Kommentar

Et fingeraftryk for en fredagssvingom

Vi, der er vokset op på internettet, har alt for stor tillid til overvågerne. På min skole lader folk sig gladelig registrere med fingreaftryk for at komme ind til festerne
20. marts 2014

Jeg har ikke været med til de seneste fester på min skole. Det hele begyndte med, at der var én, der havde skidt på gulvet til en fest og nogle ude fra Tårnby, der havde udvist truende adfærd over for vagterne. De var vist sluppet ind på skolen, fordi vagterne havde haft lidt for travlt med at flirte med nogle af pigerne. De tider er forbi. Nu er der ikke længere nogen, der slipper ind til festerne, hvis ikke de går på skolen. Man skal nemlig lade sit fingeraftryk registrere, hvis man vil deltage i skolens fester.

De fleste af mine kammerater fra skolen har givet deres fingeraftryk uden tøven, selv om det selvfølgelig vakte stor overraskelse hos de fleste at skulle lade sine mest personlige data registrere af et eller andet tilfældigt firma, der stensikkert består af folk, der ikke kunne komme ind på politiskolen. Men hvem vil ikke gerne med til fest?

Det vil jeg også gerne, men den fysiske registrering overtrådte en grænse, og jeg har valgt af princip ikke at give mit fingeraftryk. Derfor har jeg ikke kunnet deltage i de sidste par fester. Det er både ærgerligt for mig og for dem, der går glip af jyllandsmesteren i dilettantdisco på dansegulvet, men jeg nægter at give mit fingeraftryk.

Jeg skrev derfor til firmaet bag løsningen, om det måske kunne lade sig gøre at komme med til festerne alligevel. De svarede, at jeg nok bare var dårligt informeret, og at aftrykket straks blev krypteret. Jeg havde derfor intet at frygte. Jeg følte mig nu ikke roligere. Hvis man kan kryptere, kan man også dekryptere.

Og overvågningen stopper ikke ved fingreaftryk. Senest har Gammel Hellerup Gymnasium indført narkotikatest ved festerne.

Udpræget accept

Man tager næppe skade af at afgive et fingeraftryk. Og umiddelbart kunne en narkotest lyde som noget, man kun skal være vred over, hvis man har noget at skjule. Som en af mine klassekammerat konstaterede: »Det handler om beskyttelse og at føle sig sikker.«

Problemet med argumentet er bare, at overvågning og registrering er tryghed af den mest falske slags.

Der er desværre ikke langt fra overvågning af deltagerne ved en gymnasiefest til NSA’s overvågning af det danske klimatopmøde i Bella Center i 2009.

Når overvågningen sniger sig ind i vores privatsfære og bliver en accepteret del af noget så almindeligt som at gå til fest fredag aften, bliver man langsomt immun over for overvågning i andre afskygninger. Derfor lyder der kun svag kritik fra danskerne, når nye NSA-afsløringer igen og igen bliver bragt frem i lyset. Vi reagerer ikke som om, det er noget vildt og voldsomt forargeligt, men tænker bare, ja selvfølgelig er vi under overvågning fra USA, der stadig på mange måder ser sig selv som verdens politibetjent. Accepten af overvågning i det små bliver til ligegyldighed over for overvågning i det store.

Generation overvåget

Der tales i øjeblikket meget om mistillid i vores samfund. Der er en mistillid til politikerne, som vi lidt for ofte har hørt lyve, der er mistillid til, at bankerne egentlig har styr vores penge, men vi nærer – øjensynligt – også en totalt mistillid til hinanden. Med mindre vi ændrer os radikalt, bliver det ikke bedre de kommende år.

Umiddelbart kunne man sætte sin lid til, at min generation, der blev født i den sidste del af 1990’erne og er opfostret på internettet og kender det som vores egen bukselomme, kunne være kritiske over for den megen overvågning på nettet.

Vi har trods alt øvet os på at gennemskue internettet, siden vi blev født.

Problemet er imidlertid, at det langtfra har gjort os kritiske. Vi bliver overvåget, hver eneste gang vi logger ind, logger ud, opdaterer eller liker et eller andet. Den store bannerreklame for tilbud på dit yndlingsband er ikke tilfældig.

Når vi velvilligt lader overvågningen og registreringen finde sted, er det givetvis, fordi vi er ikke har gjort os klart, hvor grænserne går, når det kommer til vores personlige eller ligefrem private oplysninger.

Vi har så stor en tillid til nettet, og vi er vant til at mestre det, men vi kan eller vil ikke gennemskue eller overskue det.

Det er derfor, jeg er bekymret for, at overvågningen breder sig. For der er svært at se, hvor protesten skal komme fra, hvis vi er villige til at give vores fingeraftryk for tur på dansegulvet fredag aften.

