikke helt formår at skelne ordenligt mellem de forskellige type af kriminelle og sanktionsmidler, der er mest hensigtsmæssige for hver af dem.

Naturligvis skal man ikke indespærre meget unge mennesker i starten af deres kriminelle løbebane på livstid; ej heller folk, der har været 'uheldige' og brudt loven en eller to gange. Vi taler her om en relativt lille gruppe af hårdkogte professionelle kriminelle, som ingen vilje udviser til forandring, men tværtimod sætter en ære i at bryde loven og terrorisere befolkningen.

Fjern dem dog. Hvor svært kan det være?

/O

olivier goulin

Addendum:

Den anden side af sagen: indsatsen mod cyklisterne er lige så grotesk. Ikke at jeg mener, at trafikforseelser ikke skal straffes, men alle ved jo, at politiets traffikbøder, som i den herskende tidsånd er blevet newspeak-omdøbt til afgifter, primært handler om at få nogle penge i kassen; derfor minimumsmålet for bødeudskrivelser.

Dette er simpelthen helt utilstedeligt, at en etat har 'produktivitetskrav' i form af at udskrive bøder, som jo i sagens natur derfor bliver uddelt særligt rundhåndet i tilfælde af, at man ikke har nået sit mål. Det er meget bekymrende og problematisk overhovedet at have et sådan produktivitetskrav i politiet. Enhver bør kunne se, at det inviterer til 'korruption'. Det er en form for virtuel privatisering af politi-etaten.

Så der er flere aspekter i dette. Dels hvad man skal bruge de begrænsede politiresourcer på - men lige så vigtigt, hvad er overhovedet meningen med politiet?

/O

olivier goulin

Strafrabat giver mening at give til folk, der har vist vilje til forandring/resocialisering, måske tager en uddannelse i fænglet, etc. - så de stadig kan nå at skabe sig et nyt liv efter afsoning.

Professionelle, uforsonelige kriminelle, hvis identitet er helt og aldeles defineret ved deres kriminelle livsstil, adfærd og relationer, giver det simpelthen ingen mening at give rabat; det er tværtimod fuldstændig hovedløst og kontra-præventivt.

Man skal indse, at de ikke er egnet til et liv ude i samfundet, og så tilbyde dem et liv indenfor murene.

/O

Torsten Jacobsen

Et asocialt parti som LA kæmper for at skabe et mere asocialt samfund. Et mere asocialt samfund skaber flere asociale mennesker. Det er meget simpelt, herr Ammitzbøll. At du ikke kan få øje på disse dynamikker, og følgelig korrigerer dine personlige og politiske holdninger, er en tragedie. Men sådan går det jo, når ideologier trumfer virkeligheden. Måske skulle du slukke for TV'et, smide Ayn Rands bøger på lossepladsen, og læse lidt socialpsykologi i stedet for?

Forebyggelse er vejen frem. Det hjælper ikke de mennesker som allerede er så skadede, at de ikke evner at agere på en socialt acceptabel måde i samfundet, men til gengæld er det en gave for livet til de børn som bliver morgendagens asociale individer.

Brian Pietersen, Eva eldrup, Anders Kristensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Torben Knudsen

Jeg så en hund forleden, der var helt umulig. Den blev sendt til hundepsykolog på landet og kom hjem efter tre dage og var den sødeste hund, som ejerne nu kunne omgås og være bekendt at være sammen med og have med i byen.

Hvis der findes en sådan menneskepsykolog, så skal Simon der hen, nok en 14 dages tid.
Når Simon kommer tilbage, vil han med milde øjne og stemme sige 'giv alle fanger fri' og sende dem i behandling.
Enhver hund, der har udviklet sig uheldigt, kan henføres, måske til den kennel hvor den er født, men derefter til dens ejere, der ikke har haft forstand på hundeopdragelse.
Enhvert menneske fødes som det skønneste barn og som et originalt menneske.
Den efterfølgende opvækst afgør udfaldet (og måske lidt medfødt). Vi ved det og måske er det vores egen viden og dermed dårlige samvittighed, der ikke orker at gøre andet end at frihedsberøve/fængsle når det er gået 'galt'.
Først er historien jo lang om, hvordan vi bevarer det fine og originelle i barnet, til at bevare sin originalitet i et socialt samvær med andre og til og med som en bidrager til udviklingen/samfundet. Lang historie.
En voldsmand, der på trods af vores fælles ansvar, er blevet voldsmand, er en af dem der skal have størst opmærksomhed og efterbehandling. Han skal i kort snor, men i en konstruktiv snor ikke i håndjern,Simon. Og som voldsmanden, mange som ham.
Alle typer af lovovertrædere, skal have alle typer af regenerering tilbudt og gennemført til at blive hele mennesker, der kan genindtræde som bidragere til samfundet.
Klaus Riiskær fik, var det 8 år i brummen!! helt sindsygt, han kunne være brugt hvor som helst (Finansministeriet) i et samfundsjob samtidig med et par psykologiske input om finansiel adfærd. Glistrup fik 3,5 år sindsygt.
Fængsel Simon ,hvorfor? det er hverken Liberalt og det er så langt fra Alliance med medmennesker som muligt.
Den skjulte og uudnyttede dynamik i dette synspunkt, med aldrig at sætte nogen i fængsel, isolation, ok, hvis de er gået helt gal gak og er i fare for andre, seriemordere etc. skal naturligvis isoleres, men genopbygges hvis muligt, er større end mineralforekomsterne i Grønland, meget større og vedvarende.
A'pro'pos, har Grønland så ikke den politik ikke at fængsle? nogen bliver sendt til Danmark for ikke at have dem gående og plaffe folk ned i utide.
Simon jeg betaler gerne et ophold for dig, for at undgå dit pladder, populistiske pladder til andre som f.eks. Lene Espersen og lignende tomhjerner 'strengere straffe' strengere straffe' Pædofile, skal ikke i fængsel, men måske isoleres en periode ellers bør de jo i fængsel for resten af livet , man bliver vel ikke mindre pædofil af en straf i fængsel i f.eks. 4 år?? Simon.
Jeg vil æde min gamle hat på, at selv hundepsykologen, kan få dig på andre tanker. Simon ellers må du isoleres et stykke tid, med behandling.

Er det dog ikke interessant at Simon Emil A. netop vælger at skrive dette indlæg få dage efter at det er kommet frem i Radioavisen, at der aldrig i Danmark har været så lav en kriminalitet som nu! Og at ungdomskriminaliteten er stærkt faldende og har været den de sidste 10 år!

Brian Pietersen, Peter Hansen, Anders Kristensen, Niels Mosbak og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Simon Ammitzbøll er et lysende eksempel på, at kan man ingen ting, så kan man altid blive avissælger...unskyld politiker. Det må da om ikke andet give håb til alle de arbejdsløse som er blevet idømt samfundstjeneste.