Læsetid 1.9771428571429 min.

Sex- og pornoforskrækkelse

De fleste af os bruger porno. Endda ofte. Men vi udviser ingen respekt for den, og behandler den som et nødvendigt onde. Synd for os, for fordømmelsen medvirker til at fastholde os i et afstumpet forhold til krop og seksualitet
21. februar 2014

I femte blev der indkaldt til krisemøde blandt pigerne i min klasse og deres mødre. Vi skulle alle mødes hjemme hos vores klasselærerinde og tale alvorligt sammen. Krisen var udløst af, at det var kommet nogle af mødrene for øre, at jeg og en anden pige fra klassen havde set internetporno hjemme hos mig.

Jeg husker ikke ret meget fra mødet, kun at mange talte højt, og at hende den anden pige græd. Vi havde faktisk ikke set porno, krisen var allermest udløst af halvfemsernes hysteriske internetskræk, men hele episoden lærte mig i hvert fald, at porno var noget skidt, man skulle skamme sig over at se.

’Det er ren porno’, kan man nedsættende sige om noget, der ikke har en ’højere’ erkendelsesmæssig eller kunstnerisk værdi, men lefler for de kropslige og dermed laverestående lyster i os. Kroppen er i den sammenhæng det underlødige, vi bør distancere os fra. Det ligner næsten en fortsættelse af den kristen-protestantiske dyrkelse af gejstligheden som ideal og kroppen som syndigt hylster.

Denne adskillelse af krop og sind ligger måske mere grundlæggende i vores moderne kultur, end vi vil stå ved. Der er ikke meget status forbundet med kropslige erhverv, sammenlignet med de erhverv, der binder sig til erkendelsen. Alle vil være akademikere. Lavest i hierarkiet er dem, der arbejder med sex.

Hvis du eksempelvis er åben om, at du arbejder eller har arbejdet i porno, kan det være svært at få arbejde andre steder, fordi folk antager, at du må mangle noget rigtigt talent, hvis du er villig til at udstille din seksualitet på den måde.

Seksualiteten er ikke noget, man stolt viser frem – den skal så vidt muligt at gemmes væk. Den sex, der er til stede i det offentlige rum, er en kontrolleret og trimmet seksualitet. Æstetisk tilpasset vores distancering.

Se bare på vores forhold til censur. Vi griner overbærende af amerikanere, når deres sexforskrækkelse tager overhånd, men hvor meget bedre er vi egentlig selv? Afsløres vores grundlæggende forræderi mod den seksuelle frihed ikke, når vi så relativt protestløst accepterer, at skellene mellem amerikansk og dansk censur udviskes i takt med, at vi bruger medier som Facebook, Google, iTunes og Spotify, hvor amerikansk censurpolitik er gældende? Godt nok bliver vi ophidsede, når seksualcensuren rammer andre områder end pornografien – f.eks. Peter Øvigs hippienudistbilleder – men vi accepterer tilsyneladende, at den rendyrkede pornografi er no go.

I 2010 nedlagde Apple forbud mod apps med pornografisk indhold på deres tablets og iPhones. Steve Jobs udtalte, at vi havde en moralsk forpligtelse til at holde porno væk fra apparaterne. Dermed blev pornoproducenterne af moralske årsager afskåret totalt fra en af de mest afgørende nye indtjeningsplatforme. En handling, der var ekstremt kontroversiel, men mest af alt blev behandlet som en kuriøs nyhedshistorie, der ikke ligefrem blev bifaldet, men i hvert fald tolereret.

Porno er noget, de fleste af os bruger og endda ofte, men vi udviser ingen respekt for pornoens vilkår eller dem, der fremstiller det. Pornografi behandles mest af alt som et nødvendigt onde, som ingen ønsker at forsvare. Pornoforbruget er præget af en ’brug og smid væk’-kultur. Alt det, vi har det med at klandre pornoen for at repræsentere: Det underlødige, letforbrugelige, overfladiske, er i sidste ende den måde, vi selv bruger det på. Pornoen er mest af alt en afspejling af vores forhold til den. Og det forhold afspejler igen vores grundlæggende fremmedgørelse over for kroppen. For måske er det ikke så meget pornoen og den såkaldte pornoficering, der er problemet, men at vi har et grundlæggende forskruet og splittet forhold til krop og sind, seksualitet og kærlighed.

Efter 1970’ernes eksperimenterende idealer om fri kærlighed og yderligtgående seksuel frigørelse kom en forståelig modreaktion. Men 1970’ernes grundlæggende tanker om sex og kærlighed var ikke bare latterlige hippiefloskler, men derimodudtryk for et nødvendigt opgør med en kristent funderet seksualmoral – et opgør, som aldrig blev ført til ende. I dag er den seksuelle frigørelse nærmest gået i stå.

Det er som om, vi ukritisk køber præmissen, at hele samfundet bryder sammen, hvis ikke vi holder seksualiteten i stram snor. Og måske er det rigtigt. Men måske medvirker fordømmelsen af pornografien til at fastholde os i et afstumpet forhold til kroppen og seksualiteten.

