Læserbrev

Stop kritik af bachelorer

Debat
12. april 2014

Banen er i disse dage kridtet op til debat om værdien af bachelorer på arbejdsmarkedet. Regeringens Kvalitetsudvalg har med sine anbefalinger taget livtag med en af de store hellige køer i dansk uddannelsespolitik ved at foreslå fireårige erhvervsrettede bacheloruddannelser. Kritikere står i kø for at skyde Kvalitetsudvalgets forslag ned – det beskyldes både for at være en spareøvelse, en devaluering af det faglige niveau og en verdensfjern skrivebordsøvelse.

DEA har forsøgt at få lidt fast grund under bachelordebatten ved at undersøge, om der er et bachelorarbejdsmarked herhjemme. Ud af de studerende, som fik en bacheloruddannelse i 2000, er det 20 procent, som stadig »kun« har en bachelor i 2010. Det lyder ikke af meget, men det er interessant, at over en tredjedel af disse har et arbejde, »der forudsætter viden på højeste niveau«. Med andre ord findes der en del akademisk arbejde, hvor en kandidatuddannelse tilsyneladende ikke er tvingende nødvendig.

Ifølge en anden undersøgelse er 60 procent af virksomhederne klar til at ansætte bachelorer, hvis deres kompetencer er målrettede arbejdsmarkedets behov. Så måske er det danske arbejdsmarked slet ikke så berøringsangst over for tanken om at ansætte bachelorer, som vi går og tror?

Livslang læring

Bachelorgraden som selvstændigt afstigningstrin blev for alvor indført i 1993. Her lovede universiteter og erhvervsliv guld og grønne skove, men meget lidt skete. Måske lige bortset fra at myter og fordomme om bachelorernes ringe værdi på arbejdsmarkedet er blevet næret dag for dag.

Resultatet er, at kritikken af bacheloruddannelser er blevet en politisk folkesport. Til trods for at velstående OECD-lande som Sverige, England og USA klarer sig fint med en blanding af bachelorer og kandidater – ovenikøbet fireårige bachelorer.

Når alle synspunkter er fordøjet, står én ting tilbage: Det danske arbejdsmarked har ikke brug for, at 29 procent af en ungdomsårgang tager en kandidatuddannelse uden ophold. Vejen frem er at revitalisere det fortærskede begreb ‘livslang læring‘ og finde en dansk uddannelsesmodel for, hvordan unge og ældre kan gå ind og ud af arbejdsmarkedet med en videregående uddannelse i baglommen. At kritisere bacheloruddannelser er i hvert fald ikke en vinderstrategi.

Jannik Schack, politisk chef, tænketanken DEA

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her