Kronik

Tørrer du lige det der op?

Sygepleje er ikke blot et håndværk eller en underkategori af det medicinske, lærer vi på sygeplejerskeuddannelsen. Men så snart vi kommer ud på hospitalerne, er der fare for, at vi reduceres til lægens stumtjener
Nutidens sygeplejersker har et ambivalent forhold til at udføre sygeplejegerningen, fordi systemet samtidig skaber forhindringer for den akademiske udvikling af faget, der også kræves – i hvert fald i teorien.

Sofie Amalie Klougart

Debat
4. marts 2014

Jeg er sygeplejestuderende og i min første kliniske praktik på en kirurgisk afdeling. Inden da blev jeg undervist i fremtrædende sygeplejeteoretikere, sygeplejens historie, mestrings- og omsorgsteorier, relations- og interaktionsprocesser. Jeg har for alvor mærket akademiseringen af sygeplejen.

»Det her fag er mere end et håndværk! Det er en selvstændig disciplin med grobund for selvstændig forskning. Det er ikke en underkategori til det medicinske virke. Sygeplejersker er ikke blot gode piger drevet af et kald, nej, vi er veluddannede akademiske praktikere,« lyder den løftefulde parole på uddannelsesstederne.

Det giver et sæt i mig, da kirurgen kigger op over sit mundbind, får øje på mig og siger: »Tørrer du lige det dér op?« Han nikker mod noget blod, der er sprøjtet over på monitoren. Misforholdet mellem de krav, der stilles til mig i teoriundervisningen, og de forventninger jeg møder i praksis, støder jeg på gang på gang. Ved at gøre uddannelsen til en professionsbacheloruddannelse, har man åbnet for, at sygeplejen er et selvstændigt fag med en bredere vifte af muligheder for videreuddannelse og faglig udvikling. Alligevel oplever jeg uoverensstemmelse mellem akademiseringen af sygeplejen i teorien og de faktiske muligheder i praksis.

Lydige piger