Eini Carina Grønvold er manuskriptforfatter

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Henrik Strøm
    Henrik Strøm
  • Brugerbillede for Hans Aagaard
    Hans Aagaard
  • Brugerbillede for Anders Reinholdt
    Anders Reinholdt
  • Brugerbillede for Niels P Sønderskov
    Niels P Sønderskov
  • Brugerbillede for Ejvind Larsen
    Ejvind Larsen
Henrik Strøm, Hans Aagaard, Anders Reinholdt, Niels P Sønderskov og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Jens Overgaard Bjerre
Jens Overgaard Bjerre

Vi har fået voldsporno i stedet for sexporno. Især fordi samfundet er blevet amerikaniseret med tv. I dag er der vold på alle kanaler og i næsten i alle film. Man myrder løs og laver tusindevis af krigslignende fim. Man gør os parate til krig med evige eksplosioner og selv børn får en pistol i hånden og skyder skurken. Samtidig er kroppen, nøgenheden og kærligheden mellem mennesker, som er noget naturligt, skåret ned til klicheer om et ægteskab, som opfylder alle vores behov for kærlighed, herunder det seksuelle. Alene fordi at det er de dybt religiøse amerikanere som sidder på pengepungen til film, våben, videospil og på hele microsoft-verdenen. Porno som erstatning for nødvendig sex er møgkedelig og kan overbelaste håndleddet og skulderen. Men at vores børn og os selv skal vokse op med at have set 10.000 mord og et par "forbudte" pornofilm, skal vi da ikke acceptere. Man får knald i låget.

Flemming Scheel Andersen, Steffen Gliese og Hanne Ribens anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Jørgensen
Niels Jørgensen

Og vi har også fået følelsesporno überalles - prøv at lægge mærke til TVs brug af klippeteknik og underlægningsmusik i f.eks. talentshows, programmer forsvundne familiemedlemmer og reklamer for ulandshjælp. Vores virkelighedsopfattelse er blevet så forfladiget, at vi som gennemsnitlige mediekonsumenter åbenbart ikke fatter, det vi ser, uden der bliver smurt tykt på.

Jesper Frandsen, Jens Overgaard Bjerre, Flemming Scheel Andersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Der er altså ingen grund til at skylde kristendommen for dens seksualmoral. Kristendommen har absolut ingen moral.

Andreas Andersen, Niels Jørgensen, Hans Larsen og Hanne Ribens anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben  Knudsen
Torben Knudsen

( Synd for os, for fordømmelsen medvirker til at fastholde os i et afstumpet forhold til krop og seksualitet.)
Fordømmelse, hvor? nej forfremmelse og fornedrelse konstant og bringe emnet i centrum, som en anden olympisk disciplin.
Hvis ikke unge debutanter har oplevet analsex indenfor deres første spæde erfaring i dag, har det været en dårlig debut!!!.
Folk som indsenderen og de mange kræfter, der har flyttet opmærksomheden fra det, der billedligt talt og mentalt sker imellem ørerne og imellem to mennesker, til det der skal ske imellem benene, har forsimplet livet for mange.
Formålet med disciplinen har i øvrigt aldrig været så lang fra hovedformålet som nu.(Multyplying)
Jeg har læst, at de unge i Norge er begyndt at holde i hånden et stykke tid.
Man kan dog selv vælge, men det er svært, når det påstås at livet for at blive lykkeligt skal leves imellem benene m.m.
Min anbefaling for at teste situationen er, at se hinanden i øjnene i 3 måneder og se, hvor det fører hen. Modsat 'take him by the balls and the rest will follow' som Nixon sagde, da de havde fanget King Kong i Emperial State Building.

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Hvad, Torben Knudsen, skulle formålet være med det? Det er jo ikke spørgsmålet om pardannelse, men seksuel aktivitet, vi diskuterer. The twain shan't (necessarily) meet.
Formålet med disciplinen skriver du - men det er jo ikke et formål, du kan være sikker på er hovedformålet.

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Jeg synes, vi skal afbryde al diplomatisk forbindelse med Rusland. De har en fuldkommen forkvaklet opfattelse af kristen religion, også den ortodokse, som de ellers mener at være de fremmeste proponenter for, men de forsøger at udstrække deres forvrængede opfattelse af kristendommen som ledetråd. Jeg ved ikke, hvad det er, der får folk til at slå bak i den kamp for stadig større frihed, vi var så godt i gang med. Udsigterne til det, vi får i stedet, forekommer mig at være ringe.

Brugerbillede for Andreas Andersen
Andreas Andersen

De største brugere af porno er Reklameindustrien, det er efterhånden alt der bliver markedsført med lidt lir og en velformet ben bagdel eller frontparti og forførende læber. Det er måske ikke hardcore, men det er porno i min vurdering. Vi ser alle porno, alle der ser fjernsyn og reklamer. Især musikvideoer.
http://www.youtube.com/watch?v=JSOBsc1RTaU

Brugerbillede for Morten Balling
Morten Balling

@ Berit Mogensen:

Iflg de statistiker du kan finde om emnet, siger omkring 70-90% af alle mænd og 30-50% af alle kvinder (med internet) at de ser porno jævnligt. Derudover er der et ukendt antal som ser porno, men ikke tør/vil indrømme at de gør det. F.eks. viser internet trafik i USA at de stater som ser mest porno er dem i bibelbæltet. Selv hvis du kun snakker på kvindernes vegne, vil jeg stadigvæk mene at de fleste af jer (over 50%) bruger porno.