Thomas Korsgaard er 19 år, gymnasieelev og laver freelancejournalistik.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Rasmus Kongshøj
  • Rune Petersen
  • Peter Taitto
Rasmus Kongshøj, Rune Petersen og Peter Taitto anbefalede denne artikel

Kommentarer

Er det ikke ulovligt at et privat firma! tager fingeraftryk af samtlige elever på et gymnasium? Specielt da når de her elever ikke er mistænkt for noget? Og hvad er der galt med at vise studiekort...? Narkotesten til gymnasiefester er udtryk for det dybeste hykleri og den dybeste dobbeltmoral! Til samtlige gymnasiefester bliver der garanteret drukket alt alt for meget; rektorerne synes ikke at have et problem med døddrukne unge, men en gang hash er for stærkt! Desuden har det vist sig at såfremt man har spist rundstykker med birkes på, bare to birkesrundstykker, måske kun et?, kan det give sig udslag i scanneren siger, at man har taget heroin. (Birkesfrø kommer nemlig også fra valmueplanten!)

For de elever der ikke er fyldt atten, er det formentlig ulovligt.
jeg har ikke undersøgt det, men mener at det lyder rimeligt at forældrene skal give tilladelse.
Og hvad sker der iøvrigt med de data dette private firma indsamler.

Søren Furbo Skov

"De svarede, at jeg nok bare var dårligt informeret, og at aftrykket straks blev krypteret. Jeg havde derfor intet at frygte. Jeg følte mig nu ikke roligere. Hvis man kan kryptere, kan man også dekryptere."

Ikke nødvendigvis. Man kan bruge en hashfunktion (http://da.wikipedia.org/wiki/Hashfunktion), hvilket gør det muligt at sige om to fingeraftryk er identiske uden at man kan sige noget om hvordan de to fingeraftryk ser ud.

Ikke at det bør berolige nogen, det er svært at implementere ordentligt, specielt på data som fingeraftryk, der ændrer sig lidt hver gang man måler dem. Det er ikke sandsynligt at et tilfældigt vagtfirma har lavet en ordentlig implementering.

Martin Madsen

@Søren Furbo Skov
"Man kan bruge en hashfunktion"
Får de så ikke problemer med narkotesten?
;-) :-)

Der er ingen som helst hjemmel til at et privat vagtfirma optager fingeraftryk af personer. Det er direkte i strid med retsplejelovens kapitel 72.

Hashing er IKKE det samme som kryptering -
Og det kan ikke ryges, ligesom Hash House Harriers ikke sælger joints ..
Hashing kaldes også 'message digest' og bruges til at forvandle et input med arbitrær længde til et output med fast længde, fex 256bit .
Hvis der ændres så meget som et komme (eller et mellemrum) i inputtet vil outputtet også ændre sig .

Men i øvrigt pænt chokerende at den internet-opdragede ungdom, der i stor grad er forført af ultra-liberalisternes perverterede opfattelse af hvad frihed er, finder sig i det ..

Liberalisme er retten til at sige nej - eks. nej du kan ikke komme ind her uden at give mig dit fingeraftryk.
Retten til at fordre at ansatte går i bikinier eller med sække over hovedet også ...
Retten til at gøre hvad man vil hvis man kan, love ufortalte.

Det kan umuligt være imod nogen lov i et liberalt socialt demokratisk samfund ?
Det er det så - heldigvis vist alligevel. men det er ligegyldigt, for der vil ikke blive nogen strafudmåling for overtrædelsen, vel ? Det er nu engang ikke sådden 'rigtig' kriminalitet, blot opbygning af øget potentiale derfor.
Så man kan gøre det.
> Man kan se en investering i et eller andet (sikkerhed siger de...) ved at gøre det.
> Man gør det.

Thomas Korsgaard:
Løbet er allerede kørt. Når du får dit næste pas, så skal du afgive fingeraftryk for at få det. Dvs. hvis du holder fast i dit princip, er du bundet til DK. Du skal se, der går nok ikke længe før andre systemer vil kræve det, så uanset din standhaftighed, vil du snart bilve nødt til at bøje dig.
Og du kan rolig være sikker på, at dine data vil blive delt. Nøjagtigt som man kan downloade det danske folkeregister, motorregister m.fl. fra en ulovlig russisk server, så går der nok ikke lang tid før hackerne også får fat i pasregisteret med fingeraftrykkene. Eller gymnasie-vagtfirmaets register. Eller Apple's register eller hvilket andet register, som vores fingeraftryk snart vil blive hældt i.
Overvågningssamfundet er allerede totalt i Danmark. Det vil kun blive værre herfra.