Læserbrev

Unge indvandrere må selv bestemme

27. februar 2014

Integrationsminister Manu Sareen (R) udtrykker sin store sympati for de unge indvandrere i Danmark i sit debatindlæg »Vi skal gå i fælles kamp for Fatima«, der blev bragt den 9. februar i Politiken. Ud fra debatindlægget lader jeg mig forstå, at jeg må være en af de stakkels fatimaer, som integrationsministeren omtaler.

Mine forældre er muslimske indvandrere. De har opdraget mig med islamiske værdier såsom at undgå intime forhold med det modsatte køn før ægteskabet, at respektere og værdsætte sine forældre, aldrig at drikke alkohol og ikke mindst at tage en god uddannelse. Det har betydet, at jeg har gennemført en uddannelse, som vist er længere end integrationsministerens og Pia Kjærs-gaards uddannelser – tilsammen. Jo, og så kan det tilføjes, at jeg stolt går med tørklæde og samtidig har en vennekreds, der udgøres af både danskere og indvandrere.

Stort set samtlige af de unge, veluddannede muslimer, jeg kender, føler, at de bliver umyndiggjort og påduttet en offerrolle i samfundet. Meget sjældent omtales eller høres de mange unge muslimer, som er velfungerende danske borgere og på samme tid er stolte af deres islamiske identitet – også de sociale normer, som ikke harmonerer med alle elementer af det danske frisind.

Jeg hæfter mig ved, at Manu Sareen fremhæver »stærk social kontrol« af muslimske unge som et stort problem. Ifølge Social- og Integrationsministeriets undersøgelse »Ung i 2011«, er det kun et mindretal af unge indvandrere, der udsættes for såkaldt stærk social kontrol.

Unge ønsker let social kontrol

Når det gælder vold og trusler om vold, så er der næsten ingen forskel på omfanget af dette blandt etnisk danske unge og nydanske unge. Altså er den lette sociale kontrol problemet, der defineres som et normpres om rigtige og forkerte måder at omgås det modsatte køn. Imidlertid konkluderer undersøgelsen, at de unge piger i stor udstrækning selv har den holdning, at det er vigtigt ikke at have et seksuelt forhold før ægteskabet.

Der står i regeringens »Strategi mod æresrelaterede konflikter«, at de unge selv viderefører normer og holdninger, der understøtter den sociale kontrol.

De unge skal have lov til selv at bestemme hvilke normer de vil følge i forhold til omgang med det modsatte køn – det gælder både etniske danskere og de nye unge danskere.

Mona Malik, Valby

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

For at være fair bør alt skyts ikke rettes mod Manu Sareen. Han er nemlig ikke den første til at opfordre ”nydanske” unge til et ungdomsoprør. Karen Hækkerup, der for nogle uger - eller skandaleombruste ministerrokader – siden, sad i hans stol, kom med samme opfordring til os ”nydanske” unge. I mellemtiden nåede Anette Vilhelmsen også at være integrationsminister og endda prioritere Yahya Hassan-cirkusset i Vollsmose over finanslovsforhandlingerne. Det hele falder i perfekt tråd med regeringens ”nationale strategi mod æresrelaterede konflikter”.

Strategien nævner gentagne gange en families ”æreskodeks” som en farlig, skærpende omstændighed. Hvis det observeres, at en familie har et æreskodeks, så skal det være lettere at anbringe en ung under 18 år, uden forældremyndighedsindehavers samtykke, for at sikre den unges frie udfoldelse af den absolutte personlige frihed.

Så er grundlaget lagt for den statslige værdikontrol.

Mona Malik. Du vælger den i dine øjne stærke moral, ikke mindst i fravalget af alkohol og seksuel samvær udenfor ægteskabet. Det kan være godt, men i dette land har vi nu haft et anderlede syn og sædvane på godt og ondt på disse områder.
So "muslimvenlig" gammeldansker vil jeg nu appellere meget kraftigt til at I som har den "høje" moral ikke udstøder muslimer og andre som ikke lige følger dine normer.

Carsten Hansen

Enkelt-historier kan sjældent bruges til ret meget.

Helt fint at Mona M. og andre klarer sig fint i samfundet og helt fint at folk selv bestemmer om de f.eks. vil gå med tørklæde, drikke spiritus eller dyrke sex før ægteskab, eller ej.

Problemet er at der findes en del der ikke selv bestemmer. Det er disse unge der skal være fokus på; ikke Mona M og folk i samme situation.

Så Mona. Det er sådan set ikke dig det hele drejer sig om !

Sjovt nok, Carsten Hansen, er det bare sjældent de unge der ytrer sig i debatten, men
derimod unge som Mona Malik, alstå unge der ikke mener vejen til frelse og det fede liv ligger i at gå til pole-dancing i en 12.hestes brandert ..

De unge du taler om - Det er dem der altid hives frem når nogen er 'bekymret' og 'vil hjælpe' -
Men hvor er de egentlig henne ?

Geert: Hvis du nu læste hvad jeg skrev om bl.a. alkohol: godt og ondt:)

Jeg er i øvrigt medlem af den åbne gruppe på face book : Debatten om samfund og tro, her kan man diskutere med rigtigt mange muslimer.

Tja, som Mona Malik skriver :
' Stort set samtlige af de unge, veluddannede muslimer, jeg kender, føler, at de bliver umyndiggjort og påduttet en offerrolle i samfundet. Meget sjældent omtales eller høres de mange unge muslimer, som er velfungerende danske borgere og på samme tid er stolte af deres islamiske identitet –'

Og lige meget hjælper det, for vi skal bekymre os om alle de andre - Som vi altså aldrig hører fra, vi hører om dem - fra det sædvanlige sammenrend af bekymrede do-gooders .

Eller også har de aldrig lært at skrive ?