Læserbrev

Politiet generer borgerne

Debat
7. februar 2014

Politiforbundet er dybt bekymret over den chikane, som mange af dets ansatte udsættes for. Chikane er til hver en tid uacceptabelt. Politiforbundet bør dog rette blikket indad og kigge på den chikane, som politiet udøver over for almindelige, fredelige, voksne borgere.

Selv om det aldrig kan retfærdiggøre chikane af politibetjente, er det alligevel relevant at spørge: Kunne det tænkes, at borgernes manglende respekt for politiet skyldes politiets opførsel?

Vi ser oftere og oftere, at almindelige borgere bliver generet af politiets vilkårlige anvendelse af magt, ulovlige visitationer og generelle hetz.

Vi så den 4. februar, da 40 bevæbnede betjente troppede op med hunde på Kalundborg Gymnasium og på det groveste krænkede samtlige 700 elevers privatliv ved at gennemrode deres private ejendele såsom tasker, jakker og lommer. Begrundelsen var, at man ville sende et kraftigt signal til de unge, om at de ikke skal tage stoffer. Politiet sigtede efterfølgende én elev.

Chikane frem for beskyttelse

Vi oplever lignende krænkelser og fejlprioriteringer, når politiet vælger at lave totalrazziaer, foretage ulovlige og krænkende visitationer på Christianshavn, samt at kontakte 200 mennesker telefonisk, udelukkende fordi de har købt kokain, som kun er til skade for dem selv.

Disse prioriteringer finder sted, mens vi ser kvarterer, som er så hærget af unge kriminelle, at politiet ikke tør troppe op; mens vi ser, at almindelige mennesker ikke får besøg af politiet, når de har haft indbrud; og mens vi ser, at firmaer og virksomheder søger til private vagtværn, fordi de ikke stoler på, at politiet har ressourcer til at hjælpe, når deres frihed og ejendom bliver krænket. Når politiet har mere travlt med at chikanere borgere end at beskytte dem, så er der ikke noget at sige til, at politiet døjer med en befolkning, som i stigende grad hverken beundrer, respekterer eller bakker op om dets arbejde.

Nicolai Oster, landssekretær i Liberal Alliances Ungdom, og Alex Vanopslagh, politisk ordfører i Liberal Alliances Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Min sidste oplevelse med politi er for nogle år siden,
da de ringede på hos alle beboerne i den aflåste opgang, jeg bor i.
jeg buzzede dem ind, men spurgte også, om der var noget, jeg kunne hjælpe med.
Jeg fik studst at vide at jeg bare skulle passe mig selv.

Fedest.
Havde de ringet på en anden gang, var det afgjort ikke mig, der havde været så venlig at lukke dem ind. Uanset deres ærinde.

Og hvad med deres misforståede loaylitet så som flyttemands sagen fra COP15 og flere andre af samme slags.

Hørt! Lad de pæne, hvide unge mennesker sniffe deres kokain i fred - der er bøller der skal bankes, indvandrere der skal inddæmmes og romaer, der skal relokeres!

Spøg til side. Det er sørgeligt at læse, hvor lidt bevidsthed i åbenlyst har omkring bredere sociale sammenhænge. Når I skriver "udelukkende fordi de har købt kokain, som kun er til skade for dem selv" så er det temmelig misforstået. Kokain produceres, distribueres af kriminelle bander, og der smutter nok nogle stykker i svinget før I kan bestøve jeres hvide næser med ditto pulver. I refererer ligeledes til bandekriminalitet og urolige områder, hvor mange af problemerne jo også er relateret til stofhandel og kamp om marked. De pæne unge menneskers kokain-forbrug er således med til at holde en undergrund af elendighed og vold i live og er fuldstændig ligesom hæleri en del af problemet. Det er kun rimeligt at politiet OGSÅ forsøger at stække det øverste af fødekæden dvs. konsumenterne af kokain (og andre ulovlige stoffer) for det lag er lige så vel en del af problemet, selvom de måske ikke kan se udover deres sne-dryssede næsetippe og erkende det. Og inden I bringer det på banen selv - ja, det vil måske se anderledes ud hvis stoffer var legale, men det er de bare ikke for nuværende...