Nyhed

Duellen: Rutine skader nærværet

Møderne og samtalerne med det offentlige præges af rutine, mener Lesly Schlabs, elev på Kofoeds Skole
Lesly Schlabs
Debat
28. februar 2014

Lesly Schlabs har siddet over for mange sagsbehandlere i sit liv. Nu er han elev på Kofoed Skole, der som non-profitorganisation hjælper mennesker med sociale og økonomiske problemer. Ifølge ham opstår kommunikationsproblemerne, når møderne med sagsbehandlerne bliver for rutineprægede. Når embedsmændene skal haste igennem en række fastlagte punkter, skader det den personlige kontakt, og nærværet går i stykker, siger han.

»Jeg har været udsat for at bølgelængden rammer skævt. Der bliver ligesom talt forbi én. Jeg tror, at sagsbehandlere kan komme ind i så meget rutine, at de mister følingen med, hvad der foregår,« siger han.

Han oplever ofte, at systemet sætter udsatte borgere i bås, når prædikater som stofmisbruger eller alkoholiker ender i sagsmappen. Det ligger mellem linjerne, at der bliver set ned på os.

»Jeg fornemmer, at systemet stempler udsatte, og at folk, der sidder i systemet, tænker: ’Her har vi med en andenrangsborger at gøre’. Men de siger det ikke til dit ansigt,« siger han.

Det er irriterende, at sagsbehandlere ikke kan tale lige ud af posen, understreger Lesly Schlabs. Sproget er så højtravende, at almindelige mennesker ikke kan forstå, hvad der bliver sagt. Selv oplever han, at systemets sproget er uklart og har så mange fremmedord, at almindelige borgere ikke kan forstå budskabet.

»Nogle gange modtager jeg noget, som er skrevet i et sprog, der er beregnet til folk med en højere uddannelse,« siger han.

Der er især for mange fyldord og uforståelige vendinger, som komplicerer og mudrer beskeden unødigt.

»Jeg savner, at man skriver i et jordnært sprog, og holder alle de der fremmedord og intellektuelle udtryk, og hvad det ellers hedder, ude af billedet. Ofte skal det være så fornemt og så fint, at almindelige mennesker dårligt kan forstå tingene,« siger han.

– Hvordan oplever du det, når du ikke kan forstå, hvad der bliver sagt?

»Jeg bliver irriteret over, at de ikke kan tale lige ud af posen og kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl – længere er den ikke,« siